Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Trolley0144 »

ik bedoel natuurlijk 15-6-2013
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fogeltje »

@BrengOV verwijst in een tweet naar onze wiki :D

https://twitter.com/BrengOV/status/347622766364725248
"Een touringcar is geen bus"
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Trolley0144 »

vandaag donderdag 20-6-2013 waren ze aan het proefrijden met de nieuwe hess trolley 5245 in Arnhem Noord op de route van lijn 3 naar Burger's Zoo
trolley2000
Berichten: 45
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door trolley2000 »

@trolley0144. Die 5245 was op maandag 27 mei richting Apeldoorn gesleept. Geen idee wat daarmee aan de hand was. Maar blijkbaar wordt er nog proefritten gemaakt. Gebruikelijk is dat ze dit met alle nieuwe wagens doen. Ik kan me van eerdere series herinneren dat er testapparatuur in de bus aanwezig was. De nieuwe kleurstelling valt wel op in het stadsbeeld.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door koekje »

He verdorie. Probeer je stiekem even een rondje te rijden, toch nog gespot. :twisted:

Het nieuwe interieur:

Afbeelding
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Etienne »

fogeltje schreef:@BrengOV verwijst in een tweet naar onze wiki :D

https://twitter.com/BrengOV/status/347622766364725248
Dan is die wiki er toch niet voor niets :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Reiziger Delft »

Jammer dat men het voor elkaar krijgt in de Hess Trolleys om in veel ruimte toch weinig zitplaatsen te bouwen, die dan ook nog eens extreem krap zijn.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door koekje »

Reiziger Delft schreef:Jammer dat men het voor elkaar krijgt in de Hess Trolleys om in veel ruimte toch weinig zitplaatsen te bouwen, die dan ook nog eens extreem krap zijn.
Tja.. je moet de rolstoelen en honderden kinderwagens ook nog ergens kwijt. Men weigert tegenwoordig de kinderwagens in te klappen. Soms is het niet eens mogelijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Meltrain »

Vandaag zag ik twee keer twee Ambassadors (met roze dak) van Breng in Rotterdam: eerst op de verbindingsweg van de A20 naar de A16 en later weer op de A16 in noordelijke richting.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Reiziger Delft »

Ja, maar in bijvoorbeeld een gelede Citaro heb ik het gevoel dat er wat efficiënter wordt omgegaan met ruimte. Het ziet er wat minder rommelig uit en je hebt meer beenruimte. Maar daar bestaat zeker geen trolleyversie van.
Laatst gewijzigd door Reiziger Delft op vr 21 jun 2013, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fogeltje »

Meltrain schreef:Vandaag zag ik twee keer twee Ambassadors (met roze dak) van Breng in Rotterdam: eerst op de verbindingsweg van de A20 naar de A16 en later weer op de A16 in noordelijke richting.
Toevallig nummers gezien? Hadden ze een airco-unit op het dak?
"Een touringcar is geen bus"
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Etienne »

fogeltje schreef:
Meltrain schreef:Vandaag zag ik twee keer twee Ambassadors (met roze dak) van Breng in Rotterdam: eerst op de verbindingsweg van de A20 naar de A16 en later weer op de A16 in noordelijke richting.
Toevallig nummers gezien? Hadden ze een airco-unit op het dak?
Aannemelijk onderweg van/naar Waddinxveen. Daar worden ze namelijk opgeknapt.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
trolley2000
Berichten: 45
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door trolley2000 »

koekje schreef:
Reiziger Delft schreef:Jammer dat men het voor elkaar krijgt in de Hess Trolleys om in veel ruimte toch weinig zitplaatsen te bouwen, die dan ook nog eens extreem krap zijn.
Tja.. je moet de rolstoelen en honderden kinderwagens ook nog ergens kwijt. Men weigert tegenwoordig de kinderwagens in te klappen. Soms is het niet eens mogelijk.
Maken rolstoelers vaak gebruik van de bus in Arnhem?

Toch rijden die trolleys al jaren in veel trolleysteden in Zwitserland en ook in Solingen. Het comfort van de zitplaats is al jaren in mijn ogen voor verbetering vatbaar. Maar dat geld voor meerdere bustypes. Ik heb geen idee wat voor apparatuur er onder de stoelen zit van een trolleybus. Dat neemt ook veel plaats in beslag.
De hogevloer trolleybus in Arnhem had een capaciteit van ongeveer 37 zitplaatsen en de gelede lagevloerbus trolleybus komt op 48 zitplaatsen.
Hoe zit dat trouwens in Utrecht. Daar rijden ook (dubbel)gelede lagevloer bussen van Van Hool. Is dat een goed voorbeeld van veel zit- en staanplaatsen en doorstroming?
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door koekje »

Tja... stadsbussen en comfort. Met stadsbussen reist met meestal maar korte afstanden. Goede zetels zijn minder belangrijk. Ook het aantal zetels is vaak minder dan in een streekbus. Hoe minder zitplaatsen, hoe meer capaciteit.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fred1954 »

koekje schreef:Tja... stadsbussen en comfort. Met stadsbussen reist met meestal maar korte afstanden. Goede zetels zijn minder belangrijk. Ook het aantal zetels is vaak minder dan in een streekbus. Hoe minder zitplaatsen, hoe meer capaciteit.
Daarom is er toch ook een verschil tussen de Brengbussen en de BrengDirect bussen? Deze laatsten zouden comfortabeler zijn?
Lijkt me logisch, want je zit er langer in. Alleen heb ik het idee, dat bij Breng de bussen door elkaar ingezet worden.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door BrengMe »

fred1954 schreef:Daarom is er toch ook een verschil tussen de Brengbussen en de BrengDirect bussen? Deze laatsten zouden comfortabeler zijn? Lijkt me logisch, want je zit er langer in. Alleen heb ik het idee, dat bij Breng de bussen door elkaar ingezet worden.
De breng bussen zijn bedoeld voor alle stads en streeklijnen. De brengdirect bussen zij ALLEEN bedoeld voor de brengdirect lijnen. Dat zijn op dit moment alleen de lijnen 31 en 300.

Verder klopt het wat jij zegt, ze worden gewoon door elkaar ingezet. Ik zat net in lijn 14 met een brengdirect bus.
De twitterman zei tegen mij dat zou totdat het hele brengdirect net klaar is er ook brengdirect bussen op de normale lijnen ingezet zouden worden. Maar het is niet de bedoeling dat normale bussen op de brengdirect lijnen rijden. Wat nu dus regelmatig gebeurt :?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fogeltje »

Volgens twittermans maakt met bij de normale bussen geen verschil meer tussen stads- en streekbussen. Maar als ik de Citaro's vergelijk met de MAN's, dan vind ik persoonlijk toch echt dat die Citaro's niks op langere streeklijnen, zoals 83, 85 of 99 te zoeken hebben. Als je daar de volle rit in een Citaro mee moet maken? Ik vind het geen pretje. Die MAN's reizen best aardig.

Het verschil tussen een Breng MAN en Breng-direct MAN is goed te merken als je erin zit. Stoelen net wat zachter, betere hoofdleuning en overal armleuningen (gewone MAN's en Citaro's hebben dat alleen bij de invalideplek. SRE Amba's hebben dan weer bij alle gangpadstoelen armleuningen, dat is wel fijn, maar dat terzijde.).

Dus MAN en Citaro wordt gewoon door elkaar ingezet en het kan inderdaad voorkomen dat een Breng-direct op een gewone stadslijnen of streeklijn rijdt. Heb ze wel vaker op lijn 6 gehad. Helaas zetten ze die nu nooit in op de 99 :')

Gewone bus op een HOV-lijn zou niet mogen, maar zoals gezegd, het gebeurd. Op lijn 31 meer dan op 300, maar de 31 is volgens mij ook niet officieel een HOV lijn. Dat zou pas zijn als alle infrastructuur daarvoor gereed is en dan zou die ook lijnnummer 331 moeten krijgen (zo staat hij ook al op website, kijk maar in de URL).

Ik zou zelf zeggen: hou de Citaro's op lijn 1-15 (9 vind ik eigenlijk meer een streeklijn) en hou ze vooral bij de streeklijnen vandaan, behalve slagen Weezenhof/Brakkenstein - CS van lijn 14/31. Dat er dan eens eentje moet rijden omdat ze niet genoeg MANs hebben, OK, dat kan. Maar het zou niet structureel moeten. En als de Breng-direct bussen toch al meerijden op gewone lijnen, probeer die dan ook zoveel mogelijk op de streeklijnen te houden.

Dit gezegd hebben denk ik ook meteen dat dit onmogelijk zal blijken. Want volgens mij zijn enkele stadslijnen gekoppeld aan streeklijnen op CS. De lijnen 1, 9, 11, 12 en 15 (en tussenritten van 14 en 31) eindigen immers op CS, maar dat zijn dan ook net de bussen die ik meer iets van een stadsbus of voorstadslijn vind hebben. Maar om de doorgaande stadslijnen geheel met Citaro's te rijden, dat zou op zijn minst mogelijk moeten zijn. Het is een kleine moeite en de streekreiziger zal het waarderen.
"Een touringcar is geen bus"
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door BrengMe »

fogeltje schreef:Volgens twittermans maakt met bij de normale bussen geen verschil meer tussen stads- en streekbussen. Maar als ik de Citaro's vergelijk met de MAN's, dan vind ik persoonlijk toch echt dat die Citaro's niks op langere streeklijnen, zoals 83, 85 of 99 te zoeken hebben. Als je daar de volle rit in een Citaro mee moet maken? Ik vind het geen pretje. Die MAN's reizen best aardig.
Mee eens. De stoelen van de citaro's voelen net aan als houten banken. De stoelen van de MAN's zitten veel beter.

Overigens vind ik het lijnnummer 331 maar raar. Lijn 32 kreeg toch ook niet het nummer 332? ik vind het nummer 301 veel beter passen naast lijn 300.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fred1954 »

BrengMe schreef:
Overigens vind ik het lijnnummer 331 maar raar. Lijn 32 kreeg toch ook niet het nummer 332? ik vind het nummer 301 veel beter passen naast lijn 300.
Ik denk dat het logisch is, lijn 31 opwaarderen naar HOV-lijn en dan er 331 van maken. Heeft ook met herkenbaarheid te maken voor de passagier. Als lijn 32 (die lijn bestaat volgens mij niet in de SAN) een HOV lijn zou zijn of worden, wordt ie ook 332. Hier in de Randstad krijgen de bussen behalve een 3 voor het lijnnummer ook nog eens een andere kleurstelling, dan de gewone stads- en streeklijnen.

Off-topic/alleen ter info: lijstje HOV-lijnen in en rond Amsterdam: http://nl.wikipedia.org/wiki/R-net (allemaal omgenummerd naar de 300-nummerserie)
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Tochjo »

fred1954 schreef:Als lijn 32 (die lijn bestaat volgens mij niet in de SAN) een HOV lijn zou zijn of worden, wordt ie ook 332.
Wat nu lijn 300 is, was vroeger lijn 32.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door mb90 »

In die categorie zag ik vanmiddag in een half uurtje op en langs de N325 al de blauwe BrengDirect 5400 en de roze BrengDirect 5441 op lijn 125, de MAN 5412 op lijn 2 en een Citaro op lijn 80. Alles door elkaar dus, waarbij ik wel moet zeggen dat alle bussen die ik zag op lijn 31 en 300 wel BrengDirect-bussen waren.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fred1954 »

Tochjo schreef:
fred1954 schreef:Als lijn 32 (die lijn bestaat volgens mij niet in de SAN) een HOV lijn zou zijn of worden, wordt ie ook 332.
Wat nu lijn 300 is, was vroeger lijn 32.
Dat is dom van mij. Dat wist ik niet, had me wel even wat dieper in de materie kunnen verdiepen. Sorry, Maar dan was inderdaad lijnnummer 332 logischer geweest
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fogeltje »

Gezien het feit dat ze van de 32 de 300 gemaakt hebben, zou ik eerlijk gezegd zelf ook verwachten dat de 31 op termijn de 301 wordt. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Reizigers in Nijmegen zal het weinig uitmaken, voor hun blijft het lijn 2. Lijn 31 heeft in Dukenburg inmiddels een behoorlijk slechte naam volgens mij. Wellicht is het in dat opzicht beter met een "schone lei" te beginnen en er 301 van te maken als het zover is.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Daniel »

Nouja, in nummerlogica zou het dan 299 moeten worden he (oude nummer was ook één lager). Als je toch al met daarmee breekt dan maakt 331 ook niet zoveel meer uit :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door peter s »

^^
^^
Bericht uit Meijhorst; het gaat / ging langzaam beter met lijn 31.
Nu beginnen de chauffeurs weer te klagen, ze worden niet gewisseld op centraal, kunnen niet voldoende pauze houden!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten