Berichten uit Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Pff vijf keer achteruitrijden tijdens een busrit van anderhalf uur is zelfs voor Luxemburgse begrippen wel erg veel, het ging vanmiddag wel lekker zeg...

-Vrachtwagen en bus neus aan neus in een onoverzichtelijke bocht.
-Plotselinge wegwerkzaamheden waardoor je alleen nog maar voor en achteruit stekend door een van de bochten komt.
-Chauffeur verkeerd gereden, ochtendroute is anders dan de middagroute.
-Bus en bus neus aan neus op een smal weggetje.
-Auto lastig geparkeerd, waardoor je de bocht alleen met voor en achteruit steken door kwam.

Wat loopt de vertraging dan hard op zeg...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Jeetje in Luxemburg zetten ze ook werkelijk alles in de krant; ik was gisteren aanwezig bij een suffe aanrijding tussen twee bussen bij het station van Ettelbrück, beide tegelijkertijd gaan optrekken vanaf de haltes, wat daarna samenvoegt tot dezelfde rijbaan, flink aantal zijruiten er uit, spiegel bij de ene bus er af, etc.
Ben ik net de krant op internet aan het lezen, staat het er nog in ook, met twee foto's erbij:
http://meng-gemeng.rtl.lu/gemeng/ettelbruck/122491.html

Ik vond het vreemd dat men daar ter plekke het schadeformulier ging invullen, ik heb de afgelopen paar jaar wel vaker van dat soort kleine aanrijdingen meegemaakt en geen enkele keer is er ter plekke een schadeformulier ingevuld. Maargoed, dat betreft dan ook bussen van twee andere vervoersbedrijven waar de stelregel is: eerst je werkdag afmaken, schadeformulier bij de stalling invullen.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Zowel vanmiddag als vanavond de vraag gekregen of ik door het achterraam van de bus wilde gaan kijken tijdens het achteruitrijden (eenmaal omdat de route versperd was en eenmaal tijdens het inparkeren op een soort van opslag/bouwplaats want de bus had in dat dorp langere tijd pauze en de eindhalte is midden op straat), nou mij best hoor; op een gegeven moment zat er nog maar een paar meter tussen een hek en de bus (hek was niet zo erg lang dus niet in de zijspiegels te zien), op de een of andere reden hoorde de chauffeuse me pas na de derde keer roepen, pff ging maar net goed, ik zag dat hek al dichterbij komen... Nou gaat die betreffende bus wel eind deze maand weg maar gaat gewoon in de verkoop dus lijkt me niet de bedoeling dat ie vol deuken en krassen zit.
Waarom ze trouwens al zo vroeg die bus helemaal hebben leeggehaald begrijpt niemand; zit geen stempelautomaat meer in, geen E@GO (=OV chipkaart) apparatuur meer in, geen vervoersbewijsprintertje meer in, geen GPS/mobilofoon installatie meer in, etc. Op abonnementhouders na, reist dus iedereen noodgedwongen zwart want inchecken of een kaartje kopen kan niet.
Verder ontbreekt een van de binnenspiegels, is de luchtvering van de bestuurdersstoel defect, remt slecht en bij hard remmen raakt ie ook nog uit koers.

Halverwege de middag hield het lijn/bestemmingsdisplay aan de voorzijde er ook nog eens half mee op (onleesbare warboel van deels de bestemming en deels het website adres van het vervoersbedrijf), opnieuw lijn en bestemming invoeren hielp niet en de hoofdschakelaar even een minuutje uit hielp ook al niet.
Er bestaat een methode om de displays even naar blanco te zetten (soort reset dus), alleen tja hoe moet dat? De chauffeuse en ik hadden beiden geen idee, knoppen genoeg...

Afbeelding

Tot mijn verbazing had ik het met twee minuten al voor elkaar, toevalstreffer...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Er kwam een paar dagen geleden een kampeerder klagen dat de laatste bus op zondag niet was komen opdagen, kennelijk hebben ze die gewoon opgeheven zonder enige berichtgeving want ik had ook al vaag het idee dat ik hem nooit meer zag rijden.
Op vertrektijden van de haltes hier in het dorp heeft ie er nooit bij gestaan want die zijn in 2008 voor het laatst vernieuwd, de extra zondag-rit is in 2011 gaan rijden. In het volgende dorp staat die rit momenteel nog wel gewoon bij de haltes vermeld.
Het is en blijft hier altijd een rommeltje... Als zelfs ik het niet kan volgen, hoe moet een gewone reiziger het dan weten...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Wat zijn de eindpunten van buslijnen in Luxemburg toch af en toe ronduit kansloos...
Blijkt dat bushaltebord daar boven het rood/witte verkeersbord (zichtbaar op de onderste foto) de eindhalte te zijn, gewoon halverwege het dorp op een best wel redelijk drukke doorgaande weg de bus doormiddel van voor en achteruit steken omkeren, welja waarom ook niet...
Vervolgens een kwartier vertrektijd afwachten midden op de weg (persoonlijk zou ik die auto's op het parkeerstrookje dan maar even klem zetten hoor, de kans dat er iemand weg moet is vrij klein), alarmlichten aan en je kunt je krantje gaan lezen als chauffeur.

Afbeelding

Afbeelding
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door julsteren »

Gewoonweg belachelijk.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Gisteren weer een prachtig geval van miscommunicatie:

Buschauffeur komt met de eerste rit van de dag een bocht doorrijden; staan ze na bocht de weg er net uit te breken...
Wegwerkers verbaasd, buschauffeur verbaasd...
Blijkt die weg sinds gisteren voor een periode van een aantal dagen/weken te zijn gesloten voor al het verkeer.
Leuk, maar er stond echt nergens een bord of hek (en is ook niet aan de busbedrijven/busreizigers bekend gemaakt). Het is eigenlijk een wonder dat die bus de eerste was die zich klem reed en niet auto, na auto, na auto.

Ik was er wel van op de hoogte, maar ben geloof ik zo'n beetje de enige, ik zit regelmatig de website van "bruggen en wegenbouw" te doorzoeken op omleidingen e.d. die voor onze kampeerders van belang zouden kunnen zijn. Op die website stond het dus wel aangekondigd maar dat was dan ook alles.

Als noodoplossing rijden ze nu tot de bushalte in het voorgaande dorp, zetten dan de bus in zijn achteruit, terug tot de eerste de beste zijweg (is niet zo ver), daar omkeren, dan het dorp bijna uitrijden en bij het eerste/laatste huis een boerenlandweggetje in, dat ongeveer net zo breed is als de bus en kilometers zo blijft dus elkaar passeren is zo goed als onmogelijk. Rond 16.35 uur is er een moment dat de kans zeer groot is dat twee bussen neus aan neus komen te staan op dat weggetje, de rest van de dag valt dat risico wel mee.

Normaal gesproken zou men de bushalte in dat dorp dan geheel uit de dienstregeling schrappen, maar aangezien de communicatie totaal mis is gegaan kun je dat momenteel (nog) niet doen, de bus komt er tenslotte gewoon langs volgens de dienstregeling.
erjeebee
Berichten: 1396
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door erjeebee »

:)
Dit zou ik verwachten in Trinidad, Tonga of Togo, maar toch niet in Luxemburg.

In Nl gaat het gelukkig met wegwerkzaamheden wel goed.
Met evenementen niet altijd..
Meldingen a la "Station Kerkrade blijkt niet bereikbaar vanwege braderie, naar alternatieve route wordt gekeken, voorlopig even via zwembad rijden" komen toch regelmatig langs in het ProData display :)
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Nou civiele techniek en planning? Tja dat is iets wat weinig goed samen gaat, dat wist ik al. Maar civiele techniek en communicatie, tja de laatste tijd ben ik er ook al achter gekomen dat zoiets onmogelijk is. Fgelopen jaar heb ik al een aantal wegopenbrekingen gezien zonder dat iemand weet wanneer het eindigt. De aankondiging kwam zelfs in een geval maar twee dagen van te voren aan (op de donderdag) en op de zaterdag zat ik met bezorging op die wijk. Het komt dus wel vaker voor.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Het gaat hier ook elke keer op een andere manier mis, je hebt simpel gezegd vier partijen die met elkaar moeten communiceren over zoiets:

1. Bruggen en wegenbouw (planning wanneer en waar de weg dicht is en hoe er omgereden moet worden, verder de hekken en omleidingsborden klaarleggen in de berm)
2. Ministerie van transport (dienstregelingen van buslijnen aanpassen qua route, haltes en tijd)
3. Gemeente (dienstregelingen ophangen bij de haltes, verder de hekken en omleidingsborden plaatsen)
4. Vervoersbedrijf (chauffeurs inlichten)

Bij minstens een kwart van alle omleidingen weet een (of meerdere) van bovenstaande vier partijen echt nergens van.

Een aantal maanden terug stapte ik bij een buschauffeuse in die net met iemand in de bus een discussie aan het houden was, die persoon beweerde namelijk bij hoog en laag dat de dag erop diverse straten + de eindhaltes van minstens tien buslijnen gestremd zouden zijn, buschauffeuse had een uur daarvoor nog alle omleidingsberichten gelezen die op prikbord bij de stalling hangen dus geloofde helemaal niets van dat verhaal. Dus ik merkte op dat die persoon inderdaad gelijk had...
Toen de omleiding/inkorting niet meer van kracht was kwam pas de berichtgeving voor de chauffeurs, lekker op tijd...

Verder is berichtgeving richting reizigers en chauffeurs regelmatig zo onduidelijk dat niemand er wat van begrijpt.
Als de chauffeurs en ik er al geen touw aan kunnen vastknopen, hoe moeten gewone reizigers het dan wel begrijpen?

Soms staat het er eigenlijk wel duidelijk genoeg maar lijkt het zo belachelijk dat je denkt; ik begrijp het zeker verkeerd?
Zo moest er dit voorjaar volgens de berichtgeving over een afschuwelijke bochtig, smal weggetje met twee lijnen gereden worden die beiden 15 meter bussen hebben. Het vervoersbedrijf heeft alle 12 meter bussen bij elkaar gezocht uit alle vier de stallingen maar dat zijn er echt maar zo weinig, daar kun je zeker in de spits geen twee lijnen mee rijden. 's Morgens vroeg hebben ze aan een chauffeur de opdracht gegeven om te kijken of een 15 meter bus er toch nog door te prakken viel, hij heeft alles geprobeerd maar dat past gewoon echt niet. Zodoende reden de ritten van die twee lijnen waarvoor geen 12 meter bus beschikbaar was, maar gewoon rechtstreeks van de begin naar de eindhalte zonder onderweg ergens te stoppen want ze kwamen geen meter over de omleidingsroute en konden daardoor ook niet meer op de gewone route uitkomen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Was er bij dat laatste geen mogelijkheid om een tijdelijke pendel te creëren over de omleidingsroute met de beschikbare 12m bussen? Ik bedoel dan dat de lijnen gewoon normaal rijden tot een bepaalde halte en daar passagiers laten overstappen op de 12m bus en vice versa. Een punt waar bijvoorbeeld twee bussen elkaar kruisen. Wel aansluitend op de goede lijn natuurlijk.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Dat zou aan de ene kant van het omleidingstraject met moeite hebben gekund, je hebt daar in een klein boerendorpje een bushalte aan een soort van mini-rotonde, een 15 meter bus had tot daar kunnen rijden. Echter aan de andere kant van de omleiding is er geen enkel dorp te bedenken waar je een 15 meter bus kunt keren, pas vier haltes voor het eindpunt komt zo'n mogelijkheid, schiet dus ook niet erg op want heb je nagenoeg de hele lijn alsnog met 12 meter gereden, waardoor je dus alsnog veel te veel 12 meter bussen nodig hebt.

Het gaat binnenkort nog leuker worden op het moment dat er weer zo'n kansloze omleidingsroute bedacht wordt want volgende week neemt men bij dat vervoersbedrijf afscheid van de 12 meter bussen, worden vervangen door bussen van 13 meter... Had dan maar gelijk 14 of 15 meter besteld, die 13 meter dingen zijn doorgaans ondingen in die krappe Luxemburgse bochten... Bij 14 en 15 meter stuurt de achter-as tenminste mee, bij 13 meter niet.

In de tijd dat ik hier kwam wonen was het allemaal niet zo probleem, veel vervoersbedrijven reden met hogevloers gelede-bussen, die kwamen elke bocht probleemloos door. Onderhand maakt vrijwel geen enkele busfabrikant nog hogevloers gelede-bussen en aangezien lagevloers gelede-bussen streng verboden zijn in de Luxemburgse streekdienst, kiest men tegenwoordig noodgedwongen voor die onhandige 13, 14 en 15 meter dingen die wel hogevloers leverbaar zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Meltrain »

Waarom zijn lagevloers gelede bussen verboden op de streekdienst?
Zulke gelede Citaro's als Qbuzz heeft in Groningen-Drenthe zijn behoorlijk luxe.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

STF schreef:In de tijd dat ik hier kwam wonen was het allemaal niet zo probleem, veel vervoersbedrijven reden met hogevloers gelede-bussen, die kwamen elke bocht probleemloos door. Onderhand maakt vrijwel geen enkele busfabrikant nog hogevloers gelede-bussen en aangezien lagevloers gelede-bussen streng verboden zijn in de Luxemburgse streekdienst, kiest men tegenwoordig noodgedwongen voor die onhandige 13, 14 en 15 meter dingen die wel hogevloers leverbaar zijn.
Er rijden toch nog wel een soort van gelede bussen rond daar? Die Lexio's van Emile Weber bijvoorbeeld met een "aanhanger" er achteraan.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Die aanhanger zit er uitsluitend twee spitsritten per dag achter, ik weet ook niet zeker hoe ze die lijn hebben ingedeeld; is het een stadslijn, gewone streeklijn of een streeklijn met EUROBUS aanduiding.
Bij een stadslijn hebben ze het liefst een lagevloers-bus maar mag ook gerust een hogevloers zijn, bij een streeklijn moet het een hogevloers-bus zijn en bij een streeklijn met EUROBUS aanduiding mag het over het algemeen zowel een hogevloers als een lagevloers-bus zijn.

Verder zit je met het gordelverhaal; stadslijn hoeft geen gordels te hebben, streeklijn wel, streeklijn met EUROBUS aanduiding hoeft geen gordels te hebben maar heeft in de praktijk meestal wel.

EUROBUS = stopt in Luxemburg-stad en Kirchberg bij (vrijwel) elke halte voor zowel in als uitstappers.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Pff wat een stomme buschauffeur troffen Gertjan en ik vanmiddag; vraagt ie op een gegeven moment waar wij heen moesten, naar het eindpunt soms? Ja klopt, daar gaan we heen.
Kort die vent vervolgens de route af, gewoon over de hoofdweg naar het eindpunt toe, zucht we reden juist mee vanwege de mooie route (is een lijn die ik normaal gesproken vrijwel nooit neem omdat het te ver bij Reisdorf vandaan is)...

Komen we bij het eindpunt aan, vroeg ie of het goed was dat hij ons daar >>> er uit zou zetten i.p.v. op de eindhalte want daar was het volgens hem te vol (was ruimte genoeg, hadden nog minstens drie bussen extra kunnen staan).
Welja zet ons er daar maar uit hoor, steken we even het zebrapad over dacht ik.
Wisten wij veel dat die vent door reed tot de volgende bushalte (waar die lijn dus helemaal niet langs hoort te komen), konden we dat hele stuk gaan teruglopen want daar vertrok de volgende bus die we wilden nemen. :?
Eigenlijk zou ik een klacht over hem moeten indienen maar heeft geen enkel nut, is een vervoerbedrijf dat in handen van de staat is, daar kun je als chauffeur bijna alles flikken zonder dat er ook maar iemand van wakker ligt. Hoef je niet bij een van de 35 zelfstandige vervoersbedrijven te proberen, na een paar van dat soort klachten kun je vertrekken.

Op een gegeven moment zagen we een Mercedes Citaro van Qbuzz staan, helaas geen tijd gehad om een foto te maken, reden er vrij snel met een bus voorbij. Opschriften van "OV in Groningen en Friesland" zaten er nog gewoon op, terwijl er een Belgisch kenteken op hing. Geen idee wat daar de bedoeling van is? Nederlandse bus in Luxemburg met een Belgisch kenteken...

Verder een rit gehad met een bus die helemaal dichtgeplakt zit met reclame, op het laatst had ik geen idee meer waar we eigenlijk reden, je kunt wel een beetje door die stickers heen kijken maar zo minimaal dat plaatsnaamborden e.d. niet leesbaar zijn.
Afbeelding
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Niemand die weet wat die Qbuzz Mercedes Citaro met een Belgisch kenteken in Luxemburg doet?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door webguy »

Klinkt als een bus die Qbuzz over had en weer verkocht heeft aan een handelaar in Belgie?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Daniel »

Er zijn onlangs een heel stel Citaro LE's ex-Qbuzz teruggegaan naar Evobus, dus kennelijk is er daar nu eentje van verkocht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Schitterend; vorige week heeft een buschauffeur het geflikt om de bus met een nagenoeg lege dieseltank, overvolle vuilnisbakken, stoelen en vloer vol krantjes en ander afval te parkeren op de stalling, tevens was de bus in geen dagen door de wasstraat geweest (hij had drie dagen achtereen dezelfde bus). De dag erop reed een chauffeuse die ik goed ken met die bus, is echt zo iemand die heel veel kan verdragen maar deze "vuilniswagen met lege brandstoftank" werd haar echt te gortig, heeft het bij de directeur gemeld.
Hoor ik vanmiddag dat die betreffende chauffeur deze week op zijn vrije dag staat ingeroosterd als schoonmaker. Moet het halve wagenpark gaan schoonmaken. Prachtige actie van de directeur! :lol:

PS. Bij veel van die kleine vervoersbedrijfjes is er geen schoonmaakploeg, moet je als chauffeur zelf aan het einde van de dag even de bus aanvegen, vuilnisbakken legen, etc.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Oja, vanmiddag weer zo'n stomme situatie meegemaakt dat geen van de +/- 30 reizigers reageerde toen de bus al vanaf het beginpunt in een nogal verkeerde richting begon te rijden (naar het zuiden i.p.v. naar het westen).

Na een aantal minuten heb ik toch maar eens gevraagd aan de chauffeur waar we eigenlijk heen gingen. De voorste rijen hebben dit nog wel kunnen horen maar verder naar achteren in de bus beslist niet, zelfs toen de bus richting het oosten begon te rijden (op weg naar een punt waar je redelijk eenvoudig kunt keren) sloeg niemand alarm... :?
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Stéphane »

STF schreef:Niemand die weet wat die Qbuzz Mercedes Citaro met een Belgisch kenteken in Luxemburg doet?
Weet je toevallig wat voor kenteken het was? Daar kunnen we al veel uit afleiden.
Groen= kenteken voor autohandelaren.
Je hebt ook nog speciale transitkentekens.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Gertjan »

Leek meer op een exportkenteken. Duidelijk geen groene handelskentekenplaat maar wit met ik meen rood.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Stéphane »

Rode achtergrond met witte letters? Da's inderdaad een transitkenteken.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Volgens mij rode letters met witte achtergrond, leek eigenlijk een vrij normaal Belgisch kenteken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten