Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
trolley2000
Berichten: 45
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door trolley2000 »

Jelmer schreef:kan iemand een overzicht van de kentekens van de nieuwe trolley's geven?
Busnummer kenteken
5243 07-BBX-3
5244 08-BBX-3
5245 09-BBX-3
5246 11-BBX-3
5247 12-BBX-3
5248 13-BBX-3
5249 16-BBX-3
5250 19-BBX-5
5251 18-BBX-5
5252 17-BBX-5
5253 16-BBX-5

Na de Hess trolley 5239 is ook de 5241 in de nieuw trolley huisstijl in de lijndienst gezien. Als laatste is nu de 5238 aan de beurt. In de nieuwe Hess trolleys is de motor van 240 KW helemaal achterin geplaatst waarmee alleen de achteras wordt aangedreven. Voorin viel mij het zachte motorgeluid en de vering op. Achterin is de motor enigszins hoorbaar.
Wat zouden de chauffeurs van deze nieuwe trolleys vinden qua rijgedrag en werkcomfort achter het stuur?
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door koekje »

5238 is ook al omgespoten hoor, zelf meegenomen gisteren op lijn 3.

Afbeelding

Ik vind de nieuwe Hess bussen een waardige opvolger van de vorige serie. Op veel vlakken beter! Er zijn nog wel een paar puntjes die op de -i gezet moeten worden, maar dat gaat helemaal goed komen. Dat is normaal als er nieuw materieel is. :Y
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door Srananbloke »

Welke puntjes zijn dat koekje?

Ik vind het ook prima bussen, alleen de krappe éénzitter voorin blijft een misser.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door Srananbloke »

Vandaag voor het eerst eens de 31 geprobeerd naar Nijmegen vanuit Arnhem. Ik had namelijk geen zin in die vervangende NS-bus. Niet de hele route, want ik stapte rond half 7 op bij het Kroonsewal viaduct en stapte uit op Plein 44.

Als het niet druk op de weg is en redelijk rustig in de bus, dan is het een comfortabele en snelle route. Kan me echter voorstellen dat het ook anders kan zijn buiten de schoolvakanties, vond het in ieder geval een prima rit. Doet qua tarief niet echt onder voor een enkeltje Arnhem Zuid-Nijmegen met de trein. Zal het vaker in overweging nemen als ik in de Laar West ben en te lui om naar station Zuid te lopen :P

Er wordt kennelijk nog steeds gewerkt aan de plaatsing van DRIS-portalen. In Arnhem is er vandaag eentje geplaatst bij de Hoflaan, in noordelijke richting. Pal naast een trolleymast. Best onzinnig met zoveel haltes die wel worden voorzien van een DRIS bevestigd aan de trolleymast. Waarom kan dat hier niet?
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door BrengMe »

Ik pak lijn 31 regelmatig als ik vanuit Arnhem naar school in Lent ga. Ik stap altijd op Kronenburg op en stap bij het station in Lent weer uit. De drukste stukken die ik van de lijn ken zijn Arnhem CS-Randweg en Oosterhout-Nijmegen. Daartussen is het altijd rustig. ik vind het moeilijk te beoordelen of dit snel of langzaam is, maar ik doe over het hierboven genoemde ritje altijd een half uur. Één ding weet ik wel zeker, het is sneller dan lijn 14.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door fogeltje »

BrengMe schreef:Ik pak lijn 31 regelmatig als ik vanuit Arnhem naar school in Lent ga. Ik stap altijd op Kronenburg op en stap bij het station in Lent weer uit. De drukste stukken die ik van de lijn ken zijn Arnhem CS-Randweg en Oosterhout-Nijmegen. Daartussen is het altijd rustig. ik vind het moeilijk te beoordelen of dit snel of langzaam is, maar ik doe over het hierboven genoemde ritje altijd een half uur. Één ding weet ik wel zeker, het is sneller dan lijn 14.
Ik heb twee keer met lijn 31 gereden, een keer Malvert - HAN (Arnhem) en een keer Weezenhof - station Elst. Beide keren was het drukste stuk tussen Dukenburg en Burchtstraat. Maar op basis van twee ritten kan ik verder weinig zeggen.
"Een touringcar is geen bus"
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door Trolley0144 »

De nieuwe hess trolleys zijn nu een aantal weken in gebruik wat mij opvalt is dat het lijnnummer aan de voorkant niet helemaal gefilmd wordt, is er soms een ander ledverlichting type gebruikt weet iemand of ze dat nog gaan veranderen verder zijn het fijne bussen om in te zitten vooral omdat ze nu airco hebben vooral met het warme weer van de afgelopen dagen.
Ik vind eigenlijk dat ze de berkhoftrolleys ook moeten overspuiten dat blauwe staat eigenlijk niet meer met de rest van het wagenpark de nieuwe kleuren zijn veel mooier.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door Frank »

fogeltje schreef:
BrengMe schreef:Ik pak lijn 31 regelmatig als ik vanuit Arnhem naar school in Lent ga. Ik stap altijd op Kronenburg op en stap bij het station in Lent weer uit. De drukste stukken die ik van de lijn ken zijn Arnhem CS-Randweg en Oosterhout-Nijmegen. Daartussen is het altijd rustig. ik vind het moeilijk te beoordelen of dit snel of langzaam is, maar ik doe over het hierboven genoemde ritje altijd een half uur. Één ding weet ik wel zeker, het is sneller dan lijn 14.
Ik heb twee keer met lijn 31 gereden, een keer Malvert - HAN (Arnhem) en een keer Weezenhof - station Elst. Beide keren was het drukste stuk tussen Dukenburg en Burchtstraat. Maar op basis van twee ritten kan ik verder weinig zeggen.
In Elst is het inderdaad altijd erg rustig. Is ook niet zo heel vreemd. Ten eerste is het aantal ritten per uur van Elst naar Nijmegen afgelopen december van twee naar zes gegaan en ten tweede doet lijn 31 alleen de kant van Elst aan waar het station ligt. De trein is eigenlijk altijd sneller en als je in de buurt van een station moet zijn eigenlijk niet duurder (of zelfs goedkoper). De frequenties zijn minstens net zo goed.

Wat Elst betreft heeft lijn 14 volgens mij meer potentieel. Aan de westkant van Elst hebben heel lang vier bussen per uur naar Arnhem gereden, alleen de laatste jaren waren ze desastreus slecht gepland (voor mensen uit Elst iig). Het mooie van de route door het westen van Elst is dat elke halte op ongeveer een kwartier lopen van het station ligt (plus of min vijf minuten) dus dan is het aantrekkelijker om de bus te nemen.

Richting Arnhem is lijn 31 ietsje aantrekkelijker, met name als je op winkelcentrum Kronenburg moet zijn. Als ik in het centrum moet zijn kan ik qua tijd en qua geld meestal beter de trein nemen, qua loopafstand niet.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door koekje »

Trolley0144 schreef:De nieuwe hess trolleys zijn nu een aantal weken in gebruik wat mij opvalt is dat het lijnnummer aan de voorkant niet helemaal gefilmd wordt, is er soms een ander ledverlichting type gebruikt weet iemand of ze dat nog gaan veranderen verder zijn het fijne bussen om in te zitten vooral omdat ze nu airco hebben vooral met het warme weer van de afgelopen dagen.
Ik vind eigenlijk dat ze de berkhoftrolleys ook moeten overspuiten dat blauwe staat eigenlijk niet meer met de rest van het wagenpark de nieuwe kleuren zijn veel mooier.
Lijnnummer wordt wel helemaal gefilmd, maar als je een beetje schuin langs de bus staat bedekt een stuk raamfolie de koersfilm.

Wat bedoel je met "andere LED verlichting"? Het is allemaal hetzelfde. De vorige bussen hebben geen LED's.

Berkhof trolleys overspuiten voor die paar jaartjes dat ze nog rijden is mijns inziens kapitaalvernietiging. :roll:
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door fred1954 »

Trolley0144 schreef: Ik vind eigenlijk dat ze de berkhoftrolleys ook moeten overspuiten dat blauwe staat eigenlijk niet meer met de rest van het wagenpark de nieuwe kleuren zijn veel mooier.
Het zou wel mooier zijn, maar net zoals koekje zegt, de Berkhofs gaan er langzamerhand uit. Ik meen dat er in 2015 een aantal nieuwe Hess bussen komen, en dan in 2016 een aantal en als laatste in 2017 een aantal. Vanaf dat moment zijn alle Berkhofs vervangen en rijden er in Arnhem op de trolleylijnen alleen maar Hess bussen. Voor die paar jaar ga je niet al die Berkhofs overspuiten. Zonde van het geld.

Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met lijn 4. De wethouder van verkeer in Arnhem wil graag lijn 4 trollyficeren, misschien gekoppeld aan (de korte) lijn 2. Die kunnen m.i. alleen gereden worden met standaard bussen. Misschien dat er nog een ordertje geplaatst wordt voor een paar standaard Hess-bussen. Wellicht heeft koekje iets gehoord over de voortgang van de plannen voor lijn 4?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door BrengMe »

Koppelen kan wel een idee zijn, maar er zit een verschil in frequentie op die lijnen. Daar moet je dan wel op letten.

Wat mij een idee lijkt is om lijn 2 te verlengen naar Holthuizen, over de route van lijn 8. De route door het centrum lijkt me misschien niet zo slim, maar die kan door een andere lijn overgenomen worden.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door koekje »

Ik zie ook geen heil in het trolleyficeren van de huidige lijn 4. De route moet dan veel directer worden. Lijn 8 zou dan eventueel verlengt kunnen worden om de gedeeltes die vervallen op te vangen.

Ik stem ook voor een koppeling aan lijn 2. Het gaat de wethouders vooral om de trolleybus beschikbaar te maken in De Laar Oost, dus dan zou dit een optie kunnen zijn:

Lijn 2 Hoogkamp -> De Laar Oost

- Hoogkamp
- Willemsplein
- CS
- Nelson Mandelabrug
- Malburgen West
- Kronenburg
- Burgermeester Matsersingel
- Randweg / Meubelboulevard
- Venlosingel
- Maastrichtsingel
- Limburgsingel
- Eindhalte Lange Akkers (Keerlus)

Los van de bovenleiding zijn er op deze route weinig infrastructuuraanpassingen nodig. De Laar Oost is geschikt voor geleed materieel, heb vroeger vaak genoeg een Citaro G of Duvedec door die straten gejaagd. Het is niet heel ruim, maar het kan wel gewoon.

Maar we gaan we zien wat er uiteindelijk zal gebeuren. Voorlopig zijn het plannen vanuit de gemeente. Dit gaat dus nog jaren duren voor er een concreet plan is.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door Srananbloke »

Zou wel de beste en snelste route kunnen zijn die inderdaad niet al te veel aanpassingen vergt, maar ik zou er geen geleed materieel op inzetten. Mijn ervaring leert dat door de jaren heen elke stadsdienst van/naar/door De Laar Oost een vrij lage bezetting kent. Mocht er echt iets in de vorm van een trolley naar de Laar Oost komen, gewoon zorgen voor een paar standaardbussen.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door koekje »

Als je in al die jaren 'iets' geleerd moet hebben is dat je zoveel mogelijk hetzelfde materieel moet hebben. 12 meter trolleys aanschaffen gaat fout, die komen dan geheid op andere lijnen terecht.

Lage bezetting in De Laar Oost is niet zo erg. Richting Kronenburg en Malburgen West is genoeg aanbod. En het kan natuurlijk nog groeien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door Daniel »

Dat valt toch wel mee met de trolleys? Goed, het is al 8 jaar geleden dat ik in Arnhem stage liep, maar ik had destijds op lijn 3 altijd een 12-meter trolley. De 12-meter trolleys reden weleens op de overige lijnen, maar er zat toen nooit een gelede op een lijn die met 12 meter hoorde te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door Srananbloke »

Klopt. Lijn 3 jarenlang was jarenlang het terrein van de Volvo's. Inzet op andere lijnen was zeldzaam, maar kwam soms voor. Hetzelfde gold voor de inzet van geledes op lijn 3 (weleens tijdens schoolvakanties). Bij de trolleys ligt het toch iets anders dan bij de niet-trolleys qua inzet.

Over een eenduidige keus qua materieel valt zeker wat te zeggen qua kosten en onderhoud. Maar de bezettingsgraad op lijn 4 is m.i. te laag om bijv. een kwartiersdienst met gelede bussen te rechtvaardigen. Ga desnoods voor een standaardtrolley van Hess, de Zwitsers hebben zich in Arnhem inmiddels wel bewezen.

Maar goed, we wachten wel af wat er uitkomt. Ik denk ook wel dat er voorlopig nog geen beslissingen worden genomen, laat staan dat er extra materieel wordt aangeschaft :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door koekje »

De gelredome vitessependels hebben nu ook eigen lijnnummers gekregen:

Lijn 660

Lijn 662

Lijn 627

Lijn 643
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door Trolley0144 »

Staan de Van Hool en Berkhof trolleybussen nog steeds in Lelystad opgeslagen of zijn ze al door verkocht want ik wil binnenkort naar het Aviodome toe.
Weet iemand wat de kilometerstanden zijn van de Van hool en Berkhof trolleys.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door koekje »

Er wordt al lang om gevraagd om de haltenaam "brabantse poort" te wijzigen naar "station dukenburg". Iedereen mag nu stemmen van breng:

http://www.breng.nl/reizen-met-breng/14 ... m-uit/3008
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50897
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door Suus »

Interessante opmerking:
Update 21 augustus - Helaas is gebleken dat de vorige enquête actief werd gemanipuleerd. Er is daarom een nieuwe enquête gestart waarbij het stemmechanisme is verbeterd. Had u reeds uw stem uitgebracht, dan kunt u dat opnieuw doen. Onze excuses voor het ongemak. ..
:') :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door 010jongen »

Vandaag een ritje met lijn 2 naar hoogkamp gemaakt, vind het een nutteloze investering die gedaan is om een trolley te laten rijden die maar 2x per uur rijdt en geheel leeg rond rijdt. Verder wel een leuke route.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door koekje »

Ik volg de berichtgeving omtrent Brabantse poort / Station Dukenburg. De redenen die aangedragen worden slaan nergens op. Omroep Brabant roept alle brabanders op om op Brabantse Poort te stemmen. De Nijmegenaren zelf vinden Station Dukenburg een veel logischere keuze. Ik ben het met het laatste eens.

Een bushalte moet een logische naam hebben, het moet gelijk duidelijk zijn WAAR je bent. Dat hier nog een poll over gehouden moet worden... -o-
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door Freek »

Lijkt mij ook duidelijk ja. Gelijktijdig zijn er ook mensen die stellen dat Dukenburg meer is dan het station alleen en daarom verwarring saaien. Dat argument is niet helemaal onzin natuurlijk.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door fogeltje »

Maar volgens de criteria van de haltenamenwedstrijd van vorig jaar is de naam "niet goed" en is de naam "Station Dukenburg" (los van het feit dat dit in één lijn zou zijn met haltes bij andere stations in de regio) logischer. Haltes zijn vernoemd naar een straat of belangrijke bestemming bij de halte. Als een halte op de Fogeltjeslaan ligt, dan zal de halte niet zo heten (want die laan is best lang) maar vernoemd worden naar de kruisende Azijnpissersstraat die vlakbij ligt. Of haltes worden dus vernoemd naar belangrijke bestemmingen. De Brabantse Poort, het bedrijventerrein (hoewel er misschien ook wat busladingen Japanners juist het spoorwegviaduct op de plaat willen zetten, dat heet ook zo) zal niet de belangrijkste bestemming voor die mensen zijn. Het busstation zelf zal als overstapplaats wat reizigers hebben, het winkelcentrum is populair en het ligt gewoon aan een treinstation. In ieder geval de naam Dukenburg erin lijkt me daarom logisch. Omdat het bij het station ligt lijkt het me voor de duidelijkheid het beste om het Station Dukenburg te noemen. Deze naam heeft de halte in het verleden ook gehad. Breng maakt overigens een fout waarvan in twittermans al heb verwittigd. Breng stelt dat het busstation al sinds de jaren 80 Brabantse Poort heet. Dat is sinds de jaren 90 en wel 28 oktober 1994. Hiervoor had de halte verschillende smaken: Station Dukenburg, Dukenburg (Station) NS, Busstation Dukenburg maar ik ben ook Winkelcentrum Dukenburg tegenkomen. Daar moet ik ook nog bij zeggen dat ik niet weet hoe het er vroeger allemaal bij lag. Het kan zijn dat streeklijnen gewoon een halte bij het station hadden en dat er bij het winkelcentrum ook nog een busstation lag. Ik weet alleen dat het oude busstation dichter tegen het winkelcentrum aanlag (en vandaar wellicht een tijdje ook Winkelcentrum of Busstation als naam had en niet Station).

Verder vind ik het vooral een humoristische zaak. Ik weet ook niet hoe serieus een @Nijmeegsebus het nu allemaal bedoeld heeft maar ik vind het eigenlijk wel hilarisch dat Omroep Brabant en Gelderland dit oppakken.

Overigens heeft die Rene van Berlo, die dit weer aangezwengeld heeft (en twittermans hier overigens al sinds december regelmatig over "lastig valt") deze naamswijziging toen in die wedstrijd gesuggereerd EN dit is overgenomen door Breng en hij heeft er een prijs voor gehad. Alleen waren ze vergeten de wijziging op te nemen. De halteborden tonen sinds december de nieuwe naam, de rest van de dienstregeling niet.
"Een touringcar is geen bus"
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #13

Bericht door Srananbloke »

Ja inderdaad, over die haltewijzigingen (waaronder Dukenburg) heb ik toen nog het 1 en ander gelezen. Vreemd dat het voor vrijwel alle haltes toen is aangepast, behalve Brabantse Poort/Dukenburg (of is dit ook bij andere haltes in de regio het geval?). Externe partijen die hier misschien nog een bepaalde rol in hebben gespeeld?

Snap trouwens niet zoveel van de ophef die hierover is ontstaan, voorzover je het 'ophef' kunt noemen. Een naamswijziging naar station Dukenburg lijkt me niet meer dan logisch. En dat Omroep Brabant er zich mee bemoeit vind ik al helemaal onzinnig. Zou RTV Arnhem ook een poll opstarten als in Australië wordt bepaald dat Arnhemland een nieuwe Aboriginalnaam krijgt? :roll: :lol:

In other news: Ik zag het volgende vermakelijke papiertje op diverse plekken in de stad opduiken de afgelopen dagen:

Afbeelding
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten