Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer plat

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer plat

Bericht door Daniel »

Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer plat
Geplaatst op: woensdag 10 juli 2013 20:12
Laatst bijgewerkt: woensdag 10 juli 2013 20:14


MUIDERBERG - Bij Muiderberg is woensdagmiddag een heimachine op het spoor terecht gekomen. Het treinverkeer Almere - Naarden/Bussum en Almere - Weesp lag hierdoor plat.
Voor zover bekend raakte niemand gewond.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer pl

Bericht door Vinny »

Op de verkeersinformatie hadden ze het de hele tijd over "defecte bovenleiding"... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer pl

Bericht door Daniel »

Die was ook defect, als je de foto's bij het gelinkte artikel bekijkt zie je dat de heimachine die mooi in een V-vorm getrokken heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer pl

Bericht door Vinny »

Ja goed, maar dat is na een verwoestende explosie een storingsmelding geven als: "Vanwege een defect aan de infrastructuur kunnen er geen treinen rijden tussen x en y" :wink:

Het zou al helpen als er iets bij werd gezegd dat het nog de hele middag zou voortduren. Zoals het werd voorgelezen was het net alsof het om een klein probleem ging.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer pl

Bericht door Suus »

In eerste instantie was de prognose 19:00, maar dat is wel later geworden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer pl

Bericht door Geert »

^^ Over die prognose:

Pas om 19.03 had men op NS.nl de prognose aangepast naar "Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt". Urenlang stond er dus 19.00 uur op de site. Ik mag aannemen dat toch wel iets eerder dan 19.03 uur bekend is dat de storing langer duurt dan tot 19.00 uur?
Idem trouwens voor de storing bij Rotterdam Noord, daar werd tot 15.51 uur gemeld dat de storing naar verwachting om 16.00 uur verholpen werd. 9 minuten voor de verwachte eindtijd pas de prognose bijstellen is echt te laat IMHO.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer pl

Bericht door Thom91 »

Aannemer rapporteert aan ProRail, en die rapporteert aan NS. Schakels geven vertraging.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer pl

Bericht door Geert »

Dan moeten die schakels maar wat eerder in gang gezet worden. Als de verstoring naar verwachting om 16:00 verholpen is en het is 15:50 kan ik me voorstellen dat mensen denken, ik reis niet meer om want de storing is bijna voorbij. Sta je nu mooi te kijken...
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer pl

Bericht door visgraat »

Thom91 schreef:Aannemer rapporteert aan ProRail, en die rapporteert aan NS. Schakels geven vertraging.
Als NS er iemand heen stuurt, kan die toch wel een inschatting maken en op tijd bijstellen in zo'n geval via een tablet?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer pl

Bericht door Wubbo »

Dat is nogal een duur grapje (want dat moet je dan bij iedere storing doen) en je haalt er geen schakel mee weg. De aannemer zal altijd de inschatting maken, want die heeft er verstand van. Als ProRail rapporteert aan NS leest gelijk iedereen die er wat mee moet mee, als de aannemer ook rapporteert aan NS zal diegene het ook nog aan de afdeling reisinformatie moeten doorgeven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer pl

Bericht door Vinny »

Dit is een calamiteit die opgeschaald hoort te worden. Men heeft dit te lang als "klein ongelukje" bestempeld is mijn inschatting.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer pl

Bericht door visgraat »

Het is wel een duur grapje inderdaad. Maar een verstoring kost enorm veel geld en in verhouding is het dan niet heel duur als daar iemand extra betrokken bij is. Een veel grotere schadepost is het niet kunnen rijden van treinen, je personeel niet op de juiste plek, materieel niet op de juiste plek, nog los van de extra kosten die reizigers zouden maken. Een goede inschatting is dan essentieel. Ik begrijp dan dat het via partijen gaat en in dit geval de aannemer het beste kan inschatten. Toch zou je kunnen kijken om het te verbeteren. Misschien zou je een second opinion kunnen laten doen, want dan zou dit foutje niet zijn gemaakt denk ik. Ik heb eerder ook wel eens meegemaakt dat een schatting bijgesteld wordt op het moment dat deze volgens de eerste schatting al voorbij zou moeten zijn. Gelukkig gebeurt het ook vaak dat de storing achteraf juist meevalt en je trein gelukkig gewoon door kan rijden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer pl

Bericht door webguy »

Overigens is het zo, als ik het goed begrijp, dat er iemand van Prorail de leiding heeft die op het OCCR zit. NS bestelt dan bussen voor gestrande treinen, en voert het door in de reisinfo. De mensen van de reisinfo zitten ook op het OCCR en communiceren dus met elkaar.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer pl

Bericht door Geert »

De vraag is of de aannemer vergeten is door te geven dat de prognose niet gehaald zou worden, of dat NS Reisinfo dit niet doorkreeg en pas laat het bericht op de site aanpaste...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer pl

Bericht door Vinny »

Visgraat, ik denk dat bij ProRail, en de NS de informatie ook niet verder ging dan een gebroken bovenleiding. Dat kan namelijk autonoom door het SMC (Schakel- en Meldcentrum) worden vastgesteld. De aannemer - die ter plaatse wordt geroepen - stelt vervolgens alles in zijn werk om de verstoring te verhelpen en communiceert naar ProRail (het SMC) wat de prognose is. In dit geval had de aannemer gewoon meteen moeten roepen: Er is een heimachine omgekukeld. Dat kunnen we niet zomaar repareren door een paar draadjes te trekken. Dit is erg.

Als je voor alle keren dat er een gebroken bovenleiding wordt gerapporteerd een second opinion in het leven roept dan ben je verkeerd bezig. Dat kost niet alleen veel geld, het zorgt er ook nog eens voor dat er dan helemaal niemand meer zijn verantwoordelijkheid durft te nemen (oh er komt toch nog een mannetje van ProRail kijken. Nou dan zeg ik maar niets, want die zal het vast wel beter weten...).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Heimachine op spoor bij Muiderberg legde treinverkeer pl

Bericht door Thom91 »

Geert schreef:De vraag is of de aannemer vergeten is door te geven dat de prognose niet gehaald zou worden, of dat NS Reisinfo dit niet doorkreeg en pas laat het bericht op de site aanpaste...
Wat Webguy wel zegt inderdaad, is dat al die schakels in 1 ruimte zitten op het OCCR ja.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten