Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door julsteren »

julsteren schreef: en dit concept dan ook op andere drukke HST/IC routes toepassen.
En jij razendsnel door de randstad reist,
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Z2N »

Amersfoort ligt aan het uiteinde van de Randstad, ga je naar het oosten stopt het al direct. Er is dus weinig 'door de randstad' aan. :Y Verder ben ik het wel met je eens dat hogere snelheden de verbindingen met het oosten van het land ten goede zouden komen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door julsteren »

Niet alleen het oosten, ik vind de reistijd Maastricht/Heerlen-randstad ook vrij lang.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Suus »

Als je eenmaal in Weert bent is het altijd goed, dan heb je tenminste Brabant weer overleefd :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door julsteren »

Ik vind Brabant altijd sneller gaan dan Limburg, maar het kan altijd nog sneller.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:Als je eenmaal in Weert bent is het altijd goed, dan heb je tenminste Brabant weer overleefd :wink:
Dat heb je als je met de auto rijd ook.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Als je eenmaal in Weert bent is het altijd goed, dan heb je tenminste Brabant weer overleefd :wink:
Moet je via de Maaslijn gaan, dat is een korter stuk door Noord-Brabant. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door julsteren »

*zullen we maar weer eens on-topic gaan*

Weer een ingeving, ik weet niet of hij al benoemd is.

Den Haag - Groningen in zijn geheel opwaarderen naar 180 tot 220 en dan dubbeldeks hogesnelheidsmatrieel aanschaffen aka TGV-duplex light.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door iljitsch »

Zou het niet een goed begin zijn om gewoon overal 160 te gaan rijden met VIRMs? Gooi er dan een sloot kleinere stations uit en je hebt al enorm veel voordeel zonder gelijk enorme investeringen in materieel te hoeven doen.

Vervelend voor die kleine plaatsen dat ze een rechtstreekse verbinding met de randstad kwijtraken, maar qua tijd zouden ze er niet op achteruit hoeven gaan omdat de hogere snelheid de extra overstaptijd goedmaakt.

Wel betekent dit dat alle drukke stukken spoor viersporig moeten worden en je lastig komt te zitten met de middenmoot die niet redelijkerwijs viersporig gemaakt kan worden, maar wel zo druk is dat snelle en langzame treinen elkaar in de weg zitten. Er zullen waarschijnlijk ook meer stations inhaalsporen moeten krijgen. Eigenlijk zou dat standaard moeten zijn bij nieuwe stations.

Wat is een beetje een logische stap na 160? 200? 220? 250 leek toch wat hoog gegrepen met de V250. In de tussentijd moet er voldoende materieel geschikt gemaakt worden voor 25 kV zodat er ook dubbelspoorslijnen (waar ook stoptreinen rijden) op die spanning gebracht kunnen worden, en natuurlijk moeten overwegen en scherpe bochten gesaneerd worden.

Volgens mij valt er tussen Zwolle en Groningen een hoop te doen. Allereerst zou je Meppel en Hoogeveen af kunnen snijden met een mooi recht stuk nieuw spoor, en dan langs Beilen naast het oude spoor verder en wellicht ook Assen afsnijden. Het bestaande spoor kan dan zonder conflicten gebruikt worden door stoptreinen en vrachttreinen.

Ik zou ook graag Zwolle afsnijden, maar dat is waarschijnlijk iets te ambitieus.

En zou het een idee zijn om nieuw spoor tussen Zoetermeer en Woerden aan te leggen langs de A12, zodat de intercity Den Haag - Utrecht niet langer door Gouda hoeft en dus de treinen richting Rotterdam niet in de weg zit?

Verder zijn in veel grote steden in het buitenland veel sporen ondergronds. Op die manier kan je makkelijker harder door de stad rijden, dus lijkt me ook in Nederland een goed idee. Je zou bijvoorbeeld in Zoetermeer ondergrondse inhaalsporen kunnen aanleggen. In Rotterdam zou je mooi een stuk af kunnen snijden door sporen van Alexander naar CS ondergronds aan te leggen in plaats van met een omcirkelende beweging aan de westkant binnen te komen. En het zou mooi zijn als je vanaf 't zuiden Amsterdam CS kon bereiken maar dat lijkt me iets teveel gevraagd. In plaats daarvan moet het aansluitend vervoer bij Asdz beter worden zodat dit een alternatief kan zijn voor Asd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Jef400 »

Volgens mij is het in tijde van Economische crises niet echt handig om stations te sluiten, die stations zou je dan met ander OV moeten gaan bedienen wat volgens mij meer kost dan de onderhoudskosten van een Station/Halteplaats.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door Vinny »

Tja, het exploiteren van 2 sprinters per uur is ook niet gratis. Ik denk niet dat - zonder stations over te slaan, de reistijden van het ov wezenlijk verbeteren omdat je geen nieuwe knopen kunt maken. Wel kan de reistijd Zwolle-Groningen omlaag, maar dat trekt natuurlijk geen reizigers. Op die relatie heeft de trein al een marktaandeel van 50%. Met snellere intercity's win je een slag. De oorlog wordt gewonnen door het onderliggende OV te verbeteren: dat levert immers het meeste tijdverlies op bij een OV-reis.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Wishful thinking: Lijnvoering HSL-IC's in Nederland

Bericht door iljitsch »

JeffreyMeijer: ik had het niet over stations sluiten, maar over het overslaan van stations met de intercity en ze dus afwaarderen naar stoptreinstation.

Overigens denk ik dat er wel degelijk stations zijn die zo weinig reizigers trekken dat een bus inzetten logischer is. Nieuwe stations openen is natuurlijk leuk, maar het kost een hoop geld en vertraagt in elk geval de stoptreinen en als het tegen zit ook de sneltreinen. Je zou dus eigenlijk net zo veel oude stations moeten sluiten als je er nieuwe opent. Aan de andere kant is het natuurlijk zonde om een station te sluiten als er vraag is.

Wat niet direct heel veel hoeft te kosten maar wel enorm kan helpen is de aansluiting met het stadsvervoer beter regelen. Zo kom ik net terug uit Amsterdam en als ik op Den Haag HS uitgestapt was had ik één hele minuut gehad om de tram te halen of anders een kwartier wachten. Dus maar op Laan van NOI uitgestapt waar ik een andere tram met een overstap van twee minuten kon halen omdat het daar alleen trap af / trap op is in plaats van het station uit en de straat oversteken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten