Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Dagren »

fred1954 schreef:
Mr-W schreef:Zeker een mooie bus met mooi interieur. Alleen jammer dat mensen nu al hun voeten op de bank leggen (vrouw links en man rechts).
De banken moeten eigenlijk ook allemaal naar voren gericht zijn, niet een aantal tegen overelkaar.
Dat is ook niet echt gezellig.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fred1954 »

Dagren schreef:
fred1954 schreef:
Mr-W schreef:Zeker een mooie bus met mooi interieur. Alleen jammer dat mensen nu al hun voeten op de bank leggen (vrouw links en man rechts).
De banken moeten eigenlijk ook allemaal naar voren gericht zijn, niet een aantal tegen overelkaar.
Dat is ook niet echt gezellig.
Je gaat ook niet met de bus voor de gezelligheid. Het is geen dagtocht. Gewoon een rit van A naar B, meestal binnen 10-20 minuten sta je weer buiten. Dan maar even niet gezellig. Liever dat, dan kauwgom en troep op je nette kleren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Suus »

Bovendien worden stoelen die achteruitstaan effectief niet gebruikt omdat veel mensen op die stoelen wagenziek worden.

Helemaal achterin had men dus beter in een theekransopstelling kunnen voorzien, daarmee vermijd je vandalisme na de achterdeur door de grotere sociale controle.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Mr-W »

Kauwgom en troep vind je ook in bussen waarin bijna alle stoelen naar voren zijn gericht,alleen voeten op de bank komt niet voor. Vind het zelf ook niet slim dat Hermes bij ons de spits uitdeelt,s'middags liggen er allemaal kranten op de vloer,is vooral goor als het heeft gesneeuwd met al die papierpulp op de vloer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Helemaal achterin had men dus beter in een theekransopstelling kunnen voorzien, daarmee vermijd je vandalisme na de achterdeur door de grotere sociale controle.
Nouja vandalisme vermijden... weleens achterin de gele geledes in het BRU gekeken? Missen complete zittingen in het theekransgedeelte. Lijkt me sterk dat die alleen daar toevallig loslaten en in de rest van de bus niet.
Mr-W schreef:Vind het zelf ook niet slim dat Hermes bij ons de spits uitdeelt,s'middags liggen er allemaal kranten op de vloer,is vooral goor als het heeft gesneeuwd met al die papierpulp op de vloer.
Dat ligt ook aan in hoeverre de chauffeur z'n bus op het eindpunt bijhoudt (danwel of de reiziger z'n krantje meeneemt). Zijn wel meer regio's waar men de gratis krantjes in de bus heeft liggen en lang niet overal wordt het zo'n troep.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Etienne »

Daniel schreef:
Bee schreef:Helemaal achterin had men dus beter in een theekransopstelling kunnen voorzien, daarmee vermijd je vandalisme na de achterdeur door de grotere sociale controle.
Nouja vandalisme vermijden... weleens achterin de gele geledes in het BRU gekeken? Missen complete zittingen in het theekransgedeelte. Lijkt me sterk dat die alleen daar toevallig loslaten en in de rest van de bus niet.
Gewoon achter in de bussen plastic stoeltjes plaatsen :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Bovendien worden stoelen die achteruitstaan effectief niet gebruikt omdat veel mensen op die stoelen wagenziek worden.
En daarom vind IK die stoelen geweldig. Zelfs in een overvolle bus, waar mensen staan, heb ik vrijwel altijd een zitplek daardoor :)
"Een touringcar is geen bus"
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Milco »

Etienne schreef:
Daniel schreef:
Bee schreef:Helemaal achterin had men dus beter in een theekransopstelling kunnen voorzien, daarmee vermijd je vandalisme na de achterdeur door de grotere sociale controle.
Nouja vandalisme vermijden... weleens achterin de gele geledes in het BRU gekeken? Missen complete zittingen in het theekransgedeelte. Lijkt me sterk dat die alleen daar toevallig loslaten en in de rest van de bus niet.
Gewoon achter in de bussen plastic stoeltjes plaatsen :pos:
...Zoals de gelede stads-Citaro's van Almere...:pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
trolley2000
Berichten: 45
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door trolley2000 »

Trolley 5236 in de nieuwe kleuren rijdt op lijn 5 en de laatste Van Hool (de 5202) op lijn 1. De transformatie naar de nieuwe kleuren heeft voor de 5236 een week geduurd. De 5239 staat in de spuitcabine.
De Hess trolleys 5248 en 5249 waren ook in dienst, maar ik vraag me af of de 5250 ook in lijndienst is. De 5251 en nog 2 Hess trolleys staan in de hal zonder kentekenplaten. Ik neem aan dat de 5253 ook afgeleverd is in Arnhem. Wie weet er meer van?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door webguy »

Ik vind het grijs overigens op de bussen erg donker. Als je een grijze standaardbus er naast houdt klopt het weer wel, maar door een strook ipv een zijkant is het kleureffect toch anders. Of zeur ik?
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Jelmer »

fred1954 schreef:Niet helemaal on-topic, maar wel een mooie foto uit Zürich van een dubbelgelede HESS:
http://images1.wikia.nocookie.net/__cb2 ... Bild-1.jpg
qua kleur kan je deze bus zo bij het GVB (Amsterdam) inzetten!
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door koekje »

webguy schreef:Ik vind het grijs overigens op de bussen erg donker. Als je een grijze standaardbus er naast houdt klopt het weer wel, maar door een strook ipv een zijkant is het kleureffect toch anders. Of zeur ik?
Je zeurt :Y :6

Morgenochtend mag ik weer uitrukken met een trolleybus op lijn 1. Ik ga proberen de laatste Van Hool die er nog is mee te krijgen, de 5202. *O*
trolley2000
Berichten: 45
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door trolley2000 »

@fred1954 Laat zo'n dubbelgelede trolley in Arnhem proefritten maken... En heeft Amsterdam ooit overwogen om met trolleybussen te rijden voor Amsterdam Noord?
Laatst gewijzigd door trolley2000 op wo 03 jul 2013, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
trolley2000
Berichten: 45
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door trolley2000 »

@koekje Als dat lukt om morgen de 5202 mee te krijgen zou je dan de km stand willen doorgeven. Ik ben benieuwd of deze de 1 miljoen km heeft gehaald. Ik heb wat met dat getal.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Srananbloke »

koekje schreef:Morgenochtend mag ik weer uitrukken met een trolleybus op lijn 1. Ik ga proberen de laatste Van Hool die er nog is mee te krijgen, de 5202. *O*
Hmm, mocht je dat lukken ga ik ook nog even proberen een ritje met lijn 1 mee te pikken morgen :)

Valt me trouwens nou pas op dat het 2e infoxx scherm in de nieuwe Hessjes niet aanwezig is (evenals het achterste bestemmingsdisplay trouwens). Bezuiniging of praktische maatregel? Dat 2e scherm in de eerste serie doet het ook driekwart van de tijd niet.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door koekje »

Het is gelukt! De 5202 stond verlaten en genegeerd in een hoekje.

Afbeelding

Ritten 2,5,12,17,24,29,36,41,48,53,60,65,72,77,84,89,96,101,108,111,118,117,124,123,130 en 129 tref je 'm op, tot 1 uur 's nachts!

Kmstand: 812.442
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fred1954 »

trolley2000 schreef:@fred1954 Laat zo'n dubbelgelede trolley in Arnhem proefritten maken... En heeft Amsterdam ooit overwogen om met trolleybussen te rijden voor Amsterdam Noord?
Amsterdam heeft inderdaad in de 70er jaren overwogen om in Amsterdam-Noord met trolley's te gaan rijden. Er was/is geen tramnet in Noord, dus in principe was dat geen rare gedachte. Maar het is er uiteindelijk niet van gekomen. De reden is mij niet bekend. Het was wel in de tijd dat veel trolley-exploitaties her en der juist werden/waren opgeheven, hier in NL en andere steden in Europa. We zitten inmiddels in een andere tijd in Amsterdam met de bouw van de (vreselijk dure) Noord-Zuidlijn die in Noord begint/eindigt.

Wat Arnhem betreft, wordt er in de Beleidsnota OV van de gemeente Arnhem gesproken over de eventuele inzet van dubbelgelede trolley's in de toekomst. Die beleidsnota heb ik al eens gepost hier in dit topic, hier nogmaals:
http://arnhem.notudoc.nl/cgi-bin/showdo ... ota_OV.pdf

Ik denk dat er in Arnhem best ruimte is, infrastructureel gezien, om met dit soort materieel te rijden. Brede straten, veel eigen busstraten, busbanen etc.

Connexxion reed hier in de concessie Amstel-Meerlanden tot 2006 met gelede Duvedecs. Ik heb begrepen dat één van de eisen van de SRA was bij de nieuwe inschrijving, dat er GEEN gelede STREEKbussen meer de binnenstad van Amsterdam in mochten. (hier foto van een Duvedec komend van Aalsmeer, achter het paleis op de Dam:)
http://carpatys.com/uploads/galerie-aut ... uvedec.jpg
Vandaar dat CXX, die toen de inschrijving won, met de Lion's City is gaan rijden.

In Arnhem is dit dus niet aan de orde. Veel meer ruimte en een welwillende Stadsregio c.q. Gemeenteraad t.o.v. (dubbel-)gelede bussen.

(Excuses voor het betrekken van Amsterdam bij dit topic, heb ik gedaan om het verschil in inzicht te laten zien, van een Stadsregio m.b. tot materieelinzet.)
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Srananbloke »

Dubbelgeleed klinkt leuk, maar er zijn maar weinig (deel)trajecten waar een dubbelgelede trolley echt tot zijn recht komt. Misschien lijnen 5,6 en 7 in de spits, maar daarmee heb je het ook echt wel gehad. Op andere trajecten zijn de reizigeraantallen te laag voor dubbelgeleed en/of zijn er nogal wat infrastructurele aanpassingen nodig. Enkelgelede trolleys voldoen prima op dit moment, en een eventuele aanvulling met standaardtrolleys mocht de ombouw van lijn 4 doorgaan en als vervanging van geleed op lijn 2.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fred1954 »

Srananbloke schreef:Dubbelgeleed klinkt leuk, maar er zijn maar weinig (deel)trajecten waar een dubbelgelede trolley echt tot zijn recht komt. Misschien lijnen 5,6 en 7 in de spits, maar daarmee heb je het ook echt wel gehad. Op andere trajecten zijn de reizigeraantallen te laag voor dubbelgeleed en/of zijn er nogal wat infrastructurele aanpassingen nodig. Enkelgelede trolleys voldoen prima op dit moment, en een eventuele aanvulling met standaardtrolleys mocht de ombouw van lijn 4 doorgaan en als vervanging van geleed op lijn 2.
In de beleidsnota wordt ook gesproken om dit dubbelgeleed materieel in de toekomst in te zetten op bepaalde HOV-lijnen. Wat betreft de standaardtrolleys, heb je volkomen gelijk.
trolley2000
Berichten: 45
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door trolley2000 »

@ koekje. Veel dank voor de moeite om de km stand door te geven en de rit nummers. Op stap met de 5202 want hij stond zo verlaten en genegeerd in een hoekje... Willen de collega's al niet meer met de Van Hools rijden? Kan elke chauffeur dan willekeurig een bus pakken die hij/zij wil? Hoe werkt dat bij Breng? Maar het is een mooie foto zo in de ochtend. Mis nog een sticker: rijdt voor het laatst op (datum).
Die 812.442 is trouwens niet veel. Dat is voor de ruim 15,5 jaar dat deze bus gereden heeft gemiddeld 52.000 per jaar. Ik had verwacht tegen de 900.000 km. De 5202 zal wellicht niet representatief zijn voor de hele serie. Was de Van Hool eigenlijk onderhoudsgevoelig?
Nog niet alle nieuwe Hess trolleys zijn in dienst (nog 4 te gaan) maar wel inmiddels 10 "oudjes" afgevoerd. Ik had verwacht dat de 5202-5205 nog even zouden blijven, maar het blijft bij een. Werkelijk, wat heeft Breng ineens haast met het afvoeren van deze trolleys. Zal het te maken hebben met het warme weer en ontbreken van airco?
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door Trolley0144 »

nu we het toch over kilometerstanden hebben weet iemand wat de kilometerstanden van de 5203,5204,5205,5206,5207,5208,5209,5210,5211 zijn.
trolley2000
Berichten: 45
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door trolley2000 »

@fred1954. In 1965 stopte Groningen en in 1969 Nijmegen. Nijmegen huurde daarvoor een Duitse ingenieur in die al vel tegen de trolley was. Opheffing was daarna niet moeilijk meer, helaas. Arnhem heeft gekozen om door te gaan en heeft in 1973/1974 10 nieuwe trolleys besteld. In 1976 is er een Zwitserse gelede trolleybus in Arnhem geweest voor een aantal ritten met de pers en het publiek. Wellicht dat het stads/GVB archief van Amsterdam meer duidelijkheid bied over de trolleyplannen uit de jaren 70. Zou dat kunnen liggen aan de hoogte van de tunnels en de samenwerking om gezamenlijk trolleybus te laten bouwen?
Ik heb inmiddels de nota uitgeprint en e.e.a. al van gelezen. Dank voor de moeite om de nota op de site te zetten. Ik heb wel zo her en der bedenkingen over een aantal lijnen. Zou het graag voor een gedeelte anders willen invullen.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door fred1954 »

trolley2000 schreef: Wellicht dat het stads/GVB archief van Amsterdam meer duidelijkheid bied over de trolleyplannen uit de jaren 70. Zou dat kunnen liggen aan de hoogte van de tunnels en de samenwerking om gezamenlijk trolleybus te laten bouwen?
Helaas, IK heb niets terug kunnen vinden over de toenmalige trolleyplannen in Amsterdam.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door koekje »

Even tussendoor:

Alle Van Hools zijn nu weg uit Arnhem. Van Hool tijdperk is voorbij. De omloop waar ik 'm op gezet had afgelopen donderdag was z'n laatste inzet.
trolley2000
Berichten: 45
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12

Bericht door trolley2000 »

Dus donderdag nog 300 km gereden. Door de invasie van nieuwe Hess trolleys afgelopen maand is er geen plaats meer voor de Van Hools. Inzetten op warme zomermaanden heeft geen zin: een bepaald soort passagiers klagen meteen op twitter dat het te warm is in de bus. Deze Van Hools hebben geen airco. Maar goed, de laatste 4 Hess trolleys (5250-5253) zouden ook in dienst zijn genomen, klopt dat? Was dat dan afgelopen vrijdag? De dag nadat de laatste Van Hool in lijndienst was. Ik kwam vandaag alleen de 5252 (19-BBX-3) tegen.
Wat ik me afvraag is of Arnhem (Breng) niet met Solingen heeft samengewerkt voor de vervanging van de Van Hool/Berkhof trolleys. Had wellicht de aanschafprijs kunnen drukken. Bij de (uiteindelijke) bestelling van de Hess trolleys in 2008 is dat niet gebeurt en nu ook nu ook niet. In Solingen rijden nu 15 gelede Hess trolleys uit 2008-2009.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten