Nieuwe metro Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Thom91 »

Overigens vervoert een M5 minder reizigers dan 3x Caf. Als ik de specs van de fabrikanten mag geloven.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door reisthijs »

Thom91 schreef:Overigens vervoert een M5 minder reizigers dan 3x Caf. Als ik de specs van de fabrikanten mag geloven.
Als ik de specs van GVB mag geloven klopt daar niets van.
Een M5 kan 960 reizigers vervoeren, in 3x Caf is ruimte voor 750.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Thom91 »

reisthijs schreef:
Thom91 schreef:Overigens vervoert een M5 minder reizigers dan 3x Caf. Als ik de specs van de fabrikanten mag geloven.
Als ik de specs van GVB mag geloven klopt daar niets van.
Een M5 kan 960 reizigers vervoeren, in 3x Caf is ruimte voor 750.
Hmm, er is iets mis gegaan met mijn eerder calculatie.
Ik had eerder berekend dat een CAF 8,7 reiziger per m1 kan vervoeren en een M5 8,2 reiziger per m1.
Nu kom ik bij een CAF alweer op 8,1 in het voordeel van de M5. Foutje van mijn kant dus. :@

Overigens een geinig foutje op die website, getuige de hoeveelheid staanplaatsen in een BN ;)
Komt wel goed schatje.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Busfoto.nl »

Volgens een bericht op gespot.at5.nl én drie onafhankelijke twitteraars/reizigers heeft de M5 vanmorgen al met passagiers gereden op lijn 50.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door FLJ »

Blijkbaar is de inzet gestart. Blijft alleen nog de vraag staan of dit de officiele eerste rit was waarbij men vanaf woensdag pas echt gaat rijden, of dat vanaf nu het stel in de spits ingezet gaat worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Jef400 »

Mooi. Ik zag ze namelijk ook al met passagiers rijden vanochtend. Rond negenen vertrok het stel met geen dienst erop van de Isolatorweg.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door VIRM »

Hoera! Hopelijk is het einde van het tijdperk van de te krappe CAF'jes eindelijk in zicht! *O*
Beul van de blindegeleidelijn
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door FLJ »

Sowieso zal de inzetbaarheid van de CAFjes (als het goed is) de komende tijd verbeteren. De hoge defectenstand wordt voornamelijk veroorzaakt door een constructiefout (dit staat tenminste in het GVB jaarverslag) en tot begin 2014 zullen er door CAF onderdelen geleverd worden die dit probleem moeten oplossen. Laten we hopen dat het daarna echt afgelopen is met de te korte wagens.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door FLJ »

Vanochtend reed M5 109/110 wederom een spitsrit op lijn 50. Een aantal foto's zal ik straks plaatsen.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door FLJ »

Voor de geïnteresseerden: op Flickr heb ik een aantal foto's geplaatst.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door webguy »

De voorkant ie eigenlijk best lelijk - ziet er een beetje uit als een opgepoetst Chinees autotje
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Suus »

Van buiten is het een monsterlijk lelijk apparaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door fred1954 »

Morgen maar eens gaan posten op Station Zuid om een ritje mee te gaan. Hoop dat ie dan niet alleen in de spits rijdt.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door FLJ »

In het begin zal hij bij mijn weten enkel in de spits rijden.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door fred1954 »

FLJ schreef:In het begin zal hij bij mijn weten enkel in de spits rijden.
Goed dat ik het weet, hoef ik niet voor Jan met de korte achternaam op Station Zuid te gaan zitten wachten rond het middaguur. Wacht ik wel toch ie hele diensten gaat draaien.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Van buiten is het een monsterlijk lelijk apparaat.
Echte metro's zijn lelijk. Onder de grond zie je ze toch niet :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Ardan »

Ik vind ze best mooi :D Al had ik liever het GVB-huisstijl-kleurenschema gehad, maar dit is ook prima. Een herinnering aan de Zilvermeeuw die toch hét icoon van de Amsterdamse metro is. En tot deze beauty kwam ook de enige échte metro naar mijn mening was.

FLJ: Prachtige platen weer, had ook niet anders verwacht. Vind je het erg dat ik op een Duits forum er naar heb gelinkt?
Ik doe ook maar wat
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door FLJ »

Dank voor het compliment Ardan! Uiteraard geen probleem ;-) vind het metrotype ook erg stijlvol, alhoewel ik er wel even aan heb moeten wennen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Meltrain »

Ik vind ze aardig, maar ik vind de Rotterdamse metro's toch mooier. :P
Het vreemdste vind ik dat die deuren aan de buitenkant zitten, waardoor de metro ter plekke van de deuren breder is. :? Waarom is niet gewoon voor zwenk-zwaaideuren gekozen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Alargule »

Grappig hoe iedereen hier over de deuren valt (figuurlijk dan), terwijl ik dat nu juist het mooiste element aan die hele trein vind :lol: Het is ten eerste natuurlijk een verwijzing naar de deuren van de Zilvermeeuwen; daarnaast geeft het de treinstellen ook een eigen karakter. Het afwisselende patroon van wagenbak-deur-wagenbak-deur-etc vind ik eigenwijzer ogen dan de gladde afwerking van geïntegreerde deuren die je bij de meeste treinen ziet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door Geert »

Het ziet er uit alsof iemand op het einde van het project nog even de deuren op heeft geplakt. "Oh ja, laten we de deuren niet vergeten..." De binnenkant ziet er best ok uit, maar ik vind de kop niet erg mooi. Door de buffers doet het vaag ook denken aan de Protos-treinen van Connexxion
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door BrengMe »

Ik vind die metro's wel mooi. Veel beter dan die oude koekblikken.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door VIRM »

@Geert: de kop van de metro ziet er gewoon uit alsof een Zilvermeeuw wat groeihormonen heeft gehad. :mrgreen:

@Ardan: de huidige GVB huisstijl is ook wat mooier dan het fantasieloze rood/grijs van R-Net; bovendien vind ik bij de blauw/witkleurstelling de deuren ook veel beter zichtbaar. ;) Ik ben benieuwd of het GVB de CAF'jes nog een lik verf gaat geven.

@FLJ: ziet er best okay uit van de binnenkant. :) Wat ik mij wel afvraag: nu je alleen dwarsbanken hebt en veel minder zitplaatsen, is er wel geneog 'houvast' voor de mensen die staan? Het aantal palen waar je je aan vast kunt houden lijkt mij enigszins beperkt.
Beul van de blindegeleidelijn
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Edwin »

En hij rijdt:
Afbeelding
Via @GVB_klanten
Remember to check-out with your ov-chipcard.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door BrengMe »

@VIRM Hoe erg vind jij het dan dat er weinig palen staan om je aan vast te houden. Ik heb 's winters regelmatig moeten staan als ik met de trein naar school ging. Er was toen helemaal niks om je aan vast te houden.

PS: is het niet handiger om deze discussie voort te zetten in het topic van de nieuwe metro?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 99 gasten