Z2N doet Antwerpen (22 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N doet Antwerpen (22 foto's)

Bericht door Z2N »

Afgelopen nacht kreeg ik de slaap maar niet te vatten door alle hitte. Daarom besloot ik maar wat YouTube-filmpjes te kijken op mijn tablet. Zo stuitte ik onder andere ook op dit filmpje, gebaseerd rond station Antwerpen. Oorspronkelijk klikte ik het weg nadat het afgelopen was, maar het zette mij wel aan het denken, eigenlijk wou ik wel naar Antwerpen. Een harde knal vroeg in de ochtend (botsing tussen twee auto's onder het balkon voor mijn slaapkamerraam) maakte mij voor zessen wakker. Ik had tot in de avond niets te doen, en dus besloot ik, geïnspireerd door de video van de avond ervoor, naar Antwerpen te gaan. Gewapend met een Tienertoer-kaart (11 euro) en een Benelux-ticket (3,90) ging ik dus op weg. Mijn geplande reisroute was als volgt:

Code: Selecteer alles

- Alphen aan den Rijn
- Gouda
- Rotterdam 
- Antwerpen
- Turnhout (bus)
- Tilburg (bus)
- 's-Hertogenbosch
- Utrecht
- Alphen aan den Rijn (op tijd terug voor afspraak in de avond)
Met nog geen hap achter de kiezen vertrok ik naar het station. Onderweg pikte ik warme croissantjes op, en daar mijn Tienertour pas na 9:00 geldig was, en ik toch tijd genoeg had, startte mijn reis dus met een half uur durend ontbijt. Mjam!
Afbeelding

Even voor negenen ging ik dan echt op pad. Rond 8:50 kwam de Intercity naar Leiden station Alphen aan den Rijn binnen.
Afbeelding
NS ICM 4249 + 4020, Alphen aan den Rijn by Alfenaar, on Flickr

Even later kwam ook mijn trein het station binnen.
Afbeelding
NS SGM 2135, Alphen aan den Rijn by Alfenaar, on Flickr

Te Gouda kwam ik tijdens de overstap dit tafereel tegen op een ICMm (ultra-korte video). Wat voor error is dit dan wel?
Niet veel later was ik in Rotterdam, waar ik een overstap had op de geamputeerde Benelux. Tijdens het wachten onder andere dit tegengekomen.

ERTMS-Sprinter Light Train.
Afbeelding
NS SLT 2412, Rotterdam Centraal by Alfenaar, on Flickr

Een losse tweebaks Sprinter, afkomstig van de Hoekse Lijn.
Afbeelding
NS SGM 2133, Rotterdam Centraal by Alfenaar, on Flickr

En na een ruim kwartier:
Afbeelding
NMBS 2836 + NS Prio-rijtuigen, Rotterdam Centraal by Alfenaar, on Flickr

De reis naar Antwerpen was druk: het ontbrak tussen Roosendaal en Antwerpen aan genoeg zitplaatsen voor iedereen. Een kort bezoek naar de WC tussen Rotterdam en Dordrecht zorgde er al voor dat ik mijn eerste zitplek kwijt raakte, de rest van de reis werd verder afgelegd op een klapstoel.. Het weer was gelukkig wel veelbelovend! (not)
Afbeelding

Onderweg klaarde het gelukkig snel op, en de zon brak af en toe door. Na de aankomst in Antwerpen heb ik eerst deze IR-trein vastgelegd.
Afbeelding
NMBS 556 + 536, Antwerpen Centraal (-2) by Alfenaar, on Flickr

Ik was al wel eens door Antwerpen gereden (met de Thalys), maar nog nooit was ik in het station zelf geweest. Ik werd dan ook aangenaam verrast toen ik naar de roltrap liep: :)
Afbeelding

En verder.. :D
Afbeelding
Afbeelding

Een modern station, maar toch een authentieke sfeer: toch wel iets dat mijn spoorhart sneller laat kloppen.. :P

Het bijzondere aan station Antwerpen-Centraal is dat het station meerder verdiepingen heeft waar treinen stoppen: op niveau +1 en -1 stoppen treinen naar plaatsen ten zuiden van Antwerpen, op niveau -2 stoppen doorgaande treinen en de treinen naar het gebied ten noorden van de stad. Vanaf niveau 0 (waar tickets, service en retail zit) geeft dat een leuk effect
Afbeelding

Op het station was aardig wat te zien:

Een Desiro ML (ging overigens nergens heen, had panne).
Afbeelding
NMBS Desiro 08025, Antwerpen Centraal by Alfenaar, on Flickr

Een grappige Waal (!)
Waalse humor is leuker als je Frans spreekt, en raad eens..
Afbeelding

Tekenen van de taalstrijd: na Brussel gaat deze trein namelijk ineens naar Nivelles. :N
Afbeelding
NMBS Desiro 08004, Antwerpen Centraal by Alfenaar, on Flickr

Een MS80 'Break', aankomst.
Afbeelding

Nog meer Breaks. Toch handig, zo'n sandwich aan spoor in een station!
Afbeelding

Vanaf Antwerpen wou ik per bus verder reizen naar Tilburg, met een De Lijn-dagkaart. Hiervoor moest ik eerst vanaf het busstation bij perron 1 de snelbus pakken naar Turnhout. Maar ik kende de stad niet, en een routebeschrijving naar 'het busstation' bracht mij naar de F. Rooseveldplaats, een paar minuten lopen vanaf het CS. Maar daar geen perron 1, (nummering vanaf 11, logisch!), en dus had ik geen idee waar mijn bus was. Toen ik eindelijk de juiste halte vond, was mijn bus al weer weg.. :@

Een andere bus dan de gene die ik wou hebben: vertrek vanaf perron 45 (!).
Afbeelding
Connex 122234, Antwerpen F. Rooseveltplaats by Alfenaar, on Flickr

In de avond had ik een afspraak ergens terug in Alphen, en omdat ik wel nog wat wou zien voordat ik terug ging, maar toch ook bijtijds weg moest, besloot ik de trein te nemen voor een rit Antwerpen - Roosendaal - 's-Hertogenbosch - Utrecht - Alphen. Ik ging terug naar het CS (enige rit per bus van de dag, en voor deze 400 meter was een vijf-euro dagkaart achteraf gezien best duur..), en kocht een kaartje naar de grens.

Voor de aankomst van mijn trein naar Roosendaal kwam deze nog even langs (richting het zuiden).
Afbeelding
Thalys 4536, Antwerpen Centraal (-2) by Alfenaar, on Flickr

Tussen Roosendaal en 's-Hertogenbosch haalde ik slaap in (laat in slaap vallen en vroeg wakker eisde zijn tol). In 's-Hertogenbosch bleek de IC naar Schagen met +10 te rijden, extra druk dus! Daar ik nu wel weer wakker was kon ik weer foto's maken.
Afbeelding
NS VIRM, 's-Hertogenbosch by Alfenaar, on Flickr

Eenmaal in Utrecht was de +10 al weer +5 geworden. Tijdens mijn laatste treinoverstap van de dag kwam onder andere deze SGM langs richting Breukelen.
Afbeelding
NS SGM 2990, Utrecht Centraal by Alfenaar, on Flickr

En uiteindelijk ook de trein rechts: de trein terug naar huis.
Afbeelding
Zon.. by Alfenaar, on Flickr

Uiteindelijk ben ik zo'n acht uur op reis geweest (en dat voor 25 euro!). Vonden we leuk, vonden we leuk! :P *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N doet Antwerpen (22 foto's)

Bericht door Etienne »

Dat is inderdaad het nadeel in Antwerpen, rond het CS liggen diverse bushaltes en de Rooseveltplaats. Op de Rooseveltplaats komen praktisch alle bussen in de stad. (Kijk ook eens hier: http://www.delijn.be/images/Antwerpen_A ... 7-8421.pdf).

[nerdmodus]De 112234 is van Autocars De Polder en De Polder zit weer in de Connexgroep[/nerdmodus]
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Z2N doet Antwerpen (22 foto's)

Bericht door julsteren »

Tof verslag :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Z2N doet Antwerpen (22 foto's)

Bericht door isadora »

Schitterende foto's!!! Mooi verslag. :pos:

Maar wat bedoel je eigenlijk met:
Te Gouda kwam ik tijdens de overstap dit tafereel tegen op een ICMm (ultra-korte video). Wat voor error is dit dan wel?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Z2N doet Antwerpen (22 foto's)

Bericht door dylanwild94 »

ik ben zelf ook eens op Antwerpen-centraal geweest en vind het ook een zeer mooi station en als ik de kans krijg zou ik er zo heen gaan (A)
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N doet Antwerpen (22 foto's)

Bericht door Z2N »

isadora schreef: Maar wat bedoel je eigenlijk met:
Te Gouda kwam ik tijdens de overstap dit tafereel tegen op een ICMm (ultra-korte video). Wat voor error is dit dan wel?
De letters zaten niet mooi op het beeldscherm: de letters stonden een beetje dubbelop, en bovendien wisselde welke pixels wel of niet aanstonden. Zie anders het filmpje eronder (tenzij je die niet kan zien binnen het forum, zie in dat geval hier het YouTube-filmpje).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Z2N doet Antwerpen (22 foto's)

Bericht door isadora »

Z2N schreef:....... Zie anders het filmpje eronder (tenzij je die niet kan zien binnen het forum, zie in dat geval hier het YouTube-filmpje).
Dank je, dat ontbrak er dus aan (voor mij), dat filmpje.
Hypnotiserend effect inderdaad. :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Z2N doet Antwerpen (22 foto's)

Bericht door Michael »

Leuk verslag.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N doet Antwerpen (22 foto's)

Bericht door Milco »

Leuk verslagje met mooie foto's! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten