NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door Wubbo »

NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes
Geplaatst op: vrijdag 12 juli 2013 12:38
Laatst bijgewerkt: vrijdag 12 juli 2013 12:52


Met ingang van 17 juli stopt NS met de verkoop van treinkaartjes met een via-station. Dit is volgens de adviesaanvraag van NS aan de consumentenorganisaties noodzakelijk om de overgang naar nieuwe kaartsoorten in het najaar mogelijk te maken. De verkoop van kaartjes met via-station stopt zowel voor enkele reizen als retours, maand- en jaartrajectkaarten.

Er zijn verschillende alternatieven. Bij enkele reizen en retours kunnen twee kaartjes worden gekocht in plaats van een, er is geen prijsverschil met een via-kaartje. Ook kan met de OV-Chipkaart worden gereisd. Als er binnen 35 minuten wordt in- en uitgecheckt is de prijs lager dan met een via-kaartje.

Daar waar nu nog een via-station moet worden gekozen om met een regionale vervoerder te kunnen reizen (op Dordrecht - Geldermalsen, op Arnhem - Tiel en op Zutphen - Hengelo) wordt voortaan de prijs via de kortste route weer standaard berekend: een reis van Zutphen naar Hengelo wordt dus standaard berekend via Goor in plaats van via Deventer. De reiziger mag nog steeds kiezen voor de snelste reisroute.

De gezamenlijke consumentenorganisaties, verenigd in het Locov, adviseerden negatief over het verdwijnen van de via-optie, ondanks het relatief lage aantal reizigers dat te maken heeft met deze verandering. Zij zien geen voordeel in deze verandering in het tariefsysteem zonder dat daar een directe noodzaak voor is. NS geeft echter aan dat deze stap echt noodzakelijk is om in het najaar nieuwe proposities te kunnen doen voor het reizen met de trein.

Meer informatie over de afschaffing van de via-kaartjes is te vinden op ns.nl.
Lees verder
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door Tristan »

Niet echt slim om het via-kaartje af te schaffen (of überhaupt om papieren kaartjes af te schaffen). Nu gaan de meeste reizigers een kaartje kopen zonder 'via'-gedeelte, maar wel de 'via'-reis afleggen. Dus Rtd --> Asd via Ut wordt dan Rtd --> Asd en in Ut gewoon uitstappen om later weer verder te reizen naar Asd. Scheelt weer € 2,60
Laatst gewijzigd door Tristan op vr 12 jul 2013, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door Suus »

Rotterdam - Amsterdam via Utrecht is geen toegestane reisroute, hij komt immers niet uit de reisplanner zonder een via-station op te geven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door Geert »

Als alle grote stations afgesloten zijn lijkt me dat er ook weinig reden meer is om geld te vragen voor een omweg, of om terugsteken nog te verbieden. Je kunt dan toch niet meer profiteren van een fictieve via-route die je maar gedeeltelijk aflegt...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door Wubbo »

Tristan schreef:Niet echt slim om het via-kaartje af te schaffen (of überhaupt om papieren kaartjes af te schaffen). Nu gaan de meeste reizigers een kaartje kopen zonder 'via'-gedeelte, maar wel de 'via'-reis afleggen. Dus Rtd --> Asd via Ut wordt dan Rtd --> Asd en in Ut gewoon uitstappen om later weer verder te reizen naar Asd. Scheelt weer € 2,60
Heb je de stukken waar ik naar gelinkt heb gelezen Tristan? Je doet voorkomen alsof het om enorm veel reizigers gaat, maar minder dan 0,6% van de verkochte papieren kaartjes is er een met een via. Daarvan zal een deel een reis zijn die eigenlijk niet met via hoeft en een deel voor het reizen met regionale vervoerders (waar de tarieven voor zijn aangepast). Het aantal reizen dat dus echt met een via wordt gemaakt kan dus nooit heel groot zijn.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door Geert »

Ik ben wel benieuwd hoeveel dat een paar jaar geleden was. Sinds men via-kaartjes is gaan bereken als een nieuwe reis vanaf het via-punt zijn ze wel erg onvoordelig geworden, niet zo gek dat ze dan nu weinig gebruikt worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:Sinds men via-kaartjes is gaan bereken als een nieuwe reis vanaf het via-punt zijn ze wel erg onvoordelig geworden
Ik wilde net gaan vragen waarom men zegt dat het kopen van twee enkeltjes geen prijsverschil oplevert, zoals in het artikel beweert. Maar ik wist dus niet dat de prijsberekening met via-kaartjes al was aangepast.

In dat geval maakt het nog weinig verschil denk ik. Dan kun je met hetzelfde gemak twee kaartjes uit de automaat trekken in plaats van 1.
"Een touringcar is geen bus"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door iljitsch »

Waar wil de NS dan mee komen wat door via onmogelijk gemaakt zou worden??
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door Freek »

Gaat vooral om een systeemtechnische aanpassing, met name nodig om de nieuwe papierenkaartjes (wegwerpchipkaarten) mogelijk te maken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door Geert »

fogeltje schreef:
Geert schreef:Sinds men via-kaartjes is gaan bereken als een nieuwe reis vanaf het via-punt zijn ze wel erg onvoordelig geworden
Ik wilde net gaan vragen waarom men zegt dat het kopen van twee enkeltjes geen prijsverschil oplevert, zoals in het artikel beweert. Maar ik wist dus niet dat de prijsberekening met via-kaartjes al was aangepast.
Ja, dat is volgens mij een jaar geleden al doorgevoerd, misschien zelfs langer geleden (correct me if I'm wrong). Dat was ook een verandering waar redelijk weinig ruchtbaarheid aan is gegeven toen, terwijl het toch wel een erg ongunstige tariefwijziging was. (Typisch ook iets wat me enorm ergert in het hele ov-chipkaartproject: dit soort ongunstige dingen wordt gepresenteerd onder het mom van "technisch moet het" zonder redelijk alternatief voor reizigers).
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door Dagren »

Bee schreef:Rotterdam - Amsterdam via Utrecht is geen toegestane reisroute, hij komt immers niet uit de reisplanner zonder een via-station op te geven.
Apart, want als je met de OV-Chipkaart reist doe je in principe hetzelfde. Die zal een reis van Amsterdam naar Rotterdam over Utrecht gewoon zien als een directe reis van Amsterdam naar Rotterdam.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door Suus »

Nee, dat is niet apart.

Als je van A naar B wil mag dat alleen via de reisroutes die in de reisplanner staan. Doe je dat niet en je komt een conducteur tegen, dan zal deze je ticket afkeuren. Het wordt alleen moeilijker voor de conducteur om je op voorhand aan te pakken.

Als je nu met een enkele reis Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal zonder VIA in de IC van Gouda naar Utrecht zit, dan kan de conducteur daar wat van zeggen. Met de OV-chipkaart kan de conducteur daar pas in de trein tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal wat van zeggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door reisthijs »

Dagren schreef:Apart, want als je met de OV-Chipkaart reist doe je in principe hetzelfde.
In beide gevallen en je dan in principe aan het frauderen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door Milco »

Ik heb wel even een vraag over het reizen van A naar B:

Als ik in de reisplanner een reis plan van Alm naar Shl, dan komt daar, naast de s700 / s12700 en s4300 ook de s2600 in de planner te staan, terwijl deze een omweg maakt t.o.v. de eerdergenoemde series. (2600 rijdt via Asd, anderen via Asdz.) Maar mag ik dan ondanks de omweg wel gewoon met de s2600 rijden, ondanks dat deze via Asd rijdt?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door webguy »

Alles wat in de reisplanner staat mag, zolang je maar niet de "NS Jaarkaart" optie of de HSL treinen aan hebt staan.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door Dagren »

Bee schreef:Nee, dat is niet apart.

Als je van A naar B wil mag dat alleen via de reisroutes die in de reisplanner staan. Doe je dat niet en je komt een conducteur tegen, dan zal deze je ticket afkeuren. Het wordt alleen moeilijker voor de conducteur om je op voorhand aan te pakken.

Als je nu met een enkele reis Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal zonder VIA in de IC van Gouda naar Utrecht zit, dan kan de conducteur daar wat van zeggen. Met de OV-chipkaart kan de conducteur daar pas in de trein tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal wat van zeggen.
Hoe kan die conducteur tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal daar wat van zeggen? Die weet toch niet welke reis jij aflegt?
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door Dagren »

reisthijs schreef:
Dagren schreef:Apart, want als je met de OV-Chipkaart reist doe je in principe hetzelfde.
In beide gevallen en je dan in principe aan het frauderen.
Tsja, wat moet je dan? In Utrecht weer uit- en inchecken? Het lijkt me sowieso niet handig om iets als fraude te bestempelen wanneer je daar niet op kan controleren.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door reisthijs »

Je moet altijd uit- en inchecken als je afwijkt van de toegestane reisroute.
Milco schreef:Maar mag ik dan ondanks de omweg wel gewoon met de s2600 rijden, ondanks dat deze via Asd rijdt?
Als het op dat moment de snelste reisroute is (want je komt eerder op je bestemming aan dan wanneer je op de volgende directe trein zou wachten) dan mag dat. Dan telt het niet als omweg.
Dagren schreef:Hoe kan die conducteur tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal daar wat van zeggen? Die weet toch niet welke reis jij aflegt?
Een conducteur die ziet dat je in Rotterdam bent ingecheckt weet toch genoeg?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door Dagren »

reisthijs schreef:Je moet altijd uit- en inchecken als je afwijkt van de toegestane reisroute.
Milco schreef:Maar mag ik dan ondanks de omweg wel gewoon met de s2600 rijden, ondanks dat deze via Asd rijdt?
Als het op dat moment de snelste reisroute is (want je komt eerder op je bestemming aan dan wanneer je op de volgende directe trein zou wachten) dan mag dat. Dan telt het niet als omweg.
Dagren schreef:Hoe kan die conducteur tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal daar wat van zeggen? Die weet toch niet welke reis jij aflegt?
Een conducteur die ziet dat je in Rotterdam bent ingecheckt weet toch genoeg?
Oh ja, dat is ook zo.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door paolie »

Het kan toch zijn dat ik de sprinter Rotterdam Centraal-AmsterdamCentraal via Breukelen genomen heb, op Amstel even een blikje drinken heb gekocht en toen in de eerstvolgende trein richting Amsterdam Centraal ben gestapt?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door Freek »

Nee, want dan onderbreek je je reis en moet je opnieuw in- en uitchecken. Zoiets dergelijks krijg je toch ook nooit uit de reisplanner.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door paolie »

Is dat zo? Ik verlaat het perron toch helemaal niet? Kom toch ook niet langs incheckpoortjes? Staat ergens in de voorwaarden dat je tussentijds niet mag uitstappen?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door reisthijs »

Volgens de voorwaarden is een reis pas onderbroken als je het station verlaat.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Nee, want dan onderbreek je je reis en moet je opnieuw in- en uitchecken. Zoiets dergelijks krijg je toch ook nooit uit de reisplanner.
Mag dat niet dan? Als je heel nodig je blaas moet ledigen maar je in een trein zonder WC zit, dan moet dat soms wel. Als de NS wil dat ik uit-check en weer in-check, dan pis ik wel in de cabine van de machinist en laat ik een muntje van 50 cent achter voor de poetsvrouw.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NS stopt met de verkoop van Via-kaartjes

Bericht door huibf »

reisthijs schreef:Volgens de voorwaarden is een reis pas onderbroken als je het station verlaat.
Rit/Ritten: De met een check-in en check-uit gedefinieerde Reisroute. Bij overstap tussen twee NS-treinen hoeft niet uit- en in gecheckt te worden, tenzij wordt afgeweken van de toegestane Reisroute of de reis wordt onderbroken.

en verder:

2.2 Een Rit per trein dient te worden vastgelegd, doordat Reiziger voor aanvang van de reis met zijn OV-chipkaart op correcte wijze Incheckt. Na beëindiging van de Rit dient
Reiziger op correcte wijze Uit te checken. In- en Uitchecken per Rit is verplicht. Indien wordt afgeweken van de toegestane Reisroute, dient Reiziger op het station waar de toegestane Reisroute wordt verlaten Uit- en opnieuw In te checken. Indien dit niet mogelijk is, dient Reiziger Uit- en opnieuw In te checken op het eerstvolgende station
waar wordt overgestapt.

Dus duidelijk: VIA dus uit en inchecken op het viastation.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten