Hoe door Zwitserland te treinen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Hoe door Zwitserland te treinen

Bericht door iljitsch »

Ik moet begin september voor m'n werk een paar dagen in Lyon zijn. Enkele reis per TGV (en s1900...) vanaf Den Haag is € 62,60, wat me reuze meevalt. Vliegen is aanzienlijk duurder.

Maar ik plak er nog even twee dagen aan vast om eens wat door Zwitserland te treinen. Ik vertrek om vrijdagochtend uit Lyon. Ik heb familie wonen in Zürich, dus dat is m'n eindbestemming op zaterdag. Ik vlieg dan 's avonds terug.

De vraag is nu: hoe vul ik m'n tijd van vrijdagochtend tot zaterdagmiddag in? Ik kan ofwel op vrijdag al doortuffen naar Zürich en dan heb ik daar zaterdag de hele dag, of ik kan ergens halverwege een nachtje logeren en heb dan vrijdag meer tijd om bijvoorbeeld Genève te bezoeken en een avond in nog een andere stad. Wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Hoe door Zwitserland te treinen

Bericht door Z2N »

Als het aan mij zou liggen zou ik Lyon - Bellegarde - Genève - Brig - Spiez - Interlaken Ost - Luzern - Zürich doen. Pak je gelijk nog even de Lötschbergpas mee! 's Nachts overnachten in Interlaken, en nog voor twaalven in Zürich. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hoe door Zwitserland te treinen

Bericht door iljitsch »

Als ik sbb.ch vertel dat ik van Geneve naar Interlaken wil via Sion wordt dat een rit langs de noordkant van 't meer en dan zuidelijk de bergen in en vervolgens naar Interlaken in 3 uur 24 minuten.

Lyon - Geneve is lastiger, de beste optie is eigenlijk die om 6.38 u... Ben ik wel mooi al om 9 uur in Geneve, ruim de tijd dus voor een stop daar.

Op zaterdag is het drie uurtjes naar Zurich via Luzern, dus dat is geen probleem.

Goed plan dus!

Hopelijk kan ik Lyon - Geneve ook online bestellen, dan hoef ik de beambte in Lyon niet bloot te stellen aan wat er nog is blijven hangen van mijn schoolfrans.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Hoe door Zwitserland te treinen

Bericht door Z2N »

De moeilijkheid van Lyon - Geneve hangt af van hoe laat je uit Lyon weg wil: de Hispeed internationale treinplanner gaf het volgende resultaat:

Code: Selecteer alles

08:27 Lyon Perrache
10:27 Geneve
		
11:03 Geneve
13:31 Brig
Heb je gelijk nog even ruim de tijd in Geneve, maar kun je ook nog een beetje rusten. De treinen tussen Geneve en Brig rijden om het halfuur, dus daar ben je nog flexibel.

En zo moeilijk is een kaartje bestellen toch niet? Un aller simple pour Geneve s'il vous plait. Maar het kan ook online.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoe door Zwitserland te treinen

Bericht door Wubbo »

Als je Zwitserse steden wil bekijken zou ik Geneve niet bezoeken. Die stad heeft doordat er veel internationale organisaties zitten een heel andere sfeer dan andere Zwitserse steden. Ik zou dan eerder voor een stad als Lausanne kiezen. De reis langs het meer van Geneve richting Sion is wel een aanrader.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoe door Zwitserland te treinen

Bericht door Vinny »

Persoonlijk vind ik een wandeltocht langs het Meer van Genève (Lac Leman) over de boulevard wel een schitterende ervaring. Het is overigens wel - zelfs voor Zwitserse begrippen - een dure stad.

Ik vind zelf Tichino een mooie streek om te bezoeken. Maar dat ligt een beetje uit de route :)
Verder is Luzern een prachtige stad (en Duitstalig, dus wellicht makkelijker voor Iljitsch ). De stad ligt niet ver van Zürich.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoe door Zwitserland te treinen

Bericht door Wubbo »

Luzern is een mooie stad ja. En Ticino een mooie streek, dus daar ga ik van de zomer weer eens heen :), maar dat ligt inderdaad uit de route.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hoe door Zwitserland te treinen

Bericht door iljitsch »

Uiteindelijk een kaartje Lyon - Genève besteld via sncf.com, af te halen bij een automaat op het station, en Genève - Interlaken + Interlaken - Zürich via sbb.ch om zelf uit te printen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hoe door Zwitserland te treinen

Bericht door iljitsch »

Jullie hadden nog een verslagje van me tegoed.

Lyon, met lange trolleybussen die wel wat van trams hebben:

Afbeelding

Gewone, korte trolleybussen:

Afbeelding

Trams:

Afbeelding

En natuurlijk ook gewone bussen:

Afbeelding

Zelfrijdende metro's (die rijden links, dit is dus de voorkant):

Afbeelding

Leuke stad, zeker een bezoekje waard als je een goedkoop thalyskaartje kan scoren. Let op dat je bij de tramhaltes sets van 10 kaartjes kan kopen, doe dit voordat je het station verlaat. Er zijn ook machines voor treinkaartjes in het station. En je kan voor een paar euro per dag gebruik maken van witte fietsen. Hierbij wordt er 150 euro borg van je rekening afgeschreven, maar dit wordt weer automatisch teruggestort.

De treinrit naar Geneve is ook zeker aan te bevelen. Dit gaat door ruig terrein, met steile (zij het nog niet echt hoge) heuvels/bergen aan de rechterkant en een beetje wild west-achtige dorpjes aan de linkerkant.

Afbeelding

In Geneve moet je wel door de douane, waar een vervaarlijk uitziende hond de zaken besnuffelde. Dit is dus omgekeerds als naar Engeland, wat wel EU is maar geen Schengen, waardoor je wel door de paspoortcontrole moet maar niet door de douane. Zwitserland is wel Schengen maar geen EU, dus geen paspoortcontrole maar wel douane.

En aan de achterkant van het station dienen de trolley's zich gelijk weer aan:

Afbeelding

Ze hebben ook gelede:

Afbeelding

En oudere en nieuwere trams:

Afbeelding

Dan de trein richting Milaan die me met wat overstappen in Interlaken gaat brengen. Het stuk naar Lausanne en Montreux is niet zo spannend, je ziet af en toe het meer en in de verte bergen. Ook vanaf Brig naar Interlaken valt wat tegen, je gaat een groot stuk door een tunnel en dan weer langs water.

Ze hebben wel interessante dubbeldekkers, met een lage instap en vervolgens loopt de bovenverdieping door tussen de bakken, de benedenverdieping niet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oud spul op het Interlaken Ostbanhof:

Afbeelding

Interlaken naar Lucerne/Luzern is spannender, hier klim je echt door de bergen. Overigens blijkt hier dat de Zwitserse reputatie voor op tijd rijden ook grotendeels berust op lange stops.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zurich:

Afbeelding

Waar het nog lekker weer was.

Afbeelding

Met nieuwe trams (je kan ook met de tram naar het vliegveld!):

Afbeelding
Afbeelding

En weer trolleybussen. Ik dacht dat San Francisco de enige plek was waar trams en trolleybussen door elkaar gebruikt worden. Daar ben ik nu dus wel van genezen. Wat je ziet is dat ze gewoon de trolleystroomkabels een flink eind naast het tramspoor hangen waardoor op rechte stukken een en ander elkaar niet in de weg zit. Wel zijn kruisingen nogal ingewikkeld, kon niet echt zien hoe dit nu werkt.

Afbeelding

Hier is blijkbaar een eindpunt van een tramlijn met ouder materieel midden op straat langs de rivier:

Afbeelding

Wel oppassen dus!

Afbeelding

Conclusie: moeilijk doen om door de bergen rond Brig te kunnen was niet echt de moeite, maar verder een geslaagde trip. Wel is Zwitserland nogal duur.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe door Zwitserland te treinen

Bericht door Geert »

Mooie foto's!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoe door Zwitserland te treinen

Bericht door Vinny »

http://www.muada.com/fotos/2013frch/z06.jpg
Dat lijkt me een tijdelijk eindpunt. Laubegg is geen reguliere terminus van tram 13. Die rijdt normaal gesproken van Frankental naar Albisgütli.

http://www.muada.com/fotos/2013frch/z02.jpg
*jaloers...

http://www.muada.com/fotos/2013frch/z03.jpg
http://www.muada.com/fotos/2013frch/z04.jpg
Ik vind de trams in reclame outfit mooier dan in de standaardhuisstijl van de vervoerder. Blauw-wit is zo... saai... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Hoe door Zwitserland te treinen

Bericht door Z2N »

iljitsch schreef:Zurich:
Afbeelding
Is dit niet Luzern? (overstap Zentralbahn > trein naar Zürich)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hoe door Zwitserland te treinen

Bericht door iljitsch »

Je hebt helemaal gelijk!

Afbeelding

Ik vergiste me omdat ik tussen Lucerne en Zurich geen foto's gemaakt heb, dus foto's van het ene station en daarna die van het andere station direct achter elkaar komen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Hoe door Zwitserland te treinen

Bericht door Z2N »

Verklaart inderdaad!

Overigens: ik wist het alleen maar omdat ik er deze zomer zelf ook ben geweest, tijdens een stop van twaalf minuten van de trein Basel - Lugano, die daar keert, ben ik even uitgestapt om rustig een curryworst te halen: het naderde etenstijd.. :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten