Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door VIRM »

@Bee: de volgende generatie opgevoerde scootmobiel gaat ongetwijfeld harder dan een tram door de binnenstad. :D
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

Wil ik ook niet. Maar ja, de rijtijd is een beetje gebaseerd op de drukke route waar de tram op veel plekken geen vrije of eigen baan heeft. Alleen is het nu echt zo rustig qua autoverkeer dat ik wel 30 moet rijden anders ben ik na een halte of 5 al -1 en dat blijft oplopen.
Enerzijds betekent dat dat passagiers die de tijd op de halte aanhouden, dan de tram missen (ook al zit er een speling in), anderzijds dat we naast een hoge score te behalen met vertrekpunctualiteit (bepaalde percentage van de ritten moet tussen 0 en +2 vertrekken), we ook op onze aankomstpunctualiteit moeten letten (het liefst niet vroeger dan -2 op het eindpunt aankomen). Als dat namelijk gebeurt betekent dat meestal dat de rest van de haltes ook te vroeg zijn gepasseerd en dit kan als gevolg hebben dat, als veel bestuurder vroeger dan -2 aankomen, de rijtijd wordt aangepast. Dus gewoon rustig rijden, is beter voor mij en voor de passagiers.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door VIRM »

@Hauptbahnhof: en wat nu als er 20 toeristen allemaal los uurkaartjes willen kopen bij bijvoorbeeld de Dam? :mrgreen: Da's funest voor de punctualiteit. Hoe wordt daat mee omgegaan bij het GVB, wat betreft afrekenen op punctualiteit?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door ODRAIL »

Dan zou ik deze touristen doorverwijzen naar een servicepunt :idea: .
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Vinny »

VIRM schreef:Wat een verschil als een tram niet in de binnenstad rijdt. Ik zat gisteren in lijn 26 van Centraal Station naar halte Muziekgebouw, en wat kunnen die Combino's scheuren! *O* En Hauptbahnhof zat niet eens achter de stuurknuppel. :P
Ik vind dat nogal meevallen. Lijn 26 is natuurlijk een hoogwaardig uitgebouwde tramlijn. Het is verdorie de bedoeling dat die dingen 70 knallen (op de stukken waar het mag en kan). :Y

En dan nog vind ik het stuk door de Piet Heijntunnel lang duren. Met de auto knal ik er een stuk sneller doorheen voor mijn gevoel. Maar wellicht is dat psychologisch omdat ik dan zelf achter het stuur zit (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door JWM »

De trambuis is langer dan die voor het autoverkeer :P
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

VIRM schreef:@Hauptbahnhof: en wat nu als er 20 toeristen allemaal los uurkaartjes willen kopen bij bijvoorbeeld de Dam? :mrgreen: Da's funest voor de punctualiteit. Hoe wordt daat mee omgegaan bij het GVB, wat betreft afrekenen op punctualiteit?
Gewoon snel verkopen. De vertrekpunctualiteit geldt alleen bij beginpunten. Bij aankomstpunct op het eindpunt wordt er gekeken dat er niet te vroeg wordt aangekomen. Te laat kun je weinig aan doen.

Dus 20 toeristen? Gewoon snel verkopen en de laatste paar laat ik albast instappen terwijl ik vertrek. Ik heb ook nog de mogelijkheid om ze naar achteren te sturen maar persoonlijk vind ik dat erg aso en doe dat bij voorkeur niet. Alleen vanaf de eindpunten waar de vertrekpunct wordt bekeken.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door FLJ »

Omdat in het topic Nieuwe metro Amsterdam nu ook gediscussieerd wordt over de frequenties bij de metro plaats ik mijn reactie op het laatste bericht in dat topic maar even hier om het niet teveel door elkaar heen te laten lopen.
JWM schreef:
Volgende week zal ivm keertijden op RAI en WTC wel een wagen meer nodig zijn (ga ik van uit, heb ik (nog) niet opgezocht).
Nee, GVB verlaagt ook nog even de frequentie tijdens de werkzaamheden :')
Er zal worden gereden met een 10 minuten interval op lijn 52 (tussen Isolatorweg en Station Zuid) en een 12 minuten (!) interval op lijn 50 (tussen Station RAI en Gaasperplas). Waar de gegarandeerde overstap tussen lijn 50 en 54 gebleven is vraag ik mij af.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door JWM »

Vooral die 12 minutendienst tussen RAI en Gaasperplas is uiterst merkwaardig. Tussen Zuid en Isolatorweg komt het misschien omdat ze wellicht maar één perronspoor gaan gebruiken op Station Zuid en een stuk linkerspoor moeten rijden? En lijn 51 die in de zomerdienst elke 7,5 minuut rijdt wordt vervangen door een pendelbus die slechts elke 10 minuten rijdt en 's avonds en zondag om het kwartier :X
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door robert55 »

Zijn de vertrekhaltes op Stationseiland West gewisseld? Ik zag gisteren 13 en 17 op het binnenste spoor en daarnaast 5, 2 en 1
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

Ja. Tijdens hele zomerdienst.
Ivm hoogfrequente lijnen 1, 2 en 5 is het niet handig om ze sporen te laten delen. Wat mij betreft blijft het ook zo. Stuk beter.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Suus »

Ik vermoed dat donderdag 1 augustus en vrijdag 2 augustus tram 9 na 23:00 aanpassingen krijgt, er worden voegovergangen gesloopt bij het viaduct van de A10.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

Hebben wij geen memo van dus waarschijnlijk zal de tram er geen last van hebben en wordt het echte werk na 1:00 gedaan.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Edwin »

In 3 uur en 7 minuten een reactie gehad op mijn klacht gister bij t GVB. Een record? *bus*
Remember to check-out with your ov-chipcard.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door FLJ »

Ik had laatst een reactie binnen anderhalf uur, enkel sloeg de reactie nergens op en had voor de helft geen enkele relatie tot mijn klacht (zo beschreven ze het, ookal had ik er duidelijk ingezet dat het geen klacht betrof maar enkel een constatering).
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Edwin »

Mijn klacht werd doorgezet naar de lijnmanager, maar is in ieder geval snel opgepakt en blijft niet meer dan een maand liggen zoals bij CXX, want dan had mijn klacht geen zin meer gehad, ging over de zomerdienstregeling die te ruime rijtijden heeft waardoor er een chauffeur met -4 bij de wachthalte wegrijdt.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

Moet het dan niet naar het lijnteam worden doorgestuurd maar naar de afdeling die de dienstregeling maakt.
Verder is het idd zo dat de zelfde rijtijden worden gebruikt van de winterdienst. Vooral voor lijnen die veel last van verkeer hebben (noem maar een tram 4, 12 en 25) nu of tergend langzaam moeten rijden of veelste vroeg aankomen (zonder te hard te hebben gereden).

Maar jah, zoiets is niet makkelijk op te lossen omdat het verkeer geen enkele dag hetzelfde is. En oplossen halverwege de dienstregeling is al helemaal niet te doen omdat dan alle diensten opnieuw moeten worden gemaakt.
Tevens is de vraag of die halte intern ook als een wachthalte wordt aangemerkt.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door VIRM »

Edwin schreef:Mijn klacht werd doorgezet naar de lijnmanager, maar is in ieder geval snel opgepakt en blijft niet meer dan een maand liggen zoals bij CXX, want dan had mijn klacht geen zin meer gehad, ging over de zomerdienstregeling die te ruime rijtijden heeft waardoor er een chauffeur met -4 bij de wachthalte wegrijdt.
Het GVB is echt niet heilig met klachtenafhandeling hoor. :) Ik heb een poos geleden, ik denk inmiddels wel meer dan een maand, een klacht indienen omdat ze na drie maanden nog steeds geen antwoord hadden gegeven op een melding.
Ik vraag mij af of de klacht uberhaupt nog in het systeem staat. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door ODRAIL »

@VIRM: Kun je dan niet vragen of je klacht nog bestaat, en of er al iets mee gedaan is?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door ODRAIL »

Edwin schreef:Mijn klacht werd doorgezet naar de lijnmanager, maar is in ieder geval snel opgepakt en blijft niet meer dan een maand liggen zoals bij CXX, want dan had mijn klacht geen zin meer gehad, ging over de zomerdienstregeling die te ruime rijtijden heeft waardoor er een chauffeur met -4 bij de wachthalte wegrijdt.
Goed dat het inderdaad zo snel is opgepakt.

Bij de RET heb ik ooit ook een paar een klacht over de zomerdienst ingediend. Dit was in 2009, 2010, 2011 en in 2012. En ik was niet de enig die dit gedaan had. Maarja dan krijg je een standaard antwoord van het wordt volgend jaar veranderd en we zullen er naar kijken. Nou er is niets veranderd helaas :? .
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Edwin »

hauptbahnhof schreef:Moet het dan niet naar het lijnteam worden doorgestuurd maar naar de afdeling die de dienstregeling maakt.
Verder is het idd zo dat de zelfde rijtijden worden gebruikt van de winterdienst. Vooral voor lijnen die veel last van verkeer hebben (noem maar een tram 4, 12 en 25) nu of tergend langzaam moeten rijden of veelste vroeg aankomen (zonder te hard te hebben gereden).

Maar jah, zoiets is niet makkelijk op te lossen omdat het verkeer geen enkele dag hetzelfde is. En oplossen halverwege de dienstregeling is al helemaal niet te doen omdat dan alle diensten opnieuw moeten worden gemaakt.
Tevens is de vraag of die halte intern ook als een wachthalte wordt aangemerkt.
Vorig jaar zomerdienstregeling ervoer ik meerdere keren per week hetzelfde, alleen had ik toen nog geen smartphone (en dus ook niet de OVInfo app). Nu kan ik het zien aankomen, dat de bus te vroeg is, maar -4 en later zelfs -6 slaat natuurlijk nergens op.

Volgens een ex-GVB'er, heb ik vernomen dat voor lijn 21 halte Vredenhof ri. CS een wachthalte is, dat heeft hij mij verteld toen hij nog werkzaam bij het GVB was. Tevens heb ik nog voor de zomerdienstregeling meerdere chauffeurs gehad die bij Vredenhof te vroeg aankwamen en daar netjes hun tijd hebben afgewacht.

Dit was overigens de reactie die ik kreeg:
GVB schreef:Lijnmanagement
Ik dank u hartelijk dat u de moeite hebt genomen "in de pen te klimmen" om ons op dit voorval te wijzen. Dit stelt ons in de gelegenheid maatregelen te nemen om een dergelijke situatie in de toekomst niet meer voor te laten komen.
Onze chauffeurs zijn verplicht om de tijd bij de wachthaltes af te wachten. Uw klacht heb ik inmiddels doorgestuurd naar het lijnmanagement van bus 21, zodat de betreffende medewerker kan worden aangesproken op zijn manier van handelen en de overige medewerkers hier ook nog eens op gewezen kunnen worden. Ik ga ervan uit dat dit zal leiden tot verbetering van het gedrag (het naleven van de dienstregeling). Ik hoop dat u mijn excuses voor dit vervelende voorval wilt aanvaarden.
Edit: Niet elke klacht zal inderdaad goed behandeld worden, of zelfs vergeten, maar ik was verbaasd hoe snel ik antwoord heb gekregen en ook de wijze van de reactie terug. Of er wat mee gedaan wordt is een tweede, maar met zo'n antwoord voel ik mij wel serieus genomen (totdat het voorval zich weer afspeelt).
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Suus »

Het meest opvallende aan de klantenservice van het GVB is dat ze geen standaardreacties lijken te hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door STF »

Klopt helemaal, find_your_spot en ik hadden tot een paar jaar terug de gewoonte om op dezelfde dag, ongeveer dezelfde klacht in te sturen. Hij kreeg dan na twee dagen antwoord A. en ik kreeg na zeventien dagen antwoord B.
Als test lieten we htm_tram dan naderhand ook de klacht insturen, nou die kreeg vervolgens antwoord C...
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door microshit »

Hadden die 3 antwoorden dan wel dezelfde strekking, of waren die inhoudelijk ook nog eens anders?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door STF »

Mwah wisselend, de ene keer kwam het uiteindelijk wel op hetzelfde neer maar de andere keer kreeg je echt totaal andere antwoorden:

Tekst aan find_your_spot: "we zullen zo spoedig mogelijk de ontbrekende haltevertrekstaat gaan ophangen bij halte..."
Tekst aan htm_tram: "u dient contact op te nemen met Connexxion, aangezien halte... onder hun beheer valt"
Tekst aan mij: "wegens werkzaamheden ontbreekt de haltevertrekstaat tijdelijk bij halte..."

Maargoed, je krijgt tenminste antwoord en meestal deden ze er ook echt wat mee (nu waarschijnlijk nog steeds, maar we sturen geen klachten meer in), bij Veolia (Limburg) doen ze al zes jaar over het beantwoorden van mijn klachten/vragen. Hier in Luxemburg precies hetzelfde verhaal, zit al bijna een jaar op antwoord te wachten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: steveng en 84 gasten