Over land naar de Kaukasus (2): met de bus naar Ankara

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Over land naar de Kaukasus (2): met de bus naar Ankara

Bericht door Timon91 »

Deel 1: Enschede-Praha-Burgas

Na de lange treinrit vanuit Burgas hadden we nog de hele middag in Burgas om even wat rond te lopen en iets te eten. De nachtbus naar Istanbul zou immers pas om 23:00 vertrekken. Vanuit Istanbul vertrekken er genoeg bussen naar Ankara, dus we hoopten om ergens de volgende dag in Ankara te arriveren. Door de werkzaamheden aan het Marmaray-project in Istanbul was het niet mogelijk om dit stuk ook met de trein te doen, helaas.

Dit deel bevat wat meer foto's van de steden onderweg, in tegenstelling tot het eerste deel. Ook is het maar half zo groot, dit deel bevat 41 foto's. Ik begin met wat indrukken uit Burgas, voor de volledige set foto's (18 foto's, deels hetzelfde als hier) verwijs ik jullie naar Flickr: klik!

1. Goed, we beginnen dus in Burgas. Nadat we onze bagage gestald hadden en de buskaartjes naar Istanbul hadden gekocht zijn we de stad in gegaan. Vanaf het station loopt er een voetgangersstraat naar het noorden, ul. Alexandrovska (Александровска). Aan deze straat ligt ook het monstrueuze hotel Bulgaria.

Afbeelding
Hotel Bulgaria, Burgas by Timon91, on Flickr

2. Ul. Alexandrovska zelf. Ik vond het er wel gezellig.

Afbeelding
Ulitsa Alexandrovska (Александровска), Burgas by Timon91, on Flickr

3. De oliebusiness is ook vertegenwoordigd in Burgas.

Afbeelding
Ploshchad Troykata (Тройката), Burgas by Timon91, on Flickr

4. Burgas is toeristisch omdat het aan zee ligt (Nesebar - Sunny Beach - ligt maar een uurtje met de bus hier vandaan), het strand is dan ook flink toeristisch. Er zijn genoeg barretjes en strandtenten hier, en lekker goedkoop 8-)

Afbeelding
Seaside, Burgas by Timon91, on Flickr

5. Een halve liter vers getapt bier, aan het strand. En dat voor nog geen euro.

Afbeelding
Beer at the bech, Burgas by Timon91, on Flickr

6. Nogmaals het strand. Het was best warm hier, maar niet té. In de schaduw was het zeer aangenaam.

Afbeelding
Seaside, Burgas by Timon91, on Flickr

7. In het centrum is nog een tweede voetgangersstraat (bul. Aleko Bogoridi), die vanaf ul. Alexandrovska naar het oosten loopt. Hier hebben we iets gegeten en nog even op het terras vertoeft. Daarna de laatste Leva's ingewisseld voor Lire's en toen nog een rondje gelopen. Ook Burgas heeft z'n mindere kanten, zoals we al vanuit de trein gezien hadden, maar te voet kom je er ook wel.

Afbeelding
The other side of Burgas by Timon91, on Flickr

8. De zonsondergang aan het strand was ook mooi, ook al is de foto niet helemaal gelukt.

Afbeelding
Sunset at the beach, Burgas by Timon91, on Flickr

9. Om 10 uur sloot het bagagedepot, dus iets na half 10 waren we daar om onze bagage op te halen. Daarna hebben we nog even op het treinstation gewacht, waar we nog de nachttrein naar Sofia zagen klaarstaan. Een beste trein, het zou me weinig verbazen als dit de langste trein van heel Bulgarije is. Een leuk detail is dat er ook drie slaaprijtuigen van de БДЖ in zaten, hagelnieuw en van Turkse makelij. 's Middags hadden we ze ook al zien staan vanuit de Nesebar, maar toen lukte het me niet om er een foto van te maken. Nu wel, al is ook deze foto onscherp. Naast de drie nieuwe slaaprijtuigen bestond de trein ook nog uit één couchetterijtuig, één eerste klas zitrijtuig en een stuk of zeven, acht tweede klas zitrijtuigen. Helemaal vooraan zat er nog een bagagerijtuig. Deze rijtuigen verkeerden vrijwel allemaal in verregaande staat van ontbinding, zo heb ik binnen veel mensen met zaklampjes in de weer gezien omdat in een significant deel van de coupétjes het licht kapot was. Ook ramen zaten scheef of wilden juist niet openen. Lichtpuntje was wel dat er veel reizigers waren, dus luchtvervoer is het zeker niet.

Afbeelding
Night train Burgas-Sofia at Burgas train station by Timon91, on Flickr

Om kwart over 10 zijn we richting het kantoortje van Nişikli gelopen, zo'n 10 minuten verderop. De bus naar Istanbul vertrekt namelijk niet vanaf het busstation. De reden hiervoor is vermoedelijk dat de bus niet in Burgas begint (maar in Silistra), dus het wat makkelijker is om maar bij het kantoortje te stoppen aangezien dat langs de doorgaande weg ligt. In het kantoortje hebben we nog wat water gedronken en zijn, toen de medewerker van Nişikli aangaf dat de bus er aan kwam, aan de overkant gaan wachten. Naast ons waren er nog twee andere reizigers, waarvan één oudere man die ook op weg was naar Ankara. De bus zat inderdaad helemaal vol. Met een kwartiertje vertraging vertrokken we vanuit Burgas, richting zuiden. De weg naar de Turkse grens is in het begin nog goed, daarna komen er steeds meer gaten in. Plaatselijk mist het asfalt, wat veel stofwolken opleverde in deze droge periode. Het was ongeveer een uur en een kwartier rijden naar de grens. De Bulgaarse controle was simpel. Een grensbeambte kwam langs en controleerde de paspoorten, van iedereen die een stempeltje nodig heeft nam hij het paspoort mee. Wij waren als laatste aan de beurt, omdat we helemaal achterin zaten. Het enige wat hij aan ons vroeg is "Olanda?", om er zeker van te zijn dat er echt toeristen met deze bus reisden. Volgens mij had hij echt zoiets van "wat moeten jullie nou weer hier?". De Turkse controle, 20 minuten later, was een stuk strenger. Iedereen moest de bus uit om een stempeltje te halen. Een visum hoefden we niet meer te kopen, dat hadden we al online geregeld. De grensbeambte had zo te zien nog niet vaak een e-visa gezien, maar hij kende het wel want het leverde geen probleem op. Het eerste stempeltje van de vakantie was een feit! Met een "Welcome to beautiful Dereköy" verwelkomde hij ons in Turkije. Daarna was het nog niet voorbij, want iedereen moest z'n bagage uit de bus halen en daar mee langs de douane. Ook de x-ray scan leverde geen probleem op. Bij de grens was het trouwens flink koud en het verging er van de insecten. Het ligt echt in the middle of nowhere. Om half 2 's nachts vertrokken we weer bij de grens en konden we eindelijk echt gaan slapen, wat tot mijn verbazing nog redelijk ging. Doordat we helemaal achteraan zaten hadden we in ieder geval genoeg beenruimte :) Na een korte stop langs de O-3 's nachts kwamen we om kwart voor 6 's ochtends aan op het Otogar van Istanbul (Bayrampaşa). Een gigantische, chaotische, drukke betonnen kolos waar zeker 1000 touringcars staan (en dat is nog een onderschatting!). Meteen na het verlaten van de bus werden we door de andere man uit Burgas meegenomen naar het kantoortje van Metroturizm om kaartjes naar Ankara te kopen. Ze probeerden duidelijk te maken dat we direct mee konden met de bus van 6:00, 10 minuten later. We wilden eigenlijk eerst nog even ergens geld pinnen en ontbijten, maar dat begrepen ze niet. We moesten toch naar Ankara? Eerst maar nagevraagd hoe laat de volgende bus ging (7:00) en toen zijn we maar vertrokken. Op het Otogar lopen veel "friends" rond, dus voor een normale prijs een kop koffie vinden is als toerist schier onmogelijk. We hebben het maar geaccepteerd en nog ergens anders een broodje gehaald. We hebben hier en daar nog wat rondgevraagd naar andere bussen naar Ankara, maar de bus van 7:00 van Metroturizm was toch echt het handigste en veel goedkoper dan dat ging het toch niet worden. We kochten kaartjes, liepen naar het perron van de bus en vertrokken mooi op tijd. Vol zat de bus niet, zo'n 40% van de plekken was bezet. Ik was blij weg te zijn uit Bayrampaşa, er liepen mij iets teveel opdringerige "friends" rond waar je niks aan hebt en die uiteindelijk toch alleen maar geld kosten.

10. Nog een kleine indruk van Bayrampaşa. De sfeer wordt niet heel duidelijk op de foto's, net als de grootte ervan.

Afbeelding
İstanbul Otogar by Timon91, on Flickr

11. De andere kant op gekeken.

Afbeelding
İstanbul Otogar by Timon91, on Flickr

12. Istanbul is gigantisch, dus het duurt wel even voordat je de stad uit bent. De brug over de Bosporus was prachtig en het bordje "welcome in Asia" gaf toch wel het gevoel dat we inmiddels wel een eindje van huis waren. Aan de Aziatische kant stopten we nog een paar keer, daarna reden we snel door naar het oosten. Hier het uitzicht op een inham in zee nabij Körfez.

Afbeelding
O-4 near Körfez, Turkey by Timon91, on Flickr

13. Aan Istanbul komt voor je gevoel maar geen eind, maar na een uur reden we toch echt het binnenland van Turkije in. De weg was mooi en rustig, de bus was comfortabel, de conducteur kwam af en toe langs met drankjes (gratis) en de omgeving was ook de moeite waard. Ook konden we tv kijken, iedereen had een eigen schermpje. Na 4 uur rijden stopten we voor het eerst, bij een gigantische Rastätte (en daar zijn er vele van), vanaf hier was het nog zo'n 90 km naar Ankara.

Afbeelding
Rest stop along the O-4, Turkey by Timon91, on Flickr

14. Onze bus.

Afbeelding
Metroturizm bus at the O-4, Turkey by Timon91, on Flickr

15. Waar er vlakbij Istanbul nog veel bossen te zien waren, werden het steeds meer struiken en lage begroeiing naarmate we dichter bij Ankara kwamen. Fotograferen vanuit de bus is vervelend, maar dit geeft hopelijk nog een beetje een idee. Zo'n 15 kilometer voor Ankara is er trouwens nog geen spoor van de stad te bekennen. Daarna ga je een heuvel over en BOEM, ANKARA! Dan ligt er opeens een stad met 6 miljoen inwoners voor je neus, zover als het oog reikt :P

Afbeelding
View from the bus at the O-4, Turkey by Timon91, on Flickr

16. Na het Otogar van Istanbul waren we een beetje bang dat het Otogar van Ankara nog veel erger zou zijn, maar niets bleek minder waar! Het Otogar van Ankara is ook gigantisch, maar netjes, niet chaotisch en heel overzichtelijk. Mensen zijn wat relaxter hier en er lopen veel meer behulpzame mensen en veel minder "friends" rond. Het metrostation hadden we zo gevonden. Hier een fotootje van het busstation.

Afbeelding
Ankara Otogar ( by Timon91, on Flickr

17. Ankara heeft twee metrolijnen, waarvan er één "metro" heet en de andere "Ankaray". Vanaf het Otogar konden we direct met de Ankaray naar ons hostel. Hier metrostation Maltepe, welke je nodig hebt als je naar het treinstation gaat. Het ziet er allemaal wat basic uit, maar de metro is niet al te druk, schoon en het werkt allemaal prima.

Afbeelding
Ankaray (Ankara metro), Maltepe station by Timon91, on Flickr

18. De andere kant op gekeken.

Afbeelding
Ankaray (Ankara metro), Maltepe station by Timon91, on Flickr

In Ankara hadden we 2,5 dag voordat we verder gingen. Hier een aantal foto's uit de stad zelf aangezien het toch een vrij onbekende stad is voor de meesten hier. De volledige set foto's (57 foto's, wederom met enige overlap), staat op Flickr: klik!

19. Yüksel Caddesi, 's avonds.

Afbeelding
Yüksel Caddesi, Ankara by Timon91, on Flickr

20. Het straatbeeld, de volgende dag.

Afbeelding
Atatürk bulvar, Ankara by Timon91, on Flickr

21. Een standbeeld van de president van Kazachstan, Nursultan Nazarbayev.

Afbeelding
Nursultan Nazarbayev statue, Ankara by Timon91, on Flickr

22. Oh ja, het was Ramadan. Overdag merkte je er niet veel van, behalve dat niet alle winkels open waren en veel restaurants aanbiedingen hadden als "Ramazan menü". In het Gençlik Parkı waren er wel veel kraampjes dicht.

Afbeelding
Ramazan in Ankara by Timon91, on Flickr

23. Straatbeeld. Ankara is een echte heerlijke chaosstad, goed uitkijken met oversteken dus.

Afbeelding
Atatürk bulvar by Timon91, on Flickr

24. Vanaf het citadel (Kalesi) heb je een mooi uitzicht over de stad.

Afbeelding
View from Kalesi by Timon91, on Flickr

25. Er lijkt geen eind aan te komen.

Afbeelding
View from Kalesi by Timon91, on Flickr

26. Het mausoleum van Atatürk is de grootste toeristische trekpleister van de stad, dit is de enige plek waar je veel andere toeristen ziet. In de rest van de stad ben je als toerist echt een bezienswaardigheid, wat best grappig is soms. Het mausoleum kun je gratis bezoeken, rugzakken moet je bij de security achterlaten.

Afbeelding
Anıtkabir, Atatürk mausoleum by Timon91, on Flickr

27. De weg naar het mausoleum toe.

Afbeelding
Anıtkabir, Atatürk mausoleum by Timon91, on Flickr

28. Binnen in het mausoleum.

Afbeelding
Anıtkabir, Atatürk mausoleum by Timon91, on Flickr

29. Het uitzicht vanaf hier.

Afbeelding
View from Anıtkabir by Timon91, on Flickr

30. Het mausoleum zelf. Er is ook nog een museum wat helemaal onder het mausoleum doorloopt, ik vond het best de moeite waard!

Afbeelding
Anıtkabir, Atatürk mausoleum by Timon91, on Flickr

31. Een hoofdstraat, ons hostel zat vlak voor de bocht in een zijstraat naar links.

Afbeelding
Ziya Gökalp Caddesi, Ankara by Timon91, on Flickr

32. Selanik Caddesi, één van de weinige voetgangersstraten in het centrum (Kızılay).

Afbeelding
Selanik Caddesi, Ankara by Timon91, on Flickr

33. Op onze laatste dag in Ankara zijn we eerst met de bus naar de Atakule toren gegaan, aan de zuidkant van het centrum. Vanaf boven heb je een schitterend uitzicht. Een leuke bijkomstigheid was dat het bewolkt was toen we naar boven gingen en we in onze korte tijd boven nagenoeg het hele wolkendek hebben zien verdwijnen.

Afbeelding
View from the Atakule tower by Timon91, on Flickr

34. Nog meer uitzicht.

Afbeelding
View from the Atakule tower by Timon91, on Flickr

35. De toren vanaf beneden gezien.

Afbeelding
Atakule tower, Çankaya by Timon91, on Flickr

36. Een leuk buurtje in het noordoosten van het centrum.

Afbeelding
Ankara by Timon91, on Flickr

37. Waar we heerlijk hebben uitgerust met een kop Turkse thee (voor omgerekend 20 eurocent).

Afbeelding
Tea in Ankara by Timon91, on Flickr

38. Op een paar minuten lopen daarvan ligt het treinstation van Kurtuluş. We waren wel nieuwsgierig dus we zijn maar even naar boven gelopen. Er was niemand en er was ook weinig te beleven hier. Hoeveel treinen hier per dag stoppen weet ik niet, maar heel veel zullen het er wel niet zijn :P

Afbeelding
Kurtuluş train station, Ankara by Timon91, on Flickr

39. Stationsbordje.

Afbeelding
Kurtuluş train station, Ankara by Timon91, on Flickr

40. Het spoor.

Afbeelding
Kurtuluş train station, Ankara by Timon91, on Flickr

41. 's Middags zijn we nog naar de Ankamall geweest, een giga winkelcentrum aan de noordkant van de stad. Hier hebben we ons prima vermaakt en hebben we boodschappen gedaan voor de volgende reisetappe. Binnen mocht je helaas niet fotograferen, dus hier een plaatje van de buitenkant. De grootte van de mall kun je niet echt zien op de foto, maar geloof me, het is best groot :P

Afbeelding
Ankara Mall (Ankamall) by Timon91, on Flickr

Tot zover, dit deel was iets meer op de steden gericht dan op het reizen zelf, maar dat hoop ik in het volgende deel weer goed te maken ;) Ankara lijkt op het eerste gezicht niet zo mooi, erg heet en zeer chaotisch, maar ik vond het eerlijk gezegd één van de tofste steden waar ik ooit geweest ben. Vriendelijke mensen, weinig oplichters, altijd iets te beleven, prima weer (niet té heet en lekker droog) en daarnaast een fijne mix tussen een verwesterde en een islamitische samenleving. Veel hoofddoekjes, maar ook veel dames met blote knieën en schouders. Mannen met lange broeken die zich streng aan de Ramadan houden, maar ook mannen in korte broeken die overdag op straat een biertje drinken. En alles is prima, iedereen lijkt de levenswijze te volgen die hij of zij prefereert :) Ankara zou ik zeker aanraden, ook al is het aantal bezienswaardigheden vrij beperkt :)

Dit was het weer, bedankt voor het lezen (het was toch wel weer aardig wat leeswerk :P). Hopelijk vonden jullie het wat, reacties zijn altijd welkom! :)

Slotnoot voor de moderators: ik weet dat dit een OV-forum is, dus dit topic wijkt daar wel een beetje vanaf. Ik vermoed dat er nog wel één of twee series in deze reeks gaan volgen die vergelijkbaar zijn met dit verslag. Kan ik die, ondanks dat het helemaal aansluit bij het OV, wel gewoon hier posten? Antwoorden per PB kan ook, mocht dat voor jullie handiger zijn.
Mijn Flickr account.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Over land naar de Kaukasus (2): met de bus naar Ankara

Bericht door tsov »

Leuk verslag weer! Heb je nog iets gemerkt van de onrust in Istanbul? Zoals jij het beschrijft klinkt Ankara als een leuke stad. *Zet op to-do-lijst* :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Over land naar de Kaukasus (2): met de bus naar Ankara

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje weer hoor. Wat mij betreft mag je soortgelijke vervolgverslagen best hier neer zetten, 't blijft toch een reiservaring en er zit wat mij betreft nog genoeg vervoergerelateerds in :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Over land naar de Kaukasus (2): met de bus naar Ankara

Bericht door julsteren »

Wederom een geweldig verslag Timon91!!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Over land naar de Kaukasus (2): met de bus naar Ankara

Bericht door isadora »

Wat een productie, deel 1 was nog maar amper verschenen.
Wederom aan één stuk door gelezen, en wederom petje-af.

Succes met het vervolg!!! :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Over land naar de Kaukasus (2): met de bus naar Ankara

Bericht door Etienne »

Alweer zo'n prachtig verslag :pos: :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Over land naar de Kaukasus (2): met de bus naar Ankara

Bericht door deadlock »

MEER MEER! :d
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Over land naar de Kaukasus (2): met de bus naar Ankara

Bericht door AppleMoose »

Mooi verslag weer! Ook leuk om eens meer van de omgeving en steden te zien i.p.v. enkel spoor en treinen :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Over land naar de Kaukasus (2): met de bus naar Ankara

Bericht door Timon91 »

Thanks voor de fantastische reacties! :D
tsov schreef:Leuk verslag weer! Heb je nog iets gemerkt van de onrust in Istanbul? Zoals jij het beschrijft klinkt Ankara als een leuke stad. *Zet op to-do-lijst* :mrgreen:
Je moet ervan houden, maar ik vond het er heerlijk! De andere mensen in ons hostel vonden het wel een redelijke stad, maar qua bezienswaardigheden wat tegenvallen. Van de onrust heb ik niks gemerkt, maar in Istanbul zijn we eigenlijk alleen op het otogar geweest. De problemen zijn sterk geconcentreerd rond het Taksim plein en het naastgelegen Gezi park. In Ankara hebben we er ook niks van gemerkt, je kon alleen nog wat lichte gevolgen zien. Op foto 31 zie je bijvoorbeeld een kapot en verbrand reclamebord. Elk reclamebord in die straat, evenals elk bushokje, bevond zich ongeveer in deze staat. We vermoedden dat het gevolgen zijn van de onrust, maar zeker weten deden we het niet.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21360
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Over land naar de Kaukasus (2): met de bus naar Ankara

Bericht door Meltrain »

Weer supermooie verslagen. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten