Dagje treinen door Nederland (22 foto's & 4 filmpjes)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Dagje treinen door Nederland (22 foto's & 4 filmpjes)

Bericht door bjorn keith »

Hallo allemaal!

Gisteren ben ik een dagje wezen treinen met mijn tienertoer. *O*
De reis begon op station Nijkerk van waar ik de stoptrein naar Utrecht Centraal nam. Eerst kwam nog de trein naar Zwolle langs die gereden werd met 2 DDZ stellen, de 7541 en 7506:

Afbeelding
Nijkerk, DDZ 7541 & 7506 by NSM Bjorn, on Flickr

Na aankomst op Utrecht Centraal op spoor 1 moest ik naar het andere uiteinde toe, spoor 19B
Vanaf daar fotografeerde ik nog een VIRM die onderweg was naar het zuiden:

Afbeelding
Utrecht, VIRM by NSM Bjorn, on Flickr

En vervolgens kwam de SLT 2662 aanrijden die mij naar Tiel ging brengen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v7pMSW4OuuQ[/youtube]

Ondanks dat de trein zo wat helemaal leeg was, werd de controle uitgevoerd met 3 man. Waarvan er dacht ik 2 van de spoorwegpolitie waren. (Hadden handboeien bij zich e.d.)

Na aankomst op station Tiel stond mijn volgende trein alweer klaar, GTW 260, deze trein is ietsjes blauwer dan normaal. :P Met deze trein ging ik naar Arnhem, maar ik had nog tijd zat dus heb eerst nog even fotootje gemaakt.

Afbeelding
Tiel, GTW 260 by NSM Bjorn, on Flickr

En even met het mooie stationsgebouw erbij:

Afbeelding
Tiel, GTW 260 by NSM Bjorn, on Flickr

De rit naar Arnhem voert door een mooi landelijk gebied, en heeft ook vele leuke stationnetjes.
Een daarvan is Kesteren, en die wilde ik wel even op de foto hebben. Ik loop naar de deuropening toe zo dat ik niet door een ruit hoef te fotograferen. Stopt de trein precies op het moment dat ik het stationsbordje ''Kesteren'' voor mijn neus heb. Nouja, uiteindelijk nog wel een aparte foto geworden ook al was hij anders bedoeld.

Afbeelding
Kesteren, Kesteren by NSM Bjorn, on Flickr

In de trein waren de overstapmogelijkheden overigens vrij apart. Het was rond 11 uur maar volgens deze trein moest je nog tot kwart over 7 's avonds wachten op de eerst volgende trein. :shock:

Afbeelding
Opheusden, foutieve overstappen by NSM Bjorn, on Flickr

In Arnhem aangekomen nog een foto gemaakt van de trein:

Afbeelding
Arnhem, GTW 260 by NSM Bjorn, on Flickr

Ik was zelf nog nooit op station Arnhem geweest na de verbouwing, maar ik vind het wel mooi geworden! :D

Al gauw kwam ook mijn trein binnen, deze bracht mij naar Zutphen.

Afbeelding
Arnhem, ICMm 4077 by NSM Bjorn, on Flickr

Net voor station Zutphen begon het behoorlijk stevig te regenen. Dus op station Zutphen dan ook geen foto's gemaakt, maar daar in tegen gauw naar de andere kant van het perron gelopen en in de trein naar Hengelo gesprongen.

Op station Hengelo stond een DM'90 klaar voor vertrek naar Enschede Drienerlo.

Afbeelding
Hengelo, DM'90 by NSM Bjorn, on Flickr

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JssaCI1ibzg[/youtube]

Vervolgens met de IC naar Apeldoorn gegaan waar ik om 13:42 aankwam. Na even een sanitaire stop gemaakt te hebben ben ik naar het VSM perron gelopen. Aldaar zal de stoomtrein om 13:54 aankomen van de eerste rit en om 14:15 weer vertrekken voor de tweede rit. Deze tweede rit zou, in tegenstelling tot de eerste, een lange stop houden bij het depot in Beekbergen. Dat is ook de reden dat ik met de tweede rit mee wilde.

Ik zocht even een plekje op achter het hek (want het perron zelf kon je nog niet op en ook personeel was nog niet aanwezig) van waar ik een foto kon maken als de trein binnenkwam. Nou, na lang wachten nog steeds geen stoomtrein. Zelfs om 14:15 nog niet... (de vertrektijd dus) Om 14:40 nog steeds geen stoomtrein en een aantal mensen waren al boos naar huis gegaan. Die waren met de auto en hebben dus bijna een uur voor niks staan wachten en daarbij ook nog is geparkeerd op het naast gelegen parkeerterrein waar dat nou niet bepaald goedkoop is... :N Ook was er al gebeld door mensen naar de VSM maar die zette je gewoon weer steeds in de zelfde cyclus waarbij je steeds weer het bandje kreeg te horen.

Dat zo'n stoomtrein vertraging door wat voor reden dan ook kan oplopen snap ik volkomen. Maar wat ik dan wel weer ontzettend jammer vind, is dat er niet gecommuniceerd word. :(

Ondertussen nog maar wat foto's gemaakt van het reguliere treinverkeer:

Afbeelding
Apeldoorn, SGMm 2953 by NSM Bjorn, on Flickr

Afbeelding
Apeldoorn, IC Berlijn (1753) by NSM Bjorn, on Flickr

Afbeelding
Apeldoorn, ICMm 4244 by NSM Bjorn, on Flickr

Om 14:50 kwam de stoomtrein dan eindelijk aanrijden, met dus bijna een uur vertraging. :shock:

Afbeelding
Apeldoorn, VSM 50-3654-6 by NSM Bjorn, on Flickr

Afbeelding
Apeldoorn, VSM 50-3654-6 by NSM Bjorn, on Flickr

Wat conducteurs stapte uit en een van hun opende het hek en liet de mensen van de eerste rit er uit. De mensen die er nog waren (dat aantal was op 2 handen te tellen) vroegen hoe het kwam dat de trein zoveel vertraging had en of de rit nog door ging waar op de conducteur nog al laconiek reageerde ''Tja, (enig aarzeling) we moesten nog wat wachten op een aantal mensen''. Toch wel heel raar dat je een uur gaat wachten op ''een aantal mensen''. :? Hij zei dat de rit nog wel door ging maar (ik was er al bang voor) zonder de lange stop bij het depot.

Uiteindelijk maar besloten dan niet mee te gaan omdat ik voornamelijk was gekomen voor die extra lange stop in Beekbergen en met die arrogante houding van de VSM (sorry, dat ik het zo noem) had ik ook al niet zo heel veel zin meer.

Dus maar weer terug gegaan naar het NS perron en vanaf daar het vertrek nog gefilmd.

Afbeelding
Apeldoorn, VSM 50-3654-6 by NSM Bjorn, on Flickr

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qh6BLb_f5CY[/youtube]

Toen was het dus improviseren, en maar bedacht om naar Amersfoort te gaan en vanaf daar naar Baarn. Zo dat ik daar nog even met de mat'64 naar Utrecht kon. :D

Hier de IC naar Amersfoort bij binnenkomst op station Apeldoorn:

Afbeelding
Apeldoorn, ICMm 4051 by NSM Bjorn, on Flickr

En de SGMm die mij het kleine stukje naar Baarn toe reed: (Zoals te zie op de foto brak hier de zon door :D)

Afbeelding
Amersfoort, SGMm 2968 by NSM Bjorn, on Flickr

Op Baarn even een foto genomen van het erg mooie stationsgebouw en een voorbij razende VIRM.

Afbeelding
Baarn, station Baarn by NSM Bjorn, on Flickr

Afbeelding
Baarn, VIRM by NSM Bjorn, on Flickr

Hierna kwamen er al Plan V'tjes uit de bocht aan rijden:

Afbeelding
Baarn, Mat'64 945 & 447 by NSM Bjorn, on Flickr

Daarmee naar Utrecht Centraal gereden.
Raampje lekker open en dan langs die leuke kleine stationnetjes op een grotendeels enkelsporig baanvak. :lol:

Te Utrecht het vertrek weer terug naar Baarn nog even gefilmd:

Afbeelding
Utrecht, Mat'64 945 & 447 by NSM Bjorn, on Flickr

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qh3NrKdyejE[/youtube]

Vervolgens maar weer terug gegaan naar station Nijkerk, en al gauw naar het vertrek van de V'tjes kwam al een DDZ aanrijden. Eentje die ik vandaag al eerder gezien had, de 7541. (Zie eerste foto van het verslag)

Afbeelding
Utrecht, DDZ 7541 by NSM Bjorn, on Flickr

Al met al een zeer geslaagde dag geweest! :D
En ik hoop dat het verslag ook beetje bevalt.
Laatst gewijzigd door bjorn keith op za 27 jul 2013, 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dagje treinen door Nederland (23 foto's & 4 filmpjes)

Bericht door Milco »

Mooi verslag met toffe platen! :pos:

En die Matjes blijven leuk hé! Ik kan er zo de hele dag inzitten. Als je dat ook wilt een tip: ga met de sprinter Deurne - Nijmegen mee; daar rijdt regelmatig Mat'64 en de rit van Deurne naar Nijmegen duurt zo'n 1 uur en 45 minuten.:D

[zeurmodus]En volgens mij tel ik maar 22 foto's en geen 23 ;-)[/zeurmodus]
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dagje treinen door Nederland (23 foto's & 4 filmpjes)

Bericht door Daniel »

Leuke plaatjes inderdaad. Ik blijf die afwerking van het dak onder het toekomstig Stationsplein Oost bij spoor 1 in Utrecht toch apart vinden: qua stijl past het mooi bij de perronkappen, maar het had er volgens mij fraaier uit gezien als beide op dezelfde hoogte zouden zitten waardoor het een doorlopend geheel zou zijn geworden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dagje treinen door Nederland (23 foto's & 4 filmpjes)

Bericht door isadora »

Erg fraai. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Dagje treinen door Nederland (22 foto's & 4 filmpjes)

Bericht door julsteren »

Nice!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dagje treinen door Nederland (22 foto's & 4 filmpjes)

Bericht door Michael »

Mooi verslag. De mensen met de handboeien waarvan jij dacht dat ze van de spoorwegpolitie waren zullen wel medewerkers van Service & Veiligheid geweest zijn. Die hebben namelijk ook handboeien.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Dagje treinen door Nederland (22 foto's & 4 filmpjes)

Bericht door julsteren »

Leuk verslagje .
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dagje treinen door Nederland (22 foto's & 4 filmpjes)

Bericht door Z2N »

Leuk! :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Dagje treinen door Nederland (23 foto's & 4 filmpjes)

Bericht door bjorn keith »

Milco schreef:Mooi verslag met toffe platen! :pos:

En die Matjes blijven leuk hé! Ik kan er zo de hele dag inzitten. Als je dat ook wilt een tip: ga met de sprinter Deurne - Nijmegen mee; daar rijdt regelmatig Mat'64 en de rit van Deurne naar Nijmegen duurt zo'n 1 uur en 45 minuten.:D

[zeurmodus]En volgens mij tel ik maar 22 foto's en geen 23 ;-)[/zeurmodus]
Bedankt!

Ja, helemaal mee eens! Misschien moet ik dat stukje dan inderdaad is gaan doen. :Y
Goed opgelet! :P Heb het aangepast. Bedankt voor het melden!
Daniel schreef:Leuke plaatjes inderdaad. Ik blijf die afwerking van het dak onder het toekomstig Stationsplein Oost bij spoor 1 in Utrecht toch apart vinden: qua stijl past het mooi bij de perronkappen, maar het had er volgens mij fraaier uit gezien als beide op dezelfde hoogte zouden zitten waardoor het een doorlopend geheel zou zijn geworden.
Blijft dat zitten? Ik dacht dat dat gewoon tijdelijk was, vind het dan inderdaad niet echt mooi in elkaar over lopen.
Michael schreef:Mooi verslag. De mensen met de handboeien waarvan jij dacht dat ze van de spoorwegpolitie waren zullen wel medewerkers van Service & Veiligheid geweest zijn. Die hebben namelijk ook handboeien.
Ohh aha, bedankt voor de info!

En de andere natuurlijk bedankt voor de complimenten! *O*
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dagje treinen door Nederland (22 foto's & 4 filmpjes)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag.
Jammer dat je rit bij de VSM niet door ging. :( Het is wel een leuke lijn namelijk.
Misschien een ideetje voor een volgende keer: vanuit Dieren om 12:45 de trein nemen, dan ben je om 13:29 in Beekbergen en dan om 16:30 vanuit Beekbergen naar Apeldoorn. Dan heb je héél lang in Beekbergen en je berijdt ook de hele lijn (al is wel maar in één richting). De tweede rit gaat sinds een paar jaar helaas niet verder dan Eerbeek. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Dagje treinen door Nederland (22 foto's & 4 filmpjes)

Bericht door Timon91 »

Mooie foto's, leuke dag gehad zo te zien!

De VSM lijn heb ik al vaak zien rijden vanuit de IC Enschede-Randstad, maar nog nooit gedaan. Ook een DDZ heb ik nog nooit genomen, die rijdt ook nooit op mijn vaste routes :| Voor zover ik gehoord heb zijn ze best comfortabel en hebben ze veel beenruimte, wat met mijn 1,92 m geen overbodige luxe is (vliegtuigen van low-cost maatschappijen zijn ook altijd zo'n feest......)
Mijn Flickr account.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dagje treinen door Nederland (22 foto's & 4 filmpjes)

Bericht door waldo79 »

En die overstappen in Opheusden kloppen totaal niet. Is van een rit Arnhem-Winterswijk. Verder mooie foto's.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten