OVer Missers in de Reisinformatie #29
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Het probleem is niet zo zeer de teksten als de mogelijkheid tot meertaligheid in de software.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Nee ik vindt het juist behoorlijk ingewikkeld voor een incidentele reizigers. Er wordt nu van post tot post heel veel gevarieerd tussen de werkelijke eindbestemming en de eigenlijke eindbestemming: gisteren in Amsterdam stond de s4800 er keurig als Sprinter naar Beverwijk op (overduidelijk en geen twijfel mogelijk voor de klant), terwijl ik vandaag in Amersfoort juist weer een Sprinter naar Utrecht Centraal via Den Dolder en Bilthoven, rijdt niet verder dan Overvecht tegenkwam (juist onduidelijk aangezien een station waar 'ie niet komt er in koeienletters op staat en er dus eigenlijk nergens op dat bord staat dat de trein in Utrecht Overvecht stopt.webguy schreef:Vind je niet dat het nu juist eenheid uitstraalt en simpel is? Anders wordt het met elke versie een steeds bontere verzameling van kleuren.
En ga voor de grap eens op perron 3 van Schiphol staan vlak voor de s5800 daar komt: je wordt overstelpt met vragen of die trein naar Amsterdam Centraal gaat. Met de oude CTA's had men dan vaak gewoon een tussenbestemming in grote letters, dat kan een TBP niet.
Net als dat het voor een toerist wel erg handig is om een melding "Does not stop at Amsterdam Central" te kunnen tonen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Alles wat je zegt klopt maar heeft niks met kleur te maken geloof ik. Engels komt heus wel, maar dat is kennelijk lageren prioriteit.
Wat betreft eindbestemmingen - dat heeft vooral met logistiek te maken en niks met handmatige invoer op de post. Een ritverlegging is anders dan een ritverlenging, die anders is dan een ritverkorting.
Wat betreft eindbestemmingen - dat heeft vooral met logistiek te maken en niks met handmatige invoer op de post. Een ritverlegging is anders dan een ritverlenging, die anders is dan een ritverkorting.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Alleen waren beide voorbeelden die ik gaf gewoon gelijksoortige inkortingen: de s4800 dus tot Beverwijk i.p.v. Uitgeest, de s5500 en s5600 tot Overvecht i.p.v. Utrecht. Vandaar dat ik het vreemd vindt dat de ene wel een aangepaste bestemming oplevert en de andere niet.
Waarbij dat natuurlijk voornamelijk praktisch is bij geplande aanpassingen.
Wat kleur betreft: is als "Does not stop at Amsterdam Central" is dus iets wat extra op zou moeten vallen, dat lijkt me een goeie om in een opvallende kleur te tonen. Of om een voorbeeld uit de nu al voorkomende praktijk te nemen: "Stopt niet in Leidsche Rijn" bij de s9800.
Voor overbodige meldingen als "Stopt niet in Zaandam" bij de s1500 in Amersfoort (daar komen überhaupt geen treinen die in Zaandam stoppen immers) is het weer niet zo nodig. Het zou wellicht wel goed zijn als er een mogelijkheid is om dit soort meldingen alleen te tonen waar ze relevant zijn. Op Amsterdam Sloterdijk is het bv. juist wel relevant te tonen dat de s1500 niet in Zaandam stopt, al maken ze er daar weer "Stopt tot Hoorn niet" van.
Waarbij dat natuurlijk voornamelijk praktisch is bij geplande aanpassingen.
Wat kleur betreft: is als "Does not stop at Amsterdam Central" is dus iets wat extra op zou moeten vallen, dat lijkt me een goeie om in een opvallende kleur te tonen. Of om een voorbeeld uit de nu al voorkomende praktijk te nemen: "Stopt niet in Leidsche Rijn" bij de s9800.
Voor overbodige meldingen als "Stopt niet in Zaandam" bij de s1500 in Amersfoort (daar komen überhaupt geen treinen die in Zaandam stoppen immers) is het weer niet zo nodig. Het zou wellicht wel goed zijn als er een mogelijkheid is om dit soort meldingen alleen te tonen waar ze relevant zijn. Op Amsterdam Sloterdijk is het bv. juist wel relevant te tonen dat de s1500 niet in Zaandam stopt, al maken ze er daar weer "Stopt tot Hoorn niet" van.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
De s4800 staat altijd tot Bv omdat de Zaansprinter er eerder is.
Komt wel goed schatje.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Rood is nogal een problematische kleur qua kleurenblindheid. Deze rode alert-tekst zoals gister op de TBP's van Den Haag CS is niet WCAG AAA valide en waarschijnlijk niet eens WCAG AA. Ik vermoed dat je dus niet zo veel kan met kleuren-combinaties.Daniel schreef:Alleen waren beide voorbeelden die ik gaf gewoon gelijksoortige inkortingen: de s4800 dus tot Beverwijk i.p.v. Uitgeest, de s5500 en s5600 tot Overvecht i.p.v. Utrecht. Vandaar dat ik het vreemd vindt dat de ene wel een aangepaste bestemming oplevert en de andere niet.
Waarbij dat natuurlijk voornamelijk praktisch is bij geplande aanpassingen.
Wat kleur betreft: is als "Does not stop at Amsterdam Central" is dus iets wat extra op zou moeten vallen, dat lijkt me een goeie om in een opvallende kleur te tonen. Of om een voorbeeld uit de nu al voorkomende praktijk te nemen: "Stopt niet in Leidsche Rijn" bij de s9800.
Voor overbodige meldingen als "Stopt niet in Zaandam" bij de s1500 in Amersfoort (daar komen überhaupt geen treinen die in Zaandam stoppen immers) is het weer niet zo nodig. Het zou wellicht wel goed zijn als er een mogelijkheid is om dit soort meldingen alleen te tonen waar ze relevant zijn. Op Amsterdam Sloterdijk is het bv. juist wel relevant te tonen dat de s1500 niet in Zaandam stopt, al maken ze er daar weer "Stopt tot Hoorn niet" van.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
En bovendien komt lijn 1 al sinds december niet meer in Lunetten...Wubbo schreef:Volgens NS rijdt er een andere busvervoerder in Utrecht:
Utrecht Centraal-'s-Hertogenbosch/Tiel
Wanneer: zaterdag 6 en zondag 7 juli
Oorzaak: door werkzaamheden
Advies: U kunt gebruikmaken van de bussen
tussen Utrecht Centraal en 's-Hertogenbosch kunt u gebruikmaken van de Snelbussen
tussen Utrecht Centraal en 's-Hertogenbosch en tussen Utrecht Centraal en Tiel kunt u gebruikmaken van de stopbussen
van/naar Utrecht Lunetten kunt u gebruikmaken van de stadsbussen van het GVB lijn 1 en lijn 8
van/naar Houten Castellum kunt u u vanaf Houten gebruikmaken van een taxibus
tussen Utrecht Centraal en Tilburg, Eindhoven kunt u omreizen via Rotterdam
Extra Reistijd: een half uur
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
ICE t222, vertrek 9:02 in Utrecht naar Amsterdam staat al sinds vorige week als "Extra trein" op de borden :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Nog genoeg andere routes vandaag, maar eigenlijk kwalijker dat men vanmorgen op Amersfoort de s1700, s500 en s12500 bleef aankondigen alsof er niks aan de hand was toen de defecte bovenleiding tussen Woerden en Gouda er net was.
Vanavond zag ik vanuit de trein nog een TBP op spoor 5b te Gouda die bijna volledig vol stond met de donkerblauwe balkjes waarin o.a. spoorwijzigingen worden vertoond. Alleen "Let op omroep" paste er nog net boven.
En tot slot vond ik de overstapmogelijkheden die OBIS bij aankomst in Utrecht met de s2800 gaf wat apart. Immers, vanaf Gouda is het naar Amsterdam Amstel sneller en een overstap minder als je met de s4000 te reist. Die overstapmogelijkheid wordt echter wel gegeven, terwijl de aansluiting naar Amersfoort -> Enschede (één van de knopen waarmee men juist zoveel mogelijk snelle verbindingen biedt in de huidige Noordoost) ontbreekt.
Uiteraard laat het scherm niet toe alle mogelijke aansluitingen te tonen, maar des te relevanter is het dan wel om de logische aansluitingen uit te kiezen.
Vanavond zag ik vanuit de trein nog een TBP op spoor 5b te Gouda die bijna volledig vol stond met de donkerblauwe balkjes waarin o.a. spoorwijzigingen worden vertoond. Alleen "Let op omroep" paste er nog net boven.
En tot slot vond ik de overstapmogelijkheden die OBIS bij aankomst in Utrecht met de s2800 gaf wat apart. Immers, vanaf Gouda is het naar Amsterdam Amstel sneller en een overstap minder als je met de s4000 te reist. Die overstapmogelijkheid wordt echter wel gegeven, terwijl de aansluiting naar Amersfoort -> Enschede (één van de knopen waarmee men juist zoveel mogelijk snelle verbindingen biedt in de huidige Noordoost) ontbreekt.
Uiteraard laat het scherm niet toe alle mogelijke aansluitingen te tonen, maar des te relevanter is het dan wel om de logische aansluitingen uit te kiezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Noemen ze niet de eerstvolgende aansluitingen na de normtijd-overstappen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Met de norm heeft het niks te maken, de IC naar Amersfoort en Enschede vertrekt namelijk om 19.35 uur dus dat voldoet ruimschoots aan de overstapnormen. Het zou nog kunnen dat men uitgaat van de verschillende mogelijke richtingen en dan gaat de s5500 natuurlijk op zich dezelfde kant uit als de s1700.
In Amersfoort geven die dingen ook altijd de s5600 aan bij aankomst met de s500 / s12500. Ook iets dat niet zoveel toevoegt daar je reis er niet sneller van wordt: de Sprinter waar je dan op overstapt vertrekt tegelijk met de IC uit Utrecht. 'tis alleen een makkelijker overstap voor die ene verdwaalde reiziger van Rotterdam of Gouda naar Ermelo
In Amersfoort geven die dingen ook altijd de s5600 aan bij aankomst met de s500 / s12500. Ook iets dat niet zoveel toevoegt daar je reis er niet sneller van wordt: de Sprinter waar je dan op overstapt vertrekt tegelijk met de IC uit Utrecht. 'tis alleen een makkelijker overstap voor die ene verdwaalde reiziger van Rotterdam of Gouda naar Ermelo
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Er wordt wel over nagedacht - reizigersstromen schijnen een rol te spelen.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
OBIS produceert in sommige gevallen onzinoverstappen. Bij Amsterdam C toont het rustig een overstap van 2 minuten van spoor 4 naar 14 en in Utrecht C wordt er juist een of andere overstapnorm hanteert waarbij zelfs KM46 eerdere treinen kan halen.
Vanochtend stond er op Utrecht C bij de extra trein van 9:02 naar Amsterdam C dat deze vertraging uit het buitenland had.
Vanochtend stond er op Utrecht C bij de extra trein van 9:02 naar Amsterdam C dat deze vertraging uit het buitenland had.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Probeer je met dat laatste iets te zeggen? ;) Vertragingen voor treinen uit Duitsland wordt automatisch verwerkt inderdaad - en vertraging uit het buitenland is dus een van de mogelijke vertragingsredenen.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Dat kan prima als je als reiziger maar vooraan staat wanneer de deuren open gaan. *O*Bee schreef:OBIS produceert in sommige gevallen onzinoverstappen. Bij Amsterdam C toont het rustig een overstap van 2 minuten van spoor 4 naar 14.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Oh, vast, maar dat wil niet zeggen dat er geen reizigers zijn die via Utrecht reizen. Eerder nog: Er zitten heel veel reizigers in de treinen vanaf Gouda richting Utrecht met een kaartje naar Amsterdam, zowel Amstel als Centraal.Daniel schreef:En tot slot vond ik de overstapmogelijkheden die OBIS bij aankomst in Utrecht met de s2800 gaf wat apart. Immers, vanaf Gouda is het naar Amsterdam Amstel sneller en een overstap minder als je met de s4000 te reist.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Als je vanuit Rta of Rtd naar Amstel reist wordt via Utrecht ook als optie gegeven, je hebt dan veel meer reismogelijkheden. Vanaf Rtd maakt het qua tijd ook niet meer uit. Dus zo gek is het niet dat die overstap gegeven wordt op OBIS.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Ik denk eerder Harderwijk dan Ermelo. Zeker in de zomer zal er een redelijke reizigersstroom naar Harderwijk zijn vanwege het Dolfinarium en de bus naar Walibi.Daniel schreef: In Amersfoort geven die dingen ook altijd de s5600 aan bij aankomst met de s500 / s12500. Ook iets dat niet zoveel toevoegt daar je reis er niet sneller van wordt: de Sprinter waar je dan op overstapt vertrekt tegelijk met de IC uit Utrecht. 'tis alleen een makkelijker overstap voor die ene verdwaalde reiziger van Rotterdam of Gouda naar Ermelo
Verder kunnen het ook reizigers uit Den Haag zijn die in Utrecht overstappen van de s2000 op de s500 / s12500.
Misschien staat die er niet tussen omdat de grootste groep reizigers al in Gouda overstapt van de s2800 op de s1700 / s11700 aangezien het daar een cross-platform overstap is?Daniel schreef: En tot slot vond ik de overstapmogelijkheden die OBIS bij aankomst in Utrecht met de s2800 gaf wat apart. Immers, vanaf Gouda is het naar Amsterdam Amstel sneller en een overstap minder als je met de s4000 te reist. Die overstapmogelijkheid wordt echter wel gegeven, terwijl de aansluiting naar Amersfoort -> Enschede (één van de knopen waarmee men juist zoveel mogelijk snelle verbindingen biedt in de huidige Noordoost) ontbreekt.
http://www.dbleumink.nl/upload/OBIS_9555.jpg
Uiteraard laat het scherm niet toe alle mogelijke aansluitingen te tonen, maar des te relevanter is het dan wel om de logische aansluitingen uit te kiezen.
De reisplanner geeft de overstap s2800 -> s1700 in Ut en de overstap s2800 -> s11700 in Gd. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3932
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Vandaag met t4055 vanaf Zd richting Asb. Alleen na Ass kwam uit het niets de afroep "Deze Sprinter rijdt niet verder". Wij dus denken... Zal wel een foutje zijn. En even later werd er omgeroepen dat door een technische storing de trein Asd als eindpunt heeft en passagiers richting Breukelen Woerden gebruik kunnen maken van de trein op spoor 5b om 14:53.
Dit was uiteraard geen Sprinter maar de t3053. Die stopt helemaal niet op Breukelen en al helemaal niet langs Woerden
Toen vlak voor Asd: "Dames en heren. Goedemiddag. Het volgende station is Amsterdam Centraal. Station Amsterdam Centraal.................... Deze Sprinter rijdt niet verder. Deze Sprinter rijdt verder naar Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Amstel, Duivendrecht en Rotterdam Centraal."
Dit was uiteraard geen Sprinter maar de t3053. Die stopt helemaal niet op Breukelen en al helemaal niet langs Woerden
Toen vlak voor Asd: "Dames en heren. Goedemiddag. Het volgende station is Amsterdam Centraal. Station Amsterdam Centraal.................... Deze Sprinter rijdt niet verder. Deze Sprinter rijdt verder naar Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Amstel, Duivendrecht en Rotterdam Centraal."
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Rta -> Asa kan met alle zes de verbindingen die geboden worden. De IC van 28 op Rta komt voor de s4000 aan in Asa. En de s4000 komt weer voor de s800 aan in Asa. Zes keer per uur, waarvan twee keer zonder overstap. Reisduur is overigens even lang.Geert schreef:Als je vanuit Rta of Rtd naar Amstel reist wordt via Utrecht ook als optie gegeven, je hebt dan veel meer reismogelijkheden. Vanaf Rtd maakt het qua tijd ook niet meer uit. Dus zo gek is het niet dat die overstap gegeven wordt op OBIS.
Komt wel goed schatje.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Moet ik er natuurlijk wel bij zeggen, maar in Gouda stond 'ie er ook niet bij. Daar werd alleen de overstap op de s4000 getoond. Trouwens, ik hoor 's ochtends in de s1700 vanuit Amersfoort juist weer geluiden dat men al in Utrecht overstapt (i.p.v. cross-platform in Gouda) omdat de zitplaatskans dan nog hoger is.Meltrain schreef:Misschien staat die er niet tussen omdat de grootste groep reizigers al in Gouda overstapt van de s2800 op de s1700 / s11700 aangezien het daar een cross-platform overstap is?
Qua omroepberichten houden veel HCs ook nog rekening met de voorheen lange looptijd (9 naar 19), terwijl het tegenwoordig een stuk beter te doen is in Utrecht.
In de categorie reizigersonvriendelijkheid: uiteraard mocht men vandaag weer eens pas bij het binnenrijden van Zwolle weten dat het achterste treinstel van de t568 er daar af gaat. Want achja, waarom zou je dat toch ook vast in Groningen op de TBPs zetten of eventueel opnemen in de welkomst-omroep door de HC. Nee, we denken lekker aan de conditie van de reizigers en laten o.a. een gezelschap met een hoop koffers in Zwolle lekker naar het voorste stel rennen
De op de details lettende reizigers was het wellicht opgevallen dat OBIS in dat treinstel Zwolle als eindbestemming toonde, maargoed, dat doet OBIS geregeld ook als het niet afgekoppeld wordt dus tja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Ik weet niet of het een misser is (hoop het wel eigenlijk), maar nét de trein die ik zaterdag wil plannen komt niet uit de NS-planner (namelijk de t717 van Zwolle naar Groningen voor a.s. zaterdag, v. 7:16 uit Zwolle). Alleen de trein ervoor en erna lukt. Die t717 zou gewoon moeten rijden op zaterdag, en ik kan ook geen werkzaamheden o.i.d. vinden...
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Ik stond vanmiddag in Roosendaal op de t2638 te wachten en 2 minuten voor vertrektijd werd er omgeroepen dat de trein over 10 minuten zou vertrekken. In werkelijkheid kwam de trein op vertrektijd binnengereden en vertrok de trein met +2 dus niet met +8 zoals de omroep aangaf.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Melding gemaakt bij NDOVloket die weer direct bij NS Reisinformatie kan vragen, als ik meer weet laat ik het wel horen ;)Ronald schreef:Ik weet niet of het een misser is (hoop het wel eigenlijk), maar nét de trein die ik zaterdag wil plannen komt niet uit de NS-planner (namelijk de t717 van Zwolle naar Groningen voor a.s. zaterdag, v. 7:16 uit Zwolle). Alleen de trein ervoor en erna lukt. Die t717 zou gewoon moeten rijden op zaterdag, en ik kan ook geen werkzaamheden o.i.d. vinden...
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29
Iets klopt er niet in deze routestrip op de haltevertrekstraat van [wiki]Lijn_1_Enschede,_De_Posten_-_UT/Langenkampweg[/wiki] bij de halte De Posten
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten