Verbouwing station Rotterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Geert »

Thom91 schreef:Wanneer stopt daar een trein? Beetje vanuit gaande dat een blinde niet helemaal randje perron wandelt op welk station dan ook zal hij/zij op enige manier toch meer in het midden uitkomen dan aan het uiteinde.
Als de blinde in Den Haag Centraal meteen achterin instapt (dicht bij de hal, prettige instap) en een lange ICR-trein belandt kun je best precies daar uitkomen in Rotterdam. Zo hypothetisch is het niet dat daar iemand uitstapt die de lijn nodig heeft.

@KM46: ze maken een scherm bovenin de hal.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Vinny »

Ik denk dat het tijdelijk is. Schuine lijnen vereist dat het perron hertegeld wordt. Dat is wellicht zinloos als daar nog wat gebeurt. Ik denk juist dat de paal "op tijd" ontdekt is en er snel een provisorische oplossing gevonden moest worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door VIRM »

@KM446: de belangenvereniging voor mensen met een visuele beperking is er al opgedoken. :mrgreen:

@Vinny: ik vraag mij echt af of dit bedoeld is als 'tijdelijke' oplossing hoor. :) Ze kwamen waarschijnlijk die paal tegen en bedachten dit meer als 'permanente' oplossing denk ik. :) Tenzij ze echt die bovenleidingmast willen gaan verplaatsen?
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Wubbo »

Dat perron is net bestraat met de nieuwe tegels die op heel Rotterdam Centraal moeten komen, ik verwacht niet dat daar op korte termijn nog wat gaat gebeuren. Rotterdam Centraal zou eind dit jaar helemaal af moeten zijn, qua perronwerk enzo.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door reisthijs »

Er waren zo te zien precies genoeg tegels voor een rechte lijn. Er is duidelijk geen rekening mee gehouden dat die paal daar blijft staan.

Als wel bekend was dat die paal daar blijft staan hadden ze meer tegels besteld en een nette route om die paal heen gemaakt. De huidige 'oplossing ziet er zoals Vinny al zegt zeer provisorisch uit.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door ODRAIL »

Zag gisteren dat de Paperchase ook een vestiging geopend heeft op Rotterdam Centraal. Dan hoef ik gelukkig niet helemaal naar Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Suus »

Die zit er al een hele tijd...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door ODRAIL »

Dat kan best, maar het viel me gisteren ineens op :wink: .
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door mb90 »

Vorige week woensdag heb ik weer eens een fotorondje door Rotterdam Centraal. Het hoofddoel was de vernieuwde fiets/voetgangerstunnel.

De ronde begon op de loopbrug met een foto van de vernieuwde perrons langs spoor 1, spoor 3+4 en spoor 6+7:
Afbeelding

Ook het perron van spoor 11+12 is vernieuwd en daarnaast ligt ook nog steeds het perron langs spoor 10b:
Afbeelding

Steeds meer oude dingen komen weer terug in het nieuwe station. Zo ook dit kunstwerk, hier bij de roltrap naar spoor 15+16:
Afbeelding

Dan naar buiten. Het hoofddoel was dus de vernieuwde fiets/voetgangerstunnel. Hier de ingang vanaf de Stationssingel:
Afbeelding

En vanaf hier zie je opnieuw het kunstwerk bij de roltrappen naar spoor 15+16:
Afbeelding

Dit is hem dan. De vernieuwde tunnel:
Afbeelding

Nauwelijks meer voor te stellen dat hier tot voor kort alle reizigers doorheen moesten lopen/rennen om naar hun treinen te gaan. Ook is het nog wat lager geworden. Ik kan met mijn handen het plafond makkelijk raken. Tijd voor een hoogtebeperking...:
Afbeelding

Afbeelding

In het midden is er nog een doorkijk gemaakt naar een perron:
Afbeelding

En dan zijn we alweer aan de centrumzijde van het station:
Afbeelding

Ook hier is er weer een kunstwerk teruggeplaatst, langs het perron van spoor 1 en ook weer boven deze tunnel:
Afbeelding

In de Conradstraat is men begonnen met de aanleg van het definitieve busstation. Een rondje rondom de metrotoegang. Hier de voorbereidende grondwerken:
Afbeelding

Afbeelding

Na nog een foto van het fietspad naar de tunnel over het plein tussen de stationshal en het nieuwe busstation..:
Afbeelding

...heb ik als afsluiting nog een paar foto's gemaakt van de voorkant (met de toegang naar de nieuwe fietsgarage) en de overkapping van deze kant van de stationshal in het fraaie avondlicht:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Mohamed »

Bedankt mb90 voor de mooie, heldere foto's! Hoewel ik regelmatig op CS kom is er inderdaad nooit echt tijd om rustig een uitgebreid rondje te maken.

Die fietstunnel ziet er in ieder geval fijn uit, alleen hoop ik dat de fietsers hun snelheid zullen matigen als ze uit die tunnel spurten langs de westelijke stationshal uitgang (busstation/ taxi's)....maar ik neem aan dat die drempel daar voor bedoelt is.

Verder kan ik me nog maar al te goed voorstellen hoe het was al die jaren door die tunnel naar een trein te rennen.. :|
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door mb90 »

Sinds dit weekend is het perron langs spoor 10b verleden tijd. Het laatste perron in de oude stijl (tussen spoor 8 en 9) wordt nu onder handen genomen.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door mb90 »

Tijd voor weer eens een fotoupdate, want aanstaande donderdag wordt het station officieel geopend door Koning Willem-Alexander.

Komend vanaf spoor 1 maakte ik gisteren een rondje langs het nieuwe busstation en het nieuwe stationsplein.
Het uitzicht vanaf spoor 1 naar buiten:
Afbeelding

Dan het busstation, wat nu voor ongeveer de helft van de haltes klaar is:
Afbeelding

Zo is het nu als je vanuit het metrostation komt, nog niet met alle bussen op de juiste haltes:
Afbeelding

Met het achterste deel wat nog verbouwd wordt en waar nu de bussen nog bufferen:
Afbeelding

Achter mij is het dus wel al klaar, hier met lijn 39 naar Crooswijk:
Afbeelding

En dit zijn de wachthokjes. Nog niet zo veel zitplekken, maar meer zullen er nog wel volgen hoop ik:
Afbeelding

Dan naar het stationsplein. Het plein biedt nu een enorme loopruimte:
Afbeelding

Met een mooi uitzicht op het dak van het station en de Delftse Poort:
Afbeelding

De ruimte tussen het plein en het Groothandelsgebouw:
Afbeelding

De toegang naar de ondergrondse fietsenstalling, waarbij boven de ingang het aantal vrije plaatsen (hier nog meer dan 2000) te zien is:
Afbeelding

Het Weena wat nu zelfs gras heeft liggen:
Afbeelding

Ook richting het westen wat eerst nog een hoekje was waar fietsen overal maar neergezet werden:
Afbeelding

Op het Weena is er een groot zebrapad voor de oversteek tussen het stationsplein en het Kruisplein. Hier te zien, met erachter het stationsgebouw:
Afbeelding

En hier het Kruisplein, waar nu een parkeergarage onder ligt die in verbinding komt te staan met het metrostation van Rotterdam Centraal en ook met de parkeergarage onder het Schouwburgplein:
Afbeelding

De trams reden hier al een tijdje, maar hier is het ook een stuk groener:
Afbeelding

Hier beter te zien met de tramhaltes erachter en links het stationsgebouw:
Afbeelding

Dan als laatste naar het grote plein voor het stationsgebouw. Hier het beeld vanaf dit plein richting het Kruisplein:
Afbeelding

En als laatste het plein vanuit een van de deuren van het stationsgebouw:
Afbeelding
Afbeelding
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door BrengMe »

Het resultaat mag er wezen! :pos: Hoeveel moet er nu nog gedaan worden?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Hainje »

Weet iemand hoe laat WimLex dan in het pand is? En is ons Max er ook bij dan?
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Meltrain »

Mooi. :pos:
Ik kom weliswaar dagelijk door Rotterdam Centraal, maar ik zie het eigenlijk alleen vanuit de trein. De voorkant heb ik al een tijdje niet gezien. :oops:
Ik vraag me wel af hoeveel beschutting die abri's op het busstation bieden. Ze zien er nogal open uit. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door dennistd »

Officiële start programma: 14.00 uur
Bron: http://www.prorailpersberichten.nl/bericht/731/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door AppleMoose »

Het is absoluut een prachtig station geworden. :pos:

En de abri's voor de bussen zijn er niet om voor beschutting te zorgen, die zijn er enkel om mooi te wezen.
Het is vergelijkbaar met de perronkappen op Utrecht en Arnhem. Ze zien er mooi uit, maar je blijft kou lijden en bij regen word je compleet weggespoeld. Iets ontwerpen wat daadwerkelijk functioneel is, is al jaren passé.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:Iets ontwerpen wat daadwerkelijk functioneel is, is al jaren passé.
De rest van het nieuwe Rotterdam Centraal bewijst overduidelijk het tegendeel. ;)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door AppleMoose »

Geert schreef:
Ronaldussen schreef:Iets ontwerpen wat daadwerkelijk functioneel is, is al jaren passé.
De rest van het nieuwe Rotterdam Centraal bewijst overduidelijk het tegendeel. ;)
Dat is een bijzonder fraaie uitzondering op de huidige *regel* inderdaad.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Hainje »

dennistd schreef:Officiële start programma: 14.00 uur
Bron: http://www.prorailpersberichten.nl/bericht/731/
Dank u! :D
Naderhand zag ik op de site waar ProRail naar linkt een huge banner met het programma staan. Heb ik de eerste keer toen ik op die site kwam lichtelijk overheen gekeken. :')

Ik denk dat ik donderdag eens ga kijken dan. 8-)

Hier staat overigens een toelichting op het programma.
Heeft er iemand ook de zaterdagbijlage van het AD waarover in het artikel wordt gesproken. Als het de moeite waard is ga ik het denk ik wel nabestellen.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door AppleMoose »

Ik heb de zaterdagbijlage over Rotterdam Centraal. Het is een aardige bijlage, maar niet meer dan dat.
Het bevat een korte impressie van het station zelf, een beknopte geschiedenis van het tot stand komen van dit station, twee interviews met de architecten (beiden een halve pagina), daarnaast een artikel over '24 uur op en rond het station" en de rest bestaat vooral uit marketinggeneuzel van ondernemers in de omgeving die natuurlijk gouden eieren verwachten nu er een modern station staat. Als ik de bijlage niet had gehad, had ik niet veel gemist denk ik.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Geert »

Het is jammer dat ik uitgerekend donderdag een lang weekend op de wadden ben, maar het station is inderdaad erg mooi geworden :)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal #2

Bericht door Hainje »

Ronaldussen schreef:Ik heb de zaterdagbijlage over Rotterdam Centraal. Het is een aardige bijlage, maar niet meer dan dat.
Het bevat een korte impressie van het station zelf, een beknopte geschiedenis van het tot stand komen van dit station, twee interviews met de architecten (beiden een halve pagina), daarnaast een artikel over '24 uur op en rond het station" en de rest bestaat vooral uit marketinggeneuzel van ondernemers in de omgeving die natuurlijk gouden eieren verwachten nu er een modern station staat. Als ik de bijlage niet had gehad, had ik niet veel gemist denk ik.
Voor de hobbyist niet echt een 'must have' dus. Hmm, dan ga ik verder ook geen moeite doen. -o-
In ieder geval bedankt voor het laten weten! :)
🍉
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door groningen »

Zaterdag had het Algemeen Dagblad over het Centraal Station van Rotterdam.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Hainje »

kijk eens in de paar posts boven je ;)
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten