Verbouwing station Rotterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door mb90 »

Dat wilde ik wel, maar toen ik beneden was, was de stopmachine onder de loopbrug en was hij tot stilstand gekomen. Hij is daarna totdat ik wegging niet meer van z'n plek gekomen.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door ICE105 »

Daniel schreef:Niet alleen de perronbestrating moet trouwens nog vervangen worden, maar ook het meubilair op de perrons wordt nog in de stijl van het station gebracht (is nu immers nog het standaardmeubilair dat in heel het land staat)
Jep en dat gaat grofweg 4 weken per perroneiland duren. Begin december as moet alles klaar zijn.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door ODRAIL »

ICE105 schreef:
Daniel schreef:Niet alleen de perronbestrating moet trouwens nog vervangen worden, maar ook het meubilair op de perrons wordt nog in de stijl van het station gebracht (is nu immers nog het standaardmeubilair dat in heel het land staat)
Jep en dat gaat grofweg 4 weken per perroneiland duren. Begin december as moet alles klaar zijn.
Pardon :shock: . Kon dit niet gelijk met de buitendienststellling van de afgelopen verbouwing plaatsvinden?

Dit lijkt een beetje veel op dubbel werk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Daniel »

Natuurlijk valt dat niet te combineren: na de buitendienststelling van een heel perron voor de sloop van de oude kap volgden immers steeds twee halve perrons buiten dienst samen met de tussenliggende sporenbak waarbij nog allerlei tijdelijke constructies nodig waren om de reizigers een beschutte wachtplek te kunnen bieden. En geruime tijd daarna werd er nog gewerkt aan de sloop van de oude liften en de bouw van toegangen tot de reizigerstunnel gevolgd door de sloop van de toegangen naar de tijdelijke perrontunnel.
Om beschadiging te voorkomen is het dan wel zo praktisch nog even te wachten met de definitieve betegeling en het definitieve meubilair.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door ODRAIL »

Als je het zo bekijkt heb je wel gelijk ja. Daar had ik even niet aangedacht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Wubbo »

Toch was het eerste plan om het gelijk te doen. Alleen bleken de tegels niet op tijd leverbaar, dus gebruiken ze nu die 4-weekse per perron voor nieuwe tegels en allerlei afwerkingen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Geert »

In de hal wordt nu aan de linkerzijde (vanaf de voorkant gezien) een paneel geïnstalleerd met LED'jes. Zo hier reclame op komen of een groot vertrektijdenscherm? (Ik hoop het laatste :Y)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Daniel »

Komt het aan de rechte zijkant in het dak? Dan zal dat het videoscherm zijn wat al in de ontwerpen voor de hal te zien was. Meen dat daar beelden uit de haven op vertoond zouden worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Geert »

Nou, meer in de glazen wand bij de ruimte waar nog winkels moeten komen. (Dus rechtsachter als je vanuit de tunnel komt lopen en linksvoor als je via de voorkant de hal in loopt.)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door ODRAIL »

Sinds gisteren (14 juni 2013) heeft het station weer een vvv infopunt in de hal.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door mb90 »

Afgelopen zaterdag heb ik even een rondje gelopen langs de nieuwe tramhaltes, het perron van spoor 1 en het busstation. Hieronder enkele foto's daarvan.

Eerst het perron van spoor 1. Daar worden op dit moment nieuwe tegels gelegd en wordt het geluidsscherm verlengd richting het station:
Afbeelding

Onder de overkapping ligt de nieuwe bestrating al klaar:
Afbeelding

Dan naar buiten. Daar is van het blauwe tijdelijke stationsgebouw niets meer te zien en wordt er gewerkt aan de afwerking van de buitenkant van de overkapping:
Afbeelding

Links op de vorige foto waren ze al te zien, de grote vlaggen die nu tussen het busstation en het eerste perron hangen. Niet te missen en ze promoten de stad, wat natuurlijk geen kwaad kan:
Afbeelding

Vanaf deze kant zijn ook nog goed de werkzaamheden aan het nog ontbrekende stuk van het geluidsscherm (ook al te zien bij foto 1) te zien:
Afbeelding

En een overzichtje met Citaro 260 die als lijn 33 naar Rotterdam (The Hague) Airport rijdt:
Afbeelding

Dan de tramhaltes. Daar ligt nu natuursteen op de perrons en bovendien zijn de buitenste haltes (A en D) circa 1,50 meter breder geworden:
Afbeelding

Hier het bredere perron van halte D in het zonnetje:
Afbeelding

Ook de sporen liggen er nu weer netjes bij. Hier komt een ingekorte lijn 25 (door het zomercarnaval tot Schiebroek - Rotterdam Centraal & Willemsplein - Carnisselande v.v.) over een vernieuwd stukje spoor naar de halte D via een boog waar normaal alleen voetbaltramlijn 12 gebruik van maakt:
Afbeelding

En tot slot nog een blik op de niet te missen hoofdingang van de stationshal:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Daniel »

Leuke plaatjes, binnenkort de boel daar maar weer eens in wat meer detail gaan bekijken (i.p.v. snel tijdens het overstappen). Las dat men inmiddels al aan de nieuwe bestrating van het tweede perron bezig is.

Weet iemand trouwens of die stalen pilaren midden op perron 1 (zichtbaar op de tweede foto) nu een definitief onderdeel van de constructie zijn of tijdelijk waren gezien men eerst de kap boven spoor 1-3 had gebouwd en pas daarna de wand is gaan plaatsen? Ze staan zo gevaarlijk midden op het perron immers en aan de andere kant van het station is juist weer geen sprake van een dergelijke constructie
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Michael »

Daniel schreef:Leuke plaatjes, binnenkort de boel daar maar weer eens in wat meer detail gaan bekijken (i.p.v. snel tijdens het overstappen). Las dat men inmiddels al aan de nieuwe bestrating van het tweede perron bezig is.
Ik kan bevestigen dat ze het tweede perron ook aan het bestraten zijn.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door ODRAIL »

En ik heb het afgelopen donderdag (20 juni 2013) ook gezien :wink: .
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door mb90 »

Daniel schreef: Weet iemand trouwens of die stalen pilaren midden op perron 1 (zichtbaar op de tweede foto) nu een definitief onderdeel van de constructie zijn of tijdelijk waren gezien men eerst de kap boven spoor 1-3 had gebouwd en pas daarna de wand is gaan plaatsen? Ze staan zo gevaarlijk midden op het perron immers en aan de andere kant van het station is juist weer geen sprake van een dergelijke constructie
Het lijkt mij dat ze tijdelijk zijn. Eromheen zijn ze nauwelijks afgewerkt met de natuurstenen tegels die er nu op het perron liggen.

Wat mij vorige week overigens niet opgevallen is, is dat nu alle roltrappen vanuit de tunnel naar alle perrons open zijn en dat de houten trappen dus weg zijn.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door mb90 »

Dat het perron langs spoor 1 nog niet helemaal klaar is, is hier goed te zien. Er staat nog een vertreksein behoorlijk in de weg... (telefoonfoto):
Afbeelding

Verder is de wand tussen het perron en de Conradstraat nu dichtgemaakt.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door VIRM »

Ik kwam onderstaande link tegen op Facebook. Kan iemand bevestigen dat ze dit echt hebben aangelegd op Rotterdam Centraal? *gniffel gniffel*
Waar is die paal op de foto precies voor bedoeld? :mrgreen:

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... _voor.html
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door webguy »

Het is een bovenleidingspaal in de foto. Die verplaats je niet "even". Kom er zelf nooit, iemand anders wel?

Edit: het gaat hierom:
Afbeelding
Bron: GeenStijl
AlexNL
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 22:08

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door AlexNL »

Ik kan bevestigen dat die paal daar staat en dat de blindegeleidenstreep zo loopt... ik zag het geheel vanmiddag staan toen ik met de trein binnenkwam op spoor 4.

De keuze om het zo aan te leggen is bizar.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Wubbo »

Heel station verbouwd, hou je zoiets over... Hoogst irritant, niet alleen met de geleidelijn, maar je zal net zien dat de rolstoel die uit de trein moet bij de deur zit die precies achter die paal staat...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Thom91 »

De aannemer had ook de lijn gewoon door kunnen trekken, dan had het erger kunnen aflopen. En overigens, alsof een blinde zo ver gaan wandelen ;)
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Wubbo »

Als ie toevallig daar uit de trein komt dan gaat ie zo ver wandelen ja. Als er toch geen blinde komt hoef je niet zo'n lijn aan te leggen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door ODRAIL »

Voor een nieuw (lees verbouwd) station vind ik het wel een beetje slorig. Gaat dit nog aangepast worden?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Thom91 »

Wanneer stopt daar een trein? Beetje vanuit gaande dat een blinde niet helemaal randje perron wandelt op welk station dan ook zal hij/zij op enige manier toch meer in het midden uitkomen dan aan het uiteinde.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door ODRAIL »

In de stationshal is links (bij de loketten) een deel afgezet. Heeft iemand enig idee wat hier gebeuren / komen gaat?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten