Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhem
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Die hele lijn heeft waarschijnlijk nog minder reizigers dan station Wijchen. En dat is not zo gek, want in de Betuwe wonen nou eenmaal relatief weinig mensen en de Betuwe is ook niet specifiek gefocust op Arnhem. Het is deels gefocust op Nijmegen, deels op Utrecht en deels op Brabant. Dat maakt het sowieso lastig om goed en frequent OV aan te kunnen bieden. En de vraag is of je veel wilt investeren voor een relatief kleine groep reizigers tussen de Betuwe en Arnhem.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Maar zonder goede OV-verbinding heb je dan toch helemaal een neerwaartse spiraal? Overigens heb je ook nog Kesteren wat geloof ik best op Rhenen is gericht, omdat de grotere kern in de buurt is.
Wat betreft Arnhem - Tiel heb je een keer per uur een trein die nu al met een GTW 2/6 niet erg vol is. Toen ik vorige week de s6100 ging onderzoeken (vroeger dus Arnhem - Tiel), heeft de NS in de avonduren gewoon bussen ingezet ipv treinvervoer.
Wat betreft Arnhem - Tiel heb je een keer per uur een trein die nu al met een GTW 2/6 niet erg vol is. Toen ik vorige week de s6100 ging onderzoeken (vroeger dus Arnhem - Tiel), heeft de NS in de avonduren gewoon bussen ingezet ipv treinvervoer.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Is het dan geen optie om die trein naar Nijmegen te laten rijden i.p.v. Arnhem?
Het nadeel is dan wel dat er kopgemaakt moet worden te Elst, maar daar is dat derde spoor ideaal voor.
Het nadeel is dan wel dat er kopgemaakt moet worden te Elst, maar daar is dat derde spoor ideaal voor.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Ik weet het niet precies, maar ik denk niet dat veel meer mensen naar Nijmegen gaan dan naar Arnhem. En dat keren is geen voordeel en Nijmegen zit beperkter in zijn capaciteit. Een derde spoor tussen Elst en Arnhem zal schat ik minimaal 30 miljoen euro kosten en misschien duurder door de brug over de Rijn. De brug bij Zwolle kostte 50 miljoen. Het kan volgens mij niet opwegen tegen de baten.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Voor een paar weken geleden had ik tijdens een rondje daar een hele 2/8 voor me alleenwebguy schreef:
Wat betreft Arnhem - Tiel heb je een keer per uur een trein die nu al met een GTW 2/6 niet erg vol is. Toen ik vorige week de s6100 ging onderzoeken (vroeger dus Arnhem - Tiel), heeft de NS in de avonduren gewoon bussen ingezet ipv treinvervoer.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Een derde spoor wordtbook geplaatst in de discussie rondom het herrouteren van goederenverkeer. Niet ditect noodzakelijk geloof ik, maar wel robuster.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Maar zonder boog bij Deventer heb je daar feitelijk niks aan, toch?
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Je had vroeger een treindienst naar Nijmegen. Die is langzaam afgestorven, eerst alleen in de spitsuren, daarna helemaal weg en dat terwijl de treindienst naar Arnhem bleef bestaan. Het lijkt erop dat in ieder geval vroeger de animo naar Nijmegen meeviel. Dus ik vraag me af of dit nu meer is, zeker gezien je niet meer rechtstreeks naar Nijmegen kunt (de aftakking naar NIjmegen is bij aanleg van de Betuweroute immers gesneuveld).Meltrain schreef:Is het dan geen optie om die trein naar Nijmegen te laten rijden i.p.v. Arnhem?
Het nadeel is dan wel dat er kopgemaakt moet worden te Elst, maar daar is dat derde spoor ideaal voor.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Ik heb een foutje gemaakt, excuus, het gaat alleen maar om een stukje doortrekken vanaf het nieuw aan te leggen keerspoor tot het huidige spoor met de benodigde wissels. Wat dat betreft kan een studie nog wel positief uitpakken. Als de trein Arnhem - Tiel dan nog steeds niet stopt op Arnhem Zuid, dan zal die niet veel in de weg meer zitten, want bij Elst zou die dan al op een apart spoor zitten.visgraat schreef:Ik weet het niet precies, maar ik denk niet dat veel meer mensen naar Nijmegen gaan dan naar Arnhem. En dat keren is geen voordeel en Nijmegen zit beperkter in zijn capaciteit. Een derde spoor tussen Elst en Arnhem zal schat ik minimaal 30 miljoen euro kosten en misschien duurder door de brug over de Rijn. De brug bij Zwolle kostte 50 miljoen. Het kan volgens mij niet opwegen tegen de baten.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 22:29
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Wat zou er dan moeten gebeuren om het knippen van het spoortraject Tiel - Arnhem v.v. te voorkomen en dit traject rendabel te maken als je bedenkt dat er nu gemiddeld niet meer dan 800 tot 1600 treinreizigers gebruik van maken?
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Vervangen door een busbaan :). Of de inzet van nog kleinere treinen zoals bijv. Van ODEG Rond Berlijn.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Nee, een busbaan helpt.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Dat zijn wel mooie treintjes trouwens.010jongen schreef:Vervangen door een busbaan :). Of de inzet van nog kleinere treinen zoals bijv. Van ODEG Rond Berlijn.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Enkele punten om de lijn aantrekkelijker te maken:
1. Uurdienst. Uurdiensten zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Na acht uur 's avonds is dat op zich prima, maar overdag zou er overal 2x per uur gereden moeten worden.
2. Aansluitingen. In Tiel en Elst zijn de aansluitingen van en naar de trein richting Utrecht respectievelijk Nijmegen vrij ruim of juist te krap. Ik miste laatst bijvoorbeeld bijna mijn overstap vanuit Nijmegen, omdat de spoorbomen lang gesloten waren. Dat leidde bijna tot een uur langer wachten.
3. Stations. Het nut van een station als Hemmen-Doodewaard ontgaat me volledig. Daar komt bij dat er geen bus op dat station stopt. Reizigers zijn dus altijd aangewezen op de auto of fiets. Kortom: verbeter het voor- en natransport.
1. Uurdienst. Uurdiensten zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Na acht uur 's avonds is dat op zich prima, maar overdag zou er overal 2x per uur gereden moeten worden.
2. Aansluitingen. In Tiel en Elst zijn de aansluitingen van en naar de trein richting Utrecht respectievelijk Nijmegen vrij ruim of juist te krap. Ik miste laatst bijvoorbeeld bijna mijn overstap vanuit Nijmegen, omdat de spoorbomen lang gesloten waren. Dat leidde bijna tot een uur langer wachten.
3. Stations. Het nut van een station als Hemmen-Doodewaard ontgaat me volledig. Daar komt bij dat er geen bus op dat station stopt. Reizigers zijn dus altijd aangewezen op de auto of fiets. Kortom: verbeter het voor- en natransport.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Voor Hemmen-Dodewaard hoef je niet zozeer naar voor- en natransport te kijken. Dodewaard ligt misschien wel het dichtst bij Hemmen-Dodewaard, maar station Opheusden ligt niet veel verder weg en daar rijdt wel een bus heen. Ook naar station Zetten-Andelst trouwens. Tussen Elst en Zetten is lijn 35 onlangs tweemaal per uur gaan rijden dus daar is wel beter voor- en natransport. Of meer concurrentie, het is maar hoe je het bekijkt.
De overstappen in Elst zijn al een tijdje niet meer ideaal. Vroeger waren ze zeven minuten; in 2007 ging dat naar 18 minuten (soms wat minder in de spits). Inmiddels ligt de trein niet meer symmetrisch en heb je richting Tiel nog maar drie minuten (de vervelendste richting om een zeer korte overstap te hebben) en in omgekeerde richting 11 minuten.
Uurdiensten vind ik ook niet echt meer van deze tijd, maar het is waarschijnlijk wel zo dat als je tweemaal zo vaak gaat rijden je niet meteen tweemaal zoveel reizigers trekt. Uiteindelijk zal er altijd geld bij moeten.
De overstappen in Elst zijn al een tijdje niet meer ideaal. Vroeger waren ze zeven minuten; in 2007 ging dat naar 18 minuten (soms wat minder in de spits). Inmiddels ligt de trein niet meer symmetrisch en heb je richting Tiel nog maar drie minuten (de vervelendste richting om een zeer korte overstap te hebben) en in omgekeerde richting 11 minuten.
Uurdiensten vind ik ook niet echt meer van deze tijd, maar het is waarschijnlijk wel zo dat als je tweemaal zo vaak gaat rijden je niet meteen tweemaal zoveel reizigers trekt. Uiteindelijk zal er altijd geld bij moeten.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Ik denk dat de verbinding ten dode(waard) is opgeschreven. Als de knip er bij Elst komt moet je je ernstig gaan afvragen waar je nog mee bezig bent.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Het aanleggen van een keerspoor in Elst is zonde van het geld. Of meteen een geheel derde spoor of niks.
Maar voorlopig ligt de politiek nog helemaal overhoop over de plannen rondom het station dus het gehele gedoe zal vast een jaartje uitgesteld worden.
Maar voorlopig ligt de politiek nog helemaal overhoop over de plannen rondom het station dus het gehele gedoe zal vast een jaartje uitgesteld worden.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Dat hoeft niet perse voor elk station te helpen. Sommige stations zorgen er juist voor dat mensen vrijwel geen bus pakken. Zie stations in Helmond of Oss. Mensen daar zijn al gewend met fiets of te voet te gaan, bussen invoeren is weggegooid geld. Missen dat het voor Hemmen-Doodewaard niet geldt.Tom schreef: 3. Stations. Het nut van een station als Hemmen-Doodewaard ontgaat me volledig. Daar komt bij dat er geen bus op dat station stopt. Reizigers zijn dus altijd aangewezen op de auto of fiets. Kortom: verbeter het voor- en natransport.
"Een touringcar is geen bus"
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
We hebben het hier over een stationnetje dat een paar km buiten het dichts bijzijnde dorp ligt.
(Voor Hemmen is het dichtsbijzijnde station Zetten-Andelst...)
(Voor Hemmen is het dichtsbijzijnde station Zetten-Andelst...)
Die aansluitingen worden misschien juist door zo'n knip weer beter...Tom schreef:2. Aansluitingen. In Tiel en Elst zijn de aansluitingen van en naar de trein richting Utrecht respectievelijk Nijmegen vrij ruim of juist te krap.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Dodewaard ligt ongeveer even ver van station Hemmen-Dodewaard als van station Opheusden. Wat mij part kan je station Hemmen-Dodewaard opheffen en station Opheusden hernoemen naar station Opheusden-Dodewaard.reisthijs schreef:We hebben het hier over een stationnetje dat een paar km buiten het dichts bijzijnde dorp ligt.
(Voor Hemmen is het dichtsbijzijnde station Zetten-Andelst...)
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Het heeft ook slechts 130 reizigers per dag, er zijn maar 6 stations die nog lager scoren (Deinum, Dronrijp, Hindeloopen, Daarlerveen, Geerdijk en Enschede de Eschmarke)
Ik doe ook maar wat
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Dat is uiteraard de belangrijkste voorwaarde bij zo'n knip. Je wilt niet dat reizigers lang in Elst moeten wachten.reisthijs schreef:Die aansluitingen worden misschien juist door zo'n knip weer beter...Tom schreef:2. Aansluitingen. In Tiel en Elst zijn de aansluitingen van en naar de trein richting Utrecht respectievelijk Nijmegen vrij ruim of juist te krap.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Hemmen heeft ongeveer 195 inwoners en de kern ligt inderdaad nog dichterbij Zetten-Andelst.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Zeker, goedkoper in exploitatie, aanleg en onderhoud. Materieel is goedkoper dus kan een kaartje ook goedkoper of de frequentie omhoog.Etienne schreef:Nee, een busbaan helpt.
Komt wel goed schatje.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Ik weet niet of een ik een busbaan nou zo zie zitten. Het grootste voordeel van de bussen zou nog kunnen zijn dat ze ook daadwerkelijk in de dorpen komen in plaats van dat ze er tussendoor rijden. De trein daarentegen is een stuk comfortabeler (ik ken meerdere mensen die wel met de trein willen reizen maar absoluut niet met een bus) en de trein kan ervoor zorgen dat je een relatief snelle verbinding kunt krijgen met zowel Arnhem als Nijmegen (aangenomen dat de overstap in Elst goed is). Hoe zie je zo'n busbaan voor je? Tussen welke plaatsen moet hij komen? Als je een busbaan naar Elst aanleg dan rij je behoorlijk om - met de trein ga je ook niet helemaal rechtstreeks maar dan gaat het in ieder geval sneller. Aan de andere kant, je kunt ook niet vanuit alle dorpen een rechtstreekse bus naar zowel Arnhem als Nijmegen laten rijden. Voor de meeste reizigers zou een overgang naar bussen volgens mij een forse achteruitgang zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten