Materieelinzet Schiphol

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Klaasje »

Maar over die langere afstanden lost zich dat wel weer op doordat er ook nog veel reizigers met een ander doel in de trein zitten.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door iljitsch »

Ik had rond één uur de trein van Den Haag HS naar Amsterdam Sloterdijk, en de VIRM-4 was in Den Haag al goed gevuld. Ik had zelf veel bagage bij me, dus ik bleef maar op het balkon hangen. Ik zat bij de WC, waar je die twee klapstoeltjes hebt die indien gebruikt het verkeer tussen de bakken versperren. (Goed over nagedacht!)

Bij schiphol stonden we lang stil en er bleven maar mensen instappen, sommigen met grote koffers. We zaten uiteindelijk met een volledig vol balkon en 8 mensen op de trap naarboven. Gelukkig kon ik er op Sloterdijk aan de kant waar ik al stond uit, anders was het in ingewikkelde operatie geweest om langs zoveel mensen en bagage te wurmen.

Als de NS nu wat meer dan die lullige 4 bakken in zou zetten zou dat al aanzienlijk schelen. Maar inderdaad is VIRM bepaald niet ideaal voor diensten op schiphol.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Ennes »

Natuurlijk reizen er veel mensen ook naar en van andere bestemmingen dan Shl -Asd vv. Toch blijft dit een hele grote reizigersstroom, en dan is IC materieel (en in mindere mate SGM) niet echt het meest handige materieel voor reizigers met veel bagage.

Naar mijn idee zou de handigste oplossing zijn om (geen flauw idee of en hoe dit op een of andere manier in te passen is) soort van Schiphol Express te laten rijden met SLT, door de lage instap ideaal voor bagage, er is veel plaats in de tussenbakken, desnoods aangepast meterieel in een flitsende kleurstelling, en aankondigingen op stations om juist die groepen reizigers in die treinen te lokken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door iljitsch »

Helemaal mee eens. En dan bijvoorbeeld Gv - Ledn - Shl - Asd zonder extra stops in Amsterdam, daar raken de toeristen alleen maar in de war van. Wel moet je dan ieder kwartier rijden om te voorkomen dat toeristen alsnog gewone intercity's nemen. Als je het middenperron op Shl exclusief hiervoor in kan zetten helpt dat ook.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door reisthijs »

Ennes schreef:(geen flauw idee of en hoe dit op een of andere manier in te passen is)
Dat is heel lastig in te passen. Waarom dacht je anders dat al die exotische routes bedacht waren die eerder in dit topic voorbij kwamen?

Een aparte pendeltrein zie ik er niet snel van komen, meer realistisch zou zijn daar gewoon de sprinters van de route Hoofddorp-Amsterdam C (en verder) voor in te zetten. Dan moeten die uiteraard wel elk kwartier rijden met een consequente inzet van SLT (of de opvolger daarvan). Als er genoeg sprinters rijden hoeft de IC daar natuurlijk ook niet meer voor stoptrein te spelen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Michael 1988 »

Klaasje schreef:1 april duurt nog even hoor...
Ik lees dit nu pas, het was geen 1 april grap.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door IC140 »

Michael 1988 schreef:
Ik zat pas geleden nog in een volgens mij eerste generatie VIRM en die had geen cateringlift (kon ik zien aan de stoelen aangezien de nieuwste generatie blauwe stoelen heeft voor tweede klas en rode stoelen voor eerste i.p.v. andersom). En het was er een uit de 8400-serie (vraag niet welk nummer precies). Ik weet niet of het nummer achterhaald kan worden maar de trein reed op de 2600 op zondag 12 juli vertrekkende uit Vlissingen om 15:38
Michael 1988 schreef:
Klaasje schreef:1 april duurt nog even hoor...
Ik lees dit nu pas, het was geen 1 april grap.
De eerste generaties VIRM hebben aan de uiteinden geen cateringlift. Daar is het immers niet nodig.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Klaasje »

Waarom ik dat van die 1 aprilgrap zei:
  • De 8400'en zijn allemaal 8600'en geworden rond de eeuwwisseling.
  • De eerste serie VIRM heeft een cateringlift.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Milco »

En dan vergeet je deze nog:
  • De nieuwere VIRM's hebben inderdaad rode stoelen in de eerste klas en blauwe stoelen in de tweede klas, maar de oudere generatie VIRM's hebben donkerblauwe/zwarte stoelen in de eerste klas en paarse stoelen in de tweede klas. Dus de toevoeging 'i.p.v. andersom' van Michael 1988 klopt dus ook niet...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Ennes »

Lift of geen lift in een Virm, dit materieel is gewoon niet erg geschikt voor veel reizigers met veel en grote bagage.
Eventuele rekken op de balkons klinkt mooi, maar ook dat gaat niet werken. Gezien de grote kans op diefstal, wordt er ook regelmatig omgeroepen om bagage niet onbeheerd achter te laten (en dat is zeker niet voor niets!!!)
Een slimme reiziger/toerist zal dan dus op het balkon bij zijn bagage blijven, of toch de boel meeslepen een coupé in.
Los van het feit dat het met grote zware koffers een crime is deze (vlot) in een Virm te hijsen.

Het enige dat naar mijn idee echt prima zou werken is meterieel met lage instap zoals een SLT, waarbij er voldoende plaats is (zoals de tussenbak met fiets/rolstoel plaatsen) en dan bij voorkeur zonder 1e klas.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Jef400 »

Je doelt op zo'n ding wat ook bijvoorbeeld op de S-Bahn München rijdt? Ik blijf voorstander van een S-bahn Amsterdam. (Zaanstreek) - Sloterdijk - Amsterdam Centraal - Muiderpoort - Science park - Diemen - Weesp, Amsterdam Centraal - Schiphol - Hoofddorp en (Rhenen-Utrecht)-Breukelen - Abcoude - Holendrecht - Bijlmer/Arena - Duivendrecht - Amstel - Muiderpoort - Centraal - Sloterdijk - (Zaanstreek).
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Michael 1988 »

Nee ik zat niet aan het uiteinde, maar halverwege. Ja ik weet dat er een kleurverschil in zit, maar in de oudere generaties is de kleur paars of roze in de tweede klas en ik ken alleen maar de donkerblauwe stoelen (ik kom nooit echt in de eerste klas), maar jullie weten toch hopelijk wel wat ik bedoel en ik zei dat ik het nummer was vergeten. Kon ook een 9400 zijn. Ik onthield het alleen maar vanwege de stoelen. Voor de mensen die willen weten wat voor stoelen het waren, dat waren deze stoelen (zie link) http://quickvisual.wordpress.com/2012/0 ... test-0011/. Ik had net zo goed een foto kunnen maken.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Daelea »

Michael 1988 schreef:
Geert schreef:
Michael 1988 schreef:
Geert schreef:Sloop dan bij VIRM die cateringlift er uit en maak daar het bagagerek. Twee rekken per uiteinde van de bak en geen zitplaatsen verloren *O*
Niet in alle VIRM's zitten nog cateringliften. En volgens mij worden die dingen al in de oudere modellen eruit gesloopt en de trappen breder gemaakt ;).
De lift zelf zal vast niet overal (meer) zijn geïnstalleerd, maar alle oudere generaties VIRM hebben volgens mij nog de smalle trappen. Alleen bij de laatste lichting is de trap breder gemaakt.
Ik zat pas geleden nog in een volgens mij eerste generatie VIRM en die had geen cateringlift (kon ik zien aan de stoelen aangezien de nieuwste generatie blauwe stoelen heeft voor tweede klas en rode stoelen voor eerste i.p.v. andersom). En het was er een uit de 8400-serie (vraag niet welk nummer precies). Ik weet niet of het nummer achterhaald kan worden maar de trein reed op de 2600 op zondag 12 juli vertrekkende uit Vlissingen om 15:38
Deze trein zou met 10 bakken VIRM gereden moeten hebben, een stel met inderdaad de oudere stoelen (m8660) en een verbouwde met blauwe & rode stoelen (m9590). (Bron: http://somda.nl/spots/t2667/0/30_01-08-2013/m0/)
Feit blijft dat deze treinen bij de cabines geen cateringlift meer hebben, en deze eruitgesloopt wordt.

On-topic: afgelopen dinsdag hoorde ik te Ht na een nogal chaotische ochtend met veel te volle treinen (losse VIRM-IV'en tussen negen en elf) de omroep dat 'reizigers naar Utrecht Centraal verzocht werden zich zo veel mogelijk te verspreiden over spoor 3a' (en dit ook in het Engels). Een aantal reizigers gaven hier inderdaad gehoor aan, alleen zij kwamen bedrogen uit: de machinist zette zijn (wederom) losse VIRM-IV weer zo neer dat deze deels nog achter de trap aan de noordzijde stond (voor onbekenden in Ht : dat is dus totaal niet gespreid over het perron). Een goede communicatie tussen machinist, perronmedewerkers en omroeper zou hier ook al veel gescheeld hebben, en ook het systeem van de schermen die de drukte laten zien zou opzich best kunnen helpen rond Shl, naar mijn idee
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Karl »

Goed bezig, want de reizigers die dat dan doen, geven volgende keer geen gehoor meer aan deze oproep...
Het is een spectrum.
hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 18:29

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door hublot »

JeffreyMeijer schreef:Je doelt op zo'n ding wat ook bijvoorbeeld op de S-Bahn München rijdt? Ik blijf voorstander van een S-bahn Amsterdam. (Zaanstreek) - Sloterdijk - Amsterdam Centraal - Muiderpoort - Science park - Diemen - Weesp, Amsterdam Centraal - Schiphol - Hoofddorp en (Rhenen-Utrecht)-Breukelen - Abcoude - Holendrecht - Bijlmer/Arena - Duivendrecht - Amstel - Muiderpoort - Centraal - Sloterdijk - (Zaanstreek).
Is een RER niet een meer passende benaming voor zo'n systeem? :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door reisthijs »

Waarom zou een Franse naam beter passen dan een Duitse?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door Vinny »

Im de jaren '60 werd de Nederlandse term stadsspoor bedacht.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Materieelinzet Schiphol

Bericht door IC140 »

Of gewoon het 'Gewestelijk Expressnet'
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten