Moderne bussen voor Connexxion in Noord-Holland

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Moderne bussen voor Connexxion in Noord-Holland

Bericht door Daniel »

Moderne bussen voor Connexxion
Den Helder – Zodra op 14 december de nieuwe dienstregeling voor het busvervoer ingaat, rijden er in Den Helder alleen nog maar nieuwe, moderne bussen. De komende weken worden de bestaande, ietwat verouderde bussen vervangen.

De bussen zijn voorzien van veel moderne snufjes, laat Herman Opmeer van Connexxion weten. Die moeten de veiligheid en het comfort in de bus aanzienlijk verbeteren. Zo hebben alle bussen straks een lage instap, zodat het makkelijker wordt om bijvoorbeeld een buggy mee te nemen in de bus. Ook krijgt elke bus camerabewaking om de veiligheid te vergroten.

Passagiers hoeven straks niet meer aan de chauffeur te vragen of hij het kan aangeven wanneer de bus bij een bepaalde halte is (met het risico dat de chauffeur het vergeet), want elke bus krijgt tft-schermen met daarop de reizigersinformatie. Daarop wordt elke volgende halte keurig aangegeven en als extra service wordt de naam van de halte ook nog omgeroepen.

Verder komt er extra verlichting bij de in- en uitstap van de bus. “Vooral ’s avonds kan het behoorlijk donker zijn bij een halte en sommige mensen hebben dan moeite met het in- of uitstappen. Deze verlichting schijnt van binnen naar buiten, zodat het direct langs de bus in ieder geval verlicht is”, aldus Opmeer.

Een ander nieuw ‘snufje’ zijn de zogeheten ‘social seats’. Die moeten de reizigers direct duidelijk maken dat sommige stoelen in geval van drukte gereserveerd zijn voor bepaalde groepen passagiers. “Het zijn stoelen met een afwijkende kleur (rood) bekleding en daarop afbeeldingen van bijvoorbeeld een zwangere vrouw of een man met wandelstok”, licht Opmeer toe.

De nieuwe bussen zijn vanaf 14 december in ieder geval op alle stadslijnen te zien. De meeste Helderse chauffeurs hebben inmiddels ‘les’ gehad op de nieuwe bussen. Opmeer: “Zie het niet als een extra rijles of een bijscholingscursus, maar meer als een korte instructie. Ze moeten tenslotte wel weten waar alle nieuwe dingen voor dienen en hoe alles werkt.”

De streekbussen worden niet volledig vervangen door de nieuwste modellen, maar volgens Connexxion rijden vanaf half december nergens meer de echt oude bussen. “In heel Noord-Holland Noord gaat het wagenpark van Connexxion er aanzienlijk op vooruit.”

Bron: Den Helder Actueel
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Moderne bussen voor Connexxion in Noord-Holland

Bericht door Stefan »

Heb alleen m'n twijfels of ze beter af zijn met die SVN Amba's.. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Moderne bussen voor Connexxion in Noord-Holland

Bericht door BR628 »

En niet te vergeten de ProCity's natuurlijk :lol:
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Moderne bussen voor Connexxion in Noord-Holland

Bericht door Ronald »

Persoonlijk vindt ik de Procity's prima busjes voor de rustige lijntjes. In Friesland hebben ze de fout gemaakt om deze bussen ook op drukke lijnen in te zetten, wat dus niet werkt.
Ik zie op de rustige lijnen veel liever een Procity dan een 8-persoonsbusje van een willekeurig taxibedrijf, die (bijna) niet als OV te herkennen zijn.
Job
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:40

Re: Moderne bussen voor Connexxion in Noord-Holland

Bericht door Job »

Ik vind de procity ook niet zo slecht, toen ik er op lijn 149 in Amstelveen inzat.

Maar ik hoop geen amba's, daar wordt ik helemaal gek van. Overal waar je komt in Nederland rijden ze wel.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Moderne bussen voor Connexxion in Noord-Holland

Bericht door Stefan »

Ik ben nog steeds niet te spreken over de ProCity's. Het maakt een lawaai, vering is niet te vinden, en de stoelen.. Tsja, staan is haast comfortabeler.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten