Karl schreef:Huh, whut? Volgens mij is NS de enig aandeelhouder van NS Hispeed en Min Fin de aandeelhouder van NS. Als NSH dus failliet gaat, heeft dit ook gevolgen voor NS. Overigens, wat moet je met een failliet NSH? Dat heeft gevolgen voor de niet-Fyra activiteiten van NSH.
Overigens vraag ik mij toch af hoe het zit. De concessie is gegund aan HSA, die hebben NSH opdracht gegeven om de exploitatie uit te voeren. Nu is van zowel HSA en NSH de NS groot aandeelhouder, maar ik kan mij voorstellen dat KLM-Air France ook niet erg positief meer is over de exploitatie door NSH.
Dit wordt een lastige, want heeft iemand door hoe alle lijntjes exact lopen. Volgens mij voert HSA de concessie uit gebruikt daarbij de naam van Hispeed. Zoals Hermes de naam Breng gebruikt. HSA kan dus failliet gaan zonder direct gevolgen voor NSH. (Ja, natuurlijk zijn er wel gevolgen, maar voor de duidelijkheid even zo een zwarte-witte-scheiding). NS Groep krijgt als aandeelhouder in HSA natuurlijk een negatief financieel effect. Mede omdat ze als aandeelhouder van NSFS weer minder inkomsten uit de lease krijgen en te maken krijgen met versnelde afschrijving van de V250. NS Holding keert weer minder divident uit aan ministerie van Financien zodat ook de schatkist weer een probleem heeft.
Daarnaast snap ik niet dat de kamer de staatssecretaris op het matje roept, omdat de overheid ook fouten heeft gemaakt in dit dossier.
Dat is politiek. En omdat de overheid ook fouten heeft gemaakt wordt de staatssecretaris op het matje geroepen, die is politiek verantwoordelijk (ook voor de ambtenaren).