Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door Daniel »

Vanmiddag minder treinen door extreme hitte
Geplaatst op: vrijdag 2 augustus 2013 08:45
Laatst bijgewerkt: vrijdag 2 augustus 2013 08:47


Vandaag worden zeer hoge temperaturen verwacht, met middagtemperaturen tussen de 32 en 36 graden. Bij extreme hitte zijn ProRail en NS extra alert op de effecten van warm weer op het spoor en de treinen. Ondanks alle inspanningen kan de warmte zorgen voor overlast. Zo treden net als bij auto’s en vrachtwagens gemiddeld wat meer defecten op en is het spoor kwetsbaar voor bijvoorbeeld uitzetting.

Om storingen zoveel mogelijk te voorkomen nemen NS en ProRail diverse maatregelen. Zo staan er extra storingsploegen paraat op diverse plaatsen in het land om storingen zo snel mogelijk te verhelpen. Ook staan er locomotieven klaar om eventuele gestrande treinen zo snel mogelijk weg te slepen. In de middag bereiken de temperaturen een hoogtepunt. Vanaf het middaguur wordt daarom op enkele trajecten in de Randstad iets meer ruimte gemaakt in de treindienst. Zo rijden enkele Sprinters en Intercity’s twee keer per uur in plaats van vier keer per uur. Eventuele storingen als gevolg van de hitte kunnen zo sneller worden opgelost.

Het betreft de volgende trajecten:

Minder Sprinters:
  • Breukelen-Veenendaal Centrum
  • Rotterdam-Vlaardingen
  • Leiden-Gouda
  • Den Haag Centraal-Dordrecht
  • Rotterdam-Gouda Goverwelle
Minder Intercity’s:
  • Amsterdam-Enkhuizen
  • Rotterdam-Utrecht
Gaat u vanmiddag of vanavond op reis, raadpleeg dan kort voor vertrek de Reisplanner op ns.nl voor de meest actuele informatie. Bent u onderweg, kijk dan op m.ns.nl of in de Reisplanner Xtra voor Iphone of Android. Twitter: volg @NS_online voor updates.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst
Laatst gewijzigd door Daniel op vr 02 aug 2013, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: lijsten gefixt
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door Geert »

Paniekvoetbal :roll:
Enfin, hoop dat de treinen wel langer worden gemaakt...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door Suus »

Ik vind het geen paniekvoetbal. Vorige week maandag toen het ook extreem warm was ging het volgens mij maar net goed met al die storingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door Klaasje »

Dat ging maar net goed inderdaad. Een meltdown van een knoop was nabij.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door Jef400 »

Ik denk zelf dat de boer er goed aan doet om de trein te vermijden in deze hitte. Vermijd je alle risico's.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door Justin »

De genoemde series zijn altijd wel de klos :\.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door ODRAIL »

Waarom moet er altijd weer in de Randstad geschapt worden en niet in de rest van het land?
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door julsteren »

Omdat in de rest van het land gemiddeld al minder treinen rijden dan in de randstad.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door Milco »

Kunnen de wissels en de treinen in Nederland nou nergens tegen, of gebeurt het in andere landen ook dat er bij het minste of geringste (sneeuw, hitte, herfst...) treinen worden geschrapt?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door reisthijs »

Als ik dit lijstje zo zie, bedenk ik me als eerste hoe luxe we het tegenwoordig eigenlijk hebben in de zomervakantie. Dit zijn bijna allemaal treinen die voorheen helemaal niet reden tijdens de vakantiedienstregeling.
De enige vreemde in het rijtje is dan Rotterdam-Utrecht.
Klaasje schreef:Dat ging maar net goed inderdaad. Een meltdown van een knoop was nabij.
Ik kan me alleen lastig voorstellen dat het risicio op een Utrechtse meltdown ineens verdwenen is met het schrappen van maar twee series.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:Paniekvoetbal :roll:
Enfin, hoop dat de treinen wel langer worden gemaakt...
Net zoals in de winter zal dit waarschijnlijk niet gebeuren, want dit is natuurlijk gewoon een verkapte bezuiniging. Minder treinen is minder personeel en stroomverbruik. Maak je treinen die wel rijden langer, werk je dat deels tegen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door Geert »

reisthijs schreef:Als ik dit lijstje zo zie, bedenk ik me als eerste hoe luxe we het tegenwoordig eigenlijk hebben in de zomervakantie. Dit zijn bijna allemaal treinen die voorheen helemaal niet reden tijdens de vakantiedienstregeling.
De enige vreemde in het rijtje is dan Rotterdam-Utrecht.
Vreemd waarom één drukke ic-verbinding geschrapt wordt op een traject waar normaal 4 series tegelijk rijden. 3 series is ineens niet meer problematisch?
Klaasje schreef:Dat ging maar net goed inderdaad. Een meltdown van een knoop was nabij.
Ik kan me alleen lastig voorstellen dat het risicio op een Utrechtse meltdown ineens verdwenen is met het schrappen van maar twee series.
Volgens mij was vooral in Rotterdam vorige keer bijna een meltdown. Maar ik vind het absoluut een zwaktebod om treinen te schrappen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door isadora »

Excuseer mijn onwetendheid, maar wat wordt er eigenlijk onder een "meltdown" verstaan?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door Geert »

Een meltdown houdt in spoorland in dat op een groot knooppunt (zeg: Utrecht, Amsterdam, etc.) de boel zodanig in de soep is gelopen dat al het treinverkeer tot een halt is gekomen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door isadora »

Dank je Geert, maar dan nog, "de boel" bedoel je daarmee het railwerk, of automatisering of anders?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door webguy »

Vooral dat personeel en materieel op de verkeerde plek zijn en er geen bijsturen meer aan is.

Maar eh, er waren rond het middaguur meteen weer een wisselstoring en een stroomstoring. Het gaat goed zo...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door Geert »

isadora schreef:Dank je Geert, maar dan nog, "de boel" bedoel je daarmee het railwerk, of automatisering of anders?
Over het algemeen is het een logistiek probleem veroorzaakt door meerdere storingen. Zoals webguy inderdaad zegt is dan het materieel en personeel "kwijt" (in ieder geval niet op de plek waar het zou moeten zijn). Uiteraard helpen de complexe personeelsdiensten niet erg mee aan het voorkomen van een meltdown, maar blijkbaar dunt met liever de treindienst uit dan dat het gevreesde 'rondje om de kerk' wordt ingevoerd...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door Daniel »

De maatregelen waren dus gewoon gisteren al bekend blijkt uit dit documentje, nogal vreemd dat ze ze dan zoals hierin staat ook pas vanaf 7.00 uur via de omroep meedegedeeld hebben, net alsof reizigers die voor 7.00 uur reizen niet ´s middags terug kunnen willen (zelf trouwens vanmorgen helemaal niks hierover via de omroep gehoord)

Kennelijk heeft men ergens in de NS-kantoren nog een oude dienstregeling in z´n hoofd trouwens, want anders zou ik ook niet weten waarom erin staat dat post Amersfoort met deze aanpassingen te maken krijgt :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door ODRAIL »

Hmm, juist ja. Uit welk jaar is dit document?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door Geert »

Dit document is van deze maand.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door robert55 »

Meltdown klinkt leuk profi, want Engels. Term komt overigens uit de nucleaire industrie, daar betekent het Iets Echt Heel Ergs. In NL-spoor betekent het dat het systeem door zijn fysieke en organisatorische rigiditeit vastloopt, ineenstort, maar dat klinkt minder profi.

gisteravond zag je al de eerste voortekenen. De omroep was permanent in de lucht met de bekende riedel 'Dames en heren de intecity van 18,45 blablablabla vertrekt over enkele minuten'. Enkele minuten bleek 10 minuten te kunnen betekenen. Aan het perron Zaandam ri. Asd stonden twee treinen, als je naar het oosten keek stonden hun voorgangers voor het volgende rode sein. Treinen vanuit Hlm reden wel, maar dat soort info werd niet gedeeld. Treinen richting Hlm reden wel met +10, wat in de trein werd toegeschreven aan een wisselstoring.
Om 21.30 terug vanuit Bloemendaal. Op het bord twee treinen defect uitgevallen. Een SPR naar Alkmaar werd live aangekondigd met +30. Mijn SPR kreeg in Hlm bij vertrek al +5. Dat werd benoemd als veroorzaakt door een seinstoring, maar wat er gebeurde was dat de trein begon te rijden en na 20 meter weer langs het perron stopte om een cargotrein voorlangs te laten kruisen over spoor 2. Vervolgens reden we na Spaarnwoude linkerspoor, waarbij we met 20km/h een stilstaande DDZ voorbijreden. Kennelijk was met bang dat de gevangenen -pardon reizigers- uit die DDZ een uitbraakpoging zouden wagen.

Het eerste slachtoffer als het slecht gaat is altijd de informatievoorziening.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door Geert »

De "langere trein" tussen Rotterdam en Utrecht blijkt gewoon een VIRM6. Ik zit zelf in de eerste klas met genoeg ruimte, maar ik zie wel mensen op het balkon staan. Dat deel van de uitgedunde dienstregeling is dus weer eens slecht geregeld...
Een trein naar Hoek van Holland was wel versterkt, daar zal wel het mat van de spitspendels aangehaakt hebben.

Verder: net toen ik een flesje water bij de AH2Go had gekocht werd omgeroepen dat je bij de Kiosk gratis een flesje water kon halen. Waarom doen niet meer alle winkels op het station hier aan mee?? Super onklantvriendelijk weer, niet zozeer vanwege de kosten maar wel het gevoel dat het niet goed geregeld is en dat je als reiziger blijkbaar geen klant bent. :roll:

Enfin, de airco werkt gelukkig wel goed in deze trein dus ik blijf lekker rustig treinen tot Zwolle hopelijk :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door Daniel »

Die omroep over het water was wel heel infrequent ja. Ik liep zelf de Kiosk in de nieuwe hal te Ut binnen voor wat warm water (op de dagen dat je het het liefst koel hebt gaat de verkoop sneller dan het afkoelen...) en toen ik wilde afrekenen deed de medewerker al zo van "is goed". De omroep hoorde ik pas toen ik al even op het perron stond.

De t559 behoorde ook tot de verlengde treinen uit Rotterdam... die reed met liefst 8 i.p.v. 7 bakken, tja, ze hebben weer echt hun best gedaan maar niet heus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door Ronald »

Wat is er in Amersfoort aan de hand eigenlijk, gevalletje "meltdown"?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vanmiddag minder treinen door extreme hitte

Bericht door Daniel »

Geen idee wat de totale ineenstorting heeft veroorzaakt, maar toen ik even na 17.00 uur aankwam waren spoor 1 en 2 reeds volledig buiten dienst en stonden de treinen ri. Deventer / Zwolle / Schothorst op 4A en 5. Lijkt daarmee op een wisselstoring die zich allicht heeft uitgebreid.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten