Materieelinzet Schiphol

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Materieelinzet Schiphol

Bericht door VIRM »

Even een vraagje: is er daadwerkelijk nagedacht over materieelinzet (en inrichting) van materieel voor Schiphol? En dan voornamelijk Amsterdam (Centraal) - Schiphol?

Afgelopen donderdag stond ik in de s2600 van Amsterdam Centraal naar Vlissingen (waarbij ik er in Schiphol uitmoest). Opvallend was dat de achterkant van de VIRM ongeveer bij de roltrap richting de Westpassage stond. Nu wordt de s2600 veel gebruikt door Schipholgangers, en die dag was dat ook niet anders. Maar opvallend is dat de VIRM's, met kleinere deuren, kleinere balkons en geen echte stalling voor koffers, dus weinig reizigersvriendelijk is (voor diegenen die naar Schiphol gaan).
De overige diensten naar Schiphol worden uitgevoerd door HSL-materieel en door de Sprinter Amersfoort-A''dam Centraal-Hoofddorp met een SGMm. De SGMm is wat ruimer, maar heeft een ongelijkvloerse instap.

Wat is nu precies de visie van NS op dit traject?

Ik meot hierbij zelf denken aan de Arlanda Express tussen de luchthaven Stockholm Arlanda en het centrale station van Stockholm: veel ruimte, gelijkvloerse instap en volgensmij overdag een aardige frequentie. Wellicht kan er voor Amsterdam Centraal - Schiphol ook een dergelijk concept worden bedacht?
Beul van de blindegeleidelijn
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Mr-W »

toevallige stond dit gisteren op facebook
Afbeelding

er wordt dus geen speciaal materieel inzet,misschien in de toekomst DDZ in de plaats van Virm omdat manager DDZ antwoorden.
Die manager maakt trouwens een fout want hij zegt dat er geen treinen alleen van en naar schiphol rijden.
wat doen de s3100 en de s3500 en de s1600 en s11600 dan ?

Erwas op facebook ook iemand die plan-v naar schiphol wilde sturen,dat geeft volgens mij een slechte indruk op toeristen,die denken dat NS vooral met oude troep rijdt zonder wifi,airco,dynamische reisinformatie en met plakkerige bekleding en veel graffiti.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door huibf »

Mr-W schreef:toevallige stond dit gisteren op facebook
Die manager maakt trouwens een fout want hij zegt dat er geen treinen alleen van en naar schiphol rijden.
wat doen de s3100 en de s3500 en de s1600 en s11600 dan ?
Hij bedoeld dat er niet specifiek Schipholtreinstellen zijn. De lijnen die je noemt rijden wel tot schiphol v.v. maar het materieel van op een bepaald tijdstip kan een dag later gewoon ergens op een andere lijn rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Suus »

Nee, er wordt niet over materieelinzet nagedacht en elke ochtend mag je blij zijn als de maat van de trein matcht met het aantal reizigers.

Natuurlijk wordt er over materiaalinzet nagedacht: de s2600 doet de drie grootste steden aan, daar kan je bijna niet anders dan VIRM inzetten, je hebt die capaciteit nodig.

Voor de s3100 en s3500 ook, deze rijden op de belangrijke en drukke Zuid-West corridor, daar is de capaciteit die VIRM biedt hard nodig.

Waarom de s5800 met SGM rijdt weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat het materieel een goede match geeft met de rijtijd en de reizigersprognose.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door huibf »

Ik zeg ook niet dat er niet wordt nagedacht over het type materieel. Maar specifiek 1 trein op een bepaald traject is niet echt flexibel.
Overigens verbaas ik me op het traject Nijmegen-Deurne wel over het materieel sine december 2012.
Mat 64, gereviseerde sprinter, SLT en de 3 typen dubbeldekkers. Geheel onverspelbaar. Elke dag een verrassing.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door VIRM »

@Huibf en Bee: ik bedoelde niet een 'specifieke trein', maar een specifiek treintype.
Voro het stuk Amsterdam - Schiphol zou DDZ bijvoorbeeld, als de trein verder gaat als s2600, handiger zijn dan een VIRM, voor dat stuk.

Maar ook: als je dan toch VIRM inzet, waarom zijn die dan bijvoorbeeld niet geschikter gemaakt voor vervoer met bagage?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Suus »

De verbouwing heeft DDZ flink opgeknapt, maar het is niet meer het capaciteitsmonster dat het eerst was. Op dit moment krijg je met een combinatie van VIRM-IV+VIRM-VI meer mensen weg dan met 2x DDZ. Wellicht dat er nog iets veranderd als de zesdelige DDZ's de baan opkomen.

Nadat de revisie van DDZ is voltooid komt er langzaam een begin aan de revisie van VIRM, wellicht dat er dan meer aandacht komt voor bagageruimte, maar bagage en dubbeldekkers zullen altijd een moeilijke combinatie blijven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Michael 1988 »

Op zich kun je je bagage wel redelijk kwijt in een VIRM. Bij de vierzitters kun je tussen twee stoelen in (aan de achterkant van de stoelen) nog wel wat bagage neerzetten. Makkelijk is het niet, maar wel mogelijk. Echter als er honderden reizigers met bagage zijn heb je wel een probleem. Daarnaast zijn de trappen in vooral de oudere modellen met een cateringlift ook nog een probleem. Maar om heel eerlijk te zijn kreeg ik in de ICM en ICR mijn bagage ook niet altijd fatsoenlijk in de bagage rekken en om de bagage op balkons te plaatsen is ook niet altijd handig. Het beste is om zoiets te hebben zoals met de fietsrijtuigen die op de IC Amsterdam - Berlijn rijden. Gewoon speciale rijtuigen voor alleen bagage (en passagiers natuurlijk)
hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 18:29

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door hublot »

Een Schiphol Express tijdens de kerst- en zomervakanties zie ik wel inzitten.

Een Sprinter gebruiken en die met een hoge frequentie laten rijden tussen Amsterdam Centraal en Schiphol v.v. en die er tussen alleen laten halteren aan het Amstelstation.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door hauptbahnhof »

Wordt een leuke route want er is geen directe verbinsing tussen Asd en Shl via Asa.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door ICE105 »

VIRM schreef: Voro het stuk Amsterdam - Schiphol zou DDZ bijvoorbeeld, als de trein verder gaat als s2600, handiger zijn dan een VIRM, voor dat stuk.
Voor de 2600 als serie is VIRM handiger omdat je uit Vs te Rsd vaak een 2e stel bij moet plaatsen. Dat gaat met DDZ langer duren door de BSI koppeling waardoor je niet direct mag combineren.
Laatst gewijzigd door ICE105 op zo 21 jul 2013, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door ICE105 »

Bee schreef:Waarom de s5800 met SGM rijdt weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat het materieel een goede match geeft met de rijtijd en de reizigersprognose.
Door de lage baanvaksnelheid op de westtak en de gooilijn heb je vrijwel geen verschil in rijtijd tussen SGM en SLT. SLT is hard nodig op baanvakken waar 140 km/u kunnen rijden noodzakelijk is om de dienstregeling rond te krijgen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Geert »

Sowieso staat DDAR/DDZ niet echt bekend om het betrouwbaar en vlekkeloos koppelen van treinstellen. Dat is ook de reden volgens mij dat er geen DDZ meer in de s2100/s2200 rijdt, gaf te veel problemen en vertraging met het koppelen van treinstellen.

Overigens zou je kunnen overwegen om bij VIRM een vierzitje op te offeren en er een bagagerek van te maken, net zoals bijvoorbeeld in de Eurostar, ICE en Thalys ook hebben bij de ingang van de trein. De bagageruimte tussen de stoelen wordt in ieder geval niet echt ontdekt door de gemiddelde Schipholreiziger heb ik het idee.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door webguy »

Die trapjes maken het er ook niet echt makkelijker om...

Overigens vraag ik me af of een "Schiphol Expres" wel wat zou worden - voor de toeristen zeker handig, maar of je er financieel wat mee zou winnen of dat het alleen geld kost? Een gesloten omloop is veel werk en is erg duur omdat je alles inflexibel maakt. Onderhoud moet je er op aanpassen, en de omlopen mogen niet perongeluk op elkaar aansluiten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Vinny »

Maar je kunt wel 3x zoveel geld vragen voor een enkele reis. Dat doen ze in Wenen ook. :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Milco »

hublot schreef:Een Schiphol Express tijdens de kerst- en zomervakanties zie ik wel inzitten.

Een Sprinter gebruiken en die met een hoge frequentie laten rijden tussen Amsterdam Centraal en Schiphol v.v. en die er tussen alleen laten halteren aan het Amstelstation.
En dan kopmaken op Bijlmer ArenA zeker! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:De bagageruimte tussen de stoelen wordt in ieder geval niet echt ontdekt door de gemiddelde Schipholreiziger heb ik het idee.
De gemiddelde Schipholreiziger ontdekt al snel dat die enorme koffers niet tussen de stoelen passen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Klaasje »

Voor Amsterdam-Schiphol is SLT natuurlijk ideaal. Het probleem is natuurlijk heel praktisch van aard. De s2600 bedient twee grote stromen rond Amsterdam afgezien van Schipholvervoer. De ene doet Lelystad/Almere-Sloterdijk en de andere is Amsterdam-Leiden en verder. Daar moet sowieso VIRM of DDZ rijden. Daar krijg je nog de andere overwegingen die hierboven langskomen zijn bij opgeteld.

De s5800 zou prima met SLT kunnen rijden maar dan moet er wel voldoende SLT zijn. Het grote voordeel van SLT t.o.v. SGMm is het veel snellere in- en uitstapproces en juist daar wil je niet al te veel roet in het eten gooien op drukke trajecten. De hogere maximumsnelheid is echter op de meeste trajecten niet interessant omdat het over hele kleine beetjes tijd gaat. Alleen op Almere-Zwolle en Schiphol-Leiden zal je zien dat SLT qua rijtijden significant sneller is dan SGMm.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Meltrain »

Vorige week reisden wij van Rtb naar Shl en met vier personen moesten wij twee vierzitters in een VIRM gebruiken om zelf te kunnen zitten en bagage kwijt te kunnen. Het fietsenbalkon was geen optie omdat daar al een fiets stond en de overige balkons zijn wel erg krap en onhandig voor bagage.
Een bagagerek zou dus zeker een toevoeging zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door jesse-cruzu »

Vanochtend naar m'n werk op Schiphol zat ik in een ICMm in de 2600 vanuit Rotterdam. Deze reed door naar Leeuwarden wat gebruikelijk is in de vroege ochtend. Ik ben ook de VIRM gewend, maar ik vond de ICMm toch een fijner treinstel. :D
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door reisthijs »

Dat is een algemeen probleem met het NS-IC-materieel tegenwoordig: de indeling is er vooral gericht op zo veel mogelijk zitplaatsen aan te kunnen bieden (in een zo kort mogelijk trein), dat er ook nog wel eens reizigers zijn met bagage lijkt men te zijn vergeten.

Maar als je een vierzitter zou moeten opofferen om een bagagerek in te bouwen schiet je er eigenlijk weinig mee op toch?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Meltrain »

Als dat bagagerek bestaat uit vier planken en er gemiddeld drie koffers per plank kunnen, kun je er twaalf koffers in kwijt. Dat scheelt toch weer ruimte.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door jesse-cruzu »

Geen bagagerekken op h't balkon is echt een misser bij NS materieel... Ik vind dit schandalig eigenlijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Suus »

Als het niet wordt gebruikt is het zonde van de zitplaatsen die ermee verloren gaan, de reiziger wil namelijk zitten en zal luidkeels van zich laten horen als ze dat niet kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Geert »

Sloop dan bij VIRM die cateringlift er uit en maak daar het bagagerek. Twee rekken per uiteinde van de bak en geen zitplaatsen verloren *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten