OVer Missers in de Reisinformatie #29

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Suus »

Vanwege het Pinkpop-festival rijdt het achterste treinstel van de s800 naar Heerlen.

Dit staat op de stations in Amsterdam niet op de borden.

Als een trein met een los stel vertrekt in Amsterdam gaat deze volgens de borden naar Maastricht maar eigenlijk naar Heerlen en wordt er in Eindhoven een stel voorgeplaatst dat wel naar Maastricht gaat.

Allemaal leuk en aardig dus, maar de hele informatievoorziening rammelt dus:
- Treinen naar Heerlen die op de borden naar Maastricht gaan zonder verdere info
- Omroepberichten dat het achterste treinstel naar Heerlen gaat terwijl de trein uit een solo treinstel bestaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door bartjemestrom »

Dat van de borden viel me gisteren ook al op.

In Roermond staat er ook alleen Maastricht zonder extra regel.
En in Sittard wordt op 3B de intercity naar Heerlen aangekondigd, maar verdwijnt al als de intercity naar Maastricht verdwijnt van de borden op 3A.

In Heerlen worden de extra intercity's naar Amsterdam/Alkmaar aangekondigd als Intercity naar Sittard. Geen extra regel als rijdt door naar Amsterdam C oid.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Thom91 »

Terwijl de AV op ns.nl het wel kan, wat een gepruts van de bovenste plank.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Wubbo »

Heeft iemand enig idee waarom de s2100 vandaag de IC Den Haag Centraal - Schiphol - Amsterdam is (verder als 702600 naar Lelystad) en de s2600 via Haarlem rijdt (en waarom ik dat alleen via AV's kan uitvogelen)? Die omgeleide s2100 stopt ondertussen gelukkig wel in beide richtingen op Sloterdijk en Lelylaan, dat was vanochtend niet zo.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Daniel »

Vanmiddag stond op station Amersfoort de s1700 verkeerdom op de TBPs: met de A-zijde naar Den Haag en de B-zijde naar Rotterdam. Iets wat ik overigens zelf ook pas opmerkte nadat de juiste volgorde omgeroepen werd, want uiteraard zat Den Haag gewoon achterop. Allicht dat men per ongeluk de situatie voor morgen voor het hele weekend ingeladen had, want dan is de samenstelling wel precies andersom i.v.m. een omleiding via Hilversum.

Voor wat betreft die omleiding moet je wel weer middels de reisplanner uitvinden dat de vertrektijden gewijzigd zijn, al kan je op de reguliere vertrektijd ook via Hilversum naar Utrecht reizen om daar eerder aan te komen (de omgeleide IC hobbelt namelijk achter de Sprinters aan). Daarnaast staan er de nodige treinen in de planner zonder vertrekspoor of aankomstspoor, waarbij soms het aankomstspoor opeens wel weer bekend is bij een advies met overstap in Hilversum op dezelfde omgeleide IC.

Tot slot vandaag op Utrecht Centraal nog een mooie verduidelijking van "vooraan": na een verstoring tussen Utrecht en Hilversum werd het materieel voor de eerste weer rijdende s4900 en s5700 in één keer voorgebracht, waarbij de omroeper extra verduidelijkte dat de 4900 vooraan op spoor 3 stond, door te melden dat het ging om het treinstel het verste van de Kiosk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Thom91 »

Wubbo schreef:Heeft iemand enig idee waarom de s2100 vandaag de IC Den Haag Centraal - Schiphol - Amsterdam is (verder als 702600 naar Lelystad) en de s2600 via Haarlem rijdt (en waarom ik dat alleen via AV's kan uitvogelen)? Die omgeleide s2100 stopt ondertussen gelukkig wel in beide richtingen op Sloterdijk en Lelylaan, dat was vanochtend niet zo.
Staat nergens idd, 2100 valt ook uit tussen Gvc en Ledn. Staat ook nergens, prutsers.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Wubbo »

Die zie ik gewoon rijden op de vertrektijden van Den Haag Centraal?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Daniel »

Volgens de planner moet ik in Gouda overstappen van de t1734 op de s2800 om in Rotterdam te komen, maar OBIS verraad al dat de trein gewoon splitst aangezien het achterste stel "IC naar Gouda" op de schermen heeft staan.
De s1700 lijkt ook van Schothorst te komen en de s11600 uit Enschede, wat nergens staat, gezien hoe leeg eerstgenoemde aankwam in Amersfoort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Thom91 »

Wubbo schreef:Die zie ik gewoon rijden op de vertrektijden van Den Haag Centraal?
Gisteren reed er maar 2x per uur een IC tussen Gvc en Ledn iig.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door ODRAIL »

Daniel schreef:Die dienstbladen zijn o.a. verkrijgbaar bij de Paperchase op het station, op verdraaidgoed.nl en ikzelf heb er ook nog eentje "over" die tegen kostprijs af te halen is. (Is er eentje van station Gouda)
Laat voorlopig maar even zitten. Ik wil zelf eerst even kijken bij de Paperchase.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door 010jongen »

Hoop onduidelijkheid omtrent de 2800. In de treinen en reisplanner staat vermeld dat er overgestapt moet worden te Gouda. Op de informatiepanelen op het perron wordt Enschede aangegeven en in de treinen wordt Amersfoort schothorst omgeroepen..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Daniel »

Door de omleiding is de trein een halfuur later in Amersfoort, dus dat klopt wel met een gewijzigde eindbestemming. Maar dat komt natuurlijk niet door in Rotterdam als de series in het systeem geen koppeling meer hebben.

Even terug naar de t1734 die ik eerder vandaag had: overal werd consequent vermeld dat 'ie naar Den Haag ging, met in het achterste stel de koersdisplays en OBIS die aangaven dat dit tot Gouda zou rijden. In Gouda stond er lang een overstap in, maar toen m'n trein in Utrecht stilstond was inmiddels op de AV van Gouda te zien dat de s2800 naar spoor 10 gewijzigd was.
De trein is daar uiteindelijk gewoon gesplitst, maar het treinpersoneel kwam daar pas achter toen er "opeens" een machinist voor de 2800 stond. Ze beklaagden zich er nog over dat ze hier niks van wisten. Grote tegenstelling zodoende met de s500 en s12500 die juist keurig netjes op de borden stonden aangegeven.

Zie hier het grote verschil in beeld. Allereerst de s2800 die dus in werkelijkheid gewoon met de trein uit Den Haag koppelde in Gouda en doorging naar Amersfoort e.v. In werkelijkheid werd het daar echter wel de IC naar Enschede door het halfuur vertraging door de omleiding.
Afbeelding

Een nogal groot contrast met de andere kant van hetzelfde perron, waar keurig Hilversum als tussenstop vermeld wordt en ook rekening gehouden is met het halfuur extra reistijd, normaal gaat de IC van 17.05 uur immers naar Groningen...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Thom91 »

Boven is gedaan door een stagiair, onder door een werknemer :)
Komt wel goed schatje.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door webguy »

Combineren en dan overgaan in een derde trein is wel een van de meest exotisch mogelijke treinen. Dat laatste deel is ook tijd/materieel gebonden, dus als personeel het niet weet kan ik me voorstellen dat er ergens een systeem ook niet wist.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Klaasje »

Ben ik raar als ik stel dat Zwolle-Utrecht via Flevoland en Hilversum waarschijnlijk sneller is dan via Amersfoort en kopmaken in Hilversum en dat je dat dus maar gewoon moet doen? Waarom dit geknutsel dan?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Wubbo »

Vroeger nummerden ze treinen die een omleiding volgden nog wel eens om (in de serie 69xxxx). Tegenwoordig wordt dat niet of nauwelijks meer gedaan. Ik kan me voorstellen dat het reisinformatie-technisch handiger is om dat toch weer te doen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door webguy »

Maakt geloof ik eigenlijk weinig uit, ze worden toch systeemtechnisch zo gecombineerd dat je overal "dezelfde trein" ziet.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Aking »

T ging lekker net in Ossik kwam aan met de t3670 en toen stond de sprinter naar Deurne van 19:44 aangekondigd met +20, kort na mijn aankomst werd omgeroepen dat deze trein niet reed in verband met een defect aan het materieel.

De t3671 werd vervolgens aangekondigd met +5, wat daarna opliep naar +20, +25 en uiteindelijk +30. Ondertussen werd ook nog omgeroepen dat de sprinter naar Deurne van 20:14 niet reed i.v.m. een defect aan het materieel.

De 3671 is uiteindelijk met +32 vertrokken, en de opvolgende trein stond ook alweer met +5 aangekondigd. Ik ving in Ht op dat de 3671 tot Tb zou rijden, en bij vertek uit Ht met de 874 stond de volgende trein idd al aan het perron...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Daniel »

@webguy: de koppeling in Gouda is er standaard, dus die hadden ze er minstens nog in kunnen verwerken. Dat dat misgaat is eigenlijk nog kwalijker dan het niet kloppen van de eindbestemming, 'tis namelijk al behoorlijk wat keren misgegaan met dat soort situaties, waarbij het nu eigenlijk makkelijker is omdat de treinen gewoon onder hun eigen nummer rijden. Eerder ging het vaak mis doordat de koppeling van een 69xxxx-nummer aan een vleugeltreinnummer niet herkend werd en kreeg je in Amersfoort bv. een IC naar Den Haag Centraal/Utrecht Centraal. Nu haalde dat nieteens de TBPs, maar alleen OBIS.

@Klaasje: Past dat wel qua paden? Het verbaasde mij wel dat ze vandaag, notabene op een zondag, de volledige kwartiersdienst tussen Utrecht en Amersfoort hebben omgeleid. In snelheid is dat ook niet optimaal: 2 minuten later vertrek uit Utrecht, stop van 7 minuten in Hilversum en dan vervolgens weer 10 minuten op het pad wachten in Amersfoort. Van het halfuur extra reistijd sta je dus nota bene 19 minuten te wachten op diverse plekken.

De omleiding levert daarmee eigenlijk vooral extra reistijd i.p.v. meer overstappen op. Wellicht dat het handiger is om de ICs uit Den Haag en Rotterdam tot Hilversum te laten rijden, waar je dan een mooie overstap kunt maken richting Amersfoort en verder. Om de verdere gevolgen te verminderen zou je dan 2x/uur Schiphol - Enschede kunnen rijden (het stukje Schothorst - Amersfoort wordt in het weekend toch amper gebruikt en daar rijden ook andere treinen) en de s1500 kunnen koppelen aan de IC vanaf Amersfoort verder naar Zwolle e.v. Op die manier zou de extra reistijd tot een kwartier beperkt worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Suus »

Wubbo schreef:Heeft iemand enig idee waarom de s2100 vandaag de IC Den Haag Centraal - Schiphol - Amsterdam is (verder als 702600 naar Lelystad) en de s2600 via Haarlem rijdt (en waarom ik dat alleen via AV's kan uitvogelen)?
Zomercarnaval in Rotterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Klaasje »

Daniel schreef:@Klaasje: Past dat wel qua paden? Het verbaasde mij wel dat ze vandaag, notabene op een zondag, de volledige kwartiersdienst tussen Utrecht en Amersfoort hebben omgeleid. In snelheid is dat ook niet optimaal: 2 minuten later vertrek uit Utrecht, stop van 7 minuten in Hilversum en dan vervolgens weer 10 minuten op het pad wachten in Amersfoort. Van het halfuur extra reistijd sta je dus nota bene 19 minuten te wachten op diverse plekken.
Je moet alleen de s2600 kwijt op Almo - Lls maar daar valt een mouw aan te passen door slim om te gaan met het spoorgebruik op Alm en de keersporen van Almo.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door tsov »

Ik ontvang zojuist een mailtje van de NS over werkzaamheden rond Schiphol in het weekend van 6 en 7 juli. Prima, mooi op tijd, maar in het bijgevoegde kaartje staat metrolijn 50 vrolijk naar Amsterdam Bijlmer ArenA gestippeld, waar deze dus de hele zomer niet komt... Toch slordig.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door M57 »

Ja het was weer top afgelopen weekend. Ik stapte in een trein naar Schiphol; volgens de bordjes aan de buitenzijde van de trein ging deze naar Heerlen, op de aanwijzers op het perron stond Frankfurt, op de schermen in de trein was alleen een trein tussen de bollenvelden te zien en tussen het moment dat ik instapte en het uur later dat ik uitspate, werd er niks omgeroepen.

Verder wel een prettige reis gehad :)
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Edwin »

De 6 in Almere reed vanaf op het beeldscherm in de bus naar ParkwiaDanswijk en had als eerstvolgende halte Topsporthal (ipv Stadshuisplein). Op de film buiten stond de bestemming wel zoals het hoort.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door wouter15 »

Ik kwam vanmiddag rond 16:10 op Uttrecht CS en toen kwam het bericht dat er een wisselstoring was bij Woerden en dat daardoor de 6100 kwam te vervallen. Nu was het eerste opmerkelijke dat ik op ns.nl of m.ns.nl geen enkel bericht heb zien staan dat er uberhaupt een wisselstoring was tussen Utrecht en Woerden. Maar et tweede was nog veel vreemder: Er werd namelijk ook omgeroepen dat de 9800 een eextra stop zou maken in Utrecht Leidsche Rijn. Nu vraag ik me af: Waarom kan dat nu wel en op andere momenten niet?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten