Fyra keert niet voor 2014 terug

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Thom91 »

Dan stel ik voor om ook maar Ic materieel te kopen wat Max 80 gaat, want reistijd is toch niet boeiend volgens jou. En het is nog een stuk veiliger want botsing is waarschijnlijk minder hard.
Komt wel goed schatje.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door robert55 »

iljitsch schreef: Kan AB nog wat met die treinen? Delen ombouwen naar een ander type dat ze wel kwijt kunnen?
Ze hebben ooit geprobeerd de Lybische markt te veroveren met de IC4, dat regime stortte toen snel in elkaar. Iran en Cuba zijn ook warme landen ...
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door greyhound »

robert55 schreef:
iljitsch schreef: Kan AB nog wat met die treinen? Delen ombouwen naar een ander type dat ze wel kwijt kunnen?
Ze hebben ooit geprobeerd de Lybische markt te veroveren met de IC4, dat regime stortte toen snel in elkaar. Iran en Cuba zijn ook warme landen ...
Ze schijnen in Italie heel erg tevreden te zijn met AB treinen ( maar daar zijn ook tevreden Fiat en Alpha rijders :wink: )
Bovendien rijden ze daar volgens mij op 3000v. Kortom Eat your own dogfood.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Klaasje »

Thom91 schreef:Dan stel ik voor om ook maar Ic materieel te kopen wat Max 80 gaat, want reistijd is toch niet boeiend volgens jou. En het is nog een stuk veiliger want botsing is waarschijnlijk minder hard.
Nee dat zeg ik helemaal niet. Het gaat mij erom dat je niet koste wat kost een vervoerder moet verplichten om het allerlaatste minuutje eruit te halen zolang daar geen goede reden voor is. Die is er in dit geval niet. Tenzij je een papieren tijger als goede reden ziet dan. :')

Daar komt nog bij dat het strikt vasthouden van deze eis het überhaubt bieden van vervoer behoorlijk ondermijnt door hier voor uitstel te zorgen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Vinny »

Het probleem was ook dat de treinen elkaar dan in de weg zouden zitten. De V250 is niet voor niets ook echt opgewaardeerd in het ontwerpproces. Oorspronkelijk zou dat V220 mat worden volgens mij.

Bij aanleg van de hogesnelheidslijn was het nog zo dat de Fyra niet als aparte treindienst bedoeld was, maar slechts als "zubringerdienst" voor de Thalys. Ze werden dan ook in de jaren '90 nog shuttletreinen genoemd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Thom91 »

Klaasje schreef:
Thom91 schreef:Dan stel ik voor om ook maar Ic materieel te kopen wat Max 80 gaat, want reistijd is toch niet boeiend volgens jou. En het is nog een stuk veiliger want botsing is waarschijnlijk minder hard.
Nee dat zeg ik helemaal niet. Het gaat mij erom dat je niet koste wat kost een vervoerder moet verplichten om het allerlaatste minuutje eruit te halen zolang daar geen goede reden voor is. Die is er in dit geval niet. Tenzij je een papieren tijger als goede reden ziet dan. :')

Daar komt nog bij dat het strikt vasthouden van deze eis het überhaubt bieden van vervoer behoorlijk ondermijnt door hier voor uitstel te zorgen.
Zullen we de andere eisen dan ook maar laten vallen? Anders leg je misschien teveel eisen op en dan wordt het ook niks... #zucht.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Geert »

Wil je eeuwig vast blijven houden aan wat in het verleden afgesproken is (en niet erg realistisch bleek) of wil je nu pragmatisch de peperdure HSL eens goed benutten? Gezien alle drama's in de afgelopen jaren en de te verwachten drama's met de V250's mag het wel eens tijd worden voor nieuwe plannen die wat realistischer zijn en misschien wat minder flitsend...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Thom91 »

Er is toen ineens besloten voor 250 km/h materieel, waardoor op korte termijn de aanbesteding gewijzigd moest worden. Stadler heeft recent een model KISS afgeleverd wat ook 249 kan, waarom dan niet die kopen? Dan voldoen we enigszins aan de eisen die I&M ooit gesteld heeft. Met trager materieel een nog tragere verbinding opzetten is imo geldverslindender dan het hele V250 project.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Suus »

Stadler heeft nog geen enkele trein afgeleverd die harder kan dan 200.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Thom91 »

Wel de enige die binnen twee jaar een trein met 249 kan afleveren. Ding hoeft alleen nog maar gebouwd te worden.
Komt wel goed schatje.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door iljitsch »

Het snelst lijkt mij toch echt wat koppen klutsen totdat er TRAXX+rijtuigen over de HSL naar Brussel kunnen. Met 160 over de HSL is dan wel 90 km/u minder dan de bedoeling, maar het is nog altijd twee keer zo snel als met 80 van Roosendaal naar Antwerpen.

Is er overigens een reden om niet nu al Amsterdam - HSL - Rotterdam - Roosendaal - Brussel te rijden met TRAXX in plaats van Den Haag - Rotterdam - Roosendaal - Brussel? (Niet dat ik dat nodig vind.)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Karl »

Volgens mij is er geen materieel dat HSL NL, Nederlands conventioneel èn Belgisch mag rijden.
Het is een spectrum.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door robert55 »

Dat is wat we nodig hebben: een pragmatische visie op wat we (=NL) nu met die HSL willen. Ik denk dat je er het meeste uithaalt als je hem een van de hoofd-aders van het [binnenlandse] hoofdnet maakt. NS is voor mij bepaald niet heilig, maar er van uit gaand dat NS de hoofdnetconcessie krijgt, zou die exploitant een exploitatie model mogen voorstellen. En welke trein er dan rijdt: maak een gedegen PvE en besteedt zorgvuldig aan. Wie weet zijn er dan positieve verrassingen (Als Skoda 200km loc's en rijtuigen aan DB kan verkopen dan is dat niet ondenkbaar) en een ovolger voor ICM en ICR moet er toch komen.
En ja dat duurt even. Voor de tussentijd is er de Traxx en ook daar is dit het moment om de lat voor NS wat hoger te leggen

Geert schreef:Wil je eeuwig vast blijven houden aan wat in het verleden afgesproken is (en niet erg realistisch bleek) of wil je nu pragmatisch de peperdure HSL eens goed benutten? Gezien alle drama's in de afgelopen jaren en de te verwachten drama's met de V250's mag het wel eens tijd worden voor nieuwe plannen die wat realistischer zijn en misschien wat minder flitsend...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Vinny »

Wat mij betreft is het simpel. Er komt geen eigen hogesnelheidsverbinding Amsterdam-Brussel. De bestaande verbinding Amsterdam-Parijs en de nieuwe verbinding Amsterdam-Londen voldoen aan de vervoersvraag. De enige nieuwe verbinding die ik voor me zie is Breda-Antwerpen, als snelle IR verbinding. Daarvoor zullen de Belgen nieuw materieel moeten aanschaffen dat is toegelaten in Nederland, of bestaand materieel ombouwen.

Voor wat betreft de verbinding Nederland-België opteer ik meer voor 2x per uur een IR-trein Roosendaal-Antwerpen met een alternerende bediening van de tussengelegen stations, en te Roosendaal een aansluiting op de IC Vlissingen-Amsterdam.

Reizigers in het snelle segment, die kunnen gewoon met de Thalys reizen. Deze trein zit dan redelijk vol. Reizigers die goedkoop naar Brussel willen stappen vaker over en zijn langer onderweg. Prima, dat is dan hun eigen keuze.

Den Haag (en evt. andere steden) kunnen worden bediend met een speciaal ingelegde Thalys. Door bijvoorbeeld de tak naar Oostende te laten vervallen en deze trein te laten beginnen en eindigen in Den Haag.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Geert »

Waarom geen eigen HSL naast het aanbod van Thalys (dat op korte termijn niet heel veel uitgebreider zal worden)? Ik denk dat er best vraag is naar een verbinding Brussel-Amsterdam naast de Thalys. Bovendien is Thalys vooral gericht op Parijs en is NS geen aandeelhouder, het zou best wel eens lastig kunnen zijn om een verbinding naar Den Haag te realiseren met Thalys...
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Klaasje »

Daarnaast is het voor reizigers wel praktisch dat er echt een trein van Amsterdam naar Brussel rijdt waar je vrij eenvoudig in kunt stappen. Dat is ook het leuke van slechts 200 km/h rijden. Het kostenniveau is lager en dus is er meer mogelijk op het gebied van langer en korter rijden waarmee het weer minder bezwaarlijk wordt om reizigers enige flexibiliteit te bieden wat er uiteindelijk weer toe leidt dat de verbinding aantrekkelijker wordt en waarmee de verbinding over Roosendaal niet meer belangrijk hoeft te zijn en dus ook niet persé gereden hoeft te worden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Dan stel ik voor om ook maar Ic materieel te kopen wat Max 80 gaat, want reistijd is toch niet boeiend volgens jou. En het is nog een stuk veiliger want botsing is waarschijnlijk minder hard.
Dat is iemand woorden in de mond leggen. Echt hoe haal je dit eruit?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Zullen we de andere eisen dan ook maar laten vallen? Anders leg je misschien teveel eisen op en dan wordt het ook niks... #zucht.
Nog een keer!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Wat mij betreft is het simpel. Er komt geen eigen hogesnelheidsverbinding Amsterdam-Brussel. De bestaande verbinding Amsterdam-Parijs en de nieuwe verbinding Amsterdam-Londen voldoen aan de vervoersvraag. De enige nieuwe verbinding die ik voor me zie is Breda-Antwerpen, als snelle IR verbinding. Daarvoor zullen de Belgen nieuw materieel moeten aanschaffen dat is toegelaten in Nederland, of bestaand materieel ombouwen.
Er wás een markt voor meer dan 16 treinen per dag. De treinen naar Londen en Parijs voldoen niet omdat er geen open instapregime is en dat weet ook jij donders goed. Er is behoefte aan een 'beneluxbinnenland'-trein.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Vinny »

deadlock schreef:
Vinny schreef:Wat mij betreft is het simpel. Er komt geen eigen hogesnelheidsverbinding Amsterdam-Brussel. De bestaande verbinding Amsterdam-Parijs en de nieuwe verbinding Amsterdam-Londen voldoen aan de vervoersvraag. De enige nieuwe verbinding die ik voor me zie is Breda-Antwerpen, als snelle IR verbinding. Daarvoor zullen de Belgen nieuw materieel moeten aanschaffen dat is toegelaten in Nederland, of bestaand materieel ombouwen.
Er wás een markt voor meer dan 16 treinen per dag. De treinen naar Londen en Parijs voldoen niet omdat er geen open instapregime is en dat weet ook jij donders goed. Er is behoefte aan een 'beneluxbinnenland'-trein.
Die mensen zullen de Fyra (en dus ook zijn opvolger) te duur vinden, en dat weet jij ook wel. Ik heb er geen medelijden mee dat die voortaan zijn aangewezen op mindere verbindingen. Tussen Parijs en Brussel bestaan ook geen IR treinen - als mensen goedkoop willen reizen dan doen ze er maar lekker moeite voor. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door iljitsch »

Brussel - Parijs is 300 km met maar één stad van enige omvang onderweg. Amsterdam - Brussel is 200 km met drie grote en nog wat middelgrote steden ertussen.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:
deadlock schreef:
Vinny schreef:Wat mij betreft is het simpel. Er komt geen eigen hogesnelheidsverbinding Amsterdam-Brussel. De bestaande verbinding Amsterdam-Parijs en de nieuwe verbinding Amsterdam-Londen voldoen aan de vervoersvraag. De enige nieuwe verbinding die ik voor me zie is Breda-Antwerpen, als snelle IR verbinding. Daarvoor zullen de Belgen nieuw materieel moeten aanschaffen dat is toegelaten in Nederland, of bestaand materieel ombouwen.
Er wás een markt voor meer dan 16 treinen per dag. De treinen naar Londen en Parijs voldoen niet omdat er geen open instapregime is en dat weet ook jij donders goed. Er is behoefte aan een 'beneluxbinnenland'-trein.
Die mensen zullen de Fyra (en dus ook zijn opvolger) te duur vinden, en dat weet jij ook wel.
Er is werkelijk waar geen enkele reden om aan te nemen dat deze stelling klopt. Juist omdat van de Fyra het image was neergezet van een bontjassentrein en de treindienst ook nog verschrikkelijk onbetrouwbaar was kan totaal geen uitspraken doen over het succes van een snelle trein op zo'n verbinding. En zelfs al zouden de kaartjes een zeer belangrijk punt zijn dan geldt ook dat iets meer flexibiliteit bij de goedkopere kaartjes zo'n trein stukken toegankelijker maakt. Zeker als dan ook de distributie van de kaartjes makkelijker is en je ook met een beperkte toeslag ten opzichte van normaal kan reizen. Dan zal zo'n trein best kunnen lopen als een tierelier. Alleen niet met lage frequenties naast een wel frequente IC-verbinding.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door Vinny »

Die mensen zien we terug in de Lage Landen Lijn. Laten we eens kijken of het open accesmodel zin heeft. En anders is het jammer. Dan maar geen snoepreizen meer naar Brussel. Het buitenland biedt meer dan alleen dat :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door webguy »

Zes miljoen om iedere dag lege treinen te laten rijden

Iedere ochtend vertrekt een - op één of twee passagiers na - lege Thalystrein vanuit Oostende naar Brussel, omdat dat ooit ergens zo beslist is. Op ongeveer hetzelfde moment werd beslist dat er ook een Thalys vanuit Luik moet vertrekken. En ja hoor, ook die rijdt behoorlijk onderbezet en dus met veel verlies.

De reportage daarover gisteren in onze krant zou zelfs hilarisch geweest zijn, mocht het niet over een kostenplaatje gaan van 1,7 miljoen voor de Vlaamse lijn, en 4,3 voor de Waalse.

Bron

Die Thalys plannen van je zijn goed Vinny - zie dit artikel...
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Fyra keert niet voor 2014 terug

Bericht door robert55 »

Ik zou voorlopig niet op Amsterdam - Londen rekenen. Het UK lijkt niet genegen het systeem met een paspoortcontrole op het buitenlandse instapstation af te schaffen en laatste berichten zijn dat het aantal stations waar ze dat willen doen niet wordt uitgebreid.
Een verbinding Amsterdam - Lille biedt wel perspectief, omdat een overstap naar Londen daar wel mogelijk is [maar wel met een tijdrovende incheck die waarschijnlijk vliegen aantrekkelijker houdt]. Maar daar zijn ook een paar om-parijs-heen overstappen mogelijk
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 39 gasten