NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door Daniel »

NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer
Geplaatst op: woensdag 26 juni 2013 21:06
Laatst bijgewerkt: woensdag 26 juni 2013 21:10


De NS zal bij winterdienstregelingen vaker met langere treinen gaan rijden om te voorkomen dat de treinen stampvol zitten en reizigers op het perron achterblijven.
Om een totale platlegging van het spoorsysteem te voorkomen werd gewerkt met uitgeklede dienstregelingen indien er winters weer werd voorspeld. Dit heeft goed gewerkt, blijkt uit een evaluatie, want de olievlekwerking is daarmee voorkomen.
Het voornemen om in de uitgeklede dienstregeling met langere treinen te rijden is echter niet altijd nagekomen. "Dat moet volgende winter beter en daar zal ik op toezien", aldus de staatssecretaris.
Lees verder | Dossier Winter 2012/2013 | Meer nieuws over Winter 2012/2013
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door Milco »

NS en langere treinen... jaja :')
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door Ruben »

Als je met een zowat gehalveerde dienstregeling rijdt kan je op zijn minst zorgen voor treinen op maximale lengte, dunkt me. Bij NS betekent gehalveerde dienst gewoon letterlijk de helft schrappen, en over de rest niet nadenken. Focus op treintjes rijden en niet op reizigertje vervoeren dus.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door Geert »

De evaluatie is hier te lezen: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... spoor.html

Wat interessante punten:
- NS geeft geeft aan dat soms te snel op een winterdienstregeling wordt over gegaan. Er is bewust gekozen voor statistisch veilige criteria met risico op een aantal 'valse alarmen' (winterdienstregeling zonder extreem weer).
- NS vermoedt dat afgelopen winter vier keer is voorkomen dat de situatie uit de hand liep (door inzet winterdienstregeling)
- Nog steeds hoge werkdruk voor de bijsturing bij inzet winterdienstregeling
- 28% van de treinen in de winterdienstregeling waren korter dan gepland (planning winterdienst). Ten opzichte van een normale dienstregeling was 43% van de treinen langer en 34% even lang, 16% was in de winterdienst korter dan gepland in de normale dienst. (NS vergeet overigens om bij deze realisatiecijfers mee te nemen dat op veel trajecten de frequentie gehalveerd was zonder goed alternatief, dus niet zo gek dat reizigers treinen als vol ervaren - ook als ze iets langer waren dan in een normale dienst.) Men is wel van plan om hier iets aan te doen en om bijvoorbeeld slimmer te plannen (spitstreinen)
- De meeste storingen ontstonden door problemen met wissels en detectieproblemen. Er worden verschillende maatregelen genomen om de infrastoringen terug te dringen
- Het aantal materieelproblemen is deze winter afgenomen ten opzichte van de vorige winter. Midden januari was er een flinke dip in de hoeveelheid beschikbaar materieel (met als dieptepunt 22 januari toen zelfs de winterreserve niet voldoende bleek en er een tekort ontstond), dit speelde mee in het besluit om de twee dagen daarna een winterdienstregeling te rijden. Men verwacht geen grote verbeteringen in het reduceren van materieelproblemen meer
- NS is zelf erg tevreden over de (beschikbaarheid van) reisinformatie deze winter. Reizigers gaven met name aan dat de reisinfo in de trein zelf ondermaats was

Al met al wel een interessant rapport om te lezen. Ik hoop wel dat men scherp blijft en dat er kritischer wordt gekeken naar de inzet van de winterdienstregeling (LUD2 in jargon). Afgelopen winter hebben we ongeveer een halve maand lang een aangepaste dienstregeling gehad, dat mag echt wel minder. Verder ben ik benieuwd of het lukt om de treinen te verlengen - de hoge werkdruk bij de bijsturing werd (weer!) genoemd als een belangrijk probleem, het is de vraag of dat voor de volgende winter opgelost kan worden. Tot slot vind ik dat de communicatie over aangepaste dienstregelingen weliswaar verbeterd is dit jaar, maar ik blijf het een zwaktebod vinden dat je steeds pas rond 21.00 uur 's avonds kon kijken in de reisplanner voor de specifieke maatregelen. Dat duurt erg lang en je blijft als reiziger onzeker, terwijl al lang duidelijk is welke maatregelen genomen worden op bijvoorbeeld treinserieniveau.

Hopelijk is de komende winter wat minder streng, maar we zullen zien wat NS en Prorail ons brengen :)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door Milco »

Reizigers erop attent maken dat er nog andere deuren zijn in de trein kan ook wellicht helpen. Ik stap meestal vooraan of achteraan de trein in en meestal heb ik dan een coupé voor mezelf. Zelfs in de spitsuren heb ik dit soms al gehad.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door Geert »

Ja, in een normale dienstregeling. Maar dit gaat bijvoorbeeld over trajecten waar in de normale dienst al op volle sterkte gereden wordt en in de winterdienst de dienstregeling gehalveerd wordt. Als NS het dan ook nog eens niet voor elkaar krijgt om de treinen op volle sterkte te rijden maakt het niet zoveel meer uit waar je precies op het perron staat, een zitplek kun je vergeten :')
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door iljitsch »

Wat je zag bij de winterdienstregeling is dat er vanwege geschrapte treinen nu intercity's op kleinere stations stoppen waar minder lange treinen passen.

Ik hoop ook dat ze iets gaan doen aan meerdere treinen tussen twee stations in 5 - 10 minuten en dan 20 minuten niks. Dat is ontzettend irritant.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door Thom91 »

Waar komt die situatie voor dan? Zonder vertraging kan ik me geen situatie voorstellen.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door reisthijs »

Bij een "uitgedunde dienstregeling" zoals afgelopen winter horen geen extra stops van IC's op kleine stations. Want overal blijven gewoon stoptreinen rijden alleen de frequentie gaat omlaag.

De enige extra stops die ik me kan herinneren is op stations als Zaandam en Driebergen maar daar zijn de perrons lang genoeg omdat er normaal ook IC's stoppen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door Mr-W »

@reisthijs
In maart viel de s9600 wel eens uit en nam de s1900 de stops in Helmond Brandevoort,t'hout en Brouwhuis over. 10 bakken icrm passen niet op die station's waardoor de achterste bakken niet meer op het perron passen en uitsteken. volgende winter ga ik eens foto's maken
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door robert55 »

Milco schreef:Reizigers erop attent maken dat er nog andere deuren zijn in de trein kan ook wellicht helpen. Ik stap meestal vooraan of achteraan de trein in en meestal heb ik dan een coupé voor mezelf. Zelfs in de spitsuren heb ik dit soms al gehad.
Als je geen zekerheid hebt over de lengte van de trein, ga je als reiziger op zeker spelen = het [ervaren] midden van het perron. Het ontbreken van real-time lengte en plaats -niet iedereen begrijpt de bakaantal borden, en die worden ook niet altijd gehonoreerd- behoort bij de grootste manco's in de reisinfo. De beschutting is bij de trappen ook vaak beter [voorbeeld: Breukelen] en mensen gaan terecht niet rennen over een mogelijk glad perron.
Als je op een station als Utrecht moet overstappen wil je ook niet aan de kop van een trein naar Mt of Ah zitten, want dan ben je gewoon minuten kwijt op een vol perron en een roltrap die wel rolt maar niet loopt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door webguy »

reisthijs schreef:De enige extra stops die ik me kan herinneren is op stations als Zaandam en Driebergen maar daar zijn de perrons lang genoeg omdat er normaal ook IC's stoppen.
Behalve dat de s3000 niet met 12 bakken kan rijden, maar maar met 10 bakken omdat 12 net niet past... Als je de s3100 er uit haalt heb je de helft minder capaciteit en dat lijdt tot erg veel staan. Zo'n beetje constant patroon tijdens de LUD dagen
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door iljitsch »

reisthijs schreef:Bij een "uitgedunde dienstregeling" zoals afgelopen winter horen geen extra stops van IC's op kleine stations. Want overal blijven gewoon stoptreinen rijden alleen de frequentie gaat omlaag.
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat er eerder dit jaar bij de winterdienstregeling door de intercity Den Haag - Utrecht ook in Zoetermeer gestopt werd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door Klaasje »

webguy schreef:
reisthijs schreef:De enige extra stops die ik me kan herinneren is op stations als Zaandam en Driebergen maar daar zijn de perrons lang genoeg omdat er normaal ook IC's stoppen.
Behalve dat de s3000 niet met 12 bakken kan rijden, maar maar met 10 bakken omdat 12 net niet past... Als je de s3100 er uit haalt heb je de helft minder capaciteit en dat lijdt tot erg veel staan. Zo'n beetje constant patroon tijdens de LUD dagen
Ja, dat is dus echt gelul want langs de gehele lengte van de s3000 tot zeker Amsterdam zijn de perrons lang genoeg voor 12 bakken. Ja goed, een mcn moet de trein wat dichter op het sein neerzetten dan de norm van 10 meter, en die heeft verder geen 5 meter remmarge maar passen doet het zeker. Maarja, het verschil tussen papier en praktijk hè? :wink:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door Milco »

En mocht een trein echt te lang zijn, dan kan de machinist/conducteur bij te korte perrons altijd tijdig omroepen dat de laatste deur/bak buiten het perron zal komen en dat reizigers wat naar voren moeten lopen. Gebeurde een tijd terug ook in de s12500 tussen Lw en Zl, die met (ik dacht) 13 bakken ICMm reed. Ruim van te voren een duidelijke omroep dat men achterin even naar voren moest lopen en niks aan de hand. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door Klaasje »

Dat is "onveilig". Dat terwijl het in vrijwel de hele wereld de normaalste zaak van de wereld is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door Daniel »

Houd je in Driebergen niet nog net de overweg dicht als je trein uitsteekt aan de achterkant?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door Klaasje »

Maar die steekt niet uit. 12 bakken IRM is namelijk 324 meter lang.
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door VIRM »

Extra lange treinen? Waar hebben we dat vaker gehoord...? Eerst zien, dan geloven!
Beul van de blindegeleidelijn
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door Stéphane »

Klaasje schreef:Dat is "onveilig". Dat terwijl het in vrijwel de hele wereld de normaalste zaak van de wereld is.
Inderdaad, zelfs in het zo van "Health & Safety" bezeten Verenigd-Koninkrijk doet men dat.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door iljitsch »

Het is niet zo dat dit in Nederland nooit voorkomt. Ik stapte ooit uit de voorste van 2 x VIRM-6 op Rilland-Bath, waarbij de achterste (leeg op sleeptouw meen ik) zeer ruim over de overweg stond (1 x VIRM-6 past daar net), die dus gedurende de haltering dicht bleef.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat er eerder dit jaar bij de winterdienstregeling door de intercity Den Haag - Utrecht ook in Zoetermeer gestopt werd.
Geen probleem, daar zijn de perrons lang genoeg voor 12 bakken :wink:
Klaasje schreef:Ja, dat is dus echt gelul want langs de gehele lengte van de s3000 tot zeker Amsterdam zijn de perrons lang genoeg voor 12 bakken.
Ten noorden van Alkmaar zijn de perrons natuurlijk wel veel te kort. Daar zou het probleem wel kunnen zitten: Als men de hele rit in dezelfde samenstelling wil rijden (om problemen met aan/afkoppelen uit te sluiten als bron van verstoringen) is de max 10 bakken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door iljitsch »

Maar is zo'n uitloper naar dunbevolkt gebied niet bij uitstek geschikt voor een pendel in de winterdienstregeling?

Je zou zelfs kunnen overwegen om één trein op het linker- en één trein op het rechterspoor te laten pendelen, heb je 0 wissels nodig.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door webguy »

reisthijs schreef:
Klaasje schreef:Ja, dat is dus echt gelul want langs de gehele lengte van de s3000 tot zeker Amsterdam zijn de perrons lang genoeg voor 12 bakken.
Ten noorden van Alkmaar zijn de perrons natuurlijk wel veel te kort. Daar zou het probleem wel kunnen zitten: Als men de hele rit in dezelfde samenstelling wil rijden (om problemen met aan/afkoppelen uit te sluiten als bron van verstoringen) is de max 10 bakken.
Volgens mij is de max ten noorden van Alkmaar zelfs minder - er wordt geloof ik in de spits altijd wel een stelletje bijgeplaatst.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer

Bericht door Thom91 »

10 bakken is max boven Amr ri Hdr.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten