Dienstregeling 2009

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
leeca
Berichten: 32
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 03:34
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door leeca »

jammer dat het in essentie zinnige tweetreinensysteem op zo'n manier op de tocht komt te staan!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Geert »

Er zijn volgens mij ook veel intercity's die in wezen een verkapte sneltrein zijn (ik noem een s4900, een s8800). Op die manier houd je alsnog een soort drietreinensysteem in stand, ook al zijn er nog maar twee naampjes voor.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Vinny »

Dat is een beetje 'back to the future'..., in het spoorboekje van 1989 worden alleen intercity's apart aangegeven. Snel- en stoptreinen werden op één hoop gegooid. Ook daar veel afwisseling: stoptreinen die niet in Diemen stoppen en intercity's die stoppen in Dordrecht-Zuid...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
leeca
Berichten: 32
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 03:34
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door leeca »

Geert schreef:Er zijn volgens mij ook veel intercity's die in wezen een verkapte sneltrein zijn (ik noem een s4900, een s8800). Op die manier houd je alsnog een soort drietreinensysteem in stand, ook al zijn er nog maar twee naampjes voor.
Ik vind dat je een intercity niet zozeer als een langeafstandstrein moet zien, maar simpelweg als een trein die niet overal stopt - of dat nu alleen niet in Haarlem Spaarnwoude is of op vrijwel alle stations onderweg. De Sprinter blijft dan bestaan als trein die wel overal stopt. Persoonlijk zie ik niet in waarom je in Nederland ook nog eens een Sneltrein zou moeten hebben.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door tsov »

Nouja, ik vind nog steeds dat je een s8800/s4900-achtig geval niet op één hoop kunt gooien met bijvoorbeeld een s500...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
leeca
Berichten: 32
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 03:34
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door leeca »

Ik vind Nederland te klein voor echte intercity's - en ik denk dat het duidelijker is voor de gewone alledaagse reiziger als er maar twee soorten treinen zijn. De wereld bestaat, al zou je het misschien anders willen :wink: niet uit alleen railfanatici.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Suus »

Het enige probleem van het tweetreinensysteem vind ik dat sommige treinen aangemerkt als intercity wel stoppen op bepaalde stations, en andere niet. Neem nu de introductie van de intercity Amsterdam CS - Enkhuizen met de nieuwe dienstregeling, die stopt dus niet op Zaandam, terwijl de s800/s3000 dat wel doen. En zo zijn er wel meer van dat soort dingen te noemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door playertwo »

De spitssneltrein / spitsintercity tussen Amsterdam en Enkhuizen doet nu al precies hetzelfde, alleen per 2009 de gehele dag, en tijdens de spits 4x per uur. Dat de s800 en s3000 daar wel stoppen is mooi meegenomen voor Zaandam, en komt vooral omdat er te weinig stoppers zijn tussen Alkmaar en Amsterdam.
Overigens is Zaandam vooral gericht op Amsterdam, en niet op de kop van Noord-Holland en West-Friesland (als je de streekbenamingen niet kent had je beter moeten opletten op de lagere school). Tussen beide steden zijn heel erg veel treinen per uur gepland dus die 2 minder zal vrij weinig uitmaken, daar er ook nog een stoptrein rijdt tussen Zaandam en Hoorn.
Een zelfde probleem heb je tussen Arnhem en Nijmegen met de s3600 die er als stoptrein rijdt. Ook speelt het in Woerden, waar de s8800 wel stopt de rest van de intercity's niet, hoewel de s8800 eigenlijk gewoon een stoptrein is, die door capaciteitsgebrek tussen Utrecht en Woerden niet kan stoppen op de tussengelegen stations.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Suus »

Dat weet ik ook wel, maar consequent kan je het niet noemen, ik denk dat dat wel redelijk verwarrend is, vooral door de diagrammen die op de vertrekstaten staan. Daar wordt het soms ook op een vrij vreemde manier weergeven overigens, als voorbeeld deze uit Hilversum: http://www.ns.nl/vertrekstaten/hvs3.pdf

De trein naar Almere Oostvaarders is een intercity, maar wordt op de vertrekstaat zo niet getoond. Dat is een oplossing voor het probleem van Naarden-Bussum in dit geval, maar eigenlijk geeft naar mijn idee wel aan dat ze de Intercity ook niet serieus nemen. Het gebruik van de naam intercity voor zowel sneltreinen als intercities is wel duidelijker voor de gebruiker (lees als trein dat stations overslaat), maar het levert wel dit soort problemen op, wat de dienstregeling niet altijd duidelijker maakt.

Dat wil overigens niet zeggen dat de treinen dan op nog meer stations moeten gaan stoppen, want dan kunnen we net zo goed meteen weer alleen met sprinters gaan rijden en als een metro gaan rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Daantje »

leeca schreef:In ieder geval de 2200 wordt nog steeds een Sneltrein genoemd, terwijl verzekerd werd dat in de dienstregeling 2009 er enkel nog Sprinters en Intercity's bij de NS zouden rijden. :evil: Het heeft ongetwijfeld iets te maken met de HSL-zuid, maar slordig is het wel.
De s2200 was toch juist de enige trein die nog sneltrein mocht heten?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Geert »

leeca schreef:
Geert schreef:Er zijn volgens mij ook veel intercity's die in wezen een verkapte sneltrein zijn (ik noem een s4900, een s8800). Op die manier houd je alsnog een soort drietreinensysteem in stand, ook al zijn er nog maar twee naampjes voor.
Ik vind dat je een intercity niet zozeer als een langeafstandstrein moet zien, maar simpelweg als een trein die niet overal stopt - of dat nu alleen niet in Haarlem Spaarnwoude is of op vrijwel alle stations onderweg. De Sprinter blijft dan bestaan als trein die wel overal stopt. Persoonlijk zie ik niet in waarom je in Nederland ook nog eens een Sneltrein zou moeten hebben.
Nou ja, de sneltrein bestaat op dit moment nog steeds voor een aantal treinseries, alleen noemen we het dan
- een intercity die op een aantal stations stopt waar geen andere intercity's stoppen (s8800, s4900), of
- een stoptrein die stations overslaat (s14100, tot voor kort s6000, binnenkort de 17400 in de spits)
Verder vind ik het best dat de sneltrein afgeschaft is/wordt, maar wees dan ook consequent in het stoppen op IC-stations of geef het beestje een andere naam.

@Daantje: s2200 wordt bij de herconstructie van de Oude Lijn een intercity.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Wubbo »

Ik kan me voorstellen dat er gekozen wordt voor een tweetreinensysteem (al hebben we een drietreinensysteem: de hogesnelheidstreinen tellen tegenwoordig ook als treinsoort - maar dat terzijde), maar doe het dan goed. Van het huidige systeem van uitzondering op uitzondering op uitzondering wordt namelijk niemand wijzer. Dus dat betekent dat als je kiest voor Zaandam als IC-station je alle ICs er laat stoppen, en niet de huidige flauwekul. Dan heb je naar je reiziger toe een duidelijk systeem, want het huidige is echt niet uit te leggen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Vinny »

Het probleem is veel meer een te enge opvatting van het begrip 'Intercity'. Wat mij betreft worden de s4900, s8800 en s3900 's avonds en op zondag als sprinter/stoptrein "stopt niet te..." betitelt...
Daarnaast ben ik van mening dat juist de verwarring van een overal stoppende intercity tussen Zwolle en Groningen vs een vrijwel nergens stoppende intercity op dat traject groter is, en díe discrepantie is al wat langer in de dienstregeling zichtbaar...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Meltrain »

Nog een leuke verbetering: de eerste s9200 naar Brussel Zuid vertrekt een uur eerder.
Deze t9208 genoemde trein zal echter wel starten in Rotterdam.
Laat dat nou eens handig zijn als ik toevallig eens 's ochtends vroeg naar Brussel wil. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door BR628 »

Vinny schreef:Daarnaast ben ik van mening dat juist de verwarring van een overal stoppende intercity tussen Zwolle en Groningen vs een vrijwel nergens stoppende intercity op dat traject groter is, en díe discrepantie is al wat langer in de dienstregeling zichtbaar...
Punt heb je, maar het is daar juist dan weer zo, dat die stoppende IC na Zl door rijdt als echte IC. Das toch wel een verschil met die anderen.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Jurjen »

Schoonheidsfoutje waarvan ik me afvraag of het écht niet anders kan: IC t888 komt om 23:59 aan in Ehv. Nachtnettrein t21402 vertrekt om 23:57 naar de Randstad via Utrecht. t890 komt om 00:29 aan, Nachtnettrein t21452 vertrekt om 00:28 naar Rotterdam e.v. Een half uur later uiteraard eenzelfde non-aansluiting: IC t892 komt om 1:00 aan, trein t21406 vertrekt om 00:57. :'(
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Justin »

meltrain schreef:Deze t9208 genoemde trein zal echter wel starten in Rotterdam.
Laat dat nou eens handig zijn als ik toevallig eens 's ochtends vroeg naar Brussel wil. :wink:
Nochthans zag ik bij doorkomst op Zwd vanochtend haast geen enkele hond erin zitten :P. Wel handig voor m'n zus, die gaat over 3 dagen ermee naar Londen, dus die eerste trein komt wel als geroepen :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Caspar »

Ik heb begrepen dat de Benelux weer gewoon om .56 uit Amsterdam vertrekt. Waar waren die 2 minuten eerdere vertrek afgelopen 2 maanden dan goed voor? Of beter, wat is er nu verbeterd aan de punctualiteit, dienstregeling technisch gezien?
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door IC3 »

Justin schreef:Nochthans zag ik bij doorkomst op Zwd vanochtend haast geen enkele hond erin zitten :P. Wel handig voor m'n zus, die gaat over 3 dagen ermee naar Londen, dus die eerste trein komt wel als geroepen :p.
In die trein stappen in Rotterdam nog niet zo veel mensen in, maar in Roosendaal weer wel. De eerste trein naar Brussel reed in de vorige dienstregeling om 7.34 in Roosendaal weg en forenzen waren daar niet erg blij mee. Kortom, gelukkig dat men heeft ingezien dat die vroege trein toch een toegevoegde waarde heeft.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door M57 »

Caspar schreef:Ik heb begrepen dat de Benelux weer gewoon om .56 uit Amsterdam vertrekt. Waar waren die 2 minuten eerdere vertrek afgelopen 2 maanden dan goed voor? Of beter, wat is er nu verbeterd aan de punctualiteit, dienstregeling technisch gezien?
Mijn diensten reppen ook van .56, maar de actuele vertrektijden reppen van .54. Dat zal wel weer last minute aangepast zijn.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Chauf21 »

Vandaag zou 'ie 'gewoon' om 16.54 uur vertrekken. Het werd 17.nogwat, ik heb het niet afgewacht ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Ik heb begrepen dat de Benelux weer gewoon om .56 uit Amsterdam vertrekt. Waar waren die 2 minuten eerdere vertrek afgelopen 2 maanden dan goed voor? Of beter, wat is er nu verbeterd aan de punctualiteit, dienstregeling technisch gezien?
Nee hij is toch weer planmatig naar .54 geschoven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:Vandaag zou 'ie 'gewoon' om 16.54 uur vertrekken. Het werd 17.nogwat, ik heb het niet afgewacht ;)
Volgens de omroep in Dordrecht is het +15 geworden. Trouwens ook nog iets nieuws in Dordrecht sinds de nieuwe dienstregeling: spoor 5 wordt zowaar gebruikt op de tijden dat de s2100 er niet staat te keren :o
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Vinny »

Spoor 15 wordt planmatig gebruikt voor internationale treinen in Amsterdam. Persoonlijk ben ik er niet heel ongelukkig mee, kan ik vrijdag gewoon nog sneller naar mijn ouders; maar het lijkt me zelf een niet Thalys/Int. IC waardig perron...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2009

Bericht door Suus »

Dat is volgens mij het enige perron zonder lift, das niet handig nee met die stapels koffers :?

Ik dacht dat 13a het standaard perron was voor internationale treinen richting België :?:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JordiBrabant en 37 gasten