Trein Groningen - Leer
Re: Trein Groningen - Leer
Maar dan is het op Hengelo - Oldenzaal weer afgelopen.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Trein Groningen - Leer
Rotterdam-Antwerpen via de HSL is ook nog geen uursdienst. En Breda-Antwerpen heeft überhaupt nog geen regulier treinverkeer.
Groningen-Leer is onvergelijkbaar met andere grenstrajecten. Het is een lange spoorlijn door uitgesproken landelijk gebied. Heel on-Nederlands. Leer is ook maar een klein provinciestadje, vergelijkbaar met een plaats als Hoogeveen. De afstand van Groningen naar de eerste stad van enige betekenis, Oldenburg, is een kleine 130 kilometer. Bremen is 180 kilometer. Een uursdienst Groningen-Leer is dus zéér netjes. Zeker als je bedenkt hoe weinig reizigers er zijn!
Groningen-Leer is onvergelijkbaar met andere grenstrajecten. Het is een lange spoorlijn door uitgesproken landelijk gebied. Heel on-Nederlands. Leer is ook maar een klein provinciestadje, vergelijkbaar met een plaats als Hoogeveen. De afstand van Groningen naar de eerste stad van enige betekenis, Oldenburg, is een kleine 130 kilometer. Bremen is 180 kilometer. Een uursdienst Groningen-Leer is dus zéér netjes. Zeker als je bedenkt hoe weinig reizigers er zijn!
Re: Trein Groningen - Leer
Ik had laatst college van de voorzitter van de Regio Groningen-Assen en die zei dat ze gingen inzetten op een verbinding Groningen-Bremen, maar hij ging daar voor de rest niet verder op in.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Trein Groningen - Leer
Men wil op termijn een sneltrein Groningen-Bremen laten rijden. Of dat haalbaar is en in wat voor vorm wordt nog onderzocht. Complicatie is dat de infrastructuur tussen Winschoten en Ihrhove (D) erg minimaal is en er eigenlijk een passeerspoor moet komen zodat ook goederentreinen van deze spoorlijn gebruik kunnen blijven maken.
Een tweede complicatie is dat als je een sneltrein naar Leer laat rijden, je dan óók de stoptrein moet handhaven voor de bediening van stations als Scheemda, Nieuweschans en Weener. En dat is een ingewikkelde puzzel, want Zuidbroek-Leer is enkelspoors. Ook wil je de halfuursdienst tussen Groningen en Winschoten, en de kwartiersdienst tussen Groningen en Zuidbroek behouden. Ingewikkeld. :?
Een tweede complicatie is dat als je een sneltrein naar Leer laat rijden, je dan óók de stoptrein moet handhaven voor de bediening van stations als Scheemda, Nieuweschans en Weener. En dat is een ingewikkelde puzzel, want Zuidbroek-Leer is enkelspoors. Ook wil je de halfuursdienst tussen Groningen en Winschoten, en de kwartiersdienst tussen Groningen en Zuidbroek behouden. Ingewikkeld. :?
Re: Trein Groningen - Leer
Dan rijdt er om het uur een trein. Ach jah.Wubbo schreef:Maar dan is het op Hengelo - Oldenzaal weer afgelopen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Trein Groningen - Leer
Ik heb nu een paar keer Groningen-Leer gedaan, en ik vond de hoeveelheid reizigers voor een grensverbinding niet tegenvallen. Een sneltrein toevoegen lijkt me niet zinvol, dat is overbevissing. Wel zou je kunnen kijken of het mogelijk is om een alternerend stoppatroon in te voeren tussen Groningen en Zuidbroek. Nu stoppen treinen daar elk kwartier overal.Statler Rail schreef:Rotterdam-Antwerpen via de HSL is ook nog geen uursdienst. En Breda-Antwerpen heeft überhaupt nog geen regulier treinverkeer.
Groningen-Leer is onvergelijkbaar met andere grenstrajecten. Het is een lange spoorlijn door uitgesproken landelijk gebied. Heel on-Nederlands. Leer is ook maar een klein provinciestadje, vergelijkbaar met een plaats als Hoogeveen. De afstand van Groningen naar de eerste stad van enige betekenis, Oldenburg, is een kleine 130 kilometer. Bremen is 180 kilometer. Een uursdienst Groningen-Leer is dus zéér netjes. Zeker als je bedenkt hoe weinig reizigers er zijn!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Groningen - Leer
Ik heb Groningen-Leer ook meerdere malen gedaan, en waar ik het meest priegel van werd is het constante stoppen, vooral tot Zuidbroek, én de bijbehorende slecht-Duitse omroepen en hun pingels. Het schiet voor het gevoel echt geen meter op.
Ik doe ook maar wat
Re: Trein Groningen - Leer
Leer - Oldenburg is zo mogelijk nog trager. In die hoek van Europa bestaat er klaarblijkelijk geen snel treinverkeer
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Trein Groningen - Leer
Het kan aan mij liggen, maar als ze uberhaupt echt snel treinverkeer willen hebben in die hoek, moet alles geelektrificeerd worden, omgebouwd worden naar dubbel (of meer) spoors en mogelijk extra passeermogelijkheden bij o.a. stations (en andere plekken). Volgens mij rijden elektrische treinen namelijk sneller dan dieseltreinen en trekken ook sneller op. Echter moet hiervoor ook nieuw materieel worden aangeschaft en als ze dat stuk toch elektrificeren kunnen net zo goed ook alle noordelijke nevenlijnen worden geelektrificeerd. Of tenminste het deel Zuidbroek - Veendam (en misschien verder) er ook bij.
Re: Trein Groningen - Leer
Even uitgezocht:
Groningen-Leer is 73 minuten over 72 km, gemiddelde snelheid is 59,2 kph.
Leer-Oldenburg is 41 minuten over 55 km, gemiddelde snelheid is 80,5 kph. Ondanks dat Leer-Augustfehn vreselijk bochtig is.
Groningen-Leer is 73 minuten over 72 km, gemiddelde snelheid is 59,2 kph.
Leer-Oldenburg is 41 minuten over 55 km, gemiddelde snelheid is 80,5 kph. Ondanks dat Leer-Augustfehn vreselijk bochtig is.
Ik doe ook maar wat
Re: Trein Groningen - Leer
Een bocht wil nog niet zeggen dat het langzaam hoeft te gaan. Het leuke tussen Leer en Oldenburg is dat een Regional Express vaker sneller is dan een duurdere Intercity. Vroeger werd er tussen Groningen en Winschoten richting naar en van Duitsland alleen in Hoogezand-Sappemeer gestopt. Tja; nu zijn er 6 stops extra.
-
- Berichten: 1677
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Trein Groningen - Leer
Niet alle treinen stopten vroeger in Hoogezand. Nonstop Winschoten-Groningen kwam ook voor.
Overigens kwam het in de tijd dat Nederland wel en Duitsland niet de zomertijd had (eind '70-er jaren) wel eens voor dat in de zomertijd (dan moest de trein een uur later vertrekken) wel alle stations werden aangedaan.
In die tijd deden de treinen over Groningen - Leer overigens ook duidelijk meer dan een uur.
Overigens kwam het in de tijd dat Nederland wel en Duitsland niet de zomertijd had (eind '70-er jaren) wel eens voor dat in de zomertijd (dan moest de trein een uur later vertrekken) wel alle stations werden aangedaan.
In die tijd deden de treinen over Groningen - Leer overigens ook duidelijk meer dan een uur.
Re: Trein Groningen - Leer
Volgens mij is dat niet waar, er zijn genoeg dieseltreinen die sneller optrekken dan een elektrische trein. Denk dat als je een GTW naast een Virm zet, de GTW het wint qua acceleratie? En wat bedoel je met sneller rijden? Een GTW kan daar prima de maximale baanvaksnelheden halenMichael 1988 schreef:Het kan aan mij liggen, maar als ze uberhaupt echt snel treinverkeer willen hebben in die hoek, moet alles geelektrificeerd worden, omgebouwd worden naar dubbel (of meer) spoors en mogelijk extra passeermogelijkheden bij o.a. stations (en andere plekken). Volgens mij rijden elektrische treinen namelijk sneller dan dieseltreinen en trekken ook sneller op. Echter moet hiervoor ook nieuw materieel worden aangeschaft en als ze dat stuk toch elektrificeren kunnen net zo goed ook alle noordelijke nevenlijnen worden geelektrificeerd. Of tenminste het deel Zuidbroek - Veendam (en misschien verder) er ook bij.
Re: Trein Groningen - Leer
Dat is heel netjes voor een stoptreinverbinding. In Sprinter-land zijn de treinen niet (veel) sneller hoor ;)Groningen-Leer is 73 minuten over 72 km, gemiddelde snelheid is 59,2 kph.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4395
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Trein Groningen - Leer
Dan vergelijk je ook een dubbeldekker met veel meer massa met een lichtgewicht.Caspar schreef:Volgens mij is dat niet waar, er zijn genoeg dieseltreinen die sneller optrekken dan een elektrische trein. Denk dat als je een GTW naast een Virm zet, de GTW het wint qua acceleratie? En wat bedoel je met sneller rijden? Een GTW kan daar prima de maximale baanvaksnelheden halenMichael 1988 schreef:Het kan aan mij liggen, maar als ze uberhaupt echt snel treinverkeer willen hebben in die hoek, moet alles geelektrificeerd worden, omgebouwd worden naar dubbel (of meer) spoors en mogelijk extra passeermogelijkheden bij o.a. stations (en andere plekken). Volgens mij rijden elektrische treinen namelijk sneller dan dieseltreinen en trekken ook sneller op. Echter moet hiervoor ook nieuw materieel worden aangeschaft en als ze dat stuk toch elektrificeren kunnen net zo goed ook alle noordelijke nevenlijnen worden geelektrificeerd. Of tenminste het deel Zuidbroek - Veendam (en misschien verder) er ook bij.
-
- Berichten: 1677
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Trein Groningen - Leer
Bij diesel is op het gebied van regionaal vervoer de afgelopen jaren wel veel meer winst behaald dan bij elektrische treinen qua acceleratie en topsnelheid. Toen in 1974 de Noord-Hollandse lijnen geelectrificeerd werden was er een enorme sprong in met name acceleratie (plan V i.p.v. plan X). Die winst haal je echt niet met een verschuiving van GTW-diesel naar GTW-elektrisch.
Re: Trein Groningen - Leer
E-GTW is sneller in optrekken dan D-GTW.
Re: Trein Groningen - Leer
Een geëlectrificeerde sprinter kan een snelheid van 60 km/h gemiddeld halen. Electrificering levert dus gemiddeld 0,8 km/h per uur op. Ik heb wel eens meer in het oog springende resultaten gelezen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Groningen - Leer
Ik mis het volkomen? Waarop kan ie gemiddeld 60 km/h halen? Van welke snelheid naar welke snelheid of op welk traject? En hoe snel doet een diesel-GTW dat dan? :?
Re: Trein Groningen - Leer
In het stukje staat dat de dieselstoptrein Groningen-Leer 59 km/h rijdt gemiddeld, en een electrische stoptrein rijdt gemiddeld 60 km/h bij vergelijkbare stationsdichtheden. Volgens mij is het in de randstad zelfs 50 km/h - maar daar zijn gewoon meer stations per kilometer baanvak dus dat vergelijkt lastig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Groningen - Leer
Stilstand is de grootste vijand van een hoge gemiddelde snelheid. Daar zit ook zeker een deel van de sleutel, met eenmansbediening en rustige stations heeft een trein gewoon kortere stationnementstijden dan een trein met een sleutelende HC en meer reizigers.
Re: Trein Groningen - Leer
Electrificering is natuurlijk een goed plan, maar ik ga er toch wel een fles wijn op verwedden dat er niet meer dan twee minuten tijdwinst wordt geboekt over het traject Groningen-Leer
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Groningen - Leer
Maar met twee minuten kan je misschien wel net een dienstregeling met sneltreinen passend krijgen. Dan is de klapper enorm!
Re: Trein Groningen - Leer
Als ik mij niet vergis zou de sneltrein vlak voor de stoptrein naar Veendam vertrekken, direct na aankomst van de trein uit die richting (enkelspoor bij Groningen Europapark zit er als flessenhals) en dan bijna tegelijk met de stoptrein naar Winschoten in Winschoten aankomen en daar ook nog de tegentrein uit Leer tegenkomen. Dan kan je een bovenleiding ophangen tot in de rimboe van Ihrhove, maar daar red je het niet mee
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Trein Groningen - Leer
Wat is eigenlijk de band van Groningen met Oldenburg/Bremen/Hamburg?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten