Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Klaasje »

Zoals wel bekend is de Fyra-treindienst tot nu toe geen succes. Ik denk dat dit voor een groot gedeelte komt doordat er alleen maar korte reisjes met de trein te maken zijn waardoor de tijdswinst van de snelheid grotendeels in rook op gaat door de tijd die je kwijt bent met overstappen. Hoewel dat niet anders kan door de manier waarop de overheid de toegang tot de HSL geregeld heeft is het natuurlijk niet verkeerd daar eens over na te denken. Kortom, bedenk rechtstreekse lijnvoeringen waar de HSL in gebruikt wordt op zo'n manier dat er een aantrekkelijk reisproduct voor een breed publiek ontstaat.
Regels:
- Gebruik de HSL-Zuid
- Je mag upgrades voor bestaande lijnen verzinnen als dat nuttig lijkt, hou het wel realistisch. (dus niet 200 km/h voor het rijden van een stukje 20 km.)
- Het gaat hier niet over de kosten van al dat moois.
- Laat je fantasie de vrije loop *O*
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Klaasje »

Hierbij mijn eigen aftrap:
ICE: Amsterdam CS-Schiphol-Rotterdam-Eindhoven-Venlo-Keulen.
Thalys: Amsterdam CS - Schiphol-Rotterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs.
IC's (Max 200 á 250 km/h)
1. Groningen-Zwolle-Almere C-Amsterdam Zuid-Schiphol-Rotterdam CS-Breda. (Geen stop op Dvd en Lls dus.)
2. Antwerpen-Noorderkempen-Breda-Eindhoven-(Venlo-Keulen)
3a. Ruhrgebied-Arnhem-Utrecht-Amsterdam Z-Schiphol. (vleugeltrein van 3b)
3b. Ruhrgebied-Arnhem-Utrecht-Rotterdam. (vleugeltrein van 3a)
4. Den Haag - Rotterdam - Antwerpen - Brussel. (Niet via Breda dus)
5. Zwolle-Amersfoort-Utrecht-Rotterdam-Antwerpen-Brussel.

Het pakket aan "snelheidsmaatregelen":
Almere C-Lelystad: 160 km/h
Utrecht - Amsterdam: ingebruikname 200 km/h
Utrecht - Rotterdam: upgrade 160 km/h
Zwolle-Amersfoort: Upgrade 160 a 180 km/h
Breda-Venlo-Duitse grens: Upgrade 160 a 180 km/h
Utrecht-Arnhem-Emmerich: Upgrade 180 a 200 km/h
Laatst gewijzigd door Klaasje op zo 20 mar 2011, 21:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Caspar »

Doe dan ook meteen Utrecht- Arnhem- Emmerich 200km/u :D
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Fles »

Klaasje schreef: 2. Antwerpen-Noorderkempen-Breda-Eindhoven
doortrekken naar Venlo en Köln. Stop alleen daar ook.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Daniel »

En als je voor lijn 5 toch al Zwolle - Amersfoort en Utrecht - Rotterdam gaat upgraden kan 't stuk Utrecht - Amersfoort daar ook wel bij, da's maar kort vergeleken met de andere twee.
Ruhrgebied - Rotterdam via Amsterdam Zuid vindt ik wel een wat merkwaardige route overigens...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Klaasje »

Caspar schreef:Doe dan ook meteen Utrecht- Arnhem- Emmerich 200km/u :D
Vergeten :@
Fles schreef:
Klaasje schreef: 2. Antwerpen-Noorderkempen-Breda-Eindhoven
doortrekken naar Venlo en Köln. Stop alleen daar ook.
Misschien wel een goede. Dan wel met stop in Eindhoven.
Daniel schreef:En als je voor lijn 5 toch al Zwolle - Amersfoort en Utrecht - Rotterdam gaat upgraden kan 't stuk Utrecht - Amersfoort daar ook wel bij, da's maar kort vergeleken met de andere twee.
Voor die hele 20 km, terwijl er aan beide einden gestopt wordt? Dat is weinig winst schat ik zo in.
Daniel schreef:Ruhrgebied - Rotterdam via Amsterdam Zuid vindt ik wel een wat merkwaardige route overigens...
Ik wou deze trein langs Amsterdam laten rijden en wou eigenlijk ook dat deze trein naar Rotterdam zou gaan. Hoeveel trager/sneller zou deze route eigenlijk zijn? Misschien zijn vleugeltreinen wel een goed idee :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Suus »

Utrecht - Rotterdam 200 km/h. Okee, klinkt leuk, en vanaf Utrecht tot Woerden wil het misschien nog wel lukken, maar daarna kom je op een spoorlijn terecht die eigenlijk een soort waslijn in. De rails zakt weg in het moeras terwijl de stukken die wel gefundeerd zijn, zoals bruggen dat niet doen, waardoor de trein een harde klap ontvangt. Dat kan je eigenlijk alleen maar tegengaan door de volledige spoorlijn op een betonconstructie te plaatsen, maar dan kan je de treindienst wel een tijdje gaan onderbreken om dat goed te willen doen...

Overigens is de situatie tussen Gouda en Woerden al zo ernstig dat de bebouwing vlakbij de spoorbaan (bijvoorbeeld in Papekop) nu last begint te krijgen van de werkelijk immense zandlagen onder de spoorlijn die tegen de fundering aan botsen. Die huizen dreigen nu te gaan schuiven met alle gevolgen van dien...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef:
Daniel schreef:En als je voor lijn 5 toch al Zwolle - Amersfoort en Utrecht - Rotterdam gaat upgraden kan 't stuk Utrecht - Amersfoort daar ook wel bij, da's maar kort vergeleken met de andere twee.
Voor die hele 20 km, terwijl er aan beide einden gestopt wordt? Dat is weinig winst schat ik zo in.
Ik denk dat er vooral winst te behalen valt door Utrecht-Amersfoort viersporig te maken. En als je dan toch bezig gaat... kan de snelheid ook meteen omhoog. :wink: (Al is 160km/h dan misschien wel genoeg voor zo'n kort traject).

Leuk lijstje verder maar van de 5 routes gaat er maar één over de HSL-Zuid tussen Shl en Rtds dus samen met die Thalys en ICE vier treinen. Daar mogen toch wel meer IC's overheen.

Dan denk ik toch vooral aan Amsterdam-Vlissingen (daarvoor zou er dan bij Lage Zwaluwe een verbinding tussen de HSL en de lijn naar Roosendaal moeten komen). Wat dat is nu juist zo'n verbinding die er nu alleen maar slechter op wordt door de Fyra, terwijl het zo veel sneller kan.

Verder zou ik een HSL-IC Utrecht-Antwerpen niet over Rotterdam laten rijden maar over Breda. (Als er geen spoorlijn Utrecht-Breda komt, anders misschien Utrecht-Den Bosch upgraden)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Daniel »

Een verbinding bij Lage Zwaluwe lijkt me krap, vooral vanwege de lange helling van de HSL-brug en het na het station weer omhoog gaan van de HSL over de lijn naar Roosendaal heen. En aan de andere kant van 't Hollands Diep kan je eigenlijk alleen fatsoenlijk een aansluiting maken vanuit Dordrecht de HSL op, niet vanuit Roosendaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Klaasje »

reisthijs schreef:Dan denk ik toch vooral aan Amsterdam-Vlissingen (daarvoor zou er dan bij Lage Zwaluwe een verbinding tussen de HSL en de lijn naar Roosendaal moeten komen). Wat dat is nu juist zo'n verbinding die er nu alleen maar slechter op wordt door de Fyra, terwijl het zo veel sneller kan.
Als je een trein van en naar Zeeland via de HSL zou laten rijden zou ik dat vanaf Rotterdam over het klassieke net doen. Dan kan je tenminste Dordrecht nog aandoen. Zo zielig zijn ze in Zeeland en Roosendaal nou ook weer niet.
reisthijs schreef:Verder zou ik een HSL-IC Utrecht-Antwerpen niet over Rotterdam laten rijden maar over Breda. (Als er geen spoorlijn Utrecht-Breda komt, anders misschien Utrecht-Den Bosch upgraden)
Waarom zou je dat precies willen? Volgens mij is de route via breda langer en trager.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Chauf21 »

Interessant topic waar ik wel al eens vaker over heb gefilosofeerd :)
Het is denk ik ook wel goed om eerst even na te denken over de rol die HSL-treinen in Nederland (moeten/kunnen) gaan spelen. Moeten dat internationale treinen zijn of alleen binnenlandse? Wil je die treinen integreren in de landelijke dienstregeling (zie de s140) of zijn het losliggende treinen die je tussen de andere treinen in wilt bewegen?
Zelf zie ik de HSL-treinen binnen Nederland als 'echte' intercity die alleen de belangrijkste steden aan doen. Daarnaast verwelkom ik graag internationale IC-verbindingen. Beide punten kunnen denk ik goed worden verweven in een voor binnenlands vervoer geschikt HSL-net.

De huidige en geplande Fyra- en Thalys treinen tussen België/Breda/Rotterdam - Amsterdam zou ik handhaven. Ook het plan van DB (Eurostar Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel - (...) - Londen) mag van mij worden gerealiseerd.
Een missende link is nu nog Rotterdam - Ruhrgebied. Op zich zou ik voor de vorige optie van Klaasje willen gaan; een HSL Rotterdam - Schiphol - Amsterdam (Zuid) - en verder als s100. Als we nog enigszins realistisch willen blijven, denk ik niet dat er voldoende potentieel is voor vleugeltreinen van/naar zowel Amsterdam als Rotterdam, alhoewel ik het uiteraard graag zie gebeuren. Qua reistijd zal de route via Amsterdam Zuid ongeveer vijftien-twintig minuten langer zijn. Laat de markt hier maar bepalen, zou ik dan bijna willen zeggen. Ook zou ik nog willen opteren voor een ICE Rotterdam - Antwerpen - Brussel - (...) - München.

Blijft staan dat de verbinding tussen Rotterdam en het oosten achtergesteld blijft. Ik zie dus nog wel wat in IC-treinen Den Haag C (niet HS) - Rotterdam - Breda - Eindhoven - Venlo - (...) - Keulen. Daarmee krijg je een snelle verbinding met het oosten en kan de huidige s1900 als sneltrein fungeren zonder dat de reistijd op de langere afstand voor iedereen toeneemt. Tussen Den Haag en Rotterdam is de infrastructuur 4-sporig, 160 km/h, tussen Rotterdam en Breda gaat de route via het HSL-spoor. De goederentreinen tussen Breda en Tilburg rijden meer dan nu via de Betuweroute en er is de mogelijkheid om tussen Breda en Eindhoven met 160 km/h te rijden. Het liefst sneller, maar dat gaat volgens mij niet vanwege de overwegen en hoeveelheid stations e.d.
Verder een IC-trein Den Haag C - Schiphol - Amsterdam Zuid - Amersfoort - Deventer - Hengelo - Bad Bentheim (...) - Hamburg, naast de huidige IC-trein s140 die dan in Amsterdam C start/eindigt.
Een motie over IC-treinen 1,2 en 4 zal ik ondersteunen ;)
enkelereis
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 17:08
Locatie: Mt

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door enkelereis »

Intercity's in Nederland 160km/h laten rijden. Bochten die voor 110 km ingelegt zijn kun je rustig met 130 nemen en bochten voor 120 kun je ook met 130km/h nemen ( Eigen ervaring ) het zorgt alleen voor extra onderhoud aan het spoor. alleen sommige stukken is het niet verstandig om met baanvaksnelheid te rijden noem geen trajecten maar denk maar aan de 800.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Fles »

enkelereis schreef: alleen sommige stukken is het niet verstandig om met baanvaksnelheid te rijden noem geen trajecten maar denk maar aan de 800.
Whut? :?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef:
reisthijs schreef:Dan denk ik toch vooral aan Amsterdam-Vlissingen (daarvoor zou er dan bij Lage Zwaluwe een verbinding tussen de HSL en de lijn naar Roosendaal moeten komen). Wat dat is nu juist zo'n verbinding die er nu alleen maar slechter op wordt door de Fyra, terwijl het zo veel sneller kan.
Als je een trein van en naar Zeeland via de HSL zou laten rijden zou ik dat vanaf Rotterdam over het klassieke net doen. Dan kan je tenminste Dordrecht nog aandoen. Zo zielig zijn ze in Zeeland en Roosendaal nou ook weer niet.
Niet zielig? De rechstreekse verbinding Amsterdam-Vlissingen wordt binnenkort 19 minuten trager dankzij de Fyra. Maar via Dordrecht rijden zou inderdaad ook een idee kunnen zijn, dan zou de reistijd vergelijkbaar zijn met nu.
Klaasje schreef:
reisthijs schreef:Verder zou ik een HSL-IC Utrecht-Antwerpen niet over Rotterdam laten rijden maar over Breda. (Als er geen spoorlijn Utrecht-Breda komt, anders misschien Utrecht-Den Bosch upgraden)
Waarom zou je dat precies willen? Volgens mij is de route via breda langer en trager.
Het lijkt me dat via Rotterdam rijden niet veel toegevoegde waarde heeft, er zijn tenslotte al prima verbindingen tussen Utrecht-Rotterdam en Rotterdam-Antwerpen. Door via Breda te rijden heb je naast een snelle verbinding Utrecht-Breda meteen ook een verbinding tussen Den Bosch en Antwerpen.
Trager zal het niet zijn: met een doorgaande trein kan Utrecht-Den Bosch-Breda in 60 minuten, terwijl Utrecht-Rotterdam-Breda ongeveer 65 minuten zou duren (op basis van de huidige rijtijden dus max 160 op de HSL).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Daniel »

De route via Den Bosch scheelt je daarnaast ook nog een keer kopmaken... ook weer tijdwinst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Klaasje »

reisthijs schreef:
Klaasje schreef:Als je een trein van en naar Zeeland via de HSL zou laten rijden zou ik dat vanaf Rotterdam over het klassieke net doen. Dan kan je tenminste Dordrecht nog aandoen. Zo zielig zijn ze in Zeeland en Roosendaal nou ook weer niet.
Niet zielig? De rechstreekse verbinding Amsterdam-Vlissingen wordt binnenkort 19 minuten trager dankzij de Fyra. Maar via Dordrecht rijden zou inderdaad ook een idee kunnen zijn, dan zou de reistijd vergelijkbaar zijn met nu.
Zijn er zoveel reizigers vanuit Zeeland en Roosendaal die verder reizen dan Den Haag dat daarvoor een snelle verbinding nodig is naar Amsterdam en Schiphol? Genoeg om iedere trein met 200 a 300 reizigers te vullen dus? Ik geloof er helemaal niets van. Als dat kennelijk toch het geval is, beargumenteer dat dan graag. :pos:
reisthijs schreef:
Klaasje schreef:
reisthijs schreef:Verder zou ik een HSL-IC Utrecht-Antwerpen niet over Rotterdam laten rijden maar over Breda. (Als er geen spoorlijn Utrecht-Breda komt, anders misschien Utrecht-Den Bosch upgraden)
Waarom zou je dat precies willen? Volgens mij is de route via breda langer en trager.
Het lijkt me dat via Rotterdam rijden niet veel toegevoegde waarde heeft, er zijn tenslotte al prima verbindingen tussen Utrecht-Rotterdam en Rotterdam-Antwerpen. Door via Breda te rijden heb je naast een snelle verbinding Utrecht-Breda meteen ook een verbinding tussen Den Bosch en Antwerpen.
Trager zal het niet zijn: met een doorgaande trein kan Utrecht-Den Bosch-Breda in 60 minuten, terwijl Utrecht-Rotterdam-Breda ongeveer 65 minuten zou duren (op basis van de huidige rijtijden dus max 160 op de HSL).
Hier ga je er vanuit dat de trein zou stoppen bij Breda. Dat was dan weer net niet mijn bedoeling. Dat maakt de verbinding meteen 10 á 15 minuten trager. Eventueel zou je een extra trein vanuit Utrecht langs Breda kunnen laten rijden. Vergeet alleen niet dat Breda geen wereldstad is. Wat mij betreft stoppen alleen verbindingen die er toch al langs komen daar. (Net als bij bijvoorbeeld Amersfoort, Arnhem en Almere.)

BTW: Op de HSL zal je toch zeker 200 km/h rijden lijkt me.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Wubbo »

Ik doe natuurlijk ook mee.

Elke 20 minuten een HST op de volgende trajecten (bij twee twintigminutendiensten op hetzelfde deeltraject natuurlijk in een perfecte 10-minutendienst):

* Groningen - Assen - Zwolle - Almere Centrum - Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam C
* Amsterdam C - Schiphol - Rotterdam C - Antwerpen - Brussel (- Paris)
* Den Haag C - Den Haag HS - Rotterdam C - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo (- Duitsland)
* Schiphol - Amsterdam Zuid - Utrecht C - Arnhem (- Duitsland)
* Den Haag C - Leiden C - Schiphol - Amsterdam Zuid - Amersfoort - Deventer - Hengelo (- Duitsland)
* Alkmaar - Amsterdam C - Utrecht C - 's-Hertogenbosch - Eindhoven - Roermond - Sittard - Maastricht (- Belgie)
* Rotterdam C - Utrecht C - Amersfoort
* Den Haag C - Utrecht C

En daaronder ligt een IC-net, ook in 20-minutendiensten met op deeltrajecten een 10-minutendienst door alternerende lijnen (stop = stoptrein tot ...):
* Leeuwarden - stop Zwolle - Amersfoort - Utrecht C - Woerden - Gouda - Rotterdam Alexander - Rotterdam C
* Utrecht C - Woerden - Gouda - Zoetermeer - Den Haag C
* Utrecht C - Woerden - Alphen ad Rijn - Leiden C
* Zwolle - stop Deventer - Zutphen - Arnhem - Nijmegen - Oss - 's-Hertogenbosch - Tilburg - Breda - stop Roosendaal
* Enkhuizen - stop Hoorn - Zaandam - Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam C - Hilversum - Amersfoort - Apeldoorn - Deventer - Almelo - Hengelo - Enschede
* Den Helder - stop Alkmaar - Heiloo - Castricum - Zaandam - Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam C - Amsterdam Amstel - Amsterdam Bijlmer ArenA - Utrecht C - Driebergen-Zeist - Ede-Wageningen - Arnhem - Nijmegen
* Schiphol - Amsterdam Zuid - Amsterdam Bijlmer ArenA - Utrecht C - 's-Hertogenbosch - Eindhoven - Weert - Roermond - Sittard - Heerlen (- Duitsland)
* Amsterdam C - Amsterdam Sloterdijk - Haarlem - Heemstede-Aerdenhout - Leiden C - Den Haag Laan van NOI - Den Haag HS - Delft - Rotterdam C - Rotterdam Blaak - Dordrecht - Roosendaal - stop Vlissingen
* Amsterdam C - Amsterdam Sloterdijk - Haarlem - Heemstede-Aerdenhout - Leiden C - Den Haag Laan van NOI - Den Haag HS - Delft - Rotterdam C - Rotterdam Blaak - Dordrecht
* Lelystad Centrum - Almere Buiten - Almere Centrum - Amsterdam C
* Almere Centrum - Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden C - Den Haag Laan van NOI - Den Haag C
* Almere Centrum - Hilversum - Utrecht C
* Nijmegen - Cuijk - Venlo - Roermond
* Maastricht - Valkenburg - Heerlen
* Groningen - Buitenpost - Leeuwarden

En een stoptreinnet (20-minutendiensten wederom), treinen stoppen op alle tussengelegen stations:
* Groningen - Zwolle
* Emmen - Zwolle
* Kampen - Zwolle
* Enschede - Almelo - Zwolle
* Almelo - Marienberg
* Apeldoorn - Enschede
* Oldenzaal - Hengelo - Zutphen
* Zutphen - Apeldoorn
* Zutphen - Winterswijk
* Winterswijk - Arnhem
* Doetinchem - Arnhem
* Zutphen - Arnhem - Nijmegen - Wijchen
* Arnhem - Tiel
* Nijmegen - Roermond
* Arnhem - Nijmegen - 's-Hertogenbosch - Breda
* Woerden Molenvliet - Utrecht C - 's-Hertogenbosch - Eindhoven - Venlo
* Woerden Molenvliet - Utrecht C - Tiel
* Utrecht C - Den Haag C
* Gouda Goverwelle - Den Haag C
* Gouda Goverwelle - Rotterdam C
* Gouda - Alphen ad Rijn
* Utrecht C - Leiden C
* Dordrecht - Geldermalsen
* Hoorn - Alkmaar - Haarlem - Amsterdam C
* Hoorn Kersenboogerd - Zaandam - Schiphol - Hoofddorp
* Uitgeest - Amsterdam C - Breukelen - Woerden - Rotterdam C
* Uitgeest - Amsterdam C - Breukelen - Utrecht C - Rhenen
* Breukelen - Utrecht C - Arnhem
* Utrecht C - Baarn
* Amersfoort - Ede-Wageningen
* Amersfoort Vathorst - Amersfoort - Amsterdam C
* Zwolle - Amersfoort - Utrecht C
* Zwolle - Lelystad - Almere C - Amsterdam C
* Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Leiden C - Den Haag C
* Utrecht C - Hilversum - Amsterdam Zuid - Hoofddorp
* Amsterdam C - Amsterdam Lelylaan - Hoofddorp
* Amsterdam C - Zandvoort
* Haarlem - Leiden C - Den Haag C
* Den Haag C - Rotterdam C - Roosendaal
* Den Haag C - Rotterdam C - Dordrecht - Breda
* Tilburg Universiteit - Eindhoven - Weert
* Maastricht Randwijck - Heerlen - Kerkrade C
* Roermond - Maastricht Randwijck
* Sittard - Heerlen


En ik ben vast wat vergeten :P
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 21 mar 2011, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Stoptreinen rond Gouda vergeten en 7000 ook toegevoegd
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Suus »

Ja, een stoptrein tussen Gouda en Alphen :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Chauf21 »

Wubbo schreef:* Den Haag C - Den Haag HS - Rotterdam C - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo (- Duitsland)
Heb je een specifieke reden om de HSL op zowel Den Haag C als -HS te laten stoppen? M.i. is de stop op HS onzinnig omdat centraal een groter 'achterland' bedient, HS an sich amper een bestemming zal zijn en overstapverbindingen op overige treinen er ook zijn op Rotterdam of Den Haag C. :)
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Mark »

En tussen Apeldoorn en Enschede. ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Wubbo »

Apeldoorn - Enschede toegevoegd, en heel veel stoptreinen rond Gouda en Alphen.
Chauf21 schreef:
Wubbo schreef:* Den Haag C - Den Haag HS - Rotterdam C - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo (- Duitsland)
Heb je een specifieke reden om de HSL op zowel Den Haag C als -HS te laten stoppen? M.i. is de stop op HS onzinnig omdat centraal een groter 'achterland' bedient, HS an sich amper een bestemming zal zijn en overstapverbindingen op overige treinen er ook zijn op Rotterdam of Den Haag C. :)
Ja, HS kent een groot reizigersaanbod en -potentieel, een stop op HS zal weinig tijd kosten (scherpe boog HS-Centraal dus afremmen moet toch) en een stop aan het eind van een lijn zal weinig mensen extra reistijd kosten.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door hidihi »

Ik doe nog graag even fantaseren over de invulling van het IC netwerk. Bij dubbele sporen wil ik tenminste elke trein een speling van 5 minuten geven. Bij enkele sporen gaat dat niet. Hieronder alle IC routes met hun bijbehorende ferqentie en


Zuid oost Nederland

Utrecht-Venlo 30 min
Utrecht Maastrecht 30 min
Amsterdam Venlo 1 uur(vanaf Breda HSL)
Amsterdam Dusseldorf 1 uur(vanaf Breda HSL)
Amsterdam Luik 1 uur(vanaf Breda HSL)
Amsterdam Roermond 1 uur (vanaf Breda HSL)
Maastricht Zwolle 1 uur (via Venlo Maaslijn)(vanaf Deventer stoptrein)
Weert Antwerpen 1 uur(via de kempen)

Oost midden Nederland

-Arnhem-Almere 30 min (Ede-Barneveld stoptrein)=
-Nijmegen Den helder 15 min(Vanaf Haarlem stoptrein)
-Amsterdam Emmerich an Rheine 1 uur(Vanaf Arnhem stoptrein)*
-Amsterdan Zwolle1 uur(vanaf Deventer stoptrein)*
-Den Bosch Amsterdam 1uur*
*Deze lijn gaat via Brabant en doet de lijn Zwolle Roosendaal vervangen tot Breda . De trein rijdt tot Tilburg met e-loc+ICR rijtuigen, in Tilburg gaat de e-loc er af en wordt de ICR bakken aan de HSL trein gehangen, De HSL trein gaat door naar Amsterdam en gaat vanaf Breda over HSL spoor.

Zuid west Nederland

-Vlissingen-Den Helder/Schagen 30 min*
-Brussel-Den Haag 30 min (over het gewone spoor)*

*Rijden tussen Roosendaal en Den Haag gekoppeld(De stopper vanuit Vlissingen rijdt door naar Breda)

Zuidwest Nederland

-Leiden Utrecht 15 min (tussen Alphen-Leiden als stoptrein gecombineerd met de stopper Leiden Gouda, rijdt de rest van de route als IC)
-Leiden Amersfoort 15 min (via Amsterdam(tussen Leiden en Haarlem stoptrein)
-Gouda Amsterdam 15 min
-Breda Den haag 30 min(gaat over normaal spoor dus doet Dordrecht aan)*
-Rotterdam Den haag 30min *
-Rotterdam Amersfoort15 min(gaat eens in het half uur door naar Zwolle )+
-Rotterdam Utrecht 15 min +
-Den haag Enschede 30 min(wordt in Gouda gekoppeld met de IC uit r’dam)
-Den haag Enschede/Bad Bentheim (wordt in Gouda gekoppeld met de IC uit r’dam)
-Rotterdam Amsterdam 15 min(over HSL en doet samen met de IC’s uit zuidoost Nederland een 7’5 min frequentie)
-Den Haag Lelystad 15 min(via A’dam) (stopt extra in weezp en muziekwijk)=
* Tussen Schiedam en Delft stoptrein loos, elke 7,5 minuut een IC, de twee stoptrein stations Schiedam en Delft zuid wordt eens in het kwartier bedient door een IC( de stoptreinen vanuit Dord gaan niet verder dan Schiedam en de stoptrein vanuit leiden rijden verder naar Delft CS.
+Stoptreinloos tussen R’dam Gouda, 7,5 minuut IC doet de stations eens cap a d ijsel en r;dam noord eens in het kwartier aan.


Midden Nederland

Utrecht Lelystad 15min(Muziekwijk-lelystad stopper)=
Amsterdam Schagen 15 min
Amsterdam CS Utrecht CS

= De IC’s stoppen vanaf 25 graden extra op Almere strand

Noord Nederland

-Groningen Zwolle 30 min
-Leeuwarden Zwolle 30 min
-Zwolle Munster 1 uur (Zwolle-Almelo Enschede- Munster als stoptrein)
-Zwolle Coesfeld 1uur(Zwolle-Almelo Enschede- Coesveld als stoptrein)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Wubbo »

Het is stil in dit topic...

Ik ben maar eens begonnen met het uitwerken van wat plannetjes, maar man, wat hebben we een ongelofelijke baggerinfra liggen in Nederland. Ik loop van knelpunt naar knelpunt, maar passen doet het niet...

Op de Oude Lijn zoek ik in ieder geval:

* Aanpassen wissels Den Haag Mariahoeve (hogere snelheid mogelijk maken in wissel 187a/b, 189 en 191)
* Aanpassen infra Schiedam (Hoekse Lijn naar RET en conflictvrij maken van spoor 3 ri Delft en uit Delft naar spoor 1 en 2)
* Aanpassen infra Rotterdam Centraal (in ieder geval het mogelijk maken om binnen te komen op spoor 4 vanaf BA, bij voorkeur conflictvrij met HSL -> spoor 3)
* Aanpassen infra Rotterdam Stadion (mogelijk maken om HSL en goederen niet door dezelfde tunnelbuis te laten rijden, bij voorkeur conflictvrij in laten voegen van goederentreinen op de binnensporen door de Willemsspoortunnel)

Dan los ik Leiden, Den Haag HS, de tweesporigheid bij Delft en Dordrecht wel op in de dienstregeling...
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door julsteren »

Zelf ook een idee voor Amersfoort-Almelo, upgrade naar 200 en bij de stopstations slagbomen maken die pas toegang tot het perron geven als de stoppende trein nadert, overwegen iets eerder dicht laten gaan met spoorbomen die de hele weg overspannen, en dit concept dan ook op andere drukke HST/IC routes toepassen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Milco »

julsteren schreef:Zelf ook een idee voor Amersfoort-Almelo
Zodat jij voortaan razendsnel naar de Randstad reist...:')
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten