[Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
[Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
Op een viaduct boven de A20 in de buurt van Schiedam heeft een trein drie kwartier stilgestaan vanwege een defecte bovenleiding. In de hitte werden twee mensen onwel.
Vanwege de kapotte bovenleiding was alles uitgevallen. Zo kreeg de trein geen stroom meer en werkte de airconditioning niet meer.
http://nos.nl/artikel/532276-mensen-onw ... trein.html
Wat zou er in dit soort situaties gebeuren als de reizigers niet zo een twee drie kunnen worden geevacueerd?
Vanwege de kapotte bovenleiding was alles uitgevallen. Zo kreeg de trein geen stroom meer en werkte de airconditioning niet meer.
http://nos.nl/artikel/532276-mensen-onw ... trein.html
Wat zou er in dit soort situaties gebeuren als de reizigers niet zo een twee drie kunnen worden geevacueerd?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
Wachten op redding?VIRM schreef:..................
Wat zou er in dit soort situaties gebeuren als de reizigers niet zo een twee drie kunnen worden geevacueerd?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
En de deur openen ter ventilatie...
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
Tsja ... zulke dingen ga je krijgen als er geen raam meer open kan :? .
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
Gisterochtend stond ik nog in een trein waarbij ik totaal geen last had van de hitte, alle ramen stonden open en een groot deel van de deuren ook.... Maarja, dat kan hier in Nederland natuurlijk niet meer :N
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
Een paar open raampjes gaan je niks helpen in een stilstaande trein met dit windstille weer.
Kan je als reiziger gewoon de deur openmaken in zo'n geval?
Kan je als reiziger gewoon de deur openmaken in zo'n geval?
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
@Iljitsch: iedere deur heeft in principe een noodknop, waarmee je hem van de binnenkant kunt openen. Of de NS daar zo gelukkig mee zal zijn, is natuurlijk een hele andere vraag. :)
Wellicht een idee om bij de volgende materieelbestelling en bij de volgende revisie te kijken naar de mogelijkheden om een backup-batterij in te bouwen, die zaken als airco wellicht draaiende kunnen houden, totdat reizigers worden geevacueerd.
Wellicht een idee om bij de volgende materieelbestelling en bij de volgende revisie te kijken naar de mogelijkheden om een backup-batterij in te bouwen, die zaken als airco wellicht draaiende kunnen houden, totdat reizigers worden geevacueerd.
Beul van de blindegeleidelijn
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
De vraag is ook waarom het drie kwartier duurde totdat de eerste reizigers geëvacueerd konden worden. Zo lang duurt het toch hopelijk niet om de stroom af te schakelen en het treinverkeer stil te leggen?
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
VIRM: volgens mij kost een airco best veel stroom, ik denk niet dat je dat lang redt met een behapbare accu. Ze hebben toch wel al accu's voor de verlichting en dergelijke?
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
@Geert: een kennis van mij zat in die trein, en volgens hem heeft het anderhalf uur geduurd...
@Iljitsch: geen idee hoeveel stroom airco kost. :)
@Iljitsch: geen idee hoeveel stroom airco kost. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
Je moet bedenken dat een trein niet zomaar te ontruimen is. De treeplank van VIRM zit bijna een meter boven het spoor en het spoor ligt ook weer hoger dan het schouwpad. Je hebt dus mensen en spullen nodig. In dit geval heb ik foto's gezien dat er geen ruimte was om die spullen neer te zetten dus moesten de mensen door extra medewerkers uit de trein getild worden. Daarnaast heb je ook bussen nodig om de afvoer te regelen zodat de mensen niet ergens op een kluitje worden neergezet.
Kortom, het organiseren en toekomen van reddingstroepen en bussen voor de afvoer van de gedupeerden kost tijd. Het duurt altijd te lang natuurlijk maar ik betwijfel of het heel veel sneller kan. Met brand is het een ander verhaal natuurlijk, daar heb je niet de tijd om een trein veilig te ontruimen en gaat het anders.
Kortom, het organiseren en toekomen van reddingstroepen en bussen voor de afvoer van de gedupeerden kost tijd. Het duurt altijd te lang natuurlijk maar ik betwijfel of het heel veel sneller kan. Met brand is het een ander verhaal natuurlijk, daar heb je niet de tijd om een trein veilig te ontruimen en gaat het anders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
Gelukkig kon de veiligheid worden gegarandeerd... -o-
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
Kan de NS geen glijbanen installeren,zodat reizigers snel geëvacueerd kunnen worden,of standaard een nood trap in de trein(bijvoorbeeld een ijzeren vouwtrap),die evacuatietrap van de NS is veel te groot op veel plekken kun je daarmee moeilijk bij de trein, wat dat betreft heeft de NMBS een betere methode .
1:30 uur wachten voor evacuatie kan echt niet ook al is er geen brand, je moet een trein/gebouw/evenemententerrein zo snel mogelijk verlaten en verzamelen op een verzamelplaats bijvoorbeeld een grasveld of weiland. dat er nog geen bussen zijn is minder belangrijk, het is veiliger om op de verzamelplaats te wachten op een bus dan in de trein.
1:30 uur wachten voor evacuatie kan echt niet ook al is er geen brand, je moet een trein/gebouw/evenemententerrein zo snel mogelijk verlaten en verzamelen op een verzamelplaats bijvoorbeeld een grasveld of weiland. dat er nog geen bussen zijn is minder belangrijk, het is veiliger om op de verzamelplaats te wachten op een bus dan in de trein.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
ProRail wist vanmorgen nog wel via de media te melden dat ze hulplocs klaar hadden staan juist om dit soort problemen met uitgevallen airco's bij storingen te voorkomen door de trein snel weg te slepen naar een station. Dan helpt het natuurlijk niet als die hulploc pas bij de trein is na zo'n 45 minuten wanneer de evacuatie al gestart is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
Ten eerste heeft het niet anderhalf uur geduurd voordat de ontruiming begon, de meeste gedupeerden hebben het over een half tot een heel uur.
Op http://www.flashphoto.nl/nieuws/1415/Re ... iedam.html kan je foto's zien van de ontruiming.
Op http://www.flashphoto.nl/nieuws/1415/Re ... iedam.html kan je foto's zien van de ontruiming.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
Het protocol is geloof ik dat alle manieren in gang worden gezet om reizigers een uur later weer op weg te helpen.Daniel schreef:ProRail wist vanmorgen nog wel via de media te melden dat ze hulplocs klaar hadden staan juist om dit soort problemen met uitgevallen airco's bij storingen te voorkomen door de trein snel weg te slepen naar een station. Dan helpt het natuurlijk niet als die hulploc pas bij de trein is na zo'n 45 minuten wanneer de evacuatie al gestart is.
Er is overigens in elke trein inmiddels zo'n trap, helaas is 'ie nog niet goedgekeurd geloof ik en moeten er alsnog externen komen om te evacueren.
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
Ik weet niet of er ter plekke een mogelijkheid is om die 200 reizigers in de schaduw te zetten, kan me namelijk voorstellen dat het een dillemma is of je de mensen in de trein laat zitten of met 31 graden in de brandende zon zet.je moet een trein/gebouw/evenemententerrein zo snel mogelijk verlaten en verzamelen op een verzamelplaats bijvoorbeeld een grasveld of weiland. dat er nog geen bussen zijn is minder belangrijk, het is veiliger om op de verzamelplaats te wachten op een bus dan in de trein.
Daarnaast zal je bij die ontruiming toch ook extra personeel moeten hebben dat kan helpen bij die evacuatie, en ook dat kost tijd om deze ter plaatse te krijgen.
Zeker als er geen acuut gevaar is, zal je andere afwegingen maken met betrekkig tot veiligheid als in een situatie waar wel acuut gevaar is. Ga je namelijk te snel over tot ontruiming zonder hulp, terwijl dat niet nodig bleek, en daardoor vallen er slachtoffers, kan dat juridisch grote consequenties hebben.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
Ik kan me niet voorstellen dat er in een trein met 200 mensen niemand zit die zichzelf op eigen gezag evacueert... en dan ben ik benieuwd hoe daar door het NS-personeel op gereageerd wordt.
Maakt trouwens ook nog wel verschil of je lekker zit of dat je met 15 mensen op het balkon gepakt staat.
En zoals bij een vergelijkbaar probleem in de kanaaltunnel bleek, de rokers hou je ook maar een beperkte tijd in bedwang.
Maakt trouwens ook nog wel verschil of je lekker zit of dat je met 15 mensen op het balkon gepakt staat.
En zoals bij een vergelijkbaar probleem in de kanaaltunnel bleek, de rokers hou je ook maar een beperkte tijd in bedwang.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
Als er meerdere mensen flauwvallen door de ontwikkelde hitte vraag ik me af welk belang hier voor het andere gaat? Je kunt best even naast de trein wachten totdat er een bus is, of niet?Bee schreef:Kortom, het organiseren en toekomen van reddingstroepen en bussen voor de afvoer van de gedupeerden kost tijd. Het duurt altijd te lang natuurlijk maar ik betwijfel of het heel veel sneller kan. Met brand is het een ander verhaal natuurlijk, daar heb je niet de tijd om een trein veilig te ontruimen en gaat het anders.
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
Nee dat is niet veilig, want dan lopen er mensen over die mooie spoortjes.
Bovendien, Preiser-poppetjes wachten toch ook geduldig tot de evacuatie start? En die vallen niet flauw.
Bovendien, Preiser-poppetjes wachten toch ook geduldig tot de evacuatie start? En die vallen niet flauw.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
Zoals Ennes al zegt: het was buiten 31 graden in de schaduw en nog veel warmer in de brandende zon én je moet toch echt personeel hebben dat kan helpen de trein te ontruimen. Heb je de foto's gezien, het is minstens anderhalve meter vanaf de treeplank tot het schouwpad
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 6189
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
deze trapjes zijn ook gebruikt maar zitten niet op de trein en moeten eerst door ProRail gebracht worden.Mr-W schreef:Kan de NS geen glijbanen installeren,zodat reizigers snel geëvacueerd kunnen worden,of standaard een nood trap in de trein(bijvoorbeeld een ijzeren vouwtrap),die evacuatietrap van de NS is veel te groot op veel plekken kun je daarmee moeilijk bij de trein, wat dat betreft heeft de NMBS een betere methode .
1:30 uur wachten voor evacuatie kan echt niet ook al is er geen brand, je moet een trein/gebouw/evenemententerrein zo snel mogelijk verlaten en verzamelen op een verzamelplaats bijvoorbeeld een grasveld of weiland. dat er nog geen bussen zijn is minder belangrijk, het is veiliger om op de verzamelplaats te wachten op een bus dan in de trein.
verder is er maar 1 persoon onwel geworden tijdens de evacuatie en is er 1 persoon gewond geraakt aan zijn vinger.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
En hoelang moeten we nog op goedkeuring wachten?webguy schreef:Er is overigens in elke trein inmiddels zo'n trap, helaas is 'ie nog niet goedgekeurd geloof ik en moeten er alsnog externen komen om te evacueren.
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
Het probleem is dat voor toelating in België het woord "VOORZICHTIG" er ook in het Frans op moet maar daar is geen ruimte voor dus de trapjes moeten eerst verlengd worden om de extra tekst te kunnen plaatsen.KM46 schreef:En hoelang moeten we nog op goedkeuring wachten?
Re: [Schiedam] Mensen onwel in gestrande trein
prorail heeft volgens de foto een grotere trap die dus meer ruimte inneemt waardoor je hem moeilijker plaatsen. Op trajectstukken met veel hekken en geluidswallen is die grote trap nauwelijks te plaatsen,(Bijvoorbeeld tussen Hmbv en Hmbh is die trap onmogelijk te plaatsen door een geluidswal of hij moet op het andere spoor).dylanwild94 schreef:deze trapjes zijn ook gebruikt maar zitten niet op de trein en moeten eerst door ProRail gebracht worden.
verder is er maar 1 persoon onwel geworden tijdens de evacuatie en is er 1 persoon gewond geraakt aan zijn vinger.
@ilijitsch dat lijkt mij alleen in België van belang en niet voor NS materieel dat toch nooit in België gaat rijden. Alleen bij ICR rijtuigen kan ik me er iets bij voorstellen dat het nodig is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 gasten