Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Aking »

Bij het station van Gouda zijn kort na elf uur een intercity en een Thalys op elkaar gebotst. Een onbekend aantal inzittenden is lichtgewond geraakt. Niemand is ernstig gewond geraakt.

De twee treinen hebben elkaar bij het passeren geschampt. De Thalys naar Parijs rijdt normaliter niet via Gouda, maar was omgeleid. De intercity was op weg van Den Haag naar Groningen.

Door het ongeluk is het treinverkeer van en naar Gouda stilgelegd.

bron nos.nl
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Suus »

Dit is natuurlijk een rampscenario, aangezien Delft - Den Haag dus buiten dienst is, en de omreisroute via Gouda was. Ik ben benieuwd hoe ze de passagiersstromen gaan regelen. Utrecht - Den Haag via Leiden gaat ook moeilijk, want Alphen - Woerden is ook buiten dienst vandaag :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Geert »

Twee treinen botsen bij Gouda
Uitgegeven: 11 oktober 2008 11:41
Laatst gewijzigd: 11 oktober 2008 12:15


Gouda - Bij station Gouda zijn zaterdagochtend twee treinen op elkaar gebotst. Het gaat om de passagierstrein van Den Haag naar Groningen en de Thalys naar Parijs. Bij spoorbeheheerder ProRail is niet bekend of er gewonden zijn. Volgens een ambulancemederker ter plekke zijn er geen mensen bekneld of ernstig gewond geraakt.

Probleem
Spoorbeheerder ProRail en treinreizigers zitten door de botsing met een probleem. Tussen Den Haag en Delft rijden dit weekeinde geen treinen omdat het spoor er wordt vernieuwd. De Thalys, die normaal van Den Haag naar Rotterdam CS rijdt, en andere treinen werden omgeleid via Gouda, maar die route is door de botsing niet meer te gebruiken.

ProRail kan reizigers vanuit Den Haag en Rotterdam richting Utrecht dan ook geen alternatief reisadvies meer bieden. Wel zullen bussen worden ingezet. Door het ongeval rijden er bovendien minder treinen van en naar Gouda en tussen Utrecht Centraal en Amersfoort Schothorst.

Bron: Nu.nl
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Geert »

Ben nu in Rotterdam en wil weer naar Utrecht vanmiddag. Dat wordt een leuke omleiding :')
Er staat trouwens een foto op http://www.nufoto.nl/2008/10/11/treinbotsing/. Ziet er lekker uit...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door AppleMoose »

http://www.nu.nl/slideshow/slideshowpop ... d=1784672# <--- staan meer foto's op van het ongeluk.
Treinen hebben elkaar goed geraakt :?

gelukkig maar dat er geen ernstige gewonden zijn gevallen!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Daan »

Goeie klapper inderdaad :shock:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Ruben »

Dus er lag óf een wissel niet goed (de Thalys had dan eigenlijk naar het buitenste spoor gemoeten), óf er is iets door rood gereden (grootste kans dat de Thalys dit dan deed, aangezien voor een net vertrekkende trein 2 mensen (Mcn én HC) een fout moeten maken bij vertrek).
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Geert »

Lang leve de omreisadviezen... Het officiële advies dat in Rtd werd gegeven rond 18.10 uur was "neem de sprinter naar Gouda, neem de bus naar Gouda Goverwelle en vanaf daar weer de sprinter naar Utrecht". Ik had daar niet zo'n zin in (des te meer omdat er een combi van 5 bakjes SGMm aan kwam rijden en perron naast spoor 11 behoorlijk vol stond) en besloot de treinen t1967 - t32569 - t6068 te nemen, via Ddr - Gdm dus.
Ik was een van de weinigen die dat bedacht, tussen Arkel en Geldermalsen zaten er schat ik zo'n 15 mensen in de trein :P

Opvallend was wel dat het omreisadvies Utrecht - Rotterdam via 's-Hertogenbosch was, en Rotterdam - Utrecht via Gd. Het hele omreisadvies van/naar Rotterdam was later op de middag overigens nergens meer te lezen op NS.nl... :roll:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Ruben »

Er schijnen ook snelbussen Ut - Gd te karren, en vanaf Gd pendeltreinen. Zijn dat dan geen IC's?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Daniel »

Geert schreef:en besloot de treinen t1967 - t32569 - t6068 te nemen, via Ddr - Gdm dus.
Ik was een van de weinigen die dat bedacht, tussen Arkel en Geldermalsen zaten er schat ik zo'n 15 mensen in de trein :P
Dat was in de middag, toen er nog helemaal niks naar Gouda reed, wel anders... de hoeveelheid overstappers van de t1951 op de t32553 was ongeveer net zo groot als 'ie normaal in de avondspits is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door playertwo »

NS-Reiziger schreef:Er schijnen ook snelbussen Ut - Gd te karren, en vanaf Gd pendeltreinen. Zijn dat dan geen IC's?
IC's rijden niet, sprinters Uitgeest - Rotterdam tot Woerden, en stoppers rijden vanaf Utrecht wel.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Aking »

Ik heb even de ramptoerist uitgehangen en heb o.a. het volgende gezien/gehoord/enz.

Ik ben rond n uur of 19:00 uit utrecht vertrokken met een IC naar woerden die ivm met de werkzaamheden tussen woerden en alphen niet verder reed, vanaf daar per bus en lightrail naar gouda waar ik rond een uur of 21:40 aankwam...

het betrof de 4536 (uit mn hoofd) op spoor 3 en de stellen 4207(v)4054(m)4088(A) op spoor 5
de aanrijding was dus met de 4207

Vrij snel nadat ik aankwam werden de 4088 en de 4054 afgetrapt en door de 6500 naar elders gebracht (locatie is mij onbekend, wel weet ik dat die 6500 vrij snel weer op spoor 5 stond, mogelijk zijn de stellen dus op eigen kracht naar elders gegaan)
Verder stonden er aan de centrumzijde twee enorme kranen en was men druk doende de boel weer op de rails te krijgen...
Rond 23:45 leek dat bij de 4207 te zijn gelukt, ding stond weer aardig recht en er kwam een spontaan applaus van de ongeveer 60 toeschouwers

Verder schiet me zo 123 even niks meer te binnen... dus nog maar wat foto's voor wat ze waard zijn :wink:

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Geert »

Ziet er lekker uit :?
In ieder geval is duidelijk te zien dat de Thalys over 3a is gegaan. Op deze luchtfoto lijkt het alsof beide treinen tegelijk op spoor GQ wilden rijden (met de inmiddels bekende gevolgen van dien). Op diezelfde luchtfoto is ook te zien dat het al snel mis gegaan moet zijn; je ziet op die foto namelijk deze locatie en dat zou betekenen dat het bij wissel 151A misgegaan is. In dat geval zou de Thalys veilig hebben en de intercity door een STS gegaan zijn; wissels 151A en 151B zijn gekoppeld waardoor een rijweg vanaf 5a leidt tot een rechtsleidend wissel GP (en dat was duidelijk niet het geval).
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Caspar »

Zijn bijde stellen nog te herstellen?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Daan »

Denk van wel, zo ernstig ziet het er allemaal niet uit...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Daantje »

Ik ben vanmiddag met de Randstadrail van Leidschendam-Voorburg naar Rotterdam Hofplein gereisd. Dit was een enkel stelletje wat aardig vol zat voor een zondag maar overvol was het zeker niet. Op Rotterdam Hofplein stonden medewerkers van de RET vervoersbewijzen te controleren. Ondanks dat het omreisadvies op teletekst via Randstadrail luidde moest je daar dus wel in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs en een treinkaartje voldeed dit keer niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Wubbo »

Ik zag vanmiddag op TT 751 geen Randstadrail meer staan in het omreisadvies, maar alleen de HTM-trams etc.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Ruben »

Als er wel een omreisadvies is, is je treinkaartje toch altijd geldig op het desbetreffende traject. :!:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Daniel »

Treinenloop rond Gouda maandag weer normaal
12 oktober 2008

De treinen rond Gouda rijden maandag in de ochtendspits weer volgens het spoorboekje. Dat meldt ProRail.

Zaterdag ontspoorden er bij station Gouda een intercity en een omgeleide Thalys. Er raakte niemand gewond, maar de schade was groot. Zondag begonnen er weer stoptreinen van en naar Gouda te rijden. Vanaf maandag rijden naar verwachting ook de intercity's weer langs Gouda, zodat reizigers tussen Rotterdam en Utrecht geen overlast meer ondervinden.

Reizigers tussen Rotterdam en Utrecht moesten zaterdag omrijden via Den Bosch, Tilburg en Breda. Het was onmogelijk om van en naar Rotterdam over Amsterdam en Den Haag te reizen, omdat er bij Delft aan het spoor werd gewerkt.

Bron: RTV Rijnmond
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
treinbruno
Berichten: 73
Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
Locatie: Lokeren (belgie)

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door treinbruno »

Ik zat dus op het moment van de aanrijding in rotterdam, klaar om richting gouda te vertrekken...
toen kwam er plots op bordjes dat er een aanrijding heeft plaatsgevonden in gouda, de trein werd vertraagd,

plots verdween alle informatie op de vertrekstraten met de boodschap: momenteel geen treininfo beschikbaar
op de CTA's stond er: let op omroepbericht

er werd omgeroepen dat de reizigers moesten wachten, en na een tijdje riepen ze om in ROTTERDAM (!)
de aanbevolen reisweg richting amsterdam en utrecht is via breda, den bosch, en utrecht, houd rekening met extra reistijden tot 2 uur...

het was zo'n ramp omdat ook delft-den haag uitlag...
de beneluxen werden beeindigd in rotterdam, thalys ook, reizigers zaten te klagen dat ze hun ICE moesten hebben enz...

ik heb uiteindelijk met de trein tot delft gegaan, daar in een tram gestapt naar den haag...
maar: die trams zaten overvol treinreizigers, waardoor de gewone tramreizigers er niet meer bij konden,
telkens reed de machinist de gewone haltes voorbij, de reizigers klagen, wij staan hier nu al 20 min te wachten op een tram, er zijn er al 4 gepasseert, en nergens is er plaats...

in den haag HS ook geen enkele trein, station was gewoon afgesloten,
in den haag centraal heb ik uiteindelijk de sneltrein naar amsterdam genomen, en van daaruit verder richting noorden...

reisverslag later
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Daan »

Vandaag in de Tweespraak op Radio 2:
"Twee treinen zoenen elkaar in Gouda. Zegt de een tegen de ander..."

1. Het was heftig, de vonken sprongen er vanaf.
2. Maar verder gaan we niet!
3. ... Jouw perron of het mijne ...?
4. Ben speciaal voor je omgereden...
5. Ik was er niet van ondersteboven.
Bron: Radio 2
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Jurjen »

Deze foto's heb ik hier nog niet langs zien komen. Let wel: de tweede foto is genomen op het moment dat het ongeluk gebeurde. De stoomtrein van waaruit de foto is genomen rijdt op het moment van het nemen van de foto nog, en (zoals aan de wissels te zien is) zou over het spoor direct naast de Koploper, dat je nog net in het stof naar rechts ziet afbuigen, moeten gaan rijden. Vanwege het schuin hangen van de Koploper, heeft de betreffende stoomloc zijn leven te danken aan een noodremming.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Daniel »

Wow, toch wel een heel mooi plaatje van het moment 8-) We mogen dus wel van geluk spreken dat het geen botsing van drie treinen geworden is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Lichtgewonden treinbotsing Gouda

Bericht door Daan »

Die plaat kwam ik vanmiddag ook tegen via een link op Somda. Echt mazzel inderdaad :shock:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Onderzoek treinbotsing Gouda pas volgend jaar afgerond

Bericht door Daniel »

Onderzoek treinbotsing Gouda pas volgend jaar afgerond

GOUDA - Óp zijn vroegst eind januari is pas duidelijk te verwachten over de oorzaak van de treinbotsing in Gouda, op 11 oktober. De Inspectie Verkeer en Waterstaat zegt altijd te rekenen op drie maanden onderzoekstijd.

De werkdruk is echter al dusdanig opgelopen, dat het ook zo maar een half jaar kan duren voor het onderzoek wordt afgerond, wordt er aan toegevoegd.

De treinbotsing deed zich voor op het station Gouda. De net vertrekkende intercity naar Groningen schampte de Thalys van Parijs naar Amsterdam, die wegens werkzaamheden bij Delft, werd omgeleid. Op wat schrammen na, raakte niemand van de passagiers in beide treinen gewond. De chaos was enorm voor treinreizigers, omdat door de al genoemde werkzaamheden bij Delft geen goed alternatief over het spoor mogelijk was. Pas in de loop van zondag kwam het treinverkeer door Gouda weer op gang.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten