[HSL-Zuid] Berichten en discussies
[HSL-Zuid] Berichten en discussies
De Hogesnelheidslijn
Naar: Rijkswaterstaat HSL-Zuid / Ton Poortvliet - februari 2006.
Misschien wel ’s lands meest besproken stukje spoorlijn; de hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam en Antwerpen; de HSL. Een imposant bouwwerk, garant voor vele miljarden overheidsgelden, duizenden ontwerpplannen en vele uren mankracht. De HSL is een dynamisch en veelzijdig onderwerp. In dit topic is plaats voor krantenartikelen, meningen en discussies over dit hogesnelheidstraject.
“In een half uur van hartje Amsterdam naar hartje Rotterdam en in drie uur van hartje Amsterdam tot hartje Parijs zonder inchecktijd of parkeerproblematiek!” zo pronkt er op de website van de HSL-organisatie. Om dit te bereiken is jaren geleden besloten tot het aanleggen van een apart gelegen hogesnelheidsspoor.
De lijn loopt vanaf station Amsterdam Centraal via het reguliere spoor naar station Schiphol en Hoofddorp. Vlak na station Hoofddorp takt het HSL-spoor af van het normale spoor en zal tot aan Rotterdam in een geheel eigen constructie liggen. Ook de beroemde ruim 4,5 kilometer lange Groene-Hart-tunnel, om het landschap in deze groene zone niet te verstoren, behoort tot deze constructie.
Bij station Rotterdam komen de sporen weer samen met de normale sporen en volgt het derde station. Vervolgens gaat het tracé via de Willemspoortunnel en daarna weer over op een geheel eigen spoornet naar de Belgische grens.
De brug over het Hollandsch Diep bij nacht. Fotografie: Rijkswaterstaat HSL-Zuid / Ton Poortvliet - april 2005.
Op vrijdag 17 maart 2006 werd de laatste las in het spoornet gelegd. Die handeling leidde ertoe dat het HSL-spoor één geheel werd.
Tot op heden is de HSL-Zuid nog steeds niet in gebruik. Problemen met het beveiligssysteem en beschikbaar materieel ligt hieraan ten grondslag. Op dit moment is het ook onduidelijk wanneer de lijn officieel geopend zal worden voor reizigersdienst.
Er zijn op het Internet talloze websites over de HSL te vinden. Een daarvan, de website van Peter Honing, wordt hier uitgelicht. Op deze website zijn enkele tientallen reportages over de bouw en voortgang van de HSL-Zuid te zien.
Website: http://www.hsl-zuid.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Naar: Rijkswaterstaat HSL-Zuid / Ton Poortvliet - februari 2006.
Misschien wel ’s lands meest besproken stukje spoorlijn; de hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam en Antwerpen; de HSL. Een imposant bouwwerk, garant voor vele miljarden overheidsgelden, duizenden ontwerpplannen en vele uren mankracht. De HSL is een dynamisch en veelzijdig onderwerp. In dit topic is plaats voor krantenartikelen, meningen en discussies over dit hogesnelheidstraject.
“In een half uur van hartje Amsterdam naar hartje Rotterdam en in drie uur van hartje Amsterdam tot hartje Parijs zonder inchecktijd of parkeerproblematiek!” zo pronkt er op de website van de HSL-organisatie. Om dit te bereiken is jaren geleden besloten tot het aanleggen van een apart gelegen hogesnelheidsspoor.
De lijn loopt vanaf station Amsterdam Centraal via het reguliere spoor naar station Schiphol en Hoofddorp. Vlak na station Hoofddorp takt het HSL-spoor af van het normale spoor en zal tot aan Rotterdam in een geheel eigen constructie liggen. Ook de beroemde ruim 4,5 kilometer lange Groene-Hart-tunnel, om het landschap in deze groene zone niet te verstoren, behoort tot deze constructie.
Bij station Rotterdam komen de sporen weer samen met de normale sporen en volgt het derde station. Vervolgens gaat het tracé via de Willemspoortunnel en daarna weer over op een geheel eigen spoornet naar de Belgische grens.
De brug over het Hollandsch Diep bij nacht. Fotografie: Rijkswaterstaat HSL-Zuid / Ton Poortvliet - april 2005.
Op vrijdag 17 maart 2006 werd de laatste las in het spoornet gelegd. Die handeling leidde ertoe dat het HSL-spoor één geheel werd.
Tot op heden is de HSL-Zuid nog steeds niet in gebruik. Problemen met het beveiligssysteem en beschikbaar materieel ligt hieraan ten grondslag. Op dit moment is het ook onduidelijk wanneer de lijn officieel geopend zal worden voor reizigersdienst.
Er zijn op het Internet talloze websites over de HSL te vinden. Een daarvan, de website van Peter Honing, wordt hier uitgelicht. Op deze website zijn enkele tientallen reportages over de bouw en voortgang van de HSL-Zuid te zien.
Website: http://www.hsl-zuid.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Tweede afbeelding hersteld ;)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Die tweede foto is trouwens meer dan schitterend. Ook een leuk idee dit soort algemene topics met inleidend verhaaltje :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Ja die tweede foto is echt vet gaaf, heb hem nu als bureaubladachtergrond.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
NS: HSL na zomer deels in gebruik
NS: HSL na zomer deels in gebruik
door Dylan de Gruijl
18 mrt 2008, 07:28 - AMSTERDAM - Volledige dienstregeling snelle trein wordt pas in 2009 verwacht. De hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Rotterdam wordt na de zomer in gebruik genomen.
De problemen met het veiligheidssysteem zijn zo goed als opgelost, zodat de eerste flitstreinen in het najaar over de peperdure lijn rijden.
Die verwachting hebben de Nederlandse Spoorwegen gisteren uitgesproken op het wereldcongres over hogesnelheidstreinen in Amsterdam. Door de vele tegenvallers was het begin dit jaar taboe om nog langer richtdata te noemen voor de oplevering van de hsl, die 7,2 miljard euro heeft gekost.
De spoorlijn van Amsterdam naar Antwerpen en Brussel had eind vorig jaar al in gebruik moeten zijn. Maar door aanhoudende problemen met het nieuwe, geavanceerde veiligheidssysteem ERTMS, dat treinbotsingen moet voorkomen, is dat niet gelukt. Minister Camiel Eurlings (Verkeer) twijfelde er onlangs nog aan of de HSL dit jaar klaar zou zijn. Toch voorspelde NS-topman Aad Veenman gisteren dat dat gaat lukken. Over enkele weken beginnen de eerste testritten met passagiers. Dat zijn nog geen betalende reizigers, maar 'figuranten'. Deze laatste experimentele fase neemt ongeveer een halfjaar in beslag. Daarna wordt geleidelijk een dienstregeling opgestart.
Het duurt overigens nog maanden voordat de echte 'flitstreinen' met ruim tweehonderd kilometer per uur over de HSL razen. Door de vele tegenvallers zijn de HSL-treinen te laat besteld. Daarom rijden er de eerste maanden leaselocomotieven die maximaal 160 kilometer per uur halen. Het zuidelijke deel van het tracé tussen Rotterdam en de Belgische grens wordt naar verwachting begin december in gebruik genomen. Tegen die tijd levert fabrikant Ansaldobreda ook de eerste snelle HSL-treinen. NS Hispeed, het samenwerkingsverband van NS en KLM dat de treinen gaat rijden, heeft samen met de Belgische spoorwegen negentien van die treinen besteld.
Reizigers die op topsnelheid naar Antwerpen en Brussel willen reizen moeten nog langer wachten. De software van het ERTMS-systeem in de treinen hapert nog bij de grensovergang naar België. Volgens de NS duurt het tot ver in 2009 voordat de volledige dienstregeling tussen Amsterdam en Brussel wordt gereden.
Bron: BN/DeStem
door Dylan de Gruijl
18 mrt 2008, 07:28 - AMSTERDAM - Volledige dienstregeling snelle trein wordt pas in 2009 verwacht. De hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Rotterdam wordt na de zomer in gebruik genomen.
De problemen met het veiligheidssysteem zijn zo goed als opgelost, zodat de eerste flitstreinen in het najaar over de peperdure lijn rijden.
Die verwachting hebben de Nederlandse Spoorwegen gisteren uitgesproken op het wereldcongres over hogesnelheidstreinen in Amsterdam. Door de vele tegenvallers was het begin dit jaar taboe om nog langer richtdata te noemen voor de oplevering van de hsl, die 7,2 miljard euro heeft gekost.
De spoorlijn van Amsterdam naar Antwerpen en Brussel had eind vorig jaar al in gebruik moeten zijn. Maar door aanhoudende problemen met het nieuwe, geavanceerde veiligheidssysteem ERTMS, dat treinbotsingen moet voorkomen, is dat niet gelukt. Minister Camiel Eurlings (Verkeer) twijfelde er onlangs nog aan of de HSL dit jaar klaar zou zijn. Toch voorspelde NS-topman Aad Veenman gisteren dat dat gaat lukken. Over enkele weken beginnen de eerste testritten met passagiers. Dat zijn nog geen betalende reizigers, maar 'figuranten'. Deze laatste experimentele fase neemt ongeveer een halfjaar in beslag. Daarna wordt geleidelijk een dienstregeling opgestart.
Het duurt overigens nog maanden voordat de echte 'flitstreinen' met ruim tweehonderd kilometer per uur over de HSL razen. Door de vele tegenvallers zijn de HSL-treinen te laat besteld. Daarom rijden er de eerste maanden leaselocomotieven die maximaal 160 kilometer per uur halen. Het zuidelijke deel van het tracé tussen Rotterdam en de Belgische grens wordt naar verwachting begin december in gebruik genomen. Tegen die tijd levert fabrikant Ansaldobreda ook de eerste snelle HSL-treinen. NS Hispeed, het samenwerkingsverband van NS en KLM dat de treinen gaat rijden, heeft samen met de Belgische spoorwegen negentien van die treinen besteld.
Reizigers die op topsnelheid naar Antwerpen en Brussel willen reizen moeten nog langer wachten. De software van het ERTMS-systeem in de treinen hapert nog bij de grensovergang naar België. Volgens de NS duurt het tot ver in 2009 voordat de volledige dienstregeling tussen Amsterdam en Brussel wordt gereden.
Bron: BN/DeStem
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Het zal mij benieuwen...
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Waar kan ik me aanmelden als figurant?! :D
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
In de eerste berichten over dienstregeling 2009 was men anders nog veel voorzichtiger met het voorspellen van ingebruikname; dus als in 2009 werkelijk snelle treinen over dat traject moeten, mag men wel eens beginnen met het advies vragen over de structuur die dan gaat gelden op de oude lijn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
In 2009 zal de structuur van de oude lijn ongewijzigd zijn. Wel krijg je rare dingen, zoals het feit dat de Beneluxtrein wordt ingekort tot Den Haag Centraal en de Thalys 'in de loop van 2009' via de HSL-zuid gaat rijden, waarschijnlijk eerst Schiphol - Rotterdam, daarna Rotterdam - Antwerpen. Daarnaast komt er een aparte IC Amsterdam - Schiphol - Rotterdam in najaar 2008 en 'in de loop van 2009' (hopelijk per introductie dgl. 2009) doorgetrokken naar Breda. Eveneens de kick-off van de IC Breda - Brecht - Antwerpen (-Brussel?). Pas als de binnenlandse hogesnelheidstreinen instromen (huidige verwachting: 2009, in dienst per dgl. 2010) zal de oude lijn geherstructureerd worden.
In 2013 komt er weer een aanzienlijke verandering, wanneer de Hanzelijn en de Noord-zuidlijn klaar zijn. Het idee is dat alle HSL-treinen naar Zuid rijden. Als het goed is wordt de IC Vlissingen - Amsterdam dan weer teruggelegd over Schiphol, maar zal dan wel extra stoppen in Hoofddorp en Amsterdam Lelylaan. Dit is echter ook afhankelijk van de situatie van de ontwikkeling van de Zuidas. Tot 2030 wordt er daarnaast nog flink gebouwd richting IJ-burg - Almere. Hoe dat precies wordt vormgegeven is nog steeds niet volstrekt duidelijk. Wel dat er de komende 20 jaar om de paar jaar een behoorlijke verandering optreedt in de diverse dienstregelingen in de regio Amsterdam...
In 2013 komt er weer een aanzienlijke verandering, wanneer de Hanzelijn en de Noord-zuidlijn klaar zijn. Het idee is dat alle HSL-treinen naar Zuid rijden. Als het goed is wordt de IC Vlissingen - Amsterdam dan weer teruggelegd over Schiphol, maar zal dan wel extra stoppen in Hoofddorp en Amsterdam Lelylaan. Dit is echter ook afhankelijk van de situatie van de ontwikkeling van de Zuidas. Tot 2030 wordt er daarnaast nog flink gebouwd richting IJ-burg - Almere. Hoe dat precies wordt vormgegeven is nog steeds niet volstrekt duidelijk. Wel dat er de komende 20 jaar om de paar jaar een behoorlijke verandering optreedt in de diverse dienstregelingen in de regio Amsterdam...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Hee, die is nieuw voor mij. Heb je daar een bron van?Vinny schreef:In 2009 zal de structuur van de oude lijn ongewijzigd zijn. Wel krijg je rare dingen, zoals het feit dat de Beneluxtrein wordt ingekort tot Den Haag Centraal[HAK]
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Het is aan de orde geweest bij het 'uit de hoge hoed' toveren van de losse IC Amsterdam - Rotterdam. Oorspronkelijk zou de Beneluxtrein (en de Thalys) gewoon met TRAXX-locs via het HSL spoor rijden en Den Haag tijdelijk in zijn geheel niet meer door internationale treinen worden aangedaan. Ik heb zelf een verouderd documentje gezien met per maand de geleidelijke invoering van de HSL-zuid met nog veel gekkere dingen erop. Ik mag alleen maar hopen dat dat niet wordt ingevuld; omdat de dienstregeling per kwartaal zulke aanzienlijke wijzigingen vertoont dat het elke keer maar afwachten is wat er gebeurt. Overigens zegt mijn gevoel dat de indienststelling van de HSL gewoon wordt uitgesteld totdat de nieuwe 'Hummers' op het spoor verschijnen; zodat er (los van testen) helemaal geen tijdelijke treinen gaan rijden. Ik denk dat het huren van TRAXX locs een grote geldverspilling is geweest, ik zie de Benelux nog steeds met de oude van-ellende-uit-elkaar-vallende locs rijden...:?Hee, die is nieuw voor mij. Heb je daar een bron van?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Oftewel: ik kan dit verwachten in de adviesaanvraag van Hispeed aan het Locov? Hij is namelijk nog nergens officieel gepubliceerd, voor zover ik weet. Gezien het vervallen van de tweede verbinding Roosendaal - Amsterdam lijkt het me dat het Locov hier nog wel een ei over wil leggen...Vinny schreef:Het is aan de orde geweest bij het 'uit de hoge hoed' toveren van de losse IC Amsterdam - Rotterdam.
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Die is er niet. Immers er moet nog een 'GO' besluit vallen over de indienststelling van de HSL. Er valt dus niets te adviseren voor het LOCOV. Worst-Case scenario: In november wordt het GO besluit voor indienststelling gegeven, vervolgens blijkt dat de hele zaak niet meer inpasbaar is in de dienstregeling van 2009. Gevolg: een jaar extra vertraging...Wubbo schreef:Hij is namelijk nog nergens officieel gepubliceerd, voor zover ik weet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Vertraging HSLwerkt diefstal koper in hand
Vertraging HSL werkt diefstal koper in hand
door Ine Kleemans. vrijdag 21 maart 2008 | 03:25
BREDA - De vertragingen rondom de ingebruikname van de snelle trein maken van het hsl-traject een lucratieve werkplek voor koperdieven. De koperen kabels zijn door de hoge koperprijs aantrekkelijk voor diefstal.
Beheerder Infraspeed bevestigt dat de hogesnelheidslijn regelmatig doelwit is van koperdieven, maar wil niet ingaan op hoeveelheden koper die zijn gestolen. Volgens een woordvoerster is het zeker nadelig voor de beschikbaarheid van het spoor. Vast staat ook dat de roof plaats heeft over een langere periode. Over het aantal aangiften kon het Korps landelijke politiediensten nog geen mededelingen doen. Over de huidige beveiligingsmaatregelen langs het 125 kilometer lange traject wil de woordvoerster niets zeggen.
Behalve voor testritten wordt het hsl-traject nog steeds niet gebruikt. De trein zou vanaf oktober met driehonderd kilometer per uur over het spoor rijden, maar het is allerminst zeker of reizigers er dit jaar nog gebruik van kunnen maken. Minister Eurlings houdt hoop op ingebruikname van hsl-Zuid in de tweede helft van dit jaar.
In totaal heeft de vertraging van de HSL-Zuid nu al ruim 220 miljoen euro gekost.
"We vermoeden dat de diefstal zal verminderen als het spoor ook werkelijk bereden wordt", verklaart ProRail woordvoerster Ilse Heemskerk namens Infraspeed. Ondanks de plaatsing van hoge hekken en sloten weten criminelen op het spoortraject te komen, meldde leverancier van camera observatiesystemen @Xit op zijn website. Infraspeed heeft daarom volgens de leverancier besloten tot het testen van een bepaald systeem van camerabeveiliging in en om de tunnels. 'Bij onraad wordt direct actie ondernomen door de plaatselijke politie. Een lik op stukbeleid moet snel een halt toeroepen aan de onveilige en kostbare overlast in en rondom de hsl-tunnels', aldus de leverancier op de site.
Volgens de metaalhandel daalt de koperprijs sinds vorig jaar weer en doet een kilo nu ongeveer vier euro. Een jaar terug was dit nog een euro meer. Koperdiefstal uit leidingen op het spoor blijkt echter nog steeds lucratief en is vorig jaar flink toegenomen. De Betuwelijn wordt daarom ook dag en nacht bewaakt door particuliere beveiligingsdiensten en een detectiesysteem
Bron: Brabants Dagblad
door Ine Kleemans. vrijdag 21 maart 2008 | 03:25
BREDA - De vertragingen rondom de ingebruikname van de snelle trein maken van het hsl-traject een lucratieve werkplek voor koperdieven. De koperen kabels zijn door de hoge koperprijs aantrekkelijk voor diefstal.
Beheerder Infraspeed bevestigt dat de hogesnelheidslijn regelmatig doelwit is van koperdieven, maar wil niet ingaan op hoeveelheden koper die zijn gestolen. Volgens een woordvoerster is het zeker nadelig voor de beschikbaarheid van het spoor. Vast staat ook dat de roof plaats heeft over een langere periode. Over het aantal aangiften kon het Korps landelijke politiediensten nog geen mededelingen doen. Over de huidige beveiligingsmaatregelen langs het 125 kilometer lange traject wil de woordvoerster niets zeggen.
Behalve voor testritten wordt het hsl-traject nog steeds niet gebruikt. De trein zou vanaf oktober met driehonderd kilometer per uur over het spoor rijden, maar het is allerminst zeker of reizigers er dit jaar nog gebruik van kunnen maken. Minister Eurlings houdt hoop op ingebruikname van hsl-Zuid in de tweede helft van dit jaar.
In totaal heeft de vertraging van de HSL-Zuid nu al ruim 220 miljoen euro gekost.
"We vermoeden dat de diefstal zal verminderen als het spoor ook werkelijk bereden wordt", verklaart ProRail woordvoerster Ilse Heemskerk namens Infraspeed. Ondanks de plaatsing van hoge hekken en sloten weten criminelen op het spoortraject te komen, meldde leverancier van camera observatiesystemen @Xit op zijn website. Infraspeed heeft daarom volgens de leverancier besloten tot het testen van een bepaald systeem van camerabeveiliging in en om de tunnels. 'Bij onraad wordt direct actie ondernomen door de plaatselijke politie. Een lik op stukbeleid moet snel een halt toeroepen aan de onveilige en kostbare overlast in en rondom de hsl-tunnels', aldus de leverancier op de site.
Volgens de metaalhandel daalt de koperprijs sinds vorig jaar weer en doet een kilo nu ongeveer vier euro. Een jaar terug was dit nog een euro meer. Koperdiefstal uit leidingen op het spoor blijkt echter nog steeds lucratief en is vorig jaar flink toegenomen. De Betuwelijn wordt daarom ook dag en nacht bewaakt door particuliere beveiligingsdiensten en een detectiesysteem
Bron: Brabants Dagblad
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Nou het lijkt er op of er binnen een paar maanden een 'experimentele treindienst' wordt opgezet. Wat ik me daarbij moet voorstellen, geen flauw idee.
Voorlopig lijkt dit de meest waarschijnlijke planning:
Medio 2008 een experimentele treindienst Amsterdam - Schiphol - Rotterdam, later door naar Breda
In dgl 2009 zal de Beneluxtrein met TRAXX locs over de HSL rijden en in de loop van het jaar de Thalys ook
In dgl 2010 vind de herstructutrering van de Oude Lijn plaats en het indienst stellen van de binnenlandse HSL-diensten
Voorlopig lijkt dit de meest waarschijnlijke planning:
Medio 2008 een experimentele treindienst Amsterdam - Schiphol - Rotterdam, later door naar Breda
In dgl 2009 zal de Beneluxtrein met TRAXX locs over de HSL rijden en in de loop van het jaar de Thalys ook
In dgl 2010 vind de herstructutrering van de Oude Lijn plaats en het indienst stellen van de binnenlandse HSL-diensten
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Volgens broek53 op Somda heeft de eerste HSL-Hummer (Albatros) vanavond een proefrit gemaakt in Oostenrijk:
Foto's: http://bahnbilder.warumdenn.net/Aktuelles.htmlbroek53 schreef:Vannacht is de eerste Albatros door Oostenrijk gevolgen (nou ja: gesleept), van Ansaldobreda naar de Ring van Velim in Tsjechië.
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
- Locatie: Utrecht
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Opvallend dat er niet staat dat de trein gesikt is voor Nederland en Belgie, terwijl hij hier gaat rijden Voor de rest een afschuwelijk ding, had liever een ICE -3 gezien.
mvg,
Sebastiaan
Sebastiaan
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Heet dat ding Albatros? :o
Het nieuwe materieel wordt wel wennen trouwens. Het is in ieder geval beduidend kleurrijker dan de ICE of de Thalys.
Het nieuwe materieel wordt wel wennen trouwens. Het is in ieder geval beduidend kleurrijker dan de ICE of de Thalys.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Goed lezen joh, hij gaat in Tsjechië proefrijden, op de welbekende testring daar ;)Geert schreef:Volgens broek53 op Somda heeft de eerste HSL-Hummer (Albatros) vanavond een proefrit gemaakt in Oostenrijk:Foto's: http://bahnbilder.warumdenn.net/Aktuelles.htmlbroek53 schreef:Vannacht is de eerste Albatros door Oostenrijk gevolgen (nou ja: gesleept), van Ansaldobreda naar de Ring van Velim in Tsjechië.
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Wat een lelijk ding zeg!!
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Inderdaad een gedrocht. Ik neem aan dat er een giga-geweldig aerodynamisch of ander voordeel aan die rare neus verbonden is, anders mag er weer een ontwerper vervroegd gaan uittreden. :neg:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Te veel stof in tunnel van de HSL
Te veel stof in tunnel van de HSL
Gepubliceerd: 29 maart 2008 10:14 | Gewijzigd: 29 maart 2008 10:16
Rotterdam, 29 maart. De kilometers lange tunnel onder het Groene Hart in de Hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel/Parijs kampt met een stofprobleem.
Voor omwonenden van de tunnel zal het in de nacht van 1 op 2 april en de volgende nacht een vreemde gewaarwording zijn een trein voorbij te horen razen.
Om te achterhalen waardoor het ‘stofprobleem’ in de tunnel precies wordt veroorzaakt, rijdt de Thalys die nachten op volle snelheid tussen Haarlemmermeer en Bleiswijk door de tunnel. Dat heeft de organisatie van de HSL-Zuid gisteren bekendgemaakt.
De tunnel in het Groene Hart blijkt zeer stoffig te zijn. „We weten niet precies wat voor soort stof het is en waar het vandaan komt”, aldus een woordvoerder. Het zou kunnen gaan om bouwstof ofwel gruis. Hoe dan ook is men bang dat dit stof de treinen zou kunnen aantasten, in de treinen terechtkomt of de (veiligheids)installaties in de tunnel aantast.
Eind vorig jaar is de tunnel schoongemaakt, toen is er reeds 20 ton stof uitgehaald. Ook is toen een schoonmaakprotocol opgesteld. Nu wil HSL-Zuid kijken wat er gebeurt als een trein op volle snelheid door de tunnel raast.
Omdat de Thalys als enige trein in Nederland 300 kilometer per uur haalt, is ervoor gekozen die te gebruiken. De trein rijdt overdag heen en weer tussen Amsterdam en Parijs en daarom worden de testritten ‘s nachts gedaan. (ANP)
Bron: NRC Handelsblad
Gepubliceerd: 29 maart 2008 10:14 | Gewijzigd: 29 maart 2008 10:16
Rotterdam, 29 maart. De kilometers lange tunnel onder het Groene Hart in de Hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel/Parijs kampt met een stofprobleem.
Voor omwonenden van de tunnel zal het in de nacht van 1 op 2 april en de volgende nacht een vreemde gewaarwording zijn een trein voorbij te horen razen.
Om te achterhalen waardoor het ‘stofprobleem’ in de tunnel precies wordt veroorzaakt, rijdt de Thalys die nachten op volle snelheid tussen Haarlemmermeer en Bleiswijk door de tunnel. Dat heeft de organisatie van de HSL-Zuid gisteren bekendgemaakt.
De tunnel in het Groene Hart blijkt zeer stoffig te zijn. „We weten niet precies wat voor soort stof het is en waar het vandaan komt”, aldus een woordvoerder. Het zou kunnen gaan om bouwstof ofwel gruis. Hoe dan ook is men bang dat dit stof de treinen zou kunnen aantasten, in de treinen terechtkomt of de (veiligheids)installaties in de tunnel aantast.
Eind vorig jaar is de tunnel schoongemaakt, toen is er reeds 20 ton stof uitgehaald. Ook is toen een schoonmaakprotocol opgesteld. Nu wil HSL-Zuid kijken wat er gebeurt als een trein op volle snelheid door de tunnel raast.
Omdat de Thalys als enige trein in Nederland 300 kilometer per uur haalt, is ervoor gekozen die te gebruiken. De trein rijdt overdag heen en weer tussen Amsterdam en Parijs en daarom worden de testritten ‘s nachts gedaan. (ANP)
Bron: NRC Handelsblad
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Er staan nog meer foto's van de HSL-hummer op http://www.ferrovie.it/phpBB2/viewtopic.php?t=19549! :)
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Ach, ontwerpers zijn wel vaker niet van deze wereld. Tot een ontslag zal het wel niet leidenNS-Reiziger schreef:... anders mag er weer een ontwerper vervroegd gaan uittreden. :neg:
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [HSL-Zuid] Berichten en discussies
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe we over 10, 20 jaar over die dingen denken. Misschien vinden we ze dan wel mooi
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten