Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Die oranje hoezen bestaan nog steeds, maar dat is geen garantie voor goeie info. Zelfde geldt voor die papiertjes met de omleiding.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Gekko123 »

Die twee oude methodes zijn nog steeds mogelijk hoor. Veolia Haaglanden hangt nog regelmatig oranje zakken over de halteborden heen indien die tijdelijk zijn opgeheven vanwege werkzaamheden (alleen jammer dat ze dat ook doen als slechts 1 lijn er niet langs kan komen). Verder heb je een enkele chauffeur die zo aardig is om even om te roepen dat bepaalde haltes niet aangedaan worden. Veel chauffeurs doen dat niet altijd meer, mede doordat veel reizigers het toch niet horen (te druk met andere dingen) en er tegenwoordig "actuele" reisinformatie voor reizigers in de bus beschikbaar is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Juist bij Veolia Haaglanden kwam ik gisteren een voorbeeld tegen hoe het niet moet, die recyclen de zakken namelijk. Zodoende was het alternatief voor een vervallen halte in Naaldwijk een halte in Delft geworden :roll: En om weer terug in de concessie te komen heb ik ook nog wel ergens een foto van een omleiding van lijn 127 in Kockengen die bij een halte van lijn 8 in Wittevrouwen (in Utrecht) hing :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Somoht »

Vinny schreef:
Er spelen meerdere problemen met het doorgeven van omleidingen.
Het belangrijkste probleem is dat hier het KISS-principe weer met voeten getreden wordt.

Even terug naar de jaren '80:
- Met papieren plakkers of oranje bushaltehoezen werd de reiziger geinformeerd over een (op handen zijnde) omleiding
- De buschauffeur kon een omleiding handmatig omroepen in de bus

Nu leven we in 2013. Er bestaan allerlei apps en internetpagina's
En de vervoerder komt niet verder dan: "ja dat weten we verder ook niet".
:cry:
;) Het digitale equivalent van een oranje zak is zeer makkelijk te realiseren, ook een gedeeltelijke zak. Maar dan moet je eigenlijk nog de vervangende haltes in je planning krijgen zodat je je reizigers niet ver om laat reizen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door marvinkok »

Hier in Twente worden die zakken ook nog altijd gebruikt. Enige wat er op staat is Zie Info met pijl naar beneden waarbij de informatie in het bakje met vertrektijden zit.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Milco »

Vraagje: ook deze zomer worden de lijnen 74 en 77 deels vervangen door de lijnen 374 en 377, en wordt de sneltram tussen Utrecht Centraal en Zuilenstein vervangen door pendelbus 460 (staat nog niet op de wiki trouwens). Kunnen we dan deze zomer weer GVU-geledes op normale Connexxion-streeklijnen verwachten? Of was dit tijdens een andere stremming?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
OudewaterCity
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 16 nov 2012, 16:32

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door OudewaterCity »

testtest schreef:Om 15:10 reden de volgende bussen op
lijn 28
4923
4644
4909
4619
4609
4601
4638

De 11 en 12s reden ook volledig met dubbelgeleed.

En de Connexxion 7802 & 7810 Duvedecs rijdne ook nog steeds zie ik, maar dat is in een andere concessie en daarom wel leuk maar offtopic.
In welke concessie rijden die Duvedecs dan? Ben ik wel benieuwd naar..
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Ik denk dat er gewoon weer CXX citaro's ingezet worden vanuit o.a. Voorne Putten. de GVU bussen waren er vorig jaar i.v.m. het uitlopen van de werkzaamheden aan de trambaan. het lijkt mij handiger om GVU bussen in te zetten in de zomerperiode aangezien er dan een stuk minder bussen nodig zijn door de beperkte zomerdienst. kunnen die gelede CXX wagens gewoon op Voorne Putten blijven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Alle weekendstremmingen heeft men de laatste tijd met GVU-bussen gereden voor zover er geledes voor nodig waren, maar ik denk niet dat het GVU genoeg bussen over heeft om heel de 374 en 377 te rijden. Alleen 460 wellicht wel, Busstation West - Kanaleneiland Zuid is immers niet zo'n heel lang stuk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Volgens mij heeft het GVU meer dan genoeg gelede bussen over tijdens de beperkte zomerdienst, immers rijden bijna alle lijnen elke 15 minuten.zeker nu lijn 11 en 28 ook met dubbel geleed worden gereden. Denk dat je aan 15 bussen wel voldoende hebt
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Afbeelding

De 9083 en een Frysker, net bij de GVU-stalling.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Wat doen al die Duvedecs daar eigenlijk, stonden er voor m'n vakantie ook al een heel stel op het GVU-terrein geparkeerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door ICE105 »

Bij de GVU werkplaats staan wel vaker bussen die niet voor GVU (gaan) rijden, blijkbaar hebben ze overcapaciteit in de werkplaats waardoor ze voor de Connexxion moeder wat klussen kunnen doen, bijvoorbeeld export gereed maken?

Is men er ondertussen in Utrecht al uit wanneer de Qbuzz concessie ingaat? Ik kom als startdatum 8 en 15 december tegen. De laatste datum is de startdatum van de nieuwe spoordienstregeling.

Zijn er al afspraken gemaakt over de overdracht van de gele Connexxion bussen aan Qbuzz? Het uitbouwen van InfoXX en inbouwen van Qbuzz boordcomputer zal niet in 1 nacht gaan. Connexxion moet dus de laatste dagen/weken met tijdelijke spulletjes gaan rijden of Qbuzz moet dat de eerste dagen/weken gaan doen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Met die over te nemen bussen zal het wel net zo gaan als met de Leidse hybrides: XX-stickers eraf en rijden met die dingen :P Het zal met het ombouwen wel schelen dat Qbis van Qbuzz feitelijk gelijk is aan InfoXX met een iets ouder type van de boordcomputer, dat scheelt weer met het aanpassen van de aansturing van alles e.d.

De huidige gele bussen hebben trouwens naast de automatische filmbediening ook een mogelijkheid tot handmatige filmbediening, waarmee je tenminste al voorkomt dat al die bussen de eerste dagen met blanco film moeten rijden. Enige is dan dat de reizigers niet kunnen in- en uitchecken, maar dat kan nu bij Connexxion ook al behoorlijk regelmatig niet dus dat zijn de klanten al gewend :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Gekko123 »

Bij QBuzz is de aansturing van de filmkast en de OV-chipapparatuur trouwens gescheiden en niet, zoals nu bij Connexxion, geïntegreerd in één systeem. Dus het zou zomaar kunnen dat er bij de eerste dagen bussen rijden met kloppende filmkasten zonder werkende OV-chipapparatuur.

Het is wel zo dat het sneller kan gaan dan bij die hybrides in Zuid-Holland, aangezien daar ook de cico's vervangen moesten worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Cico's vervangen moet bij deze bussen waarschijnlijk ook. Qbuzz had alleen in Rotterdam e.o. dezelfde als Connexxion omdat ze in die concessie het RET-systeem gebruikten. In Groningen/Drenthe gebruiken ze het eigen systeem i.c.m. cico's van het model zoals ook het GVB ze heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

In Zuid-Oost Fryslân heeft Qbuzz ook die Cico's. mb90 heeft destijds (eind 2009) nog een foto gemaakt van zo'n kastje bij de chauffeur waar overduidelijk het logo van de RET staat. :P
Ik weet niet of die bussen dat nog steeds hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Hebben ze in Friesland nogsteeds ja, ik heb nog wel ergens een check-in van vorig jaar in m'n transactieoverzicht staan bij RET in Leeuwarden met Qbuzz voor de haltenaam :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

ICE105 schreef:Bij de GVU werkplaats staan wel vaker bussen die niet voor GVU (gaan) rijden, blijkbaar hebben ze overcapaciteit in de werkplaats waardoor ze voor de Connexxion moeder wat klussen kunnen doen, bijvoorbeeld export gereed maken?

Is men er ondertussen in Utrecht al uit wanneer de Qbuzz concessie ingaat? Ik kom als startdatum 8 en 15 december tegen. De laatste datum is de startdatum van de nieuwe spoordienstregeling.
Hoe het er nu voor staat, gaat op 8 december de nieuwe concessie in. Eén van de opties was dat één dienstregeling een looptijd van slechts één week zou hebben. Voordeel is wel dat de NS en QBuzz makkelijker vooraf alles op elkaar kunnen afstemmen, wat betreft verbindingen.

Veel overcapaciteit is er niet in de werkplaats ;), er staat genoeg GVU-materieel klaar om gerepareerd te worden. Het terrein is ook een aardige stallingsplaats, wanneer elders ruimtegebrek ontstaat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

'n weekje dubbele bussen dan maar? De Connexxion-dienstregeling is nog geldig tot 14 december :P

Nou scheelt het wel dat de treindienst in drgl 2014 geen heel grote aanpassingen zal kennen. Maar die dienstregelingsperiode van 1 week doelde je dan neem ik aan mee op de ene week reguliere dienst die je zou hebben voor de kerstvakantiedienst ingaat?
Gezien de wijzigingen op de Zeister lijnen is het trouwens alsnog wel een uitdaging als BRU een week eerder van dienstregeling wisselt, of gaat Provincie Utrecht dan ook gelijk mee met in ieder geval lijn 50? Je krijgt immers een wat rare situatie als de dienstregeling van de tussenritten op lijn 50 een week eerder wijzigt dan die van de doorgaande ritten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door visgraat »

Wat gaat er dan veranderen op lijn 50? Betere aansluiting op Driebergen-Zeist?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Als ik 't goed herinner uit het vervoerplan: tussenritten (vallen onder BRU) worden lijn 51 en gaan na het centrum van Zeist via Kerkebosch naar Driebergen-Zeist rijden. Verder geen doorgaande tussenritten van Utrecht naar Doorn meer, het stuk Driebergen-Zeist - Doorn van deze tussenritten wordt aan lijn 71 gekoppeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matje82 »

Op http://qbuzz-utrechtcentraal.nl/index.php?id=191 is net een nieuw bericht verschenen.

Er worden dus Mercedes en VanHool bussen besteld, een Mercedes is al op de foto te zien.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Dat lijkt op een vierdeurs-CItaro.
Afbeelding

EDIT, excuseer, ook 3 deurs-wagens EURO VI- worden met een staande motor geleverd.

Afbeelding
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Ik ga er van uit dat er voor de 4deurs variant is gekozen, lijkt me wel zo handig, zeker op drukke lijnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten