Verbouwing Enschede

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door dennistd »

Overigens heb ik vandaag ook weer twee 'nieuwe' bussen gezien in het treinvervangend vervoer: een rood-witte gelede (wat ouder type) en een gelede Citaro in Arriva-kleuren (van Juyn Rossum)
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door MdJ »

Rood-Witte gelede is de Spitax 7775, ex Hermes Eindhoven. Is een gelede Alliance.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door marvinkok »

Was onverwacht aan het werk, dus dacht schiet snel even 2 plaatjes van het emplacement. Eerste is richting Volkspark, de tweede is richting het station.
De schoonmaaksporen zijn goed te zien, en met een beetje goede wil is op de 2e foto ook het verlengde perron 1-2 te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Momenteel is de overweg bij het stadskantoor (spoor richting Duitsland) ook afgesloten zodat het omleggen van het Duitse lijntje van spoor 5 naar 4 gedaan kan worden.

Verder zag ik vandaag meerdere Taxibusjes op het treinvervangend vervoer en ook een oudere Bova tourincar, maatschappij mij ontschoten.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door Dre »

marvinkok schreef:Momenteel is de overweg bij het stadskantoor (spoor richting Duitsland) ook afgesloten zodat het omleggen van het Duitse lijntje van spoor 5 naar 4 gedaan kan worden.
Was gisteren even in Enschede, de overweg Korte Hengelosestraat ligt er momenteel inderdaad uit. Vanaf de overweg Wenninkgaarde (dat de volgende overweg vanaf het station gezien, nabij het Nationaal Muziekkwartier. Inmiddels is sein 401 verplaatst en staat deze op de plek van het sein dat 12 jaar lang enkel rood ligt uitstraalde, sein 368. Daarnaast zijn de bovenleidingsportalen tussen het station en de overweg Oldenzaalsestraat , die er sinds 2001 eveneens werkloos bij stonden, inmiddels ook grotendeels verwijderd (d.w.z. net boven de voet afgezaagd).
marvinkok schreef:Verder zag ik vandaag meerdere Taxibusjes op het treinvervangend vervoer en ook een oudere Bova tourincar, maatschappij mij ontschoten.
De Bova is waarschijnlijk van Ter Doest uit Hengevelde.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door dennistd »

Volgens mij was deze van Brok Reizen. Chauffeur was trouwens erg ongeduldig vanmiddag: er stonden twee bussen bij de uitstaphalte waardoor hij er niet langs kon vanaf het station. In plaats van eventjes te wachten is hij links tegen de normale busrijrichting ingegaan en voor randstad langsgereden, helemaal rond op het stationsplen dus... (en toen hij bij de stoplichten was stonden deze bussen inmiddels al op de P...)
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door marvinkok »

Brok klinkt bekend inderdaad :)
Reed vorige door de Tromplaan naar het busstation en toen zag ik de Spitax gelede voor het Saxion langsrijden, die zal dus via de Kortenaerstraat zijn gereden. Gevalletje verkeerslichten ontwijken?
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door MdJ »

Vandaag zag ik iig de normale geledes (2x volvo, citaro en Alliance) op het treinvervoer Es-Esd, touringcars die Esd-Es-G reden en taxibusjes die tussen Es en G reden. Ik zag een intergo van Ter Doest op het treinvervangend vervoer Esd-G rijden :)

Via de Kortenaerstraat kun je de Tromplaan op om dan rechtdoor station naar de Nijverheidstraat-Stationsplein te rijden. Eerder een gevalletje rotonde ING ontwijken dus (vanaf de Ruyterlaan kun je niet de MH tromplaan op) :)
Bij twijfel: gebruik beton.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door dennistd »

Maar toch zie ik de meesten nu vanaf de Parkweg of de Hengelosestraat (dat verschilt nogal eens) via de De Ruyterlaan naar de rotonde rijden en daar linksaf gaan naar het station. Blijkbaar is de route via het stationsplein (erop bij de Parkweg en meteen weer eraf bij Randstad) niet meer toegestaan, dat deden ze eerder nog wel eens.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door MdJ »

Ik hoorde in het begin dat ze -de buschauffeurs- dat liever niet wilde omdat die bocht nogal krap+druk was met een geledewagen. Ofzo.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door marvinkok »

Opvallend dat er dan Nederlandse bedrijven naar Gronau rijden. Andere keren was het altijd Paul Kürten die dat vervoer uitvoerde.
Kan me wel voorstellen dat die chauffeurs schrikken als ze het stationsplein oprijden en de hele bufer staat vol aan het einde van de spitsen en daar dan met je gelede tussendoor wurmen. Verder is er ruimte zat...
Meende dat er in de middenberm van de De Ryterlaan paaltjes staan om het oversteken vanuit de Kortenaerstraat te beletten?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door Suus »

Het vervoer naar Gronau is door NS besteld, die bestellen vervoer in Nederland. Als de reden voor busvervoer in Duitsland ligt zal je wel Duitse bussen zien lijkt mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door ODRAIL »

NS bussen op het stuk Enschede - Gronau? Dacht altijd dat het stuk Enschede - Gronau een Duitse aangelegenheid is / was?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door Suus »

DB Regio heeft de vervoersplanning voor Nederland uitbesteed aan NS Reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door dennistd »

Waardoor er ook snelbussen Gronau-Enschede-Drienerlo rijden, wat weer een overstap scheelt voor de doorgaande reizigers.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door marvinkok »

Sinds vandaag is de overweg Korte Hengelosestraat weer open, en vertrekt de Duitse trein vanaf zijn nieuwe stekje op spoor 4 (a of b is me even ontschoten (A) )
Zag net dat er ook bij die overweg een webcam is opgehangen. Te beijken via de projectsite van ProRail
Vanochtend was een stopmachine bezig op de opstel/schoonmaaksporen, waar ook al kasten met water en elektra staan.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door Karl »

A is meestal (altijd?) aan de Amsterdamzijde van het station; dus dan zal het B zijn?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door Suus »

Ik heb het ooit bedacht als a-fase voor Amsterdam, b-fase voor Buitenland. Uiteraard zijn er altijd een aantal stations die hier niet aan voldoen (de bekendste is waarschijnlijk Roosendaal), maar in Enschede klopt het wel en is het nieuwe spoor voor de treinen naar Gronau 4b :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door MdJ »

Regel daarin is in oplopende kilometering. A zit dus aan de "laagste" kant.

Over het algemeen begon de kilometering in Amsterdam, dus over het algemeen aan de kant van Amsterdam. Alleen Rsd, Gn, Rm, Std, Mt en Vl zit de A kant aan de andere kant.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door Suus »

Het is een hulpmiddel, niet bepalend. En het doel van een hulpmiddel is dat je altijd niet de moeilijke manier (kijken hoe de kilometering loopt) hoeft te gebruiken :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door dennistd »

De NS Reisplanner en AV laten de treinen naar Gronau nog steeds van spoor 5 vertrekken. Dat gaat inmiddels wat lastig :mrgreen:
Overigens zag ik vannacht rond 0.15u de gelede Arriva van Juijn Hengelo binnenrijden met passagiers erin. Ik dacht dat er maar tot Drienerlo gereden werd :?:
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door MdJ »

Gisteren reed de zwarte Van Hool weer. Naast de twee witte Munckhof volvo 7000A reed de citaro van Juijn mee, de Spitax 7775 (Gelede alliance) is weer weg.
Bij twijfel: gebruik beton.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door ICE105 »

dennistd schreef:De NS Reisplanner en AV laten de treinen naar Gronau nog steeds van spoor 5 vertrekken. Dat gaat inmiddels wat lastig :mrgreen:
Deze treinen worden niet in nederlandse logistieke systemen gepland. De reisplanner+AV spuugt alleen handmatige invoer van de reisinfo uit, dat is dus foutgevoelig, zeker als niemand van de afdeling reisinfo op de hoogte wordt gebracht van de mutaties in Es. DB Netze gaat ook in NL over de seinbediening op Es - G
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Verbouwing Enschede

Bericht door MdJ »

Voor de administratie: Zondagmiddag was het treinverkeer Hgl-Es ook stilgelegd om de keervoorziening van Esd weg te halen. Er werd gependeld door alle geledewagens van de afgelopen weken:

* Twee zwarte Van Hool's van South West Tours
* Juijn Citaro
* Twee Munckhof Volvo 7000A
* Spitax Alliance

AV gaf in de middag slechts een halfuursdienst aan (alleen .16/46) doordat er niet bij Esd werd gestopt. Echter reden de "stopbussen", zonder stop te Esd, gewoon tussen Es en Hgl.
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten