Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhem

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhem

Bericht door visgraat »

Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhem

Vandaag ondertekenden ProRail, gemeente Wijchen en Stadsregio Arnhem Nijmegen de projectovereenkomst voor de realisatie van een keerspoor in Wijchen. Dankzij het extra spoor wordt het mogelijk om vanaf eind 2014 vier Sprinters per uur te laten rijden tussen Arnhem en Wijchen. Station Wijchen, Nijmegen Dukenburg en het nieuwe station Nijmegen Goffert krijgen hiermee een kwartierdienstregeling.
Bron: http://www.destadsregio.nl/nieuwsberich ... -en-arnhem

Interessant om daar meer treinen te laten rijden. Echter begrijp ik het niet helemaal. Nu rijden er geen treinen tussen Arnhem en Wijchen. Als de sprinter Zutphen - Nijmegen doorrijdt naar Wijchen zijn er twee treinen per uur tussen Arnhem en Wijchen.

Het enige wat ik me voor kan stellen om aan 4 treinen per uur te komen tussen Arnhem en Wijchen is om de sprinter 's-Hertogenbosch - Nijmegen dan ook door te laten rijden naar Arnhem. Daarmee is het overigens nog niet sowieso een kwartierdienst.

Bijkomend voordeel is wel dat de IC Roosendaal - Zwolle niet meer hoeft te stoppen tussen Arnhem en Nijmegen.
Laatst gewijzigd door visgraat op do 04 jul 2013, 14:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

Wel grappig dat in het hele verhaal niet een keer NS voorkomt, terwijl die toch die treinen zouden moeten gaan rijden :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door koekje »

Bee schreef:Wel grappig dat in het hele verhaal niet een keer NS voorkomt, terwijl die toch die treinen zouden moeten gaan rijden :lol:
Hoezo? Waarom zou de NS die moeten rijden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

Omdat het aan het hoofdrailnet ligt natuurlijk :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door peter s »

Heb altijd gedacht dat het deze treinen zouden worden!


Afbeelding
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Zonnig
Berichten: 538
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Zonnig »

peter s schreef:Heb altijd gedacht dat het deze treinen zouden worden!
Denk dat het die trein zeker niet gaat worden .... diesel onder draad?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Meltrain »

Past er wel een extra trein tussen Arnhem en Elst?
Of moet hiervoor de trein uit Tiel worden ingekort tot Elst?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door peter s »

Zonnig schreef:
peter s schreef:Heb altijd gedacht dat het deze treinen zouden worden!
Denk dat het die trein zeker niet gaat worden .... diesel onder draad?
Nou omgekeerd lijkt me moeilijker :-)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door koekje »

GTW is ook als electrische variant verkrijgbaar ;-)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

In de oude Stadsregiorailplannen zou de boemel uit Zutphen doorgaan rijden naar Wijchen, dacht ik. Samen met de trein Wijchen - Arnhem heb je dan 4x per uur Arnhem - Wijchen.
"Een touringcar is geen bus"
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Bastiaan »

Een trein Wijchen - Arnhem is er nog niet, maar krijg je wel als je de 4400 's-Hertogenbosch - Nijmegen doortrekt naar Arnhem. Samen met de 7600 Zutphen - Nijmegen verlengd naar Wijchen, krijg je dan 4x per uur een Sprinter tussen Wijchen en Arnhem. De stopper uit Tiel keert dan in Elst.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Srananbloke »

Bastiaan schreef:Een trein Wijchen - Arnhem is er nog niet, maar krijg je wel als je de 4400 's-Hertogenbosch - Nijmegen doortrekt naar Arnhem. Samen met de 7600 Zutphen - Nijmegen verlengd naar Wijchen, krijg je dan 4x per uur een Sprinter tussen Wijchen en Arnhem. De stopper uit Tiel keert dan in Elst.
Volgens mij was dit ook het oorspronkelijke idee achter de kwartiersdienst Wijchen-Arnhem. Ik weet niet of in deze planning nog iets is veranderd (?) Ben ook benieuwd of dit ook nog gevolgen heeft voor de huidige IC's tussen Arnhem en Nijmegen.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door ICE105 »

Bastiaan schreef:Een trein Wijchen - Arnhem is er nog niet, maar krijg je wel als je de 4400 's-Hertogenbosch - Nijmegen doortrekt naar Arnhem. Samen met de 7600 Zutphen - Nijmegen verlengd naar Wijchen, krijg je dan 4x per uur een Sprinter tussen Wijchen en Arnhem. De stopper uit Tiel keert dan in Elst.
En de 3600 gaat als IC non stop rijden tussen Ah en Nm. Alleen dat past niet helemaal lekker in de landelijke samenhang, het zou dus zomaar toch wat anders kunnen worden
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door visgraat »

Landelijke samenhang? Ik denk dat het juist verbetert.

Kijkend naar de intercity's:
Het betekent dat de 3600 trein vanuit Zwolle een minuut of 10 eerder vertrekt uit Nijmegen en in 's-Hertogenbosch ongeveer gelijkertijd binnen kan komen met de 800 (Schagen - Maastricht). Dat betekent een snellere reistijd Nijmegen - Eindhoven en Utrecht - Tilburg. Dat kan straks ook door de nieuwe constructie ten oosten van station 's-Hertogenbosch. In Roosendaal zou je dan slecht aansluiten, maar je kan de 2600 en 2200 wellicht omwisselen wat een kwartier verschuiving betekent tussen Dordrecht en Vlissingen. En tussen Tilburg en Breda zit je misschien dicht op de 1900 Venlo - Den Haag Centraal. Daar moet je wel uitkomen. Wellicht is een kwartierverschuiving ook een oplossing. Omdat je vanuit Limburg 4 treinen per uur hebt, is de aansluiting in Eindhoven flexibeler en kan je de aansluitingen in Venlo verbeteren met een kwartierverschuiving.

Ik denk alleen maar verbeteringen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Daniel »

visgraat schreef:maar je kan de 2600 en 2200 wellicht omwisselen wat een kwartier verschuiving betekent tussen Dordrecht en Vlissingen.
De s2600 (ri. Vlissingen) haalt nu in Dordrecht de s5100 (ri. Roosendaal) in, als je daar een kwartier gaat schuiven zou dat mogelijk in Roosendaal een probleem op kunnen leveren.
Denk daarbij ook aan de goederenpaden: nu zijn de s2600 en de L2500 gelijktijdig in Roosendaal, dus heb je op het andere kwartier plek voor een doorgaande goederentrein Kijfhoek - België. Als je die twee paden tot Roosendaal omwisselt komt dat goederenpad waarschijnlijk tussen Essen en Antwerpen achter de L-trein te hangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door visgraat »

Ik denk dat je er wel uit moet komen bij het opstellen van een nieuwe dienstregeling. Als de sprinter nu in Dordrecht ingehaald zou worden zal die bij een kwartierverschuiving in Roosendaal nog net voor de IC zitten. Daarnaast maak je niet meer extreem lange ritten van Vlissingen naar Leeuwarden/Groningen. We bekijken het wel in een breed kader. Wat een impact heeft Wijchen dan.

Ja, die goederentrein naar Belgie ken ik niet exact; ik ken geen L2500, maar als dat het enige probleem is, dan zou je er vast wel een oplossing voor kunnen vinden.

In essentie ging het erom dat de stops tussen Arnhem en Nijmegen voor een IC een beetje vreemde eend in de bijt zijn en (daardoor) voor veel reizigers niet gewenst. Elders gebeurt dit alleen op eindjes van ritten. Als de stops eruit kunnen en een extra sprinterdienst (als Nijmegen - Wijchen - 's-Hertogenbosch) deze stops kan opnemen zou dat beter zijn. Daarmee kan je bijna alleen maar winnen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Tja die stops vind inderdaad niemand leuk. In het verleden was dit ook het einde van de lijn. Toen ze de lijn geknipt hebben reed de 3600 tot Arnhem en het laatste deel als stoptrein. Toen ze de treinen weer aan elkaar gelijmd hebben bleef dit, volgens mij omdat er geen aparte stoptrein bij kon op het drukke spoor. Als de boemel uit Tiel tot Elst wordt ingekort, dan wordt dat wellicht mogelijk.
"Een touringcar is geen bus"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door visgraat »

Wanneer gaat die knip in Elst dan plaatsvinden? Het lijkt me dat dat gelijkertijd of eerder moet dan de invoering van de 4 treinen die tussen Wijchen en Arnhem moeten gaan rijden. Dat betekent dat eind 2014 ook die knip er moet zijn. Is dat niet iets te krap?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Volgens die oude plannen was het volgens mij de bedoeling dat er zowel in Wijchen als in Elst keervoorzieningen zouden worden aangelegd. Maar hoe actueel al die plannen precies zijn, weet ik ook niet. Wellicht dat even zoeken op "Stadsregiorail" kan helpen.

EDIT: http://www.stadsregiorail.nl/
En heel handig: het kopje "Keerspoor Elst" werkt niet :')
"Een touringcar is geen bus"
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Tom »

Via een andere pagina kun je er gelukkig ook komen: http://www.stadsregiorail.nl/infrastruc ... -elst.aspx
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door visgraat »

Dat keerspoor wordt dus inderdaad volgend jaar aangelegd. Vervolgens wil de stadsregio Arnhem Nijmegen een derde spoor, zodat o.a. Tiel - Arnhem weer hersteld kan worden. Ik vraag me af hoeveel meerwaarde een derde spoor heeft. Hier en daar liggen in Nederland wel 3 sporen, maar dat is meer voor bijsturing of bijzondere gevallen volgens mij dan een structurele maatregel. En het lijkt me ontzettend duur, omdat je ook grote bruggen hebt. Dat zal dan wel uit een onderzoek moeten blijken.

Vooralsnog lijkt het dat december 2014 vier sprinters rijden tussen Arnhem en Wijchen door verlengen van huidige sprinterdiensten. En een logisch gevolg is dat de 3600 dus niet meer stopt op stations tussen Arnhem en Nijmegen. Of je een mooie kwartierdienst krijgt in Wijchen vraag ik me af.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door BrengMe »

Eerst was het het plan dat de trein naar Tiel ingekort zou worden tot Elst. Volgens mij was er een bepaalde groep daar niet blij mee. Zij wilden de trein naar Arnhem behouden. Daarom blijft het voorlopig wel Tiel-Arnhem met een derde spoor in Elst. Waarschijnlijk is dit een tijdelijke oplossing. Als er geen ruimte meer is zal de trein voorgoed ingekort worden tot Elst-Tiel.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Wubbo »

Volgens mij is het andersom. Eerst inkorten als het derde perronspoor gereed is, en als de definitieve infrastructuur af is (daarvoor moet er ook in Arnhem nog wat gedaan worden begreep ik, daar kom je een perronspoor tekort) weer doortrekken.

Overigens kun je een derde spoor heel goed gebruiken: in de Hemtunnel rijden volgend jaar de s3300 en de s4000 in beide richtingen tegelijk, waarvoor het derde spoor ideaal is.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door visgraat »

Je kan het zeker wel gebruiken. Maar je kan of dat spoor in een richting berijden en dan heb je in de andere richting minder capaciteit of in twee richtingen berijden en zorgt dat treinen elkaar niet tegenkomen op dat stuk. Daarmee breng je wel extra kans op vertraging in, ook al zal dat misschien meevallen als alleen de trein Arnhem - Tiel v.v. er rijdt. Het neemt niet weg dat het een dure oplossing is voor relatief een kleine groep reizigers.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

Ik ben de mening toegedaan dat het knippen van Arnhem - Tiel bij Elst de doodsteek zal worden voor de nu al slecht presterende lijn Tiel - Elst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten