Rare stopplaats op Ypenburg?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door Geert »

Afgelopen dinsdag nam ik de sprinter vanaf Den Haag Ypenburg richting Den Haag Centraal. Vanaf de ingang van het station liep ik het tunneltje in en nam de trap omhoog naar het perron, en aangezien de trein bijna kwam besloot ik in de buurt van de trap te wachten. Toen even later de trein kwam bleek dat helemaal de verkeerde plek: de voorkant van de trein stopte nog voor de stationsoverkapping! En dat terwijl het perron maar één uitgang heeft, helemaal aan de kopse kant (Den Haag-zijde). Waarom hebben de treinen in Ypenburg zo'n gekke stopplaats?
hleef
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 19 okt 2012, 22:50

Re: Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door hleef »

Inderdaad raar. Ik was er een tijd geleden ook. Gelukkig zag ik de waarschuwing dat de trein een eind verder stopt, ver van de enige trap.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door Anne »

Net na het perron ligt het samenloop wissel van het perronspoor en het middenspoor. De trein stopt zo, voor de vrijbalk, dat deze vrij staat voor het wissel.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door Geert »

Maar wie verzint nou dat er halverwege het perron een wissel moet liggen? Dat is toch raar? Ik vond het echt super klantontvriendelijk.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door Klaasje »

Vermoeden: Voldoende opstellengte op de middensporen in combinatie met ze smal mogelijk over het viaduct heen. Misschien speelt grondbezit ook nog wel een rol.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door zone5324bericht... »

staan er op Ypenburg wel cijferbordjes?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door iljitsch »

Hm, deze observatie komt me bekend voor.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door Klaasje »

zone5324bericht... schreef:staan er op Ypenburg wel cijferbordjes?
Die staan nooit voorbij het sein zolang het niet gewenst is dat een trein voorbij het sein stop. Het is dus kennelijk wel gewenst dat een trein voor een sein stopt.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door Statler Rail »

Wellicht is Ypenburg ontworpen als station langs een viersporige spoorlijn en is de huidige configuratie "tijdelijk". Of het is gewoon een heel slecht ontwerp. Het wissel ligt ook niet bepaald op een logische plaats.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door Geert »

Hoe tijdelijk zou het dan wel niet moeten zijn? De kans lijkt me erg klein dat op korte termijn Ypenburg - Voorburg - Den Haag C viersporig wordt, zeker rondom station Voorburg is daar geen ruimte voor.
Libra
Berichten: 13
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 20:37

Re: Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door Libra »

De stopplaats van de stoptreinen richting Den Haag, en de ligging van het wissel waar de treinen voor dienen te stoppen heeft niet zozeer iets te maken met een toekomstige 4-sporigheid. Het is puur het gevolg van de sporen-layout. Het is destijds bij het ontwerpen van de hele situatie daar een enorme puzzel geweest om alles passend te krijgen (het spoor Den Haag - Gouda ligt daar in een boog waardoor het lastig is wissels in te passen die tevens voor doorgaande treinen tussen Den Haag en Gouda in een rechtdoorgaande richting bereden moesten kunnen worden, er moesten 2 wacht-/keersporen komen voor de Nootdorpboog (richting lijnwerkplaats Leidschendam), station Ypenburg moest er komen, er moest rekening gehouden worden met de nieuwe aansluiting van Nootdorp op de A12, er moest rekening gehouden worden met de komst van de verkeerstunnel waar o.a. tram 19 doorheen gaat). Het heeft dus ook wel enigszins met opstellengtes te maken, maar dan met name op de wacht-/keersporen.
Aardig is overigens dat het ooit de bedoeling was ICE's in Leidschendam te gaan behandelen (die moesten dus op die tussensporen kunnen keren).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Hoe tijdelijk zou het dan wel niet moeten zijn? De kans lijkt me erg klein dat op korte termijn Ypenburg - Voorburg - Den Haag C viersporig wordt, zeker rondom station Voorburg is daar geen ruimte voor.
Voorburg opheffen. RandstadRail is een prima alternatief.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door iljitsch »

In elk geval kunnen ze na het opheffen van lijn 10, bij gebrek aan belangstelling, geloof ik, niet zeuren dat er zo mogelijkheden tot overstappen verloren gaan. :-)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door deadlock »

Lijn 10 was vroeger de enige lijn die nog met gele PCC's werd gereden en ik werd daar altijd heel erg blij van :cool:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door Anne »

Vorige maand nog op Ypenburg in de trein naar Den Haag gestapt. Kon me herinneren dat er een aanduiding staat waar de trein stopt.Was vandaag in buurt dus maar even rondgekeken en wat foto's gemaakt.

Duidelijk dat trein een stuk terug stopt voor het sein.
Afbeelding

Op het perron staat een gele streep met de aanduiding dat de trein niet op dat gedeelte stopt.Afbeelding

Streep loop tot het ruitbordje, dat een paar meter voor het sein staat.
Afbeelding


Niets met de stopplaats te maken maar dit bordje moet nog worden vervangen (en niet alleen omdat Gouda weg is).
Afbeelding
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door zone5324bericht... »

met andere woorden voor een buitenstaander misschien den rare situatie, maar vanwege de inrichting van de infra dus een hele normale stopplaats...
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door ICE105 »

Als de perronoverkapping op de juiste plaats was gebouwd wel ja.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Rare stopplaats op Ypenburg?

Bericht door ICE105 »

Libra schreef: Aardig is overigens dat het ooit de bedoeling was ICE's in Leidschendam te gaan behandelen (die moesten dus op die tussensporen kunnen keren).
Off-topic: ICE heeft in het verleden ook onderhoud gehad in Leidschendam, voor het gereedkomen van OB Wgm. Het is wel onpraktisch ver weg van Asd en daarom was het ook niet zo'n groot succes.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 162 gasten