Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
iljitsch schreef:Maar is zo'n uitloper naar dunbevolkt gebied niet bij uitstek geschikt voor een pendel in de winterdienstregeling?
Je zou zelfs kunnen overwegen om één trein op het linker- en één trein op het rechterspoor te laten pendelen, heb je 0 wissels nodig.
Het is zo dunbevolkt, dat je vanaf Schagen volgens Sporenplan enkelspoor hebt (dubbelspoor bij de stations Anna Paulowna en Den Helder Zuid). En je hebt sowieso nog de s3400 met wie je het stukje Alkmaar - Heerhugowaard deelt. ;)
In de dagelikse dienstregeling wordt de s3000 vaak met twee stellen VIRM uitgevoerd, waarbij het achterste deel in Alkmaar achterblijft.
Vroeger gebeurde dit ook wel eens op andere plaatsen dat er een trein te lang was en dat was meestal geen probleem. Ik weet niet of er nu regels of wetgeving over bestaat.
Het schijnt niet regulier te mogen. Daarom werd station Eisden niet bediend toen Maastricht-Luik door een IC trein bediend werd. Deze trein was te lang om langs het perron van het station te passen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Waarom zou je een extra stop maken met de s2600 op Rotterdam Lombardijen als de uitgedunde dienstregeling van toepassing is? Er stoppen normaal ook geen IC-treinen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Geklemde wissels ga je in dit geval geen last van hebben. Er liggen namelijk wel leuk 4 sporen tussen Dordrecht en Lombardijen, maar vrijwel alles gaat over slechts twee daarvan. (Naast dat Rlb gewoon aan elk spoor een perron heeft)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Ik was niet op de hoogte dat Rlb ook aan de buitenste sporen perrons had, anders had er namelijk naar binnen gewisseld moeten worden en dan zijn geklemde wissels in de niet afbuigende stand wel lastig. Maar thanks! :)
Er is niet eens een mogelijkheid door te wisselen ten zuiden van Lombardijen. Da's op zich wel een missertje in het infra-ontwerp: in het verleden heeft men diverse keren meer treinen moeten laten uitvallen als er maar één buis beschikbaar was in de "tunnel" bij Barendrecht. De Benelux ging toen altijd bij Rlb de 2200 voorbij, maar als je dat in zo'n verstoorde situatie deed kon de 2200 vervolgens niet meer in de in dienst zijnde tunnelbuis komen.
Eigenlijk lagen om er in de dagelijkse praktijk wat aan te hebben de wissels precies aan de verkeerde kant van Rlb.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Hoe lang mogen SLT, SGM, DDAR, NID, ICM en VIRM op dit moment op het spoor rijden eigenlijk? Want als dat nu al regelmatig gebeurt, hoe kunnen en mag er dan nog met langere treinen gereden worden...?
SLT: Afhankelijk van het wel/niet opgelost zijn van stoorstroomproblemen: 12 of 16 bakken. (201 om 271 meter)
SGMm: 3 treinstellen, dus max 9 bakken.
DDAR: Twee gekoppelde, volledige eenheden, aantal tussenrijtuigen maakt niet uit. Nu dus 8 bakken maar dat kan meer zijn.
NID: Zal hetzelfde voor gelden als DDAR.
ICM: 15 bakken.
VIRM: Drie treinstellen en 14 bakken.
mat 64: 10 bakken (270 meter)
Jawel hoor Sittard onder andere (gaat tot 17 in bakborden meen ik en dan nog de lege blauwe ruit), en ik zag van de week op een ander station nog een bakbordje "21" maar moet nog even diep nadenken welk station dat nu was.
Edit: volgens mij moet dat Roosendaal geweest zijn bij gebruik van de volledige perronsporen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Daniel heeft gelijk, ook in de NO over de Veluwe hebben vroeger wel eens treinen met 16 bakken gereden. Toen werd er nog wel gecombineerd/gesplitst in Zwolle en Utrecht.
Utrecht is dan trouwens wel een kritisch geval: op sommige sporen zal de machinist van een 16-baks trein moeten uitstappen om het sein waarop 'ie vertrekt te kunnen waarnemen. Gepland komt meer dan 15 bakken zodoende bij mijn weten ook niet gepland voor, maar als er een viertje in de omloop van een drietje verdwaald wilde het weleens gebeuren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Daniel schreef:Jawel hoor Sittard onder andere (gaat tot 17 in bakborden meen ik en dan nog de lege blauwe ruit), en ik zag van de week op een ander station nog een bakbordje "21" maar moet nog even diep nadenken welk station dat nu was.
Edit: volgens mij moet dat Roosendaal geweest zijn bij gebruik van de volledige perronsporen.
Ik was wel uitgegaan van een realistische inzet. 16 bakken ICM in reizigersdienst zie ik in Sittard of Roosendaal nog niet gebeuren. ;)
Nee je stelde dat er geen perrons zijn waar 16 bakken langs passen, maar die zijn er dus wel gewoon. In Utrecht heeft men ook een speciaal perron voor opgeheven treinen, die kunnen op spoor 14 stoppen bij het bordje voor 0 bakken
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Bakbordjes met een nul zijn er wel meer, gebeurt wel eens bij perrons met meerdere fases waar twee verschillende lengtes op een bordje staan waarvan één nul is, ik dacht o.a. in Gouda.
Maar perronlengtes zijn een beetje een lastig dossier, er wil nog wel eens een verschil zijn tussen de papieren werkelijkheden (let op: meervoud!) van ProRail en de realiteit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Machtig mooi wat daar gebeurd, helaas is het niet altijd het juiste
Anyway, langere treinen worden ingezet waar mogelijk maar als er treinen uitvallen heb je sowieso meer mensen dat normaal in één trein dus zelfs lange treinen kan betekenen dat een trein voller is dan je zou willen. Helaas.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klopt, daar staat een lijst ja. Maar dat is niet de enige plek waar ProRail perronlengtes publiceert. En die perronlengtes willen van bron tot bron nog wel eens verschillen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.