Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
In een interview met Treinreiziger.nl laat Lia Roefs – fractiespecialist OV van de PvdA – weten niet zoveel meer te zien in het stads- en streekvervoer. “Ik denk dat mensen nog eerder gaan fietsen.” De bus lijkt meer op een sociaal vangnet voor mensen die niet anders meer kunnen.
ROVER vindt het onbegrijpelijk dat de PvdA-fractiespecialist zulke lauwe, ongeïnspireerde uitspraken doet.
Pessimistisch
Sinds 2001 daalde het aantal reizigerskilometers in het stads- en streekvervoer met 20%. Lia Roefs is in een interview met treinreiziger.nl pessimistisch over de toekomst. “Ik weet niet of het stads- en streekvervoer het gaat worden. Misschien wel als het gaat om het regionale spoor. Maar bussen …. Ik weet het niet. Ik denk dat mensen nog eerder gaan fietsen.” Het Tweede Kamerlid denkt dat mensen erg aan hun privacy gehecht zijn en die niet zullen opgeven.
Treinreiziger.nl vroeg of de bus als een sociaal vangnet gezien moet worden. Lia Roefs: “Ja, daar lijkt het wel op.”
Wel ziet de PvdA mogelijkheden in gratis Openbaar Vervoer. “Het is nog onduidelijk of we dat wel of niet moeten doen. Maar als dat door gaat, wordt het een heel ander verhaal. Dan mag je weer heel blij zijn dat er bussen zijn.”
Zakenreiziger
Of de zakenreiziger en de schollier wel samen willen reizen in dezelfde bus, durft de politica niet te zeggen. “Misschien als je de zakenreiziger een kop koffie en een krant kan aanbieden. Maar nogmaals ik denk dat het écht heel moeilijk is om de automobilist in de bus te krijgen hoor. In de trein misschien nog wel, maar in de bus …. Ik weet het niet hoor.”
Kabinet
De opmerkingen van de politica zijn opmerkelijk. Staatssecretaris Huizinga maakte onlangs bekend een half miljard extra in het regionaal openbaar vervoer te investeren. Hiermee moeten er meer en vaker trams, bussen en metro’s beschikbaar zijn. Toch lijkt de PvdA woordvoerder OV weinig vertrouwen meer te hebben in de bus.
ROVER woordvoerder Tim Boric: “Ik vind het onbegrijpelijk dat de PvdA-fractiespecialist zulke lauwe, ongeïnspireerde uitspraken over het OV doet. Rond de steden zullen we het stads- en streekvervoer steeds harder nodig hebben voor het in goede banen leiden van de mobiliteit. Gelukkig zien we dat de Mobiliteitsaanpak van het kabinet de noodzaak erkent om de OV-netwerken te verbeteren.”
VVD en SP
Ook VVD’er Paul de Krom en SP’er Emile Roemer werden door treinreiziger.nl ondervraagd over het Openbaar Vervoer. De VVD en SP pleiten juist dat er meer geld wordt geïnvesteerd in onder andere het stads- en streekvervoer. Paul de Krom: “In de plannen van de VVD wordt 2 miljard extra in met name het Openbaar Vervoer geïnvesteerd. Anders sta je als treinreiziger nog op een winderig perron te wachten omdat er geen natransport is.”
Bron: Treinreiziger.nl
In een interview met Treinreiziger.nl laat Lia Roefs – fractiespecialist OV van de PvdA – weten niet zoveel meer te zien in het stads- en streekvervoer. “Ik denk dat mensen nog eerder gaan fietsen.” De bus lijkt meer op een sociaal vangnet voor mensen die niet anders meer kunnen.
ROVER vindt het onbegrijpelijk dat de PvdA-fractiespecialist zulke lauwe, ongeïnspireerde uitspraken doet.
Pessimistisch
Sinds 2001 daalde het aantal reizigerskilometers in het stads- en streekvervoer met 20%. Lia Roefs is in een interview met treinreiziger.nl pessimistisch over de toekomst. “Ik weet niet of het stads- en streekvervoer het gaat worden. Misschien wel als het gaat om het regionale spoor. Maar bussen …. Ik weet het niet. Ik denk dat mensen nog eerder gaan fietsen.” Het Tweede Kamerlid denkt dat mensen erg aan hun privacy gehecht zijn en die niet zullen opgeven.
Treinreiziger.nl vroeg of de bus als een sociaal vangnet gezien moet worden. Lia Roefs: “Ja, daar lijkt het wel op.”
Wel ziet de PvdA mogelijkheden in gratis Openbaar Vervoer. “Het is nog onduidelijk of we dat wel of niet moeten doen. Maar als dat door gaat, wordt het een heel ander verhaal. Dan mag je weer heel blij zijn dat er bussen zijn.”
Zakenreiziger
Of de zakenreiziger en de schollier wel samen willen reizen in dezelfde bus, durft de politica niet te zeggen. “Misschien als je de zakenreiziger een kop koffie en een krant kan aanbieden. Maar nogmaals ik denk dat het écht heel moeilijk is om de automobilist in de bus te krijgen hoor. In de trein misschien nog wel, maar in de bus …. Ik weet het niet hoor.”
Kabinet
De opmerkingen van de politica zijn opmerkelijk. Staatssecretaris Huizinga maakte onlangs bekend een half miljard extra in het regionaal openbaar vervoer te investeren. Hiermee moeten er meer en vaker trams, bussen en metro’s beschikbaar zijn. Toch lijkt de PvdA woordvoerder OV weinig vertrouwen meer te hebben in de bus.
ROVER woordvoerder Tim Boric: “Ik vind het onbegrijpelijk dat de PvdA-fractiespecialist zulke lauwe, ongeïnspireerde uitspraken over het OV doet. Rond de steden zullen we het stads- en streekvervoer steeds harder nodig hebben voor het in goede banen leiden van de mobiliteit. Gelukkig zien we dat de Mobiliteitsaanpak van het kabinet de noodzaak erkent om de OV-netwerken te verbeteren.”
VVD en SP
Ook VVD’er Paul de Krom en SP’er Emile Roemer werden door treinreiziger.nl ondervraagd over het Openbaar Vervoer. De VVD en SP pleiten juist dat er meer geld wordt geïnvesteerd in onder andere het stads- en streekvervoer. Paul de Krom: “In de plannen van de VVD wordt 2 miljard extra in met name het Openbaar Vervoer geïnvesteerd. Anders sta je als treinreiziger nog op een winderig perron te wachten omdat er geen natransport is.”
Bron: Treinreiziger.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
Hebben ze de eerste de beste kleuter geinterviewd ofzo?Lia Roefs schreef:Of de zakenreiziger en de schollier wel samen willen reizen in dezelfde bus, durft de politica niet te zeggen. “Misschien als je de zakenreiziger een kop koffie en een krant kan aanbieden. Maar nogmaals ik denk dat het écht heel moeilijk is om de automobilist in de bus te krijgen hoor. In de trein misschien nog wel, maar in de bus …. Ik weet het niet hoor.”
Waarom zou een zakenreiziger niet bij een scholier in de bus willen zitten? Vindt ie ze te lawaaiig? Dan moet daar tegen opgetreden worden. Bovendien ben ik heel benieuwd naar de consequenties voor een stad als Amsterdam als er geen stadsvervoer meer is. Volgens mij wordt dat een groot infarct. En ik ga voortaan dan wel fietsen als ik naar oma wil. Is maar een uur vanaf het dichtstbijzijnde treinstation.
Droom lekker verder.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6474
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
Inderdaad, als je ziet hoeveel mensen er dagelijks nog gebruik maken van het stads/streekvervoer en ook van de bussen dan denk ik niet dat dat echt zo doodbloed als hier gesteld wordt. Ik ga ook fietsen als dat mogelijk is, maar als het niet mogelijk is dan vind ik het toch wel fijn dat er een bus rijdt.
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
Wat een tenenkrommend artikel ... en dat noemt zich OV-specialist.
Als je alleen mogelijkheden ziet in openbaar vervoer als het gratis is Erg kortzichtig en zwart/wit geredeneerd.Wel ziet de PvdA mogelijkheden in gratis Openbaar Vervoer. “Het is nog onduidelijk of we dat wel of niet moeten doen. Maar als dat door gaat, wordt het een heel ander verhaal. Dan mag je weer heel blij zijn dat er bussen zijn.”
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
Bovendien wijzen allerlei onderzoeken er juist op dat gratis OV niet meer automobilisten de bus inlokt (lees: mobiliteitsproblemen dus oplost). En waarom zou je pas bij gratis OV blij moeten zijn met bussen en anders niet? Zit zij zelf wel eens in de bus? Is het hele stads- en streekvervoer opdoeken de beste oplossing als er reizigersdaling geconstateerd wordt, moet je dan niet gaan onderzoeken wat daar de oorzaken van zijn en juist daar beleid op maken?
Raar interview, hoor.
Raar interview, hoor.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6474
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
Maar zij stelt toch ook dat het alternatief voor het stads en streekvervoer de fiets is? Met gratis openbaar vervoer zijn de mensen die je de bus in lokt de voetgangers en fietsers dus die groep bereik je dan wel.
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
Sinds de teloorgang van de Shuttle-buisness bussen zie je inderdaad weinig zakenmensen in het OV meer....
http://www.geocities.com/shuttle253/
http://www.geocities.com/shuttle253/
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
In het streekvervoer klopt dat inderdaad wel aardig, maar in het stadsvervoer (zeker de metro) zie ik toch genoeg mannen-in-pak e.d.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
Ik zie in de streekbussen bij mij in de buurt ook nog regelmatig zakenmannen in- of uitstappen. Er spelen ongetwijfeld veel factoren mee, de ene bus is de andere niet
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
Rijdt er in Zeist niet zelfs een pendelbusje voor de Rabobank, naar Utrecht Centraal?
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6474
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
Ik denk dat bij het streekvervoer de auto nog veel vaker als alternatief gezien wordt dan bij het stadsvervoer waarbij de file- en parkeerproblematiek toch meer speelt.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
Nope, het busje waar je op doelt rijdt op en neer naar een parkeerplaats in de buurt. Zo probeert men te voorkomen dat ze allemaal bij mijn flat parkeren, maar dat lukt niet helemaal (het liefst parkeren ze op de plek waar de papiercontainer moet staan zodat dat ding niet geplaatst kan worden).[/ergernis]Wubbo schreef:Rijdt er in Zeist niet zelfs een pendelbusje voor de Rabobank, naar Utrecht Centraal?
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
Ook bij dit interview is trouwens ook een filmpje te zien op treinreiziger.nl. Ik had wat meer visie verwacht
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
Die nomineer ik voor understatement van het jaar :pos: .
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
Wat een ontzettend grote druif. Ik mag hopen dat ze op andere terreinen wel planken kan raken.
Denkt over dingen lang na, om vervolgens de grootst mogelijke onzin uit te gaan kramen.
Denkt over dingen lang na, om vervolgens de grootst mogelijke onzin uit te gaan kramen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
De realiteit is kennelijk wel dat in de laatste acht jaar het aantal reizigerskm met 20% daalde.
Hoe moeten we dat dan zien? Is dit een teken van klantgericht werken van stads- en streekvervoer?
Hoe moeten we dat dan zien? Is dit een teken van klantgericht werken van stads- en streekvervoer?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
Een teken van snijden in het busnet ten gunste van de trein, en een teken van flinke bezuinigingen in het stads-en streekvervoer denk ik. Hoeveel subsidie krijgt het stads-en streekvervoer minder sinds 8 jaar?
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
Is het mischien misschien mogelijk een filmpje te maken zonder achtergrond muziek. het zou de verstaanbaarheid zeer ten goede komen (ik ben namelijk slecht horend ).hkuyeren schreef:Ook bij dit interview is trouwens ook een filmpje te zien op treinreiziger.nl. Ik had wat meer visie verwacht
Re: Lia Roefs (PvdA): negatief over stads- en streekvervoer
Kwaliteit van het filmpje is gewoon prut, ik versta er ook geen zak van.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten