Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
BREDA - Breda blijft vasthouden aan een shuttle-verbinding met Antwerpen over het HSL-spoor. Dat zegt wethouder Akinci van mobiliteit in een reactie op de beslissing van de Belgen om te stoppen met de Fyra.
“Ik ga ervan uit dat die verbinding er komt”, aldus de wethouder, die dat overigens uitsprak voordat maandag het nieuws uitlekte dat ook de NS stopt met de Fyra. Dat meldden NRC en De Telegraaf maandagmorgen. Bekend werd ook dat NS-topman Bert Meerstadt zijn functie per oktober neerlegt, mede door het Fyra-debacle.
Lees verder op: http://www.bredavandaag.nl/nieuws/econo ... um=twitter
BREDA - Breda blijft vasthouden aan een shuttle-verbinding met Antwerpen over het HSL-spoor. Dat zegt wethouder Akinci van mobiliteit in een reactie op de beslissing van de Belgen om te stoppen met de Fyra.
“Ik ga ervan uit dat die verbinding er komt”, aldus de wethouder, die dat overigens uitsprak voordat maandag het nieuws uitlekte dat ook de NS stopt met de Fyra. Dat meldden NRC en De Telegraaf maandagmorgen. Bekend werd ook dat NS-topman Bert Meerstadt zijn functie per oktober neerlegt, mede door het Fyra-debacle.
Lees verder op: http://www.bredavandaag.nl/nieuws/econo ... um=twitter
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
- Locatie: Gelderland
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Shuttle? Lees je verder, dan gaat het Breda en Brabant om een complete verbinding Eindhoven - Brussel. Belangrijker is toch echt vier intercity's per uur tussen Eindhoven en Rotterdam. En dan zit het spoor meteen weer vol.
De NMBS ziet er wel wat in, maar niet heus. Zij moeten bezuinigen. Dan ga je niet een trein inleggen die grensoverschrijdend bij wijze van spreken met één wagon toekan, terwijl tussen Antwerpen-Brussel louter lange treinen nodig zijn.
Ik lanceer dit idee: een Desiro-stopdienst Leuven - Antwerpen - Breda in 90 minuten.
Zo'n driebaks-trein volstaat, want tussen beide Vlaamse steden zijn meerdere (ook wat snellere) reismogelijkheden. Het mooie is dat die universiteitstad zo in 1 overstap verbonden is met bijna alle Nederlandse universiteits-steden. Bovendien kan de Benelux-IC dan Mechelen wel overslaan; zo is die toch weer ietsje sneller.
De NMBS ziet er wel wat in, maar niet heus. Zij moeten bezuinigen. Dan ga je niet een trein inleggen die grensoverschrijdend bij wijze van spreken met één wagon toekan, terwijl tussen Antwerpen-Brussel louter lange treinen nodig zijn.
Ik lanceer dit idee: een Desiro-stopdienst Leuven - Antwerpen - Breda in 90 minuten.
Zo'n driebaks-trein volstaat, want tussen beide Vlaamse steden zijn meerdere (ook wat snellere) reismogelijkheden. Het mooie is dat die universiteitstad zo in 1 overstap verbonden is met bijna alle Nederlandse universiteits-steden. Bovendien kan de Benelux-IC dan Mechelen wel overslaan; zo is die toch weer ietsje sneller.
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Ik zeg los het op met Hermes en de Lijn, als we zo graag naar België willen... Zie ander draadje op dit forum.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Het gaat Breda niet om een verbinding met Eindhoven.Kritiekelaar schreef:Shuttle? Lees je verder, dan gaat het Breda en Brabant om een complete verbinding Eindhoven - Brussel.
Waarom een stopdienst? Je kan beter de bestaande IC Landen-Leuven-Antwerpen door laten rijden naar Breda.Kritiekelaar schreef:Ik lanceer dit idee: een Desiro-stopdienst Leuven - Antwerpen - Breda in 90 minuten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Desiro zal never never never nooit niet in Nederland rijden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Desiro vast wel, maar je bedoelt de NMBS Desiro :)
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Ja, het lijkt me overduidelijk dat ik het over de MS08 had toch.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Tja, iedereen kan zwart/wit statements neerzetten zonder argumentatie :Y Volgende vraag is dus waarom.
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Dat is hier al enkele keren voorbij gekomen. Die apparaten lopen niet op 1500V= het is gewoon te weinig, de elektronica kan er niets van maken dat bruikbaar is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
- Locatie: Gelderland
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Ja, da's bij nader inzien nog logischer!Waarom een stopdienst? Je kan beter de bestaande IC Landen-Leuven-Antwerpen door laten rijden naar Breda.
Deze IC-verbinding loopt over de luchthaven: ook mooi meegenomen voor Nederlanders. Hij valt wel onder de (forse) luchthavenspoor-toeslag en kan derhalve thans niet erg druk zijn. Hij zal dus met een los treinstelletje worden gereden. Kennelijk een 'Deense neus', waarvan er 50 voor de HSL-spanning geschikt zijn. Nog beter door te trekken naar Breda dus dan de Desiro, welke Deadlock vast beschouwd als een Fyra-in-spé.
Wat Eindhoven-Brussel betreft sluit ik me aan bij Huibf. Een gesubsidieerde busdienst i.p.v. de geflopte particuliere airport-expres Eindhoven - Antwerpen Berchem pakt voor de reiziger wat makkelijker en goedkoper uit.
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Zoals gewoonlijk een uitgrebreid verhaal over de Desiro's op Het Grote Blote Tieten Forum: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8& ... nd#p180912
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Zo werkt de Diabolotoeslag niet. Die moet alleen betaald worden als je op Brussel-Nationaal-Luchthaven uitstapt.Kritiekelaar schreef:Deze IC-verbinding loopt over de luchthaven: ook mooi meegenomen voor Nederlanders. Hij valt wel onder de (forse) luchthavenspoor-toeslag en kan derhalve thans niet erg druk zijn.
Nee, rijdt ook regelmatig met een dubbel treinstel.Hij zal dus met een los treinstelletje worden gereden.
Nee, die trein rijdt met Break(s). De MS96 die geschikt zijn voor 25 kV zijn bovendien allemaal al nodig voor de treinen naar Lille en Luxemburg.Kennelijk een 'Deense neus', waarvan er 50 voor de HSL-spanning geschikt zijn.
MS96 heeft net zo veel problemen met onderspanning als de Desiro en mag om die reden Nederland niet in.Nog beter door te trekken naar Breda dus dan de Desiro, welke Deadlock vast beschouwd als een Fyra-in-spé.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Is het dan niet goedkoper om een kaartje naar het volgende station te kopen?Bee schreef:Zo werkt de Diabolotoeslag niet. Die moet alleen betaald worden als je op Brussel-Nationaal-Luchthaven uitstapt.Kritiekelaar schreef:Deze IC-verbinding loopt over de luchthaven: ook mooi meegenomen voor Nederlanders. Hij valt wel onder de (forse) luchthavenspoor-toeslag en kan derhalve thans niet erg druk zijn.
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Nee, want op Brussel-Nationaal is er uitgangscontrole en als je niet hebt betaald ga je gewoon op de bon.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Je mag in België je reis niet onderbreken zoals je dat in Nederland wel mag. Dan moet je een via-kaartje kopen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
- Locatie: Gelderland
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Een wat laat weerwoord. Met Deadlock's link komt je uit bij een uitleg van ene Carlos op HGBTForum
" AM96 & desiro: asynchrone wisselstroommotoren
zowel voor de motorsturing (laag vermogen) als voor de motorvoeding (hoog vermogen), wordt elektronica gebruikt; zo wordt de gelijkstroom omgezet in een wisslspanning met regelbare frequentie (draaiveld). als de machine niet op 1500V= werkt dan kan dit te wijten zijn aan de elektronica en/of aan de software. Het is een geval per geval situatie: am96 zou wel werken op 1500V= (is ooit gebruikt op de relatie Luik-Maastricht) maar desiro dan weer niet "
Kan iemand de inzet naar Maastricht bevestigen (en ging het)?
En over de Desiro lijkt men elkaar in somberheid na te praten. Hoogste tijd inmiddels om die toch hier te testen.
Ik kan Bee wel geloven dat de Deense neuzen eigenlijk allemaal al in gebruik zijn. Dus blijven er vooralsnog 2 opties:
Ofwel slechts 2 van de 50 vrijmaken voor een shuttle Antwerpen-Breda. (Het gaat om een niet-essentiële verbinding, die ook niet onder nationale betrouwbaarheids-normen hoeft te vallen. Zodat een paraat reserve-stel niet persé nodig is.)
Ofwel de Desiro naar Breda inzetten; bij redelijke betrouwbaarheid doorkoppelbaar zijnd als stoptrein tot Leuven.
Pendelen met twee rijtuigstammen met aan beide zijden loc's is weldra duidelijk duurder, dus geen optie vind ik.
" AM96 & desiro: asynchrone wisselstroommotoren
zowel voor de motorsturing (laag vermogen) als voor de motorvoeding (hoog vermogen), wordt elektronica gebruikt; zo wordt de gelijkstroom omgezet in een wisslspanning met regelbare frequentie (draaiveld). als de machine niet op 1500V= werkt dan kan dit te wijten zijn aan de elektronica en/of aan de software. Het is een geval per geval situatie: am96 zou wel werken op 1500V= (is ooit gebruikt op de relatie Luik-Maastricht) maar desiro dan weer niet "
Kan iemand de inzet naar Maastricht bevestigen (en ging het)?
En over de Desiro lijkt men elkaar in somberheid na te praten. Hoogste tijd inmiddels om die toch hier te testen.
Ik kan Bee wel geloven dat de Deense neuzen eigenlijk allemaal al in gebruik zijn. Dus blijven er vooralsnog 2 opties:
Ofwel slechts 2 van de 50 vrijmaken voor een shuttle Antwerpen-Breda. (Het gaat om een niet-essentiële verbinding, die ook niet onder nationale betrouwbaarheids-normen hoeft te vallen. Zodat een paraat reserve-stel niet persé nodig is.)
Ofwel de Desiro naar Breda inzetten; bij redelijke betrouwbaarheid doorkoppelbaar zijnd als stoptrein tot Leuven.
Pendelen met twee rijtuigstammen met aan beide zijden loc's is weldra duidelijk duurder, dus geen optie vind ik.
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Er is nooit een MS96 in Maastricht geweest, in ieder geval niet planmatig. Dat is ook op HGBTF te vinden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
nog even v.w.b DIABOLO-toeslag: die geldt zowel voor AF als voor OPstappen op Luchthaven. Dus als je er onderbreekt-dan moet je 2x betalen! Is momenteel 4,60 (is verdubbeld nadat de lijn naar Mechelen openging).
Het is dus voordeliger bvb. via Vilvoorde te reizen en dan de LIJNBus-2€/enkel.
Het is dus voordeliger bvb. via Vilvoorde te reizen en dan de LIJNBus-2€/enkel.
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Het zijn wel allemaal mooie ideen maar door de ingewikkelde regelgeving op de belgische en vooral Nederlandse kant van de HSL zal het nog wel even duren voordat er iets gaat rijden. De NS kan beter gaan kijken hoe ze de 3600 in Roosendaal beter kunnen aanlaten sluiten op Beneluxtrein. Natuurlijk is een busdienst Eindhoven Breda een goede tijdelijke oplossing tot dat er eindelijk iets goeds bedacht wordt.
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
En naar verluid is er kans op uitgangscontrole in Brussel - Nationaal - Luchthavenmidnet schreef:nog even v.w.b DIABOLO-toeslag: die geldt zowel voor AF als voor OPstappen op Luchthaven. Dus als je er onderbreekt-dan moet je 2x betalen! Is momenteel 4,60 (is verdubbeld nadat de lijn naar Mechelen openging).
Het is dus voordeliger bvb. via Vilvoorde te reizen en dan de LIJNBus-2€/enkel.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Busdienst Eindhoven-Breda is onzin s1900 rijdt hier al. beter kan een bus vanuit Eindhoven naar Turnhout/Neerpelt/Lommel rijden en daar aansluiting geven op de IR g/IR e naar Antwerpen.hidihi schreef: De NS kan beter gaan kijken hoe ze de 3600 in Roosendaal beter kunnen aanlaten sluiten op Beneluxtrein. Natuurlijk is een busdienst Eindhoven Breda een goede tijdelijke oplossing tot dat er eindelijk iets goeds bedacht wordt.
In de toekomst zou ik een IR laten rijden via Weert en Neerpelt(eventueel tot Neerpelt als L trein) naar Antwerpen. Exploitatie zou ik laten uitvoeren door de NMBS.
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Tikfout bedoelde bus eindhoven antwerpen bus via lommel duurt gewoon te lang die bus wordt alleen gebruikt voor lokaal vervoer tussen de twee plaatsen. Een trein vanaf weert gaat alleen werken als hammont achel gebouwd is. Er is gewoon weinig vraag vanaf weert en als je slechts tot hammont gaat kun je een oude rangeer loc inzetten waardoor verbinding betaalbaar blijft
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Wut? Ik snap er geen sikkepit van?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
Mijn vorig berichtje was op m'n mobiel getikt ik probeer het opnieuw.Bee schreef:Wut? Ik snap er geen sikkepit van?
De busdienst Eindhoven Breda was een tikfout. Ik bedoelde een busdienst Eindhoven Antwerpen. Het idee van MR-W om een busdienst van Eindhoven naar Lommel/Turnhout te doen met een aansluiting op een trein naar Antwerpen is een leuk idee maar deze oplossing kost de reiziger meer reistijd in vergelijking met een directe bus naar Antwerpen. Opzich is een bus naar Lommel/Tunhout niet zo'n slecht idee maar echt alleen voor reizigers die vanaf Lommel/Turnhout naar Eindhoven willen.Mr-W schreef:Busdienst Eindhoven-Breda is onzin s1900 rijdt hier al. beter kan een bus vanuit Eindhoven naar Turnhout/Neerpelt/Lommel rijden en daar aansluiting geven op de IR g/IR e naar Antwerpen.hidihi schreef: De NS kan beter gaan kijken hoe ze de 3600 in Roosendaal beter kunnen aanlaten sluiten op Beneluxtrein. Natuurlijk is een busdienst Eindhoven Breda een goede tijdelijke oplossing tot dat er eindelijk iets goeds bedacht wordt.
In de toekomst zou ik een IR laten rijden via Weert en Neerpelt(eventueel tot Neerpelt als L trein) naar Antwerpen. Exploitatie zou ik laten uitvoeren door de NMBS.
De IR dienst van Neerpelt naar Weert verlengen is een goed idee maar dat gaat de NMBS waarschijnlijk nooit doen. Als je toch een trein vanaf Weert wilt rijden zal ik wachten tot dat station Hammont Achel gebouwd is. Tussen Hammont Achel en Weert is het spoor toch grotendeels 40 kmh dus dan kun je met rangeerloc en stuurstand rijtuig rijden. Dit is goedkoper dan een gewone dieseltrein in te zetten.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen
De grens over bij Weert? Doe het goed, of doe het niet.
Een pendeltreintje is gedoemd te mislukken. Dat hebben we kunnen zien bij dergelijke initatieven tussen Nederland en Duitsland: een regionale grensverbinding is alleen levensvatbaar als deze onderdeel is van een langer traject.
Een pendeltreintje is gedoemd te mislukken. Dat hebben we kunnen zien bij dergelijke initatieven tussen Nederland en Duitsland: een regionale grensverbinding is alleen levensvatbaar als deze onderdeel is van een langer traject.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten