Nieuwe metro Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door VIRM »

@BrengMe: als je kijkt hoe snel die metro's optrekken en afremmen (en sommige bestuurders doen dat echt niet gelijkmatig...) is iets om aan vast te houden wel handig in een metro. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Bericht door BrengMe »

Oke, da's duidelijk. Maar ik heb verder geen kennis van het Amsterdamse ov, dus ik hou mijn mond er verder over dicht.
Born2beJorn
Berichten: 12
Lid geworden op: do 24 jan 2013, 15:55

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Born2beJorn »

Heeft er al iemand in gezeten? Ben benieuwd naar de ervaring! Misschien morgen maar even een ritje maken na mijn tentamen!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door deadlock »

Van Rikus Spithorst:
Mooie treinen. Comfortabel, stil, goede rijeigenschappen, goede reisinformatie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Z2N »

Wanneer rijdt hij dan? Hele middag zitten zoeken, complete lijn 50 afgereisd, maar niet gevonden.. :N
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door 010jongen »

gauw een ritje maken :)
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door FLJ »

Hij rijdt tot nu toe enkel in de spits op lijn 50.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door TLP »

Heeft iemand toevallig doenstregelingrooster?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Een Doenstregelingrooster kennen we niet Tim )

Ontopic: Ik ben blij dat ze nu beginnen met die nieuwe metro's. Mooie dingen
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door FLJ »

Op dit moment rijdt stel 107/108 richting Gaasperplas, misschien dat er dus toch buiten de spits gereden wordt?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Had om 9:18 een nieuwe op Sloterdijk richting de Isolatorweg. Zien er mooi uit
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Bram »

Ik had gister om ongeveer 18:20 vanaf station Zuid de laatste rit van de M5 richting Gaasperplas. Geweldige treinstellen hoor! Ze trekken ontzettend geleidelijk op, en alles werkt prima.

Wat me wel opviel was dat alle andere treinen op lijn 50 bestonden uit 2×M4. Je zou juist denken dat er nu meer CAFjes beschikbaar zijn om vaker 3-gekoppeld te rijden...
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door FLJ »

Twee diensten zouden bestaan uit 2xM2/M3 en deze reden gister bij mijn weten niet. Daarentegen reed er een 2xS3 op lijn 51, misschien dat daar een deel van de vrijgekomen capaciteit naar toe is waardoor lijn 50 met 2xM4 blijft rijden. Ook kunnen ze de extra Zilvermeeuwen gebruiken om de 2xM2/M3 combi's op lijn 54 aan te vullen met een extra stel.

Overigens is vanochtend een nieuwe M5 aangekomen; stel 114. Hiermee zijn er 4 complete M5 stellen in Amsterdam. De 107/108 en 109/110 zijn afgenomen door GVB en rijden in dienst, de stellen 111/112 en de 113/114 staan bij de werkplaats en zijn vermoedelijk nog eigendom van Alstom.

Ik had het geluk dat ik een kijkje ging nemen bij de HWR op het moment dat de 113/114 door de 111/112 vanaf het HWR terrein naar de werkplaats werd gerangeerd waardoor er een even een 232 meter lange M5 reed! Klik voor een viertal foto's van de nieuwste GVB aanwinst hier.
Born2beJorn
Berichten: 12
Lid geworden op: do 24 jan 2013, 15:55

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Born2beJorn »

Ik zag op een van de foto's van FLJ dat er groene lampen zitten naast de deuren aan de binnenkant. Worden deze lampen rood als de deuren dicht gaan of weet iemand de reden daarvoor?
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door FLJ »

De lichten zijn wit voordat de metro halteerd, zodat men kan zien aan welke zijde de deuren openen. De lichten kleuren groen als de deuren zijn vrijgegeven en gaan rood kipperen wanneer ze worden gesloten. Vervolgens blijven ze even rood totdat de cyclus opnieuw begint

Ik heb trouwens ook al eens meegemaakt dat de reizigersinformatie vast was gelopen; lampjes en beeldschermen bleven hangen en de afroep liep niet meer gelijk. Als dat gebeurd draait de lijmfilm aan de voor- en achterzijde op zwart (niet echt praktisch). Toen de bestuurder dit door had werd de metro gereset (wat slechts 30 seconde duurde) waarna de reizigersinformatie gelijk weer synchroon liep. Kortom overduidelijk een Fyra taferelen waarbij het resetten minutenlang duurt.

Wat ik trouwens wel jammer vind aan de M5 is het nogal zachte deursluitsignaal en de deurknoppen die je niet voor de vrijgave van de deuren kan bedienen (zoals in de Combino, daar gebruik ik die functie eigenlijk altijd), maar dat zijn slechts details.
Born2beJorn
Berichten: 12
Lid geworden op: do 24 jan 2013, 15:55

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Born2beJorn »

Oke, dat is dan wel weer handig! Maar zullen ze met het deursluitsignaal en de deurknoppen niet nog later kunnen aanpassen in de software? Vooral het deursluitsignaal lijkt mij niet moeilijk aan te passen zijn!
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door IC140 »

Bram schreef:Ik had gister om ongeveer 18:20 vanaf station Zuid de laatste rit van de M5 richting Gaasperplas. Geweldige treinstellen hoor! Ze trekken ontzettend geleidelijk op, en alles werkt prima.

Wat me wel opviel was dat alle andere treinen op lijn 50 bestonden uit 2×M4. Je zou juist denken dat er nu meer CAFjes beschikbaar zijn om vaker 3-gekoppeld te rijden...
Nu de frequentie van lijn 50 verhoogd is, is de noodzaak voor ritten met 3xM4 natuurlijk een stuk minder geworden. Ik ben benieuwd wanneer M5 voor het eerst op lijn 54 wordt ingezet. Nu dit de enige overgebleven lijn in de tunnel is en daarmee de drukste lijn van het netwerk is komt hij daar volgens mij pas helemaal tot zijn recht.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door FLJ »

Helemaal mee eens, lijn 54 zou op dit moment het beste af zijn met de M5. Echter na 25 augustus, wanneer het oorspronkelijke metronet weer in gebruik is, zal de M5 weer het beste ingezet kunnen worden op lijn 50. Het is maar de vraag hoe GVB de M5 gaat inzetten, op lijn 50 kunnen ze nu wel mooi kijken hoe het materieel zich in de praktijk bewijst, of er daarna een doorschuifactie plaats vind (CAF naar de Oostlijn misschien) of dat enkel de Zilvermeeuwen 1 op 1 worden vervangen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door find_your_spot »

FLJ schreef: en de deurknoppen die je niet voor de vrijgave van de deuren kan bedienen (zoals in de Combino, daar gebruik ik die functie eigenlijk altijd), maar dat zijn slechts details.
Dit is op het metronet verboden, om te voorkomen dat passagiers direct uit de metro vallen als de bestuurder de deuren aan de verkeerde zijkant vrijgeeft.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Aangepast metronet na 25 augustus...? De werkzaamheden in de tunnel gaan nog door tot oktober :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door VIRM »

IC140 schreef:Nu de frequentie van lijn 50 verhoogd is, is de noodzaak voor ritten met 3xM4 natuurlijk een stuk minder geworden.
De praktijk is toch echt wel wat weerbarstiger dan de natte frequentiedroom van het GVB. ;) Combineer een ongelijke spreiding van het aanbod van reizigers op een station als Sloterdijk met het niet consequent aanhouden van de dienstregeling, en dan heb je twee stellen uitpuilende CAF in de spits. :)
Beul van de blindegeleidelijn
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door FLJ »

find_your_spot schreef:Dit is op het metronet verboden, om te voorkomen dat passagiers direct uit de metro vallen als de bestuurder de deuren aan de verkeerde zijkant vrijgeeft.
Dat wist ik niet, dank voor de verklaring, klinkt vrij logisch ja.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Vandaag op de M5 gewacht en heb uiteindelijk Venserpolder - Gaasperplas - Sloterdijk mee gereden.
Opvallende zaken:
[*]Optrekken gaat heel traag. Ook afremmen overigens. Gevoel voor snelheid zit er dus niet in, zoals bij de CAF-wagens.
[*]Afgesloten deur 6A (defect?)
[*]Verlichting dimt ipv helemaal uit te schakelen zoals we nu gewend zijn bij de CAF en BN. Alleen is de sensor erg gevoelig want het dimde een paar keer af en aan.
[*]Speakers geven een geweldig geluid, heel akoestisch.
[*]Afroepen komen consequent als de metro ter hoogte van de kop van het perron is, i.t.t. als bij de CAF, die normaalgesproken bij het S-bordje afroept.
[*]Gaasperplas had geen afroep. Bij deurvrijgave stond er wel iets van: "Eindpunt. Last stop" op de lichtkranten.
[*]Op de terugweg had Kraaiennest geen afroep. De lichtkranten gaven steeds "M"; "M50 Isolatorweg"; 1/07/2013"; "18:00" aan. Vanaf Ganzenhoef werd alles wel weer afgeroepen.
[*]Na Station Lelylaan bleven de displays en lichtkranten aangeven dat het volgende station Lelylaan is, maar vanaf de afroep van Postjesweg deed alles het weer goed.
[*]Op de schermpjes boven de zitplaatsen worden wel de overstapinfo getoond en een foto van het station. Deze foto is niet altijd het station want bij Jan van Galenstraat wordt de foto van de tramhalte getoond.
[*]Bus 69 wordt als overstapinfo omgeroepen bij De Vlugtlaan
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Jurre »

Vanmorgen vertrok een M5 om 7.41 van Van der Madeweg naar Isolatorweg en om 10.17 vanaf RAI naar Isolatorweg.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door VIRM »

Is het al bekend wat de klant- en personeelstevredenheid over de nieuwe M5 is?
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten