Fyra keert niet voor 2014 terug

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Alargule

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Alargule »

En wat hebben we er uiteindelijk allemaal van geleerd?

Precies; helemaal niks. Als ik in een goede, snelle, stipte en frequente trein wil zitten, ga ik wel naar Japan.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Dennenboom »

Maar ook de Tweede Kamer heeft gefaald. Worden volksvertegenwoordigers ook ondervraagd?
In 2005 sprak minister Peys al van een miskoop, maar daar wilden onze jongens en meisjes in de Tweede Kamer niets van weten.

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... Cbreda%2C0

Alleen werken bijna al die jongens en meisjes nu ergens anders en weten de huidige jongens en meisje niet wat er door hun voorgangers gezegd is.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door robert55 »

Iedereen die er bij betrokken was kan worden gehoord.
Het doel van een enquete is trouwens niet het bewijzen van vooraf bepaald 'falen', maar vanuit een open vraagstelling onderzoeken wat er gebeurt is en wat je daaruit kan leren
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door deadlock »

Dennenboom schreef:Maar ook de Tweede Kamer heeft gefaald. Worden volksvertegenwoordigers ook ondervraagd?
In 2005 sprak minister Peys al van een miskoop, maar daar wilden onze jongens en meisjes in de Tweede Kamer niets van weten.

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... Cbreda%2C0

Alleen werken bijna al die jongens en meisjes nu ergens anders en weten de huidige jongens en meisje niet wat er door hun voorgangers gezegd is.
Ik heb op dit moment een email van enkele A4'tjes staan waarin ik dat mijn kamerlid ga uitleggen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door iljitsch »

Er zijn natuurlijk aan alle kanten duidelijk aan te wijzen fouten gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat we nu precies weten hoe het wel had gemoeten. Dat hele aanbesteden van het recht om snelle treinen te laten rijden blijf ik toch een vreemde constructie vinden. Aan de andere kant is het wel logisch dat vervoerders betalen voor het gebruik van het spoor, net als dat wegvervoerders wegenbelasting betalen.

Een insteek die ik overigens ook mis is dat we hier zien wat er gebeurt als ieder landje z'n eigen ding doet, in plaats van dat we in Europees verband afspraken maken over technische standaarden, waardoor het in veel mindere mate nodig zou zijn om gespecialiseerd materieel te laten bouwen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Vinny »

Jouw kamerlid?
Sinds wanneer kun je als stemmer een kamerlid bezitten? :lol:

Doet u mij er ook twee graag ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Vinny »

maar dat wil niet zeggen dat we nu precies weten hoe het wel had gemoeten.
Klopt. De beste stuurlui staan immers aan wal.

Ik denk dat het belangrijkste probleem echter een stukje mentaliteit is. Er wordt een wensenlijst opgesteld die zo lang is als het WC papier dat ik thuis gebruik terwijl deze wensen vervolgens moeten worden ingewilligd tegen een kostprijs die eveneens zo hoog is als het betreffende rolletje WC papier. Dan krijg je dus WC papier op wielen en geen trein. :6
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Fles »

Donderdagmiddag om 15:00 is er in Napoli een persconferentie van AnsaldoBreda waarin alle beschuldigingen van de hand gewezen worden. Ben benieuwd :)
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door huibf »

Fles schreef:Donderdagmiddag om 15:00 is er in Napoli een persconferentie van AnsaldoBreda waarin alle beschuldigingen van de hand gewezen worden. Ben benieuwd :)
Had je gedacht dat die pizzabakkers iets anders zouden doen? Lijkt me niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Ik denk dat het belangrijkste probleem echter een stukje mentaliteit is. Er wordt een wensenlijst opgesteld die zo lang is als het WC papier dat ik thuis gebruik terwijl deze wensen vervolgens moeten worden ingewilligd tegen een kostprijs die eveneens zo hoog is als het betreffende rolletje WC papier. Dan krijg je dus WC papier op wielen en geen trein. :6
Het is ook gewoon gebleken dat Ansaldo geen treinen kan bouwen die dezelfde kwaliteit hebben als treinen van andere leveranciers (zie ook Denemarken), en bovendien kan Ansaldo de geconstateerde problemen naar verwachting niet binnen een redelijke termijn oplossen. Was dat in 2004 allemaal al te voorzien? En hoe is de aanbesteding tot stand gekomen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Vlam in de pan bij Fyra-bouwer

Bericht door Daniel »

Vlam in de pan bij Fyra-bouwer
Geplaatst op: woensdag 5 juni 2013 10:19
Laatst bijgewerkt: woensdag 5 juni 2013 10:20


PISTOIA - Werknemers van de omstreden Fyra-bouwer AnsaldoBreda hebben gistermorgen het werk neergelegd, nadat ze hadden gehoord dat de NS hun treinen niet meer wil. Dat staking brak uit op de vestiging in Italië waar het hogesnelheidsmateriaal wordt gemaakt. De AnsaldoBreda-directie heeft op haar beurt de aanval op de NS geopend.
Lees verder | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Z2N »

Kwam deze tegen op een andere forum. Ik vind 'm leuk!
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
Vinny schreef:Ik denk dat het belangrijkste probleem echter een stukje mentaliteit is. Er wordt een wensenlijst opgesteld die zo lang is als het WC papier dat ik thuis gebruik terwijl deze wensen vervolgens moeten worden ingewilligd tegen een kostprijs die eveneens zo hoog is als het betreffende rolletje WC papier. Dan krijg je dus WC papier op wielen en geen trein. :6
Het is ook gewoon gebleken dat Ansaldo geen treinen kan bouwen die dezelfde kwaliteit hebben als treinen van andere leveranciers (zie ook Denemarken), en bovendien kan Ansaldo de geconstateerde problemen naar verwachting niet binnen een redelijke termijn oplossen. Was dat in 2004 allemaal al te voorzien? En hoe is de aanbesteding tot stand gekomen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ze hadden geen / amper ervaring met het bouwen van hogesnelheidstreinen. Dat was in 2004 ook al geconstateerd, maar ze waren de enige die een goed bod deden op uitvraag van de NS. Andere treinbouwers hadden waarschijnlijk al begrepen dat voor het budget dat de NS had en de relatief kleine serie er geen eer te behalen viel aan de opdracht. Op zich hoeft dat natuurlijk niet problematisch te zijn: Connexxion heeft de Protos ook gehaald bij een fabrikant die nauwelijks ervaring had.

Daarnaast: gegeven het feit dat je weet dat het bij AnsaldoBreda niet lekker loopt en gegeven het feit dat het bedrijf weinig ervaring heeft, dan zet je daar toch een strakke inspectie op? Snap niet waarom de NS dat dan niet gedaan heeft en in het productieproces er dichter op heeft gezeten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door iljitsch »

Cultuurverschil?

Nederlanders geloven wat er op papier staat, Italianen schrijven op wat er opgeschreven moet worden zonder al te rigide vast te houden aan de relatie papier - werkelijkheid. Vandaar ook de verbazing dat er ineens zomaar 250 gereden werd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Klaasje »

Het verschil in productie tussen Duitsland en de VS in 1980 was ook levensgroot in het voordeel van Duitsland. Er zit echt veel in de combinatie van opleiding, sociale normen en manier van werken.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Milco »

Even over de V250-treinstellen: wilde de NS niet de paarse stoelen in de VIRM’s vervangen? *hint*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Mr-W »

@milco
dat is ook wel nodig VIRM interieur is nu absoluut niet IC waardig laat staan highspeed waardig, zelfs de sprinters/duikbrillen in belgie zitten beter ( na verbouwing).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Klaasje »

Ajoh.. Brussel is qua tijd minder ver dan Groningen, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Suus »

De eerste klas zit prinsheerlijk hoor 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door webguy »

iljitsch schreef:Cultuurverschil?
...
Vandaar ook de verbazing dat er ineens zomaar 250 gereden werd.
Denk dat je gelijk hebt, maar die quote over 250 is uit z'n verband gerukt. Het ging om het rijden van 250 bij sneeuw. Het is welbekend dat de Thalys bij sneeuwbuien ook langzamer rijdt ivm mogelijk schade, ruiten, etc.

Persbericht van AnsaldoBreda staat hier
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Klaasje »

Bij twee TGV's die elkaar bij sneeuw in de tegenrichting passeerden zijn wel eens ruiten gebroken.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door IC140 »

Bee schreef:De eerste klas zit prinsheerlijk hoor 8-)
In de eerste klas vind ik de eerste generatie VIRM zelfs het beste zitten van allemaal :).
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door IC140 »

webguy schreef:Denk dat je gelijk hebt, maar die quote over 250 is uit z'n verband gerukt. Het ging om het rijden van 250 bij sneeuw. Het is welbekend dat de Thalys bij sneeuwbuien ook langzamer rijdt ivm mogelijk schade, ruiten, etc.

Persbericht van AnsaldoBreda staat hier
Op de desbetreffende dag (15 januari) reed Thalys overigens 160km/u in Frankrijk, maar 300km/u in Nederland.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Dagren »

deadlock schreef:
Dennenboom schreef:Maar ook de Tweede Kamer heeft gefaald. Worden volksvertegenwoordigers ook ondervraagd?
In 2005 sprak minister Peys al van een miskoop, maar daar wilden onze jongens en meisjes in de Tweede Kamer niets van weten.

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... Cbreda%2C0

Alleen werken bijna al die jongens en meisjes nu ergens anders en weten de huidige jongens en meisje niet wat er door hun voorgangers gezegd is.
Ik heb op dit moment een email van enkele A4'tjes staan waarin ik dat mijn kamerlid ga uitleggen.
Misschien goed om te delen, kunnen meerdere mensen die sturen naar meerdere Kamerleden. :)
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Dagren »

Vinny schreef:
Geert schreef:
Vinny schreef:Ik denk dat het belangrijkste probleem echter een stukje mentaliteit is. Er wordt een wensenlijst opgesteld die zo lang is als het WC papier dat ik thuis gebruik terwijl deze wensen vervolgens moeten worden ingewilligd tegen een kostprijs die eveneens zo hoog is als het betreffende rolletje WC papier. Dan krijg je dus WC papier op wielen en geen trein. :6
Het is ook gewoon gebleken dat Ansaldo geen treinen kan bouwen die dezelfde kwaliteit hebben als treinen van andere leveranciers (zie ook Denemarken), en bovendien kan Ansaldo de geconstateerde problemen naar verwachting niet binnen een redelijke termijn oplossen. Was dat in 2004 allemaal al te voorzien? En hoe is de aanbesteding tot stand gekomen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ze hadden geen / amper ervaring met het bouwen van hogesnelheidstreinen. Dat was in 2004 ook al geconstateerd, maar ze waren de enige die een goed bod deden op uitvraag van de NS. Andere treinbouwers hadden waarschijnlijk al begrepen dat voor het budget dat de NS had en de relatief kleine serie er geen eer te behalen viel aan de opdracht. Op zich hoeft dat natuurlijk niet problematisch te zijn: Connexxion heeft de Protos ook gehaald bij een fabrikant die nauwelijks ervaring had.

Daarnaast: gegeven het feit dat je weet dat het bij AnsaldoBreda niet lekker loopt en gegeven het feit dat het bedrijf weinig ervaring heeft, dan zet je daar toch een strakke inspectie op? Snap niet waarom de NS dat dan niet gedaan heeft en in het productieproces er dichter op heeft gezeten.
Misschien had de NS in moeten zetten met een groter budget. Als ik het allemaal goed begrepen heb, is dat wat Veolia gedaan heeft en ook de reden waarom Veolia niet gewonnen heeft.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten