Treinpassagiers in levensgevaar

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Treinpassagiers in levensgevaar

Bericht door Wubbo »

Treinpassagiers in levensgevaar
ma 17 nov 2008, 05:30

DEN HAAG - De Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) slaat groot alarm omdat machinisten regelmatig stations verlaten, terwijl de veiligheid op het spoor niet is gegarandeerd. Treinpassagiers lopen daarbij dagelijks gevaar op.

De zogeheten STS-procedures, waarbij reizigerstreinen met het sein op geel van een perron vertrekken, blijken enorm risicovol. Dat concludeert de IVW in een onderzoek naar aanleiding van een incident in Sittard op 18 november 2007 waarbij twee volle passagierstreinen rond middernacht op slechts vijf meter van elkaar op hetzelfde spoor tot stilstand kwamen. De inzittenden kropen door het oog van de naald.

Een geel sein betekent volgens de IVW dat een volgend sein op rood kan staan. Een machinist mag dan nog op lagere snelheid verder rijden, zodat hij nog vóór het rode sein kan stoppen. "Dat gebeurt dagelijks, omdat de capaciteit op stations en rangeerterreinen te krap is en aankomende treinen dan te lang moeten wachten", aldus een IVW-woordvoerder.

ProRail
De uitkomsten, waarover verkeersminister Eurlings een brief naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, worden vandaag bekendgemaakt. Het gaat om dertig incidenten per jaar. De inspectie heeft de passages tussen 2003 en 2007 geanalyseerd. Vooral spoorwegbeheerder ProRail krijgt ervanlangs en moet de procedures aanscherpen. Ook het aantal gevallen van door rood-sein rijden, afgelopen jaar 270 keer, vindt de inspectie te veel. Het bijna-ongeluk in Sittard was voor de IVW aanleiding voor diepgaand onderzoek. De machinist verklaarde dat hij nooit eerder bij vertrek op geel had hoeven stoppen voor een rood sein. Nu blijkt op basis van het onderzoeksrapport dat er in het hele land regelmatig levensgevaarlijke situaties ontstaan, omdat zowel centralisten van de verkeersleiding als machinisten niet opletten.

In 2006 had het ministerie van Verkeer en Waterstaat ProRail al gesommeerd de veiligheid van de seinen drastisch te verbeteren. Eurlings schrijft nu dat ProRail "op de meest risicovolle locaties de ATB (automatische treinbeïnvloeding) Verbeterde-versie moet aanleggen". Spoorwegbeheerder ProRail zei gisteravond dat er hard gewerkt wordt aan concrete maatregelen om de problemen rond de blunders van gele seinen op te lossen. "Er wordt volop overlegd met de vervoerders, waaronder de Nederlandse Spoorwegen", aldus ProRail-zegsvrouw Monique Matze.

Bron: Telegraaf
Het IVW-rapport
Het IVW-nieuwsbericht

Samenvatting van het IVW-rapport: treinen mogen nooit meer een rood sein tegenkomen, want dat is Gevaarlijk. Nee, daar hebben we wat aan... :roll:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinpassagiers in levensgevaar

Bericht door deadlock »

Wat trek jij daar een rare conclusie uit :?:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Treinpassagiers in levensgevaar

Bericht door playertwo »

Ik trek een heel makkelijke conclusie:
1. Treinen dienen volgens de IVW niet meer te mogen vertrekken van het station als het sein nog geel is. Alleen bij een vrije rijweg mag er nog vertrokken worden
2. IVW wil dat ATB bij alle potentiële gevaarpunten ook onder de 40km/h ingrijpt
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Treinpassagiers in levensgevaar

Bericht door Dubbele P »

Terwijl het allemaal onzin is, want zo moeilijk is het niet om je aan de seinen te houden. Alleen als je overal gewoon vanuit gaat omdat het 'anders altijd zo gaat' of zelfs bezopen in de cabine kruipt, ja dan gaat het fout. We hebben tig jaren met dit systeem gewerkt en nu opeens zou het niet meer veilig zijn? Onzin!
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Treinpassagiers in levensgevaar

Bericht door Daan »

playertwo schreef:2. IVW wil dat ATB bij alle potentiële gevaarpunten ook onder de 40km/h ingrijpt
Ah, 3b in Gn is blijkbaar ook een gevaarpunt dan... Dat spoor krijgt namelijk ook ATB-vv... Ik bedoel, wie zou het in z'n hoofd halen om met rood te vertrekken? :shock:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinpassagiers in levensgevaar

Bericht door deadlock »

Dubbele P schreef:Terwijl het allemaal onzin is, want zo moeilijk is het niet om je aan de seinen te houden. Alleen als je overal gewoon vanuit gaat omdat het 'anders altijd zo gaat' of zelfs bezopen in de cabine kruipt, ja dan gaat het fout. We hebben tig jaren met dit systeem gewerkt en nu opeens zou het niet meer veilig zijn? Onzin!
Ik ben het met je eens maar een kleine kanttekening is misschien op zijn plaats; ATB is denk ik niet berekend op de huidige overvolle dienstregelingen. ATB-VV lijkt me ook nonsense. Op de drukste trajecten installeer je ERTMS. Eerst naast ATB. De treinen begin je om te bouwen als ze voor revisie binnen komen. Kost wat, maar heb je ook iets. Dat gezeur met ATB-VV, ATB-NG, ATB-blaat zus en zo.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinpassagiers in levensgevaar

Bericht door Geert »

deadlock schreef:Wat trek jij daar een rare conclusie uit :?:
Ik heet dan wel geen Wubbo, maar zo raar is die conclusie niet als je het rapport leest: IVW wil voorkomen dat een trein vertrekt bij een geel sein (en dus bij het volgende sein weer moet stoppen). Met zulke wereldvreemde maatregelen haal je de capaciteit van grote stations wel omlaag (zeker bij verstoringen) en het is ook nog eens geen echte oplossing. Investeer dan in nog meer ATB-vv.
deadlock schreef:Ik ben het met je eens maar een kleine kanttekening is misschien op zijn plaats; ATB is denk ik niet berekend op de huidige overvolle dienstregelingen. ATB-VV lijkt me ook nonsense. Op de drukste trajecten installeer je ERTMS. Eerst naast ATB. De treinen begin je om te bouwen als ze voor revisie binnen komen. Kost wat, maar heb je ook iets. Dat gezeur met ATB-VV, ATB-NG, ATB-blaat zus en zo.
Wat is er mis met ATB-vv als goedkope STS-beveiliging? Ik vind ERTMS/ETCS ook mooi, maar het is gewoon niet mogelijk om dat op korte termijn in te voeren in Nederland. En dan heb ik het niet alleen over de veel hogere kosten...
Waarom is ATB-vv eigenlijk "nonsense"?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Treinpassagiers in levensgevaar

Bericht door Stefan »

Ik vind het volgende nogal vreemd:
De machinist verklaarde dat hij nooit eerder bij vertrek op geel had hoeven stoppen voor een rood sein.
Dus omdat het altijd zo is, ga je er maar van uit dat het deze keer óók zo is? :roll: Goed, uiteraard heeft iedereen van deze gewoontes, maar je moet, in mijn ogen, altijd bewust blijven dat het volgende sein gewoon op rood kan staan.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Treinpassagiers in levensgevaar

Bericht door Chauf21 »

Daan schreef:
playertwo schreef:2. IVW wil dat ATB bij alle potentiële gevaarpunten ook onder de 40km/h ingrijpt
Ah, 3b in Gn is blijkbaar ook een gevaarpunt dan... Dat spoor krijgt namelijk ook ATB-vv... Ik bedoel, wie zou het in z'n hoofd halen om met rood te vertrekken? :shock:
Niemand, maar dat is ook niet het probleem dat hier aangekaart wordt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten