78 doden bij treinongeluk in Spanje

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 77 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Ik hoorde ook al zoiets op televisie, maar het gewone Spaanse spoor is 1668 mm terwijl de AVE normaalspoor van 1435 mm gebruikt. Toch?
Ik heb het antwoord gevonden in in dit artikel: omdat dit een relatief kort stukje HSL is hebben ze het aangelegd in breedspoor. Met het idee dat het later alsnog normaalspoor kan worden wanneer dit traject aangesloten wordt op het landelijke HSL-netwerk.

Daardoor is dit dus een van de weinige plaatsen in Spanje waar een HSL direct op een conventionele lijn aansluit.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: 77 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door Michael »

Ik zag vanochtend op het werk in de Telegraaf het kopje machinist reed bewust te hard staan. Ik heb niet verder kunnen lezen omdat ik aan het werk was.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 77 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door webguy »

Wijnand Veenenman heeft ook het een en ander gezegd in een interview voor het AP
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 77 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door iljitsch »

webguy schreef:Wijnand Veenenman heeft ook het een en ander gezegd in een interview voor het AP
Wat zegt-ie dan? Ik krijg niks te zien omdat er een cookiemuur staat en op "nee" klikken niet werkt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 77 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door webguy »

Over hoe het veiligheidsysteem mogelijk zou werken... O.a. dat het Spaanse ASFA geen maximum snelheid kan afdwingen boven de 180 omdat dat nooit was bedacht, terwijl er nu HSL snelheden van 200 worden gehaald, maar onder ECTS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 77 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door Daniel »

Ik las vandaag in het AD dat het systeem alleen een alarmsignaal geeft als de trein te hard rijdt, maar niet ingrijpt met een snelremming zoals ATB dat doet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Spaanse machinist weigert vragen politie te beantwoorden

Bericht door Geert »

Spaanse machinist weigert vragen politie te beantwoorden
Geplaatst op: vrijdag 26 juli 2013 22:38
Laatst bijgewerkt: vrijdag 26 juli 2013 22:39


De machinist van de trein die woensdag ontspoorde in het noorden van Spanje waardoor 78 mensen omkwamen, weigert om vragen van de politie te beantwoorden. Dat maakte de politie bekend, schrijft persbureau AFP.

De 52-jarige Francisco Garzón ligt momenteel in het ziekenhuis. Onderzoekers bezochten hem daar om hem te horen, maar zonder resultaat. Hij wordt zo snel mogelijk voor de rechter gebracht.

Het politieonderzoek richt zich volgens persbureau AFP op een fout in het beveiligingssysteem gecombineerd met een excessieve snelheid. Op de hogesnelheidslijn is geen automatische snelheidsregelaar. Naast de 78 doden raakten 178 mensen gewond, 81 van hen liggen nog in het ziekenhuis.
Lees verder
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ERTMS niet in gebruik op ramptrein Spanje

Bericht door Daniel »

ERTMS niet in gebruik op ramptrein Spanje
Geplaatst op: vrijdag 26 juli 2013 22:47
Laatst bijgewerkt: vrijdag 26 juli 2013 22:48


Het Europese beveiligingssysteem ERTMS was niet geinstalleerd op het traject waar de hogesnelheidstrein woensdagavond bij Santiago de Compostela ontspoorde.
De bocht van het ongeluk kwam na een recht stuk spoor van 87 kilometer, de HSL Ourense - Santiago. Op het HSL-gedeelte, dat vier kilometer voor de bocht eindigt, is wel ERTMS geïnstalleerd. Echter, de treinsoort die ontspoord is gebruikt op de gehele route louter het Spaanse beveiligingsysteem AFSA.
ERTMS-systemen houden van treinen zowel in de gaten of zij niet door rood rijden, als de snelheid waarmee gereden wordt. Dit doet het Spaanse, oudere systeem, niet.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 77 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door Geert »

NRC probeert een beeld te schetsen van de machinist van de trein: Machinist was snelheidsduivel. Spanje heeft nu zijn eigen kapitein Schettino

Strekking van het artikel: machinist post een foto op Facebook van een snelheidsmeter die 200 km/h aanwijst en er worden grapjes over gemaakt in de comments. Vind het nogal een tendentieus artikel eerlijk gezegd, nergens in het artikel blijkt dat hij te hard reed toen die foto werd gemaakt en de optelsom wordt wel érg gemakkelijk gemaakt...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door Suus »

De machinist scheen een Facebookpagina te hebben gehad (was spontaan verdwenen gisterenochtend) waarop hij regelmatig foto's van het snelheidsklokje van zijn trein plaatse met opmerkingen als "het is maar goed dat de politie geen lasercontrole bij het spoor doet", en er zijn ook collega's die beweren dat hij wel vaker te snel reed.

Overigens kwam in de Volkskrant ook voorbij dat die bocht van een slecht ontwerp getuigd omdat je een groot snelheidsverschil in een vrij korte periode moet overbruggen, waarbij treinen wel vaker moeite met die bocht hebben gehad (waaronder de openingstrein met allerlei hoge piefen)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door webguy »

Hmm, het nu.nl bericht schetst overigens een nader beeld van collega's die vertelde dat hij nooit te snel reed en eerder veroorzaker van vertragingen was. Maar ja, allemaal niet echt hard te maken...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door Geert »

Er waren ook collega's die zeiden dat hij juist altijd vertraging had, dus hoeveel je daarvan nu moet geloven? :)
De bestuurder van de Spaanse ramptrein is absoluut geen snelheidsduivel. Dat zeggen collega's van hem vrijdag in de Spaanse krant El Mundo.
'Als een trein vertraging had, grapten we altijd dat hij dan wel de machinist moest zijn', vertelt een collega die de bestuurder al 30 jaar kent.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/13695/Tr ... ivel.dhtml

Maar: snelheidsduivel of niet, ik blijf het bizar vinden dat er geen remming afgedwongen werd en dat deze idiote snelheid mogelijk was. De schuld wordt nu erg bij de machinist als individu gelegd, maar de omstandigheden waarin zijn fout zo'n impact kon ontstaan is minstens zo belangrijk.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door Klaasje »

Je kan het bizar vinden dat er geen remming afgedwongen is maar als je kijkt naar de diverse treinbeïnvloedingssystemen her en der verspreid over Europa dan is er vrijwel geen enkel legacy-systeem dat op het gebied van snelheidsbewaking ook maar in de buurt komt van de functionaliteit van onze ATB.

Aangezien de omwisseling van ETCS naar AFSA voor dit punt plaats vindt is het dus ook niet raar dat er geen remming afgedwongen is. Of dat verstandig is, is vraag twee, zeker in het geval van nieuwbouw maar wat wel meespeelt is dat er vlak na deze boog een aansluiting op het reguliere spoor is waar ook geen ETCS gebruikt wordt. Ook in Nederland zit de ETCS-ATB-transitie altijd in een stuk vrije baan en niet midden in een aansluiting. Dit heeft voordelen bij het ontwerp en heeft als voordeel dat op het gevaarpunt van de aansluiting een enkel treinbeïnvloedingssysteem in z'n eentje verantwoordelijk is voor de rembewaking bij een rood sein. Bij een omschakeling kan het goed functioneren van een systeem immers niet gegarandeerd worden.

Het nadeel is hier dus alleen dat er ook nog die boog met een snelheidsbeperking tussenin zit. Dat maakt dit wel een bijzonder ongeval want vaste snelheidsbeperkingen maken onderdeel uit van de wegbekendheid en een vast patroon. Daar gebeuren erg weinig grote ongevallen mee. Een groot ongeval in 1992 in Hoofddorp als gevolg van te hard rijden door een boog was in een tijdelijke situatie en dus niet in een permanente situatie zoals die er wel is in Santiago.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door Geert »

Klaasje schreef:Je kan het bizar vinden dat er geen remming afgedwongen is maar als je kijkt naar de diverse treinbeïnvloedingssystemen her en der verspreid over Europa dan is er vrijwel geen enkel legacy-systeem dat op het gebied van snelheidsbewaking ook maar in de buurt komt van de functionaliteit van onze ATB.
Nou ja, ik vind het inderdaad (zoals je al schrijft) erg onverstandig dat er voor zo'n bocht geen snelremming afgedwongen wordt - ongeacht welk systeem - en het dus blijkbaar mogelijk is om met een >100 km/h hogere snelheid te rijden dan toegestaan. Het gebruiken en in stand houden van een legacy systeem met beperkte mogelijkheden is een keuze die gemaakt is. Waarschijnlijk is bij de aanleg cq. verbouwing van dit stuk spoor dit risico voor lief genomen, maar we zien wat er gebeurd is...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door Klaasje »

Het is heel breed in Europa zo. Maar dit soort keuzes moet je ook altijd in de context van het veiligheidsniveau van het spoor van dat land zien. Wij hebben al sinds de jaren '60 een systeem waarmee een remming afgedwongen wordt als je "te hard rijdt" waarbij het maximum snelheidsverschil hooguit 40 km/h bedraagt. In hele delen van Europa is dat er simpelweg lange tijd helemaal niet geweest waardoor een hoger risicoprofiel als "acceptabel" ervaren wordt gewoon omdat men niet gewend is aan zo'n grote hoeveelheid veiligheid.

Nu kunnen verspreid over heel Europa dit soort ongevallen voorkomen maar toch komt het niet vaak voor. Kennelijk is de kans dat er zoveel te hard gereden wordt, ondanks dat niets een machinist tegenhoudt, toch klein. Dat maakt het begrijpelijker dat men het zo ontworpen heeft.

Een voorbeeld is de VS: Tot in de jaren '90 heeft men daar ook geen snelheidstrappen gehad tussen 200 km/h en 64 km/h in het systeem dat daar gebruikt wordt, een voorloper van onze ATB.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door Vinny »

In Nederland is men meteen weer extreem restrictief in de ATB trappen. Er speelde enkele jaren geleden een discussie of een snelheidsbeperking van 110 km/h (Bij Baarn) eigenlijk wel kan omdat deze snelheid niet met ATB kan worden afgedwongen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB_Eerste_Generatie

Hier zie je de snelheidstrappen van ATB. Ik heb ooit in een eigenwijze bui wel eens gevraagd of het niet logischer is om met stappen van 40 km/h te werken:
40
80
120
160
De persoon aan wie ik het vroeg was het met me eens, maar stelde dat er op het spoor nogal wat snelheidsbeperkingen 60 en 130 voorkomen. Die konden dan niet meer gehandhaafd worden. Tja. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Nou ja, ik vind het inderdaad (zoals je al schrijft) erg onverstandig dat er voor zo'n bocht geen snelremming afgedwongen wordt - ongeacht welk systeem - en het dus blijkbaar mogelijk is om met een >100 km/h hogere snelheid te rijden dan toegestaan.
Ja, een logische oplossing zou toch zijn dat ERTMS eerst een limiet van 80 (of in elk geval flink minder dan 190) afdwingt voordat de omschakeling naar het oude systeem plaatsvindt.

Ik ben ook erg benieuwd naar het verhaal van de (nu zwijgende) machinist, want zelfs een snelheidsduivel zal toch niet expres 110 km/h te hard gaan rijden in een scherpe bocht.

Ik vraag me trouwens af of het te hard rijden wat die machinist al dan niet vaker deed geregistreerd wordt en zo ja, of machinisten daar dan op aangesproken worden, en zo nee, waarom niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Ja, een logische oplossing zou toch zijn dat ERTMS eerst een limiet van 80 (of in elk geval flink minder dan 190) afdwingt voordat de omschakeling naar het oude systeem plaatsvindt.
Maar dan moet die trein wel onder ERTMS rijden... gezien een eerder artikel wat ik postte is er op dat HSL traject kennelijk sprake van een dubbele beveiliging, want dat stelt dat het type trein dat nu is verongelukt op zijn gehele traject gebruik maakt van ASFA.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door iljitsch »

Tja... dat lijkt me dan een stevige systeemfout.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door ICE105 »

Vinny schreef:In Nederland is men meteen weer extreem restrictief in de ATB trappen. Er speelde enkele jaren geleden een discussie of een snelheidsbeperking van 110 km/h (Bij Baarn) eigenlijk wel kan omdat deze snelheid niet met ATB kan worden afgedwongen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB_Eerste_Generatie

Hier zie je de snelheidstrappen van ATB. Ik heb ooit in een eigenwijze bui wel eens gevraagd of het niet logischer is om met stappen van 40 km/h te werken:
40
80
120
160
De persoon aan wie ik het vroeg was het met me eens, maar stelde dat er op het spoor nogal wat snelheidsbeperkingen 60 en 130 voorkomen. Die konden dan niet meer gehandhaafd worden. Tja. :roll:
ATB is geen snelheidsbewakingssysteem. ATB bewaakt of de machinist de remopdrachten opvolgt. Het is daarom logisch dat de snelheidstrappen klein zijn bij lagere snelheiden, ATB heeft een codewisseling nodig om zijn taak te kunnen uitvoeren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door Vinny »

Ja dat is ook zo, een lage snelheid vereist niet zo'n steile curve inderdaad. Wat dat betreft is ERMTS wel beter dat bewaakt de remcurve en de maximumsnelheid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door Klaasje »

Maar er zijn wel meer factoren die meespelen in de gekozen snelheidstrappen en het niet wijzigen daarvan. Zwaar toevallig lopen de gebruikte remwegen in het seinontwerp trapsgewijs met de ATB-code op.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door Geert »

Interessant artikel in de NRC Next vandaag, helaas niet online te vinden:
De machinist als zondebok komt goed uit

Toen Francisco Garzón zaterdagmiddag geboeid en onder politiebewaking zijn ziekenhuiskamer verliet, wachtten enkele nabestaanden van het Spaanse treinongeluk hem op de gang op. Een vrouw kon zich niet inhouden toen ze de machinist zag. „Hond. Ik hoop dat je brandt in de hel, vuile klootzak”, beet ze hem volgens de lokale krant El Correo Gallego huilend toe. Garzón, zijn ogen verborgen achter een zonnebril, zweeg.

De machinist van de trein die woensdag in de noordwestelijke regio Galicië verongelukte, is ook door justitie inmiddels aangemerkt als hoofdverdachte. Hij wordt officieel beschuldigd van ‘dood door onachtzaamheid’ van 79 personen, omdat hij met veel te hoge snelheid een scherpe bocht inreed. Gisteren werd hij voorgeleid en na een verhoor van twee uur door de rechter op vrije voeten gesteld. Hij blijft wel verdachte en mag voorlopig geen trein besturen.

Maar niet voor iedereen is Garzón de hoofddader. Althans: in ieder geval niet de enige. Een deel van de Spanjaarden vindt dat hij wel heel makkelijk tot zondebok wordt gemaakt. Politici en betrokken autoriteiten zouden zijn rol uitvergroten om hun eigen falen te verbloemen. Ze zouden de ramp willen wijten aan één menselijke fout (‘roekeloos rijgedrag’) om gebreken aan de veiligheidssystemen of het spoor te verhullen. Om de politiek verantwoordelijken vrijuit te laten gaan en de miljardenbelangen van Spanjes hsl-industrie te beschermen.

Op internet was een petitie voor Garzón gisteravond ruim 50.000 keer ondertekend. Ook zijn directe collega’s en de machinistenvakbond nemen het voor hem op. Verschillende actiegroepen roepen via internet op de politiek verantwoordelijken niet uit het oog te verliezen.

Na aanvankelijke terughoudendheid wezen regering, staatsspoorbedrijf Renfe en railbeheerder Adif dit weekend steeds duidelijker in Garzóns richting. Een minister sprak van „rationele aanwijzingen” tegen de machinist, de Adif-topman stelde dat Garzón ruim voor de rampbocht had moet beginnen met afremmen. Ook regeringsgezinde kranten als ABC en La Razón zetten Garzón neer als hoofddader.

Het voedt het idee dat een doofpotoperatie in gang is gezet. Dat zou niet voor het eerst zijn. Galiciërs herinneren zich de milieuramp met de olietanker Prestige, die in 2002 voor hun kust in tweeën brak. Het proces hierover wordt op dit moment nog gevoerd, maar zonder dat daarbij politici terechtstaan. Ondanks hun overduidelijke fouten bij de rampbestrijding.
Ook een ongeluk met de metro van Valencia wordt afgestoft. In 2006 kwamen 43 mensen om toen een metro met 81 km/u de bocht inging waar 40 de limiet is en ontspoorde. Autoriteiten weten dit aan een fout van de bestuurder, maar critici wezen op het verouderde veiligheidssysteem en de bocht, die bekendstond als gevaarlijk. De machinist overleed; verder vertoont het ongeluk sterke overeenkomsten met dat van woensdag.

Onderzoek van justitie en een parlementscommissie liep destijds op niets uit. Pas nadat journalisten dit voorjaar onthulden dat het Valenciaanse metrobedrijf informatie achterhield, besloot het OM het onderzoek te heropenen.
Rond de treinramp in Santiago spelen naast politieke ook grote economische belangen. De verongelukte trein reed een traject dat deels is bedoeld voor de AVE, de Spaanse versie van de hogesnelheidslijn (hsl). Spanje legde de afgelopen twintig jaar het uitgebreidste hsl-netwerk van Europa aan. Dit heeft een invloedrijke industrie met 18.000 opgeleverd.
In de bedrijfstak ging vorig jaar 4,8 miljard euro om, waarvan 60 procent in het buitenland werd verdiend. Spaanse bedrijven zijn betrokken bij de aanleg van hsl-netwerken in Saoedi-Arabië en Kazachstan en zijn in de race voor miljardencontracten in Brazilië, de VS en Rusland. De hsl-bouw is een zeldzaam lichtpuntje in deze crisistijd. Het ongeluk in Santiago kan duur uitpakken.

Staatsspoorbedrijf Renfe benadrukt dat het ongeluk niet plaatsvond met de AVE. Formeel klopt dat: het ging om de semihogesnelheidstrein Alvia, die – weliswaar net komend van een stuk AVE-spoor – op regulier spoor reed. Voor Renfe is dit cruciaal. Het staatsbedrijf biedt mee om de hsl tussen Rio de Janeiro en São Paulo te bouwen. De Brazilianen sluiten echter bedrijven uit die de afgelopen vijf jaar een ongeluk hadden op een hsl-netwerk.
De regiopresident van Galicië, een partijgenoot van premier Rajoy, suggereerde dit weekend daarom een complot van concurrerende bedrijven. „Spanje is in hsl en in de veiligheid van hsl een van de beste landen ter wereld. Maar andere landen kan dit feit mogelijk niet bevallen.”
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Bericht door Vinny »

Interessant artikel in de NRC Next vandaag, helaas niet online te vinden:
Het probleem met dit soort ongevallen is dat de emotie is te vaak wint van de ratio. "Er moeten koppen gaan rollen en de minister moet aftreden en oh ja, de hele top van de spoorwegen moet vervangen worden". Dit is populisme. Ongevallen ontstaan zelden door één afgebakende oorzaak, maar zijn een gevolg van een aantal opéénvolgende cruciale schakels die het begeven hebben. Het is zinniger om tot op de bodem het incident uit te zoeken en daar lering uit te trekken, en bovendien mensen de kans geven om hun eigen fouten te verbeteren. Dat is goed voor de hele samenleving, want het is nou eenmaal zo dat mensen leren van fouten en in staat zijn om zichzelf en de zaak te verbeteren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Machinist trein Spanje werd gebeld tijdens ongeluk

Bericht door Daniel »

Machinist trein Spanje werd gebeld tijdens ongeluk
Geplaatst op: dinsdag 30 juli 2013 21:17
Laatst bijgewerkt: dinsdag 30 juli 2013 21:18


De machinist van de ramptrein die vorige week woensdag ontspoorde in Santiago de Compostella, kreeg op het moment van het ongeluk telefonisch aanwijzingen over de route van het Spaanse spoorbedrijf Renfe.
Dat heeft het Hooggerechtshof van Galicië dinsdag bekendgemaakt, na het openen van de zwarte dozen van de trein. De machinist belde met het personeel van de Spaanse spoorbeheerder. 'Door de inhoud van het gesprek en door achtergrondgeluiden, lijkt het erop dat de machinist iets opzocht op een kaart'', liet het Hooggerechtshof weten. Enkele seconden voor het ongeluk werd een rem van de trein geactiveerd.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten