Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingen GVU per 9 december 2012

Bericht door Daniel »

Dat stond inderdaad wel in de eerdere plannen, maar kwam wel meer tegen wat daar wel in stond en nu niet in de nieuwsbrief. Aangezien Connexxion nog doodleuk de huidige dienstregeling geeft als je de periode m.i.v. 1 september kiest (en de oorspronkelijke zomerdienst als je 21 juli kiest) valt het helaas ook nog niet te zien wat het gaat worden.

Edit: GVU-dienstregeling staat er wel op en daarin lijkt heel lijn 29 niet meer te bestaan. Enige periode die je kunt kiezen is die t/m 12 juli, daarna niks meer. Opvallend is wel dat de spitsfrequentie van lijn 24 in de vakantie gelijk blijft, integratie onder hetzelfde lijnnummer wellicht?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Wijzigingen GVU per 9 december 2012

Bericht door matje82 »

Op zich logisch dat de 29 verdwijnt, vind het een overbodige lijn, je kunt ook lijn 24 een rondje Papendorp laten rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingen GVU per 9 december 2012

Bericht door Daniel »

Lijn 24 gaat in ieder geval geen rondje Papendorp rijden, maar haltes Papendorp Zuid en Orteliuslaan worden natuurlijk vanaf Busstation West ook al bediend door lijn 195, 207 en 295 waarmee lijn 29 absoluut geen toegevoegde waarde meer heeft (nu bedient die immers nog wat andere haltes in Utrecht, maar vanaf de zomerdienst niet meer)
Daarnaast gaat ook de nieuwe lijn 33 alle haltes in Papendorp bedienen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingen GVU per 9 december 2012

Bericht door Stephan »

Lijn 29 rijdt niet in de beperkte zomerdienst. Vanaf september is de 29 weer terug.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Wijzigingen GVU per 9 december 2012

Bericht door Busfoto.nl »

Lijn 211 lijkt trouwens eind dit jaar te worden opgeheven. In plaats daarvan gaan twee van de Zeisterlijnen via een korte omweg rijden, waarbij gehalteerd wordt op de haltes Archimedeslaan en Rijnsweerd Noord. Hierdoor neemt het aantal bussen tussen Rijnsweerd-Noord en Utrecht Centraal in de spits toe van 18 naar 20 per uur en vanaf de Archimedeslaan van 6 naar 8 per uur.
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Wijzigingen GVU per 9 december 2012

Bericht door matje82 »

testtest schreef:Lijn 211 lijkt trouwens eind dit jaar te worden opgeheven. In plaats daarvan gaan twee van de Zeisterlijnen via een korte omweg rijden, waarbij gehalteerd wordt op de haltes Archimedeslaan en Rijnsweerd Noord. Hierdoor neemt het aantal bussen tussen Rijnsweerd-Noord en Utrecht Centraal in de spits toe van 18 naar 20 per uur en vanaf de Archimedeslaan van 6 naar 8 per uur.
Dat is een interessante optie, zeker buiten werktijden, omdat je dan vanuit Zeist iets sneller op de Uithof bent. Hoop alleen niet dat de toename is rijtijd erg toeneemt.

zie trouwens http://www.qbuzz-utrechtcentraal.nl/index.php?id=1 hierin staat het concept vervoersplan. Ook Qbuzz vraagt reizigers om te reageren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingen GVU per 9 december 2012

Bericht door Daniel »

Beetje jammer alleen dat de link naar het vervoerplan dood is :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Wijzigingen GVU per 9 december 2012

Bericht door matje82 »

hier kun je hem wel downloaden, onderaan de site.

http://www.qbuzz.nl/regio+groningen+dre ... +gang.aspx
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingen GVU per 9 december 2012

Bericht door Daniel »

Dank voor de wel werkende link, behoorlijk interessant leesvoer.

Eén nadeel, ik wordt nu wel heel nieuwsgierig naar de dienstregeling van lijn 71 en 72 want dat ziet er in het frequentietabelletje wel behoorlijk interessant uit (beide in twee richtingen 4x/uur op Uithof - Nieuwegein). Dat zou mij namelijk een woon-werkverbinding met een frequentie van 8x/uur opleveren met de in- en uitstaphaltes op krap 5 minuten lopen :) (Busreistijd evenaart nu al bijna trein+bus via Utrecht C., maar als er geen file staat duurt de overstap op De Uithof een eeuwigheid en de helft van de reis kan nu nog maar 2x/uur)

Over het algemeen wordt de positieve indruk die ik altijd al van Qbuzz had trouwens alleen maar versterkt na het lezen van dit plan. Erg goed doordachte oplossingen die deels ook de effecten van de bezuinigingen van komende zomer en afgelopen december wegnemen of verzachten :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Wijzigingen GVU per 9 december 2012

Bericht door 010jongen »

Stond veel interessante informatie in :). valt wel op dat veel lijnen over gaan op standaard bussen. ben erg benieuwd naar de zogenaamde flexibiliteit op lijn 12 en het aantal bussen minder op lijn 11.
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Wijzigingen GVU per 9 december 2012

Bericht door matje82 »

Ik vind het ook erg ambitieuze, creatieve plannen. Wat me wel opvalt is dat het lijkt alsof er alleen maar uitgebreid wordt en niet bezuinigd, maar dat kan zijn omdat ik nog maar een gedeelte heb gelezen. In ieder geval goed dat de 50 op zondag vaker gaat rijden, apart dat ze lijn 28 ook niet vaker laten rijden. Daar rijdt elk kwartier een dubbelgelede bus, maar die zit soms bomvol.

Interessant de plannen met lijn 12 en de overige Uithoflijnen, ik ga snel weer verder lezen ;-)
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Wijzigingen GVU per 9 december 2012

Bericht door Busfoto.nl »

Aan het forumbeheer: misschien een idee om de naam van dit topic te wijzigingen in "openbaar vervoer regio Utrecht" of iets van gelijke strekking?

Wat gaat er een hoop veranderen zeg... Eerst maar even slapen morgen goed lezen.
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matje82 »

Ik heb het nu helemaal gelezen en vraag me af hoe het met lijn 11 gaat lopen, inderdaad maken nu veel mensen gebruik van lijn 11 vanaf het station richting Uithof, omdat je gelijk vanaf de roltrap in kan stappen. Als de halte veel verder weg ligt is lijn 12 een betere optie. Ben ook benieuwd hoe druk lijn 28 wordt, omdat lijn 18/19 en 37/38 richting Vleutenseweg wegvallen vanaf busstation Centrum. Ik had zelf gedacht dat op beide lijnen dubbelgeleed zou gaan rijden.

Ook apart dat lijn 52 de hele dag 2 x per uur rijdt en lijn 53 buiten de spits 2 x per uur en in de spist 6 x per uur. Nu is dat in de spits 4 om 4. De frequentie van 52/53 halveert in de spits in de tegenrichting, vraag me af of dat voldoende is, vooral 's middags, dan zitten de bussen naar Utrecht ook altijd vol.

Ik lees niets over lijn 29, apart dat deze lijn gewoon blijft bestaan, omdat er al zoveel bussen richting Papendorp gaan. Als er ergens bezuinigt kan worden is het wel op Papendorp lijkt me. Lijn 18 wordt wel afgeschaft.

Inderdaad veel standaard materiaal, op lijn 1 moet dat wel lukken, maar op lijn 22 (nu lijn 7 ri. Kanaleneiland) weet ik het niet. Lijn 8 ri. Lunetten krijgt een hogere frequentie, maar lijn 3 richting Zuilen niet. Wel stoppen lijn 3 en 120 vanaf dezelfde halte.

Toch vind ik het interessante plannen. Ben wel benieuwd hoe het de eerste maand gaat lopen. Ik ga er al vanuit dat het in december wel chaos wordt, maar dat zie je bij alle nieuwe concessies. Bij Arriva in Zuid-Holland hoorde je vanaf januari helemaal niets meer.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Lijn 3 lijkt wat rustiger te zijn geworden dan een aantal jaar geleden. Wel raar dat er volgende maand al lijnwijzigingen plaats vinden en vervolgens in december weer (voorbeeld lijn 7 wordt in juli lijn 9 om vervolgens in december weer lijn 7 te worden en weer op geknipt te worden. Voor een periode van een half jaar krijgt lunetten dus een verbinding met overvecht en daarna keert lijn 8 weer terug tussen lunetten en oudwijk.

Wat betreft Zeist wordt er extra capaciteit geboden door lijn 251. In combinatie met lijn 50/51 en 53. Slimme zet om lijn 51 deels via kerkenbosch te laten rijden.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

matje82 schreef: Inderdaad veel standaard materiaal, op lijn 1 moet dat wel lukken, maar op lijn 22 (nu lijn 7 ri. Kanaleneiland) weet ik het niet. Lijn 8 ri. Lunetten krijgt een hogere frequentie, maar lijn 3 richting Zuilen niet. Wel stoppen lijn 3 en 120 vanaf dezelfde halte.
Huidige lijn 7 heeft de gelede bussen wel nodig, standaardbussen zijn altijd te krap. Ook wel handig ivm de woonboulevard in Kanaleneiland-Zuid, hebben gelede ff nét iets meer plek voor de aankopen :p
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Lijn 28 enkelgeleed in combinatie met een kwartierdienst 's avonds kan echt niet. Als mensen van hier gaan inspreken zou dat een punt kunnen zijn om te vermelden.

De as Kanaleneiland-Uithof gaat behoorlijk overbediend worden, tenzij we met zn allen hier de kracht van dit soort tangentlijnen onderschatten. De ringlijn in Amsterdam.werd uiteindelijk veel drukker dan verwacht. In de spits zouden de 71/72 ook elke 20 min. kunnen rijden, waardoor je op de gezamelijke as een tienminutendienst aanbied.

Verder zou het geweldig zijn als Qbuzz vanaf begin kan leuren met een Regio Utrecht-vrii abonnement, waarbij je ook onbeperkt kan treinen tussen Vleuten-Houten Castellum, Driebergen-Maarssen en Utrecht-Bilthoven.

Het laten vertrekken van lijn 12 naar aanbod is een interessant maar gewaagd plan. De vraag is wat in dit geval "vol" is. Voorkomen moet worden dat de "perronopzichter" teveel bussen kort achter elkaar redelijk vol laat vertrekken, terwijl met een beetje proppen er nog 30 man per bus bijkunnen. Waarna er tien minuten geen bus beschikbaar is omdat de rest nog onderweg is. Daarnaast is dit coordineren op de Uithof lastiger. De bussen wachten een halve kilometer verderop eb het duurt even alvorens ze op de drukke halte Heidelberglaan zijn. Aldaar kunnen de wagens van lijn 12 niet wachten op de halte tot ze vol zijn. Daar is namelijk geen ruimte voor (tenzij je juist lijn 12 op de huidige streekbushalte laat vollopen, maar dat zal niet wenselijk zijn). Ook heb je daar nog de halte Padualaan, waar ook heel wat mensen opstappen. Tenslotte ben ik benieuwd hoe men het wil doen met rijtijden en rust, en dynamische reisinfo als er geen ritnummers zijn.
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matje82 »

Ik heb al een mail gestuurd met mijn bevindingen, daar heb ik ook lijn 28 aangestipt. Ik nam als voorbeeld de zondagen, waar nu vaak bomvolle dubbelgelede bussen vertrekken, omdat er maar een kwartierdienstregeling is. Maar 's avonds is dat inderdaad ook het geval.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Misschien wordt lijn 11/28 wel de eerste R-netlijn in de stad. De lijn rijdt op een halve kilometer na geheel op een eigen baan. Dan zou een tienminutendienst op zondag ook wel mooi zijn. Overigens, als ze alle ritten aan elkaar willen koppelen zou het ook wel wat zijn om de lijnencombi als 1 lijn te laten rijden:

Lijn 11: De Uithof - Vleuten. Wel een flinke rijtijd tussen Neude en Hasebroekstraat, anders wordt de lijn zwaar onbetrouwbaar.
----
Misschien wel eens snachts met de 412 gereisd, de halte Wim Sonneveldlaan voor deze lijn dient behouden te blijven voor de studenten aan de Enny Vredelaan. Misschien wel eens tijd om te pleiten deze lijn goed aan te laten sluiten op het nachtnet uit Amsterdam, deze lijn heeft daar nu nog een onaantrekkelijke overstaptijd van een halfuur waardoor velen toch een taxi nemen.

Uitbreiding naar alle dagen van de week zou verder ook een mooi experiment zijn, dan heeft Zeist ook 24/7 een OV-verbinding.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

matje82 schreef:Ik heb al een mail gestuurd met mijn bevindingen, daar heb ik ook lijn 28 aangestipt. Ik nam als voorbeeld de zondagen, waar nu vaak bomvolle dubbelgelede bussen vertrekken, omdat er maar een kwartierdienstregeling is. Maar 's avonds is dat inderdaad ook het geval.
Op welke manier bomvol? Alle zitplaatsen bezet of grote hoeveelheden staanplaatsen in het gangpad? Immers blinken die dubbelgeledes nou niet bepaald uit in aantal zitplaatsen maar kunnen ze vooral veel mensen staand meenemen.
Vanmiddag ben ik toevallig eens in Leidsche Rijn wezen kijken, o.a. voor wat plaatjes van de DGBs op 28, waarbij mij opviel dat de combinatie van DGB + 10-minutendienst toch redelijk wat overcapaciteit oplevert. Voor de gelede bussen op lijn 19 gold een beetje hetzelfde trouwens vanmiddag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Toen de 28 nog savonds geleed reed, was de bus tot tien uur, zeker op donderdag, dusdanig vol dat de grens van 4 staanden per m2 in de buurt kwam. Aangezien dat alleen in de spits aanvaardbaar is (m.i), was het dus veel te druk.
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matje82 »

Daniel schreef:
matje82 schreef:Ik heb al een mail gestuurd met mijn bevindingen, daar heb ik ook lijn 28 aangestipt. Ik nam als voorbeeld de zondagen, waar nu vaak bomvolle dubbelgelede bussen vertrekken, omdat er maar een kwartierdienstregeling is. Maar 's avonds is dat inderdaad ook het geval.
Op welke manier bomvol? Alle zitplaatsen bezet of grote hoeveelheden staanplaatsen in het gangpad? Immers blinken die dubbelgeledes nou niet bepaald uit in aantal zitplaatsen maar kunnen ze vooral veel mensen staand meenemen.
Vanmiddag ben ik toevallig eens in Leidsche Rijn wezen kijken, o.a. voor wat plaatjes van de DGBs op 28, waarbij mij opviel dat de combinatie van DGB + 10-minutendienst toch redelijk wat overcapaciteit oplevert. Voor de gelede bussen op lijn 19 gold een beetje hetzelfde trouwens vanmiddag.
Op koopzondag kon er bijna niemand meer bij, dat noem ik bomvol.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Gekko123 »

Iets wat heel veel mensen hier misschien niet door hebben is de verdeling van lijn 11 en 12. Ik vrees dat lijn 11 door de nieuwe opzet straks per definitie te vol is voor reizigers die halverwege de route willen opstappen (zeker op piekmomenten rondom de collegetijden). Ik betwijfel of de vraag voor lijn 11 straks zodanig is verminderd dat er met 18m-bussen gereden kan worden in een lagere frequentie...
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Ik denk dat een 10 minuten dienst op koopavonden en zondagen totaal geen kwaad kan, als er dan nog restcapaciteit is kan dit mooi gebruikt worden voor groei. Ik denk dat lijn 28 de komende jaren steeds drukker zal gaan worden. Gelukkig is er nog voldoende tijd voor inspraak dus wie weet wordt er nog wat mee gedaan.
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matje82 »

Ja of lijn 11 met gewoon geleed materiaal gereden kan worden vraag ik me af. Ook vraag ik me af hoe vol zo'n coordinator lijn 12 laat vertrekken. Er moeten immers ook nog mensen mee kunnen vanaf de halten Bleekstraat, op de Rubenslaan en vanaf stadion Galgenwaard. Wel lijkt het me beter dat mensen tot aan Galgenwaard vooral gebruik gaan maken van lijn 41.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Geert »

Gekko123 schreef:Iets wat heel veel mensen hier misschien niet door hebben is de verdeling van lijn 11 en 12. Ik vrees dat lijn 11 door de nieuwe opzet straks per definitie te vol is voor reizigers die halverwege de route willen opstappen (zeker op piekmomenten rondom de collegetijden). Ik betwijfel of de vraag voor lijn 11 straks zodanig is verminderd dat er met 18m-bussen gereden kan worden in een lagere frequentie...
Halverwege opstappen op een 11 is nu ook al een probleem, dus in die zin is het dan weer toe te juichen als de 11 veel onaantrekkelijker wordt om vanaf het CS te nemen. Dat zou inhouden dat de bus vooral vanaf de Neude en verderop gevuld wordt.
Ik ben echter wel benieuwd of dat gaat werken. Afhankelijk van het tijdstip en waar je precies op de Uithof wilt zijn is de 11 op dit moment net zo snel als de 12, dus de 11 moet dan wel flink onaantrekkelijker zijn dan de 12.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten