Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Jef400 »

Ik dacht dat de wettelijke grens op 25 graden lag, maar ik kan het mis hebben.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

Officieel mag je niet eten of drinken in de tram. Ook geen water. Natuurlijk gaat niemand moelijk doen als je met een gesloten flesje instapt. Maar koffie (zonder deksel helemaal), blikjes, ijs, patat etc worden vaak geweigerd. Alleen ben je wel ff bezig als je in de ochtendspits op een CS staat...

Leuke was we een tekstbericht hebben gekregen vanuit de verkeersleiding met het bericht: Er mogen non-alcoholische dranken worden gedronken op de tram.
Ik ging ervan uit dat dat voor ons personeel bedoeld is. Achteraf kwam ik erachter dus dat voor de passagiers bestemd was :roll:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door find_your_spot »

De eerste blikjes 0,0% bier vliegen dan direct door de bus.
For Your Railroad Adventures
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Milco »

Dat er geen koffie gedronken mag worden snap ik, en dat mensen met een grote puntzak friet geweigerd worden snap ik ook (stink vreselijk, ook in de trein!), maar als ik een dagje op pad ben met het OV en ik krijg dorst, dan wil ik gewoon even wat kunnen drinken. Meestal heb ik flesjes siroop met water bij me. Is dat dan zo'n probleem? Als dat het enige is...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

Het is de regel en dat is toch aan je medereizigers te danken, want als iedereen gewoon hun lege verpakkingen mee naar buiten mee nam of tenminste in de prullenbakken in de voertuigen bij het personeel gooiden, was er echt weinig aan de hand, naast de veiligheid bij bepaalde drinken.
Dan is het aan het personeel om er zo veel mogelijk op te handhaven. En dat zijn ook mensen die heus niet moeilijk gaan doen om een flesje ook al mag het niet.

Gisteren het eerste wat ik zag toen ik een tram overnam na m'n pauze is zo'n doorzichtige beker van de Starbucks die op de wielkast bij het raam stond. Waar ik dan meteen aan denk, is om iedereen dan met drinken in een niet afsluitbare fles te weigeren. Bij discussie, naar dat bekertje wijzen... :roll:
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Mr-W »

@hauptbahnhof, volgens mij handhaaft zelfs jullie service en veiligheidsteam die regels niet.
ben in maart met Lijn 5 Amsterdam Centraal Station - Amstelveen Binnenhof van het Leidseplein naar de Dam gereden, Ik en vrienden hadden Supersize Starbucksbekers en/of andere (frisdrank)flesjes en de GVB controleurs zeiden er niets van,sommige van ons waren zelfs gewoon aan het drinken in de tram.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

Ja dat kan best. Maar ze mogen erop handhaven.
Ik ben daarentegen ook behoorlijk coulant, meer omdat ik anders bij de meeste haltes in het centrum mensen erop moet wijzen dat het niet mag. Alleen eten (döner, Mac, patat etc) en hete dranken zonder deksel weiger ik pertinent (hete dranken mét deksel moeten we ook weigeren overigens, en terecht). Maar jah, op een ochtendspitsrit vanaf Asd is dat niet te doen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Wubbo »

Wat is er zo anders aan een metro dan een trein, dat warme dranken daar niet mogen terwijl ze in de trein zelfs verkocht worden?
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door microshit »

Trein heeft wat meer mogelijkheden om aan boord al het afval weg te gooien, men zit in de trein gemiddeld langer dan in de tram... Dat is wat me zo snel binnen schiet.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

Wat gebeurt er als er een noodstop wordt gemaakt in een tram? Of als een tram op lijn 26 een rood sein passeert?

Bij de eerste lig je op de schoot van degene tegeover jou of smak je tegen de stoel voor je. Bij de tweede smak je tegen de bestuurderscabine. Stel je voor dat je een beker hete koffie hebt...

En het Nederlandse volk kennende, zal men alsnog de verantwoordelijkheid bij GVB neerleggen.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door fred1954 »

Wubbo schreef:Wat is er zo anders aan een metro dan een trein, dat warme dranken daar niet mogen terwijl ze in de trein zelfs verkocht worden?
Stel je voor Wubbo, dat jij in onderstaande (Haagse) tram had gezeten, met iemand achter je met een beker hete koffie in zijn handen. Die had je waarschijnlijk in je nek gehad. :lol:
http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php ... 7&item=250

Aanrijdingen en noodstops met trams of bussen komen in de stad vele malen meer voor dan met een trein buiten de stad. Kun je dus niet vergelijken. Zou jij als Hagenaar (of is het Hagenees?) moeten weten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Vinny »

Wat is er zo anders aan een metro dan een trein
Aanrijdingen en noodstops met trams of bussen komen in de stad vele malen meer voor dan met een trein buiten de stad.
:mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door fred1954 »

Vinny schreef:
Wat is er zo anders aan een metro dan een trein
Aanrijdingen en noodstops met trams of bussen komen in de stad vele malen meer voor dan met een trein buiten de stad.
:mrgreen:
Jaja, ik weet het. Maar neem dan lijn 51 in B'veldert en A'veen. Is een metro/sneltram, mag ik dat wel als voorbeeld noemen dan? :Y
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Geert »

Maar blijkbaar is dus normaal gesproken zelfs verboten om een flesje water te drinken bij het GVB? Ik hoop dat de meeste controleurs zoals hauptbahnhof dan inderdaad coulant zijn...
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

In de metro mag het ook niet. Is een algemene regel in alle OV van GVB.

Daarbij moet je wel bedenken dat de metro's geen magneetremmen hebben, m.u.v. de S1/S2/S3 serie. Wat ik alleen niet zeker weet, is dat die magneetremmen alleen onder trambedrijf werken. Dat moet ik even navragen. En als dat zo is, dan is een noodstop minder abrupt dan bij een tram.

Ik kan me herrineren dat een aantal jaren geleden een passagier beboet is bij een grootscheepse controle met GVB OV Zorg en politie op een van de ondergrondse stations (Waterlooplein of Wibautstraat) omdat ze een croissantje aan het eten was. Dit is later uiteraard kwijtgescholden. Toendertijd was de regel ook om niks te eten en te drinken die voor overlast kan zorgen. Ondertussen is dat veranderd naar simpelweg: eet en drink niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Geert »

Dat is dan niet echt een verbetering. Wel duidelijker, maar je mag dus helemaal niets meer drinken (officieel)...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Suus »

Maak er dan van: eten verboden, alleen alcoholvrije dranken in hersluitbare verpakkingen toegestaan. Wat dus neerkomt op flesjes en melkpakken met dop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

Het probleem met zo'n regel is dat er ruimte is voor interpretatie. En dat moet je niet willen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Meltrain »

Sorry, maar ik zie niet hoe het voorstel van Bee tot onduidelijkhid kan leiden. :?
Er staat precies wat wel en niet mag en ruimte voor interpretatie is er niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

Je weet zelf dat men altijd ruimte in de regels wilt vinden om toch te doen wat er niet mag.
Bovendien, regels moeten kort en krachtig zijn. Eet niet en drink niet. Punt.

Verder... Wat doe jij met je lege afsluitbare fles als je klaar bent? Leg je die naast je op de grond of neem je het weer mee?
Juist... Hier heb je alweer 2 mogelijkheden en dat is dus precies wat GVB niet wilt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door webguy »

Als mensen lege flessen achterlaten lijkt me dat een symptoom van een ander probleem - niet genoeg vuilnisbakken...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Geert »

What's next, krantjes verbieden mee te nemen? Je zou ze immers in het voertuig achter kunnen laten...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Wubbo »

Ik zat vanmiddag in een bus in Brabant de huisregel-sticker eens te lezen. Daar staat dat je geen alcoholische dranken mag drinken (die snap ik), maar over water etc wordt niets gezegd. Wat maakt een Amsterdamse bus zo anders dan een Brabantse bus?

Te strikte regels nodigen trouwens meer uit tot het niet naleven van die regels. Als je toch niks mag en het dus toch altijd fout doet, waarom zou je je dan aan die regels houden? Je hebt meer aan regels die uitlegbaar zijn, en helemaal niet mogen drinken in bus, tram en metro is dat wat mij betreft niet. Treinen kunnen ook een noodstop maken, vanaf een veel hogere snelheid dan trams, bussen en metro's.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

Vuilnisbakken zijn er juist niet omdat je ook niks mag eten/drinken. Alleen personeel heeft vuilnisbak in de cabine :wink:

Maar goed, als je idd gewoon een flesje water/cola/icetea/whatever pakt en wat drinkt zal niemand er wat er van zeggen.
Snap eigenlijk die hele ophef niet zo. Het is een regel die het bedrijf heeft ingesteld (zonder opgaaf van reden) en daar ga je mee akkoord als je van de diensten gebruik maakt lijkt me.

De regel is ook geen voeten op de bank. Ook niet met een krantje eronder. Is dat een stomme regel omdat het bij de NS wel kan ofzo?
Geert schreef:What's next, krantjes verbieden mee te nemen? Je zou ze immers in het voertuig achter kunnen laten...
Die worden in de bussen verspreid dus nee. Een krantje is ook wat anders dan rondslingende lege flessen.

Een bus in brabant is niet met een vervoersmiddel in de grote stad te vergelijken overigens. Vaak drukker, mensen kennen wellicht wel hun normen en waarden maar tonen dat minder, hebben met drukker verkeer te maken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Geert »

hauptbahnhof schreef:Vuilnisbakken zijn er juist niet omdat je ook niks mag eten/drinken. Alleen personeel heeft vuilnisbak in de cabine :wink:
Wat gek dat er dan rommel ontstaat :roll: maar goed.
Maar goed, als je idd gewoon een flesje water/cola/icetea/whatever pakt en wat drinkt zal niemand er wat er van zeggen.
Dat is de praktijk (gelukkig), maar formeel is het dus verboden. Voor hetzelfde geld is de overijverige controleur die vorige keer iemand een boete gaf om een croissantje in de tram...
Snap eigenlijk die hele ophef niet zo. Het is een regel die het bedrijf heeft ingesteld (zonder opgaaf van reden) en daar ga je mee akkoord als je van de diensten gebruik maakt lijkt me.
Je kunt als bedrijf niet eindeloos onredelijke voorwaarden stellen, en al helemaal niet als die in gaan tegen een wet. Ik kan me wel een aantal redenen voorstellen waarom je een flesje water meeneemt. GVB kan dat wel verbieden in de huisregels, maar het is dus maar de vraag of het wel verboden mag worden.
De regel is ook geen voeten op de bank. Ook niet met een krantje eronder. Is dat een stomme regel omdat het bij de NS wel kan ofzo?
Dat mag bij NS ook niet...
Een bus in brabant is niet met een vervoersmiddel in de grote stad te vergelijken overigens. Vaak drukker, mensen kennen wellicht wel hun normen en waarden maar tonen dat minder, hebben met drukker verkeer te maken.
Bussen in Brabant zullen af en toe ook een noodstop maken, dat was (samen met het afval) toch de belangrijkste reden om drinken te verbieden?
Overigens is GVB niet uniek met haar regels, bij RET en HTM mag je formeel ook niet drinken. Ook daar wordt in de praktijk niet moeilijk gedaan over een flesje water. Ik vind het alleen wel wonderlijk dat je voor iets basaals als een flesje water dus moet steunen op de coulance van controleurs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten