Fyra keert niet voor 2014 terug

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
borsjea
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 16:09

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door borsjea »

AnsaldoBreda beschuldigt de NS te hard te hebben gereden met sneeuwval, weet iemand bij toeval wat de instructie van AnsaldoBreda mbt tot sneeuwval dan wel is?

Daarnaast beschuldigt AnsaldoBreda de NS er van niet het dagelijks onderhoud te hebben uitgevoerd, vraag me af wat in onder dat onderhoud mag verwachten. Dagelijkse werkzaamheden zijn naar mij mening een interne schoonmaakbeurt en een inspectierondje rond de trein beide zijn in mijn ogen geen onderhoud.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door iljitsch »

Ik denk niet dat ze bedoelen dat je het onderhoud dagelijks doet, maar meer het routinematige spul.

Ik moet zeggen dat ik het verhaal van AB niet helemaal belachelijk vind, het zou best eens kunnen dat de NS gelijk heeft dat dit zorgenkindjes zullen blijven die je beter niet kan hebben, terwijl AB toch grotendeels geleverd heeft wat afgesproken en ze dus gewoon betaling kunnen eisen.

Dat iedere trein anders in elkaar zit en anders onderhouden moet worden is natuurlijk een probleem, maar bij zo'n kleine serie komt er toch weinig routine in dus ik vraag me af of dit gelijk dodelijk is.

Dat wordt lachen als straks de NS op last van Dijsselbloem gewoon weer met de V250 moet gaan rijden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Ik moet zeggen dat ik het verhaal van AB niet helemaal belachelijk vind, het zou best eens kunnen dat de NS gelijk heeft dat dit zorgenkindjes zullen blijven die je beter niet kan hebben, terwijl AB toch grotendeels geleverd heeft wat afgesproken en ze dus gewoon betaling kunnen eisen.
Stond er in het contract van Ansaldo dat er treinen geleverd moesten worden die enorm veel storingen vertonen dan? Om nog maar te zwijgen over de ontwerpfouten die nu aan het licht gekomen zijn. Ansaldo kan dat niet volledig afschuiven op NS onder het mom van 'dat heb je toch goedgekeurd' zonder zelf enige verantwoordelijkheid te nemen.
Dat iedere trein anders in elkaar zit en anders onderhouden moet worden is natuurlijk een probleem, maar bij zo'n kleine serie komt er toch weinig routine in dus ik vraag me af of dit gelijk dodelijk is.
Het zegt denk ik ook wel iets over de werkwijze van AnsaldoBreda als ze niet in staat zijn om elke trein op dezelfde wijze in elkaar te zetten...
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Stéphane »

borsjea schreef:AnsaldoBreda beschuldigt de NS te hard te hebben gereden met sneeuwval, weet iemand bij toeval wat de instructie van AnsaldoBreda mbt tot sneeuwval dan wel is?
Dat doet me vooral denken aan wat een andere forumgebruiker een tijd land als handtekening had staan: "De trein, bewaren bij kamertemperatuur op een schone droge plaats."

Als ze op bevel van Dijsselbloem de Fyra terug in dienst nemen gaat de geloofwaardigheid van de Benelux er wel op vooruit gaan...
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door VIRM »

iljitsch schreef:IDat wordt lachen als straks de NS op last van Dijsselbloem gewoon weer met de V250 moet gaan rijden.
Dat gaat nog zeker tot in 2015 duren, als ze door zouden gaan met de V250, zei de NMBS volgensmij.

Bovendien heeft de V250/Fyra dan zoveel imagoschade opgelopen, dat het dan de vraag is in hoeverre klanten dan nog uberhaupt wel willen instappen in de V250, of de wat langzamere opties (s2600, s1900 of de overstap in Leiden) willen nemen.
Beul van de blindegeleidelijn
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door robert55 »

Dat Ansaldo zou reageren was natuurlijk te verwachten, maar eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat de reactie zo zwak zou zijn: onoordeelkundig gebruik en/of gebrekkig onderhoud zijn in theorie niet uit te sluiten, maar wel onwaarschijnlijk. Alleen al omdat meer dan de helft van de treinen nooit in de fase is gekomen dat ze door Nedtrain werden onderhouden, die zijn namelijk nooit , zelfs niet onder voorwaarden afgenomen. Bedenk ook dat uit het MottMcDonald blijkt dat de bouwkwaliteit om het maar eens in het Italiaans te zeggen Merda is, met ook nog eens een grote variatie in afwerking tussen de individuele treinen. Dat is ook van de DSB IC4 bekend: de eerste 15-20 zijn allemaal handgebouwd, geen serie standaard.
Denk er ook aan dat NMBS AB in januari de contractueel overeengekomen 3 maanden voor rectificatie heeft gegeven en dat ruim een maand na die termijn duidelijk is dat dat niet gelukt is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Daniel »

In het AD van vandaag stonden nog wat meer voorbeelden van "successen" met AnsaldoBreda materieel. Een lijstje met een aantal die we al wel kenden, maar sommigen zijn hier nog niet langsgekomen:
- 32 van de 72 Ansaldo trams in Oslo moesten plotseling in onderhoud wegens roestvorming. Al 2 jaar golden hiervoor extra snelheidsbeperkingen omdat ze niet opgewassen waren tegen teveel zomerse dagen, scherpe bochten, het Noorse stroomnet en blaadjes op de rails.
- In de coupés van 36 nieuwe AnsaldoBreda-treinen van de Noorse spoorwegen regende het in 2007 via het ventilatiesysteem
- In Göteborg roestten 39 van de 65 Sirio-trams weg die tussen 2002 en 2009 door AnsaldoBreda werden geleverd. 34 trams staan inmiddels 3 maanden stil en een juridisch conflict dreigt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Dennenboom »

De treinen van Bombardier en Siemens hebben daarentegen nergens last van.....
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Thom91 »

Siemens heeft inmiddels 2 jaar vertraging met de ICx, status van Bombardier nu weet ik niet maar SLT had ook een hoop opstart problemen.
Komt wel goed schatje.
Alargule

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Alargule »

*mompelt iets over haarscheurtjes in de Combino's van Siemens*
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door reisthijs »

Gaan jullie nu allemaal het gepruts van AB goedpraten onder het mom van 'anderen maken ook wel eens foutjes'?

Siemens heeft alle problemen verholpen en het materieel rijdt nu al jaren zonder grote problemen rond. Dat kan je van de producten van AnsaldoBreda niet zeggen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Dagren »

Stéphane schreef:
borsjea schreef:AnsaldoBreda beschuldigt de NS te hard te hebben gereden met sneeuwval, weet iemand bij toeval wat de instructie van AnsaldoBreda mbt tot sneeuwval dan wel is?
Dat doet me vooral denken aan wat een andere forumgebruiker een tijd land als handtekening had staan: "De trein, bewaren bij kamertemperatuur op een schone droge plaats."

Als ze op bevel van Dijsselbloem de Fyra terug in dienst nemen gaat de geloofwaardigheid van de Benelux er wel op vooruit gaan...
Er geldt toch een rijverbod?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Dennenboom »

Natuurlijk is wat er met de Fyra gebeurt ongekend. Maar veel van de voorbeelden van andere zaken die in het AD worden genoemd komen ook bij andere fabrikanten voor.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door robert55 »

Alargule schreef:*mompelt iets over haarscheurtjes in de Combino's van Siemens*
Zucht.
Dat is nou juist het verschil. Siemens heeft geleverd, redelijk op tijd. Al snel werd duidelijk dat er fouten in het ontwerp zaten.
Siemens heeft vervolgens enorm veel geld uitgegeven om die problemen te verhelpen
AB heeft nog steeds niet volledig geleverd en is zwaar te laat. Er is tot nu toe geen echte bereidheid getoond [in tegendeel, de klant wordt als rpobleemhouder benoemd) om de problemen op te lossen, als AB al in staat zou zijn die kosten te dragen. Het is ook twijfelachtig of ze dat technisch zouden kunnen: het op aanvaardbaar niveau brengen van de IC4 is inmiddels voor een groot deel uitbesteed aan DSB.
Leuk voor Nedtrain Haarlem, jaren werk, maar geen goed plan
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door webguy »

Ach, anders moeten ze dicht ;) Houden we wel de lokale economie enzo overeind...
Alargule

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Alargule »

robert55 schreef:
Alargule schreef:*mompelt iets over haarscheurtjes in de Combino's van Siemens*
Zucht.
Ja, het is zwaar. Wellicht dat Siemens wel in de positie verkeerde om de hoge meerkosten voor reparatie van de Combino's voor eigen rekening te nemen - of was het uiteindelijk gunstiger dan de derving als gevolg van geleden imagoschade.

Als ik een beetje heb opgelet, gaat het financieel zeer slecht met AB. Geen wonder dat het bedrijf niet bepaald zit te wachten om zeer veel extra geld uit te geven aan reparatiewerkzaamheden.

Maar to the point: zowel Siemens als AB zijn dus in staat om een slecht ontworpen/gebouwd product af te leveren. Verschil zit 'm waarschijnlijk in de financiële buffer.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Dagren »

AnsaldoBreda had mogelijk voorkennis bij aanbesteding

Zie: http://www.ovpro.nl/trein/2013/06/07/mo ... besteding/
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door robert55 »

Alargule schreef:
robert55 schreef:
Alargule schreef:*mompelt iets over haarscheurtjes in de Combino's van Siemens*
Zucht.
Ja, het is zwaar. Wellicht dat Siemens wel in de positie verkeerde om de hoge meerkosten voor reparatie van de Combino's voor eigen rekening te nemen - of was het uiteindelijk gunstiger dan de derving als gevolg van geleden imagoschade.

Als ik een beetje heb opgelet, gaat het financieel zeer slecht met AB. Geen wonder dat het bedrijf niet bepaald zit te wachten om zeer veel extra geld uit te geven aan reparatiewerkzaamheden.

Maar to the point: zowel Siemens als AB zijn dus in staat om een slecht ontworpen/gebouwd product af te leveren. Verschil zit 'm waarschijnlijk in de financiële buffer.
Om to the point te komen moet je toch echt een vergelijking maken die niet mank gaat. Siemens heeft in de Combino ontwerpfouten gemaakt [en vrij snel erkend en hersteld], maar had wel volgens eigen ontwerp geleverd. AB heeft ontwerpfouten en productiefouten gemaakt, en is vooralsnog niet van plan daar een oplossing te bieden. Daarbij is er gerde twijfel aan de financiele en technische capaciteit om dat te doen.

Ik snap echt niet wat je probeert te bereiken met dit soort "iedereen heeft boter op zijn hoofd commentaren". Daarom in het kader van netiquete alleen maar: zucht
Alargule

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Alargule »

Dan snap je het toch niet? Mij een zorg...
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door robert55 »

verbaast me niet dat je dat zegt
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door robert55 »

Inmiddels heeft het kabinet het besluit van NS om te stoppen met de V250 goedgekeurd. Dat betekent dat de staat als concessieverlener en als aandeelhouder dit steunt.

NS heeft een alternatief voorgelegd en krijgt tot 1 oktober om dut uit te werken.
http://www.nu.nl/politiek/3494820/kabin ... -fyra.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Aking »

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Suus »

Op http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -v250.html staan documenten omtrent het verdwijnen van de V250.

Vooral de brief van NS bied een interessante blik op de toekomst zonder V250.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door iljitsch »

Stoptrein Antwerpen - Roosendaal: 140 km/u. Tuurlijk. :-)
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Dagren »

iljitsch schreef:Stoptrein Antwerpen - Roosendaal: 140 km/u. Tuurlijk. :-)
Als ze maar tegen zulke helse snelheden kunnen! :o

Laat ze maar gewoon het zekere voor het onzekere nemen en netjes 30 km/u rijden. :o
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten