Te veel treinen rijden door rood sein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Te veel treinen rijden door rood sein

Bericht door Daniel »

Te veel treinen rijden door rood sein
Geplaatst op: woensdag 17 juli 2013 21:53
Laatst bijgewerkt: woensdag 17 juli 2013 21:54


De spoorsector is er niet in geslaagd om het aantal treinen dat door een rood sein rijdt te verminderen. Dat blijkt woensdag uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Volgens de sector mag er jaarlijks niet vaker dan 133 keer door rood worden gereden. Volgens de inspectie negeerden in de eerste helft van dit jaar 80 treinen het rode sein. Mocht dit tempo doorzetten, dan zullen dit jaar 160 treinen door rood rijden. Ook vorig jaar werd de doelstelling niet gehaald. Toen reden 173 treinen door rood.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Bericht door WSM »

Verbijsterend nieuws dit.
Hoe zit het eigenlijk met de 133 keer STS-passage die wel mogen? Waar komt dit getal vandaan?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Bericht door Vinny »

Je moet natuurlijk ergens een grens stellen. Overigens is een STS-passage natuurlijk pas gevaarzettend als het gevaarpunt wordt overschreden. Tegenwoordig wordt er best veel in zijn werk gesteld om dat te voorkomen. Als een trein bijv. een beetje doorglijdt dan hoeft dat niet fataal te zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Bericht door WSM »

Krijgt NS eigenlijk een boete voor ieder genegeerd rood sein?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Bericht door Suus »

Niet alleen NS rijdt door rode seinen. Het gebeurt bijvoorbeeld ook regelmatig op de Havenspoorlijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Bericht door Dennenboom »

Ook die 133 zijn er 133 te veel. Maar zelfs hier moet je kosten tegen baten opwegen. Voor een (trein)reiziger kunnen ook gladde tegels, een dom aangelegde trap of de oversteek bij het busstation levensgevaarlijk zijn. Daar is veel minder aandacht voor terwijl er met veel minder kosten iets aan te doen is.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Bericht door WSM »

Ik blijf het verbijsterend vinden dat een industrie iedere andere veiligheidsdoelstelling dan NUL incidenten accepteert.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Bericht door Dennenboom »

Nul is absoluut onmogelijk. Er zal altijd een ongeluk blijven kunnen voorkomen waar we niet eens op waren gekomen dat die ooit zou kunnen plaatsvinden. Bovendien is er na het wegwerken van een zwakke schakel in de veiligheidsketen weer een nieuwe zwakke schakel. In de tachtiger jaren werd gezegd: "als overal ATB is geinstalleerd dan...."
Bij de spoorwegen zijn we de nul overigens wel behoorlijk genaderd (maar er komen doen we nooit). Besef wel dat elke stap richting nul weer duurder wordt. Uiteindelijk maakt dat treinreizen zo duur dat er voor minder veilige vormen van vervoer zal worden gekozen. Wat heb je dan bereikt?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Bericht door isadora »

En verbetering valt klaarblijkelijk voorlopig ook niet te verwachten gezien de huidige stand van zaken:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ood-145856
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Bericht door Klaasje »

Ik vind het opvallend dat er een negatieve trend is. Ja, idealiter heb je helemaal niets maar dat is onhaalbaar. Bij ATB-vv was de doelstelling om het aantal STS-passages te halveren en het risiconiveau met 3/4e te verminderen. Dat is maar net niet gehaald. Op zich is dat een behoorlijk resultaat. Jammer is de negatieve trend die nu weer is ingezet.

Op korte termijn een substantieel hoger veiligheidsniveau halen is alleen haalbaar als je overal ATB-vv neerlegt en bepaalde aanpassingen aan de treinen doet. Interessant? Vanuit veiligheidsoogpunt van de treindienst misschien maar als je wat verder kijkt dan je neus lang is dan moet je toch echt ook op het volgende letten:
  • Over een beperkt aantal jaren hebben we ETCS dat de grootste veiligheidsissues van het huidige systeem ondervangt.
  • Aanpassingen aan treinen en baan om een hoger veiligheidsniveau te bereiken zijn tijdelijk van aard en dus al snel erg duur in verhouding tot de veiligheidswinst.
  • Zowel internationaal vergeleken als vergeleken met het overige verkeer is het Nederlandse spoor erg veilig.
Verder is het ook wel interessant om te kijken hoeveel veiligheid je euro's opleveren. Dan is het voorkomen van STS-passages helemaal niet zo interessant: Je kan beter overwegen vervangen door ongelijkvloerse kruisingen en hekken langs het spoor plaatsen. Daar komt nog bij dat er bij de eerste niet alleen veiligheidswinst is maar ook nog winst vormt voor zowel het trein- als het overige verkeer.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Bericht door Thom91 »

Vooral de vraag, wat zijn de gevolgen van de STS passages geweest?
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Bericht door Klaasje »

Zolang het de media niet haalt vaak weinig.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Bericht door WSM »

Tot zover de veiligheidscultuur binnen de spoorsector.

Het concept van het ijsbergmodel is daar kennenlijk onbekend.

Afbeelding
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Bericht door hauptbahnhof »

Voorkomt ATB vv eigenlijk wel een STS-passage?
Volgens mij niet perse. Enige verschil is wel dat een trein over het algemeen (eerder) tot stilstand zal komen bij een STS; dit kan ook vla na een sein zijn, of heb ik het mis?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Te veel treinen rijden door rood sein

Bericht door marlies »

Bij mijn weten klopt dat ja. Het vermindert de gevolgen van een STS passage, het voorkomt het niet gegarandeerd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten