Het grote tramtopic #3

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

AnsaldoBreda is van mening dat de problemen worden opgeblazen, het is slechts een probleem dat 30 trams treft. Volgens een woordvoerder komt het probleem ook voor bij een andere grote Europese fabrikant waarbij trams uit Duitsland, Nederland en Zwitserland terug moesten naar de fabrikant :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Geert »

Het is zeker weer in drie dagen opgelost?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:<knip> Daarop heeft het trambedrijf dertig van de tweeëndertig trams die eind jaren negentig door AnsaldoBreda zijn geleverd uit dienst moeten nemen. <knip>
Dan ben ik heel benieuwd waarom die twee andere trams dan wel konden blijven rijden.

En in Göteborg heeft men ook al problemen met trams van AnsaldoBreda, maar dat zijn niet dezelfde. Is het wel hetzelfde soort probleem?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Karl »

Misschien zijn die wel eerder uit dienst genomen? Bijvoorbeeld door een ongeluk?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Bij twee trams is geen roestvorming aangetroffen dus is er ook geen nadere inspectie noodzakelijk.

In Göteborg speelt het roestprobleem ook, maar heeft het tot nu toe alleen invloed op de assen en niet op de bakconstructie, in Oslo "bubbelt" de lak van de tram af...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door FLJ »

Het is sinds de introductie van het tramtype in 1999 al gezeur met deze trams. Te late levering, storingen, roestvorming, etc. Kortom, een echt wanproduct waarbij de situatie niet vergeleken kan worden met andere Europese trams. Natuurlijk hebben zich ook bij andere Europese tramtypes ernstige problemen voorgedaan (met het Combino-debacel als dieptepunt), maar over het algemeen zijn deze problemen opgelost. De producten van AnsaldoBreda blijven in veel gevallen ook jaren later nog problemen opleveren. Een ander voorbeeld zijn de trams uit Birmingham die vervroegd worden afgedankt (deze trams bevielen ook niet helemaal). Ook de trams die aan Boston zijn geleverd hadden ernstige problemen, waarbij de levering uiteindelijk niet voltooid is. In Nederland kennen we natuurlijk het Fyra-debacel en de levering van treinen aan Denemarken gaat ook niet bepaald vlekkeloos. En nog blijft AnsaldoBreda roepen dat de problemen worden opgelost en de problemen snel zijn verholpen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Weer wat tramnieuwtjes:

* In Duisburg worden het wagenpark van 45 tienassers gerenoveerd. De trams, geleverd tussen 1986 en 1993 en in 1996 verlengd worden vanaf dit jaar tot 2018 gerenoveerd zodat ze tot 2024 in dienst kunnen blijven. Ze krijgen een roestbehandeling in de carrosserie en draaistellen, vernieuwing van de batterijen en de vloer, vervanging van de vouwbalgen en deuren en de bekabeling in het dak. Daarnaast zullen ze een nieuw likje verf krijgen.
* In Dortmund is de bouw van een tunneltje onder de B1 voor lijn U47 begonnen. Deze lijn rijdt een flink stuk door de middenberm totdat deze bij de halte Vahleweg naar het zuiden afbuigt, maar nu de B1 wordt uitgebouwd tot snelweg was een tunneloplossing noodzakelijk. De tunnel kost 27,5 miljoen euro en de weinig gebruikte halte Vahleweg zal zonder vervanging worden opgeheven.
* In Bochum is de bouw van het nieuwe station Gesundheitscampus voor lijn U35 begonnen. Dit station zal in 2015 geopend worden tussen de haltes Markstraße en Ruhr-Universität. Er wordt verder gekeken naar een verlenging van de U35 naar de tramhalte Unterstraße waar aangesloten kan worden op tramlijn 310 naar Witten en station Langendreer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Thom91 »

Ik zat dit topic door te lezen, en ik vroeg me iets af.
Worden die oude trams van de HTM in de nabije toekomst vervangen door ook de citadissen?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Nee, een gedeelte door de Avenio van Siemens, een gedeelte zal nog een flinke tijd blijven rijden
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Edwin »

Thom91 schreef:Ik zat dit topic door te lezen, en ik vroeg me iets af.
Worden die oude trams van de HTM in de nabije toekomst vervangen door ook de citadissen?
Werkzaamheden

De tramlijnen van het OV van de toekomst zijn 1, 2, 3, 4, 9, 11, 15,17 en 19. Tramlijnen 2, 3 en 4 zijn al (bijna) klaar. Tramlijn 4 wordt verlengd in Zoetermeer. Aan tramlijnen 9, 11, 15 en 17 werken wij in de periode 2012-2015. Na 2015 pakken wij tramlijnen 1 en 19 aan.

De komende jaren werken wij aan:

het vernieuwen van halten om gemakkelijk te kunnen instappen en op een prettige manier te kunnen wachten op de tram;
het aanpassen van de rails voor de nieuwe moderne trams die ruim, licht en comfortabel zijn;
nieuwe fietsenstallingen bij de grotere halten, zodat u gemakkelijk met de fiets en tram kunt reizen.
het verbouwen van de remise Zichtenburg voor de komst van de nieuwe trams. Bekijk hier de film.


De tramlijnen 6, 12 en 16 behoeven geen aanpassingen voor het OV van de toekomst. Op deze lijnen blijft HTM voorlopig nog rijden met de bekende rood-beige trams.
Bron

Zie ook: PDF!
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Thom91 »

Mooi leesvoer, thanks!
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Anne »

In het (al wat oudere) rapport van Haaglanden is het met het foto bijschrift op de pag 37 en 38 misgegaan.
Optie 2 is niet de Ubahn in Frankfurt maar de tram uit Mulhouse tijdens ritten in Utrecht.
Optie 3 is niet de metro van Mulhouse maar die van Brussel.

Ben trouwen ook nog benieuwd wat er op korte termijn van komt.
Nu is door bezuinigingen lijn 10 al eerst ingekort tot HS en door werken opgeheven.
En het opheffen van de keerlus Antoniushove waardoor de stadstram lijn 6 daar niet meer kan keren en doorrijdt naar L-noord.
Omdat 6, 10 en 12 de laatste lijnen worden met GTL's zal dat nog wel een tijd duren.
Voorlopig komen er maar 40 nieuwe trams en hebben de 3100-en net een revisie beurt gehad en kunnen tot nu toch weer tot na 2020 mee.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Weer wat tramnieuwtjes:

* In Duisburg worden het wagenpark van 45 tienassers gerenoveerd. De trams, geleverd tussen 1986 en 1993 en in 1996 verlengd worden vanaf dit jaar tot 2018 gerenoveerd zodat ze tot 2024 in dienst kunnen blijven. Ze krijgen een roestbehandeling in de carrosserie en draaistellen, vernieuwing van de batterijen en de vloer, vervanging van de vouwbalgen en deuren en de bekabeling in het dak. Daarnaast zullen ze een nieuw likje verf krijgen.
Stadtbahn N?
avl schreef: Ben trouwen ook nog benieuwd wat er op korte termijn van komt.
Nu is door bezuinigingen lijn 10 al eerst ingekort tot HS en door werken opgeheven.
En het opheffen van de keerlus Antoniushove waardoor de stadstram lijn 6 daar niet meer kan keren en doorrijdt naar L-noord.
Omdat 6, 10 en 12 de laatste lijnen worden met GTL's zal dat nog wel een tijd duren.
Voorlopig komen er maar 40 nieuwe trams en hebben de 3100-en net een revisie beurt gehad en kunnen tot nu toch weer tot na 2020 mee.
Wat ik het laatst gehoord heb, is dat lijn 17 alleen nog tussen Wateringen en CS rijdt (en vermoedelijk aan lijn 15 gekoppeld wordt) en dat lijn 16 dan verlengd wordt naar het Statenkwartier volgens het huidige tracé van lijn 17 (en wat in de plannen als lijn 10 stond aangegeven).
Lijn 6, 12 en 16 blijven dan voorlopig nog met GTL's rijden en het voornemen om de eindpunten van lijn 9 en 16 (Vrederust en Wateringen) om te wisselen, gaat dan NIET door.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:
Bee schreef:Weer wat tramnieuwtjes:

* In Duisburg worden het wagenpark van 45 tienassers gerenoveerd. De trams, geleverd tussen 1986 en 1993 en in 1996 verlengd worden vanaf dit jaar tot 2018 gerenoveerd zodat ze tot 2024 in dienst kunnen blijven. Ze krijgen een roestbehandeling in de carrosserie en draaistellen, vernieuwing van de batterijen en de vloer, vervanging van de vouwbalgen en deuren en de bekabeling in het dak. Daarnaast zullen ze een nieuw likje verf krijgen.
Stadtbahn N?
Ja, maar een aangepaste versie want ze zijn slechts 2,2 meter breed (normaal 2,4 meter), zijn geleverd met een middenbak waar al een deur inzat (normaal heeft de dubbelgelede Stadtbahn N/M dat niet) en ze hebben dus een extra middenbak met lage vloer gekregen in 1996.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door htm_tram »

Meltrain schreef:
avl schreef: Ben trouwen ook nog benieuwd wat er op korte termijn van komt.
Nu is door bezuinigingen lijn 10 al eerst ingekort tot HS en door werken opgeheven.
En het opheffen van de keerlus Antoniushove waardoor de stadstram lijn 6 daar niet meer kan keren en doorrijdt naar L-noord.
Omdat 6, 10 en 12 de laatste lijnen worden met GTL's zal dat nog wel een tijd duren.
Voorlopig komen er maar 40 nieuwe trams en hebben de 3100-en net een revisie beurt gehad en kunnen tot nu toch weer tot na 2020 mee.
Wat ik het laatst gehoord heb, is dat lijn 17 alleen nog tussen Wateringen en CS rijdt (en vermoedelijk aan lijn 15 gekoppeld wordt) en dat lijn 16 dan verlengd wordt naar het Statenkwartier volgens het huidige tracé van lijn 17 (en wat in de plannen als lijn 10 stond aangegeven).
Lijn 6, 12 en 16 blijven dan voorlopig nog met GTL's rijden en het voornemen om de eindpunten van lijn 9 en 16 (Vrederust en Wateringen) om te wisselen, gaat dan NIET door.
Hoe kom je daar bij Meltrain?

De plannen voor de 9 zijn dat deze vanaf Scheveningen over zijn normale route rijdt tot de Leggelostraat. Waarna hij over de route van lijn 16 naar het Parijsplein gaat om vervolgens over de route van lijn 37 naar Delft te gaan rijden. Echter is dat laatste stuk nog een 10 jaren plan volgens mij. Tot die tijd zou de 9 dan tot wateringen gaan rijden.
Lijn 16 word dan Vrederust tot de Loevensteinlaan en dan via Moerwijk naar het centrum te rijden. Vervolgens via de route van lijn 15 naar Nootdorp. Lijn 15 en 16 blijven dus voorlopig aan elkaar.
Lijn 17 gaat gewoon van Wateringen via Rijswijk naar centraal. Via de Gravenstraat en de Torenstraat (Als de werkzaamheden klaar zijn) naar Het Statenkwartier. Om later nog een stuk verder de haven in te rijden, volgens mij het oude Norfolk terrein. Lijn 10 komt voorlopig niet meer terug. Ook niet als 17 weer die andere route rijdt.
Lijn 11 zou nog doorgetrokken worden tot ergens op de Boulevard. Dit en dat van lijn 17 zou onder andere betaald gaan worden door de NS.
Lijn 19 gaat van de zomerdiensten tijdelijk tot Delft Noord rijden met de regio Citadissen. Deze zal met de Personeels diensten gekoppeld gaan worden aan lijn 2 in L'dam.

En houd maar rekening mee dat de GTL-8 II voorlopig blijft rijden tot 2025 zelfs 2030.

Wijzigingen onder voorbehoud, maar dit is de actuele lijst. Ik zal vast wel iets vergeten zijn maar dit komt er aardig op neer.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Meltrain »

Oke, dat wist ik allemaal dus niet (behalve de inkorting van lijn 19). Bedankt. :)
Vooral een verlenging van lijn 9 naar Delft vind ik vrij ambitieus, zeker gezien lijn 37 maar twee keer per uur rijdt. Een tram door Den Hoorn lijkt me ook niet echt handig...
Maar als lijn 17 met Avenio's gaat rijden, kan die dan wel de route via het centrum (rond de Grote Kerk) rijden? Ik dacht gelezen te hebben dat dat niet kon. :oops:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Karl »

Lijn 11 zou nog doorgetrokken worden tot ergens op de Boulevard. Dit en dat van lijn 17 zou onder andere betaald gaan worden door de NS.
Dit was al langer de ambitie van de gemeente/Stadsgewest Haaglanden. Financiering vindt nu plaats uit middelen die vrijkomen door de verkoop van HTM-aandelen. Het is dus niet dat NS direct financiert en NS zegt: "Nou, doe daar maar een stukje rails en daar een nieuwe halte."

Overigens gaan de aandelen van NS terug naar de lokale overheid als HTM geen concessie krijgt gegund, dus ze zijn òf zeker van hun zaak (dat het kabinetsbeleid niet weer gewijzigd wordt) òf ze hebben zoiets van 'wie dan leeft...'.
Het is een spectrum.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door hauptbahnhof »

Meltrain schreef:Oke, dat wist ik allemaal dus niet (behalve de inkorting van lijn 19). Bedankt. :)
Vooral een verlenging van lijn 9 naar Delft vind ik vrij ambitieus, zeker gezien lijn 37 maar twee keer per uur rijdt. Een tram door Den Hoorn lijkt me ook niet echt handig...
Maar als lijn 17 met Avenio's gaat rijden, kan die dan wel de route via het centrum (rond de Grote Kerk) rijden? Ik dacht gelezen te hebben dat dat niet kon. :oops:
Waarom kan dat niet dan?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Meltrain »

Ik dacht vanwege de te krappe bogen.
Maar het kan zijn dat ik er volledig naast zit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door hauptbahnhof »

Kan natuurlijk wel maar ik ga er een beetje van uit dat een Avenio een verbeterde versie is van de Combino en als je soms boven ziet die hij in Amsterdam rijdt (oa nu op lijn 9 van halte Frederiksplein naar Oosteinde), dan denk ik dat Avenio dat ook wel moet kunnen... Maar goed, we gaan het zien.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door htm_tram »

Maar ik zei toch niet dat de 17 als eerste met Avenio's gaat rijden? Lijn 17 staatergens achteraan. De avenio zal eerst gaan rijden op lijn 11 ;)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Op 21 juni zal in Charleroi de tak naar Gosselies na meer dan twintig jaar gedoe dan nu eindelijk weer voor reizigers in de dienstregeling worden opgenomen. Ik heb zelfs vernomen dat het oude buurtwegstationnetje aan het eindpunt helemaal is opgeknapt, al heb ik daar alleen nog een foto van gezien voor de opknapbeurt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Anne »

De stelplaats is ook nog jaren door de ASVi gebruikt maar inmiddels verdwenen.
Op de digitale tram zie je foto's van testritten op 12 mei.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Meltrain »

htm_tram schreef: Lijn 16 word dan Vrederust tot de Loevensteinlaan en dan via Moerwijk naar het centrum te rijden. Vervolgens via de route van lijn 15 naar Nootdorp. Lijn 15 en 16 blijven dus voorlopig aan elkaar.
Lijn 17 gaat gewoon van Wateringen via Rijswijk naar centraal. Via de Gravenstraat en de Torenstraat (Als de werkzaamheden klaar zijn) naar Het Statenkwartier. Om later nog een stuk verder de haven in te rijden, volgens mij het oude Norfolk terrein. Lijn 10 komt voorlopig niet meer terug. Ook niet als 17 weer die andere route rijdt.
Het Stadsgewest meldt:
Hoeveel trams van het type ‘lage vloer’ zijn er in Haaglanden?
Er zijn 72 trams van het type ‘lage vloer’ (de RandstadRailvoertuigen) die worden gebruikt voor de lijnen 3, 4 en 2 en later dit jaar ook voor lijn 19 (tijdelijk). Voor de vervanging van de roodbeige trams zijn 40 nieuwe trams met een lage vloer besteld, die in de loop van 2014 worden afgeleverd. Deze ruime, nieuwe trams zijn gereserveerd voor de lijnen 9, 11, 15 en het zuidelijke deel van lijn 17. In 2022 worden nog eens 100 roodbeige trams vervangen door nieuwe, ruime, lagevloertrams. Tot die tijd blijven de roodbeige trams rijden op de lijnen 1, 6, 12, 16 en een deel van 17 (tussen het Centrum en het Statenkwartier).
Blijkbaar wordt lijn 17 toch gesplitst in een noordelijk en zuidelijk deel. Misschien wordt het noordelijk deel dan toch aan lijn 16 gekoppeld?
Maar er blijven dus tot 2022 100 trams? :? Dat is veel meer dan alleen de 47 3100'en. Blijkbaar blijven dan dus alle recent gemoderniseerde trams.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Tijd voor weer wat tramnieuwtjes
  • De bouw van het takje naar de Medienhafen in Düsseldorf is in april dan toch echt begonnen. De geplande openingsdatum is 8 december van dit jaar. De nieuwe aftakking start bij de bestaande halte Franziusstraße van lijn 708, heeft vervolgens een tussenstop bij de Speditionsstraße en een keerlus bij de Kesselstraße.
  • In Essen en Mülheim worden alle voertuigen van de OV-bedrijven in een nieuwe frisse citroengele kleur gestoken. Opvallend is dat beide bedrijven beweren dat dit niet komt door hun samenwerkingsverband Via, maar gewoon hebben besloten dezelfde huisstijl te gaan voeren. De derde partner van Via, het vervoersbedrijf van Duisburg, behoudt voorlopig wit-met-rode-streep.
  • Een nieuwe aanbesteding van de Residenzbahn Karlsruhe - Stuttgart heeft als gevolg dat tramlijn S5 (Wörth - KA-Marktplatz - Bietigheim-Bissingen) zal worden ingekort tot Pforzheim in plaats van Bietigheim-Bissingen. De aanbestedende overheid wil rechtstreekse treinen naar Stuttgart ipv Karlsruhe gaan aanbieden op het traject en dan kan niet met trams worden gereden. Toch zullen de trams niet werkloos worden, want lijn S41 (KA-Tullastraße - Freudenstadt - Eutingen im Gäu) zal worden verlengd van Eutingen im Gäu naar Bondorf. Deze verandering is noodzakelijk vanwege een veranderend treinenpatroon op de Gaübahn, waar in de toekomst ook treinen van DB Fernverkehr richting Zürich zullen gaan rijden.
  • De inkorting van lijn 043 in Krefeld zal op 9 juni gaan plaatsvinden. Er is nog geen toestemming van de regering maar de SWK denkt dat ze het wel zullen begrijpen. Lijn 043 zal worden ingekort tot het Hauptbahnhof, waarmee het ondertussen steeds meer het karakter van een grote bezuiniging begint te krijgen.
  • In Mainz lijkt een nieuw traject op komt naar ontwikkelingsgebied Zollhafen. Naast een 500 meter lang dienstspoor zal er ook nog eens 400 meter nieuw spoor komen voor de ontsluiting van deze wijk. Er zijn nog geen gedetailleerde plannen maar de bouw lijkt vrij zeker, alleen is nog onduidelijk wanneer: dit hangt samen met de ontwikkelsnelheid van de nieuwe wijk.
  • Sinds 5 april staat de beroemde "Säuli-Tram" bij het varkensmuseum in Stuttgart. De roze aanhangwagen uit Basel met een grote varkenssnoet erop staat er als statisch object en zal niet voor museumritten worden ingezet. De aanhangwagen is te zien vanuit lijn U9, vlakbij halte Schlachthof.
  • In Essen is toestemming verleend voor de bouw van een tramlijn over de Kruppgürtel. Nu rijdt lijn 109 vanaf de westelijke tunnelingang via de halte Helenstraße over de Oberdorfstraße en Heinitzstraße naar station Essen-West, een "tijdelijke" route nadat de bovengrondse trams uit de binnenstad waren verdwenen. De tram zal nu een nieuwe route in de middenberm van de Berthold-Beitz-Boulevard gaan rijden (hier liggen de sporen al enige tijd klaar) en dan verder over de Fröhnhauser Straße tot de Martin-Luther-Straße. Op sommige delen van de Fröhnhauser Straße liggen nog sporen omdat gedacht werd hier spoedig weer te gaan rijden, wat toch niet het geval bleek.
  • De RNV (Mannheim, Heidelberg, Ludwigshafen, OEG en RHB) ontvangt nu een vierde levering Variobahnen van Bombardier. De trams zijn voorzien van zogenaamde "Mitrac Energy-Savers" zodat ze ook korte stukke zonder bovenleiding kunnen rijden. Een tram rijdt op OEG Lijn 5, drie trams op lijn 24 in Heidelberg, twee trams op lijn 2 in Mannheim en één op lijn 4 naar Bad Dürkheim. De bestuurders zijn erg tevreden met de trams, maar de reizigers hebben moeite met de slechts 3 deuren per wagenzijde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten