Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door Michael »

Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

BREDA - Breda blijft vasthouden aan een shuttle-verbinding met Antwerpen over het HSL-spoor. Dat zegt wethouder Akinci van mobiliteit in een reactie op de beslissing van de Belgen om te stoppen met de Fyra.

“Ik ga ervan uit dat die verbinding er komt”, aldus de wethouder, die dat overigens uitsprak voordat maandag het nieuws uitlekte dat ook de NS stopt met de Fyra. Dat meldden NRC en De Telegraaf maandagmorgen. Bekend werd ook dat NS-topman Bert Meerstadt zijn functie per oktober neerlegt, mede door het Fyra-debacle.

Lees verder op: http://www.bredavandaag.nl/nieuws/econo ... um=twitter
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door Kritiekelaar »

Shuttle? Lees je verder, dan gaat het Breda en Brabant om een complete verbinding Eindhoven - Brussel. Belangrijker is toch echt vier intercity's per uur tussen Eindhoven en Rotterdam. En dan zit het spoor meteen weer vol.

De NMBS ziet er wel wat in, maar niet heus. Zij moeten bezuinigen. Dan ga je niet een trein inleggen die grensoverschrijdend bij wijze van spreken met één wagon toekan, terwijl tussen Antwerpen-Brussel louter lange treinen nodig zijn.
Ik lanceer dit idee: een Desiro-stopdienst Leuven - Antwerpen - Breda in 90 minuten.
Zo'n driebaks-trein volstaat, want tussen beide Vlaamse steden zijn meerdere (ook wat snellere) reismogelijkheden. Het mooie is dat die universiteitstad zo in 1 overstap verbonden is met bijna alle Nederlandse universiteits-steden. Bovendien kan de Benelux-IC dan Mechelen wel overslaan; zo is die toch weer ietsje sneller.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door huibf »

Ik zeg los het op met Hermes en de Lijn, als we zo graag naar België willen... Zie ander draadje op dit forum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door reisthijs »

Kritiekelaar schreef:Shuttle? Lees je verder, dan gaat het Breda en Brabant om een complete verbinding Eindhoven - Brussel.
Het gaat Breda niet om een verbinding met Eindhoven.
Kritiekelaar schreef:Ik lanceer dit idee: een Desiro-stopdienst Leuven - Antwerpen - Breda in 90 minuten.
Waarom een stopdienst? Je kan beter de bestaande IC Landen-Leuven-Antwerpen door laten rijden naar Breda.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door deadlock »

Desiro zal never never never nooit niet in Nederland rijden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door webguy »

Desiro vast wel, maar je bedoelt de NMBS Desiro :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door deadlock »

Ja, het lijkt me overduidelijk dat ik het over de MS08 had toch.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door webguy »

Tja, iedereen kan zwart/wit statements neerzetten zonder argumentatie :Y Volgende vraag is dus waarom.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door deadlock »

Dat is hier al enkele keren voorbij gekomen. Die apparaten lopen niet op 1500V= het is gewoon te weinig, de elektronica kan er niets van maken dat bruikbaar is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door Kritiekelaar »

Waarom een stopdienst? Je kan beter de bestaande IC Landen-Leuven-Antwerpen door laten rijden naar Breda.
Ja, da's bij nader inzien nog logischer!

Deze IC-verbinding loopt over de luchthaven: ook mooi meegenomen voor Nederlanders. Hij valt wel onder de (forse) luchthavenspoor-toeslag en kan derhalve thans niet erg druk zijn. Hij zal dus met een los treinstelletje worden gereden. Kennelijk een 'Deense neus', waarvan er 50 voor de HSL-spanning geschikt zijn. Nog beter door te trekken naar Breda dus dan de Desiro, welke Deadlock vast beschouwd als een Fyra-in-spé.

Wat Eindhoven-Brussel betreft sluit ik me aan bij Huibf. Een gesubsidieerde busdienst i.p.v. de geflopte particuliere airport-expres Eindhoven - Antwerpen Berchem pakt voor de reiziger wat makkelijker en goedkoper uit.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door deadlock »

Zoals gewoonlijk een uitgrebreid verhaal over de Desiro's op Het Grote Blote Tieten Forum: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8& ... nd#p180912
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door Suus »

Kritiekelaar schreef:Deze IC-verbinding loopt over de luchthaven: ook mooi meegenomen voor Nederlanders. Hij valt wel onder de (forse) luchthavenspoor-toeslag en kan derhalve thans niet erg druk zijn.
Zo werkt de Diabolotoeslag niet. Die moet alleen betaald worden als je op Brussel-Nationaal-Luchthaven uitstapt.
Hij zal dus met een los treinstelletje worden gereden.
Nee, rijdt ook regelmatig met een dubbel treinstel.
Kennelijk een 'Deense neus', waarvan er 50 voor de HSL-spanning geschikt zijn.
Nee, die trein rijdt met Break(s). De MS96 die geschikt zijn voor 25 kV zijn bovendien allemaal al nodig voor de treinen naar Lille en Luxemburg.
Nog beter door te trekken naar Breda dus dan de Desiro, welke Deadlock vast beschouwd als een Fyra-in-spé.
MS96 heeft net zo veel problemen met onderspanning als de Desiro en mag om die reden Nederland niet in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door Aking »

Bee schreef:
Kritiekelaar schreef:Deze IC-verbinding loopt over de luchthaven: ook mooi meegenomen voor Nederlanders. Hij valt wel onder de (forse) luchthavenspoor-toeslag en kan derhalve thans niet erg druk zijn.
Zo werkt de Diabolotoeslag niet. Die moet alleen betaald worden als je op Brussel-Nationaal-Luchthaven uitstapt.
Is het dan niet goedkoper om een kaartje naar het volgende station te kopen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door Suus »

Nee, want op Brussel-Nationaal is er uitgangscontrole en als je niet hebt betaald ga je gewoon op de bon.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door deadlock »

Je mag in België je reis niet onderbreken zoals je dat in Nederland wel mag. Dan moet je een via-kaartje kopen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door Kritiekelaar »

Een wat laat weerwoord. Met Deadlock's link komt je uit bij een uitleg van ene Carlos op HGBTForum
" AM96 & desiro: asynchrone wisselstroommotoren
zowel voor de motorsturing (laag vermogen) als voor de motorvoeding (hoog vermogen), wordt elektronica gebruikt; zo wordt de gelijkstroom omgezet in een wisslspanning met regelbare frequentie (draaiveld). als de machine niet op 1500V= werkt dan kan dit te wijten zijn aan de elektronica en/of aan de software. Het is een geval per geval situatie: am96 zou wel werken op 1500V= (is ooit gebruikt op de relatie Luik-Maastricht) maar desiro dan weer niet "


Kan iemand de inzet naar Maastricht bevestigen (en ging het)?
En over de Desiro lijkt men elkaar in somberheid na te praten. Hoogste tijd inmiddels om die toch hier te testen.

Ik kan Bee wel geloven dat de Deense neuzen eigenlijk allemaal al in gebruik zijn. Dus blijven er vooralsnog 2 opties:
Ofwel slechts 2 van de 50 vrijmaken voor een shuttle Antwerpen-Breda. (Het gaat om een niet-essentiële verbinding, die ook niet onder nationale betrouwbaarheids-normen hoeft te vallen. Zodat een paraat reserve-stel niet persé nodig is.)

Ofwel de Desiro naar Breda inzetten; bij redelijke betrouwbaarheid doorkoppelbaar zijnd als stoptrein tot Leuven.
Pendelen met twee rijtuigstammen met aan beide zijden loc's is weldra duidelijk duurder, dus geen optie vind ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door Suus »

Er is nooit een MS96 in Maastricht geweest, in ieder geval niet planmatig. Dat is ook op HGBTF te vinden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door midnet »

nog even v.w.b DIABOLO-toeslag: die geldt zowel voor AF als voor OPstappen op Luchthaven. Dus als je er onderbreekt-dan moet je 2x betalen! Is momenteel 4,60 (is verdubbeld nadat de lijn naar Mechelen openging).
Het is dus voordeliger bvb. via Vilvoorde te reizen en dan de LIJNBus-2€/enkel.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door hidihi »

Het zijn wel allemaal mooie ideen maar door de ingewikkelde regelgeving op de belgische en vooral Nederlandse kant van de HSL zal het nog wel even duren voordat er iets gaat rijden. De NS kan beter gaan kijken hoe ze de 3600 in Roosendaal beter kunnen aanlaten sluiten op Beneluxtrein. Natuurlijk is een busdienst Eindhoven Breda een goede tijdelijke oplossing tot dat er eindelijk iets goeds bedacht wordt.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door Stéphane »

midnet schreef:nog even v.w.b DIABOLO-toeslag: die geldt zowel voor AF als voor OPstappen op Luchthaven. Dus als je er onderbreekt-dan moet je 2x betalen! Is momenteel 4,60 (is verdubbeld nadat de lijn naar Mechelen openging).
Het is dus voordeliger bvb. via Vilvoorde te reizen en dan de LIJNBus-2€/enkel.
En naar verluid is er kans op uitgangscontrole in Brussel - Nationaal - Luchthaven
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door Mr-W »

hidihi schreef: De NS kan beter gaan kijken hoe ze de 3600 in Roosendaal beter kunnen aanlaten sluiten op Beneluxtrein. Natuurlijk is een busdienst Eindhoven Breda een goede tijdelijke oplossing tot dat er eindelijk iets goeds bedacht wordt.
Busdienst Eindhoven-Breda is onzin s1900 rijdt hier al. beter kan een bus vanuit Eindhoven naar Turnhout/Neerpelt/Lommel rijden en daar aansluiting geven op de IR g/IR e naar Antwerpen.
In de toekomst zou ik een IR laten rijden via Weert en Neerpelt(eventueel tot Neerpelt als L trein) naar Antwerpen. Exploitatie zou ik laten uitvoeren door de NMBS.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door hidihi »

Tikfout bedoelde bus eindhoven antwerpen bus via lommel duurt gewoon te lang die bus wordt alleen gebruikt voor lokaal vervoer tussen de twee plaatsen. Een trein vanaf weert gaat alleen werken als hammont achel gebouwd is. Er is gewoon weinig vraag vanaf weert en als je slechts tot hammont gaat kun je een oude rangeer loc inzetten waardoor verbinding betaalbaar blijft
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door Suus »

Wut? Ik snap er geen sikkepit van?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door hidihi »

Bee schreef:Wut? Ik snap er geen sikkepit van?
Mijn vorig berichtje was op m'n mobiel getikt ik probeer het opnieuw.

Mr-W schreef:
hidihi schreef: De NS kan beter gaan kijken hoe ze de 3600 in Roosendaal beter kunnen aanlaten sluiten op Beneluxtrein. Natuurlijk is een busdienst Eindhoven Breda een goede tijdelijke oplossing tot dat er eindelijk iets goeds bedacht wordt.
Busdienst Eindhoven-Breda is onzin s1900 rijdt hier al. beter kan een bus vanuit Eindhoven naar Turnhout/Neerpelt/Lommel rijden en daar aansluiting geven op de IR g/IR e naar Antwerpen.
In de toekomst zou ik een IR laten rijden via Weert en Neerpelt(eventueel tot Neerpelt als L trein) naar Antwerpen. Exploitatie zou ik laten uitvoeren door de NMBS.
De busdienst Eindhoven Breda was een tikfout. Ik bedoelde een busdienst Eindhoven Antwerpen. Het idee van MR-W om een busdienst van Eindhoven naar Lommel/Turnhout te doen met een aansluiting op een trein naar Antwerpen is een leuk idee maar deze oplossing kost de reiziger meer reistijd in vergelijking met een directe bus naar Antwerpen. Opzich is een bus naar Lommel/Tunhout niet zo'n slecht idee maar echt alleen voor reizigers die vanaf Lommel/Turnhout naar Eindhoven willen.

De IR dienst van Neerpelt naar Weert verlengen is een goed idee maar dat gaat de NMBS waarschijnlijk nooit doen. Als je toch een trein vanaf Weert wilt rijden zal ik wachten tot dat station Hammont Achel gebouwd is. Tussen Hammont Achel en Weert is het spoor toch grotendeels 40 kmh dus dan kun je met rangeerloc en stuurstand rijtuig rijden. Dit is goedkoper dan een gewone dieseltrein in te zetten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Breda blijft bij HSL-shuttle naar Antwerpen

Bericht door reisthijs »

De grens over bij Weert? Doe het goed, of doe het niet.

Een pendeltreintje is gedoemd te mislukken. Dat hebben we kunnen zien bij dergelijke initatieven tussen Nederland en Duitsland: een regionale grensverbinding is alleen levensvatbaar als deze onderdeel is van een langer traject.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten