Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Plaats reactie
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door Karl »

Misschien een idee om in het regelement betreffende nieuwsberichten een regel op te nemen dat, wanneer de titel dit niet duidelijk maakt, een tag toegevoegd moet worden, bijvoorbeeld: "Tram loopt uit wissel op Coolsingel", dat dit dan wordt: "[Rotterdam] Tram loopt uit wissel op Coolsingel" of "Man valt op spoor": "[België] Man valt op spoor". Als er staat: "GVU bus ontploft" of "Haagse tram ontspoort" lijkt me dat niet nodig, aangezien de forumbezoekers alhier dan zelf wel kunnen bedenken over welke plaats het gaat.
Het is een spectrum.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Stroomafnemer tramlijn 3 losgeraakt

Bericht door BR628 »

Lijkt me een goed punt!

Zelfdenkzaamheid bijvoorbeeld bij:
Ophef over uit trein gezette zwartrijders
zou dan beter kunnen worden:
Ophef over uit trein gezette zwartrijders in Oost-Duitsland

of

Buskaartje 50 procent duurder
zou beter kunnen worden:
[DAF] Arriva maakt Eurokaartje 50 procent duurder
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door Chauf21 »

We proberen om op dit forum te volstaan met zo min mogelijk regels. Dat voorkomt onduidelijkheid in en wirwar van regels, maar zorgt tevens voor ruimte om bepaalde reacties duidelijker te maken. Een aparte regel om aan te duiden waar berichten zich afspelen, komt er dus niet. In beperkte mate komt een dergelijke voorwaarde al terug in de forumregels: 3. Wees kritisch op je eigen berichten. Zowel op de inhoud als op de leesbaarheid en de lay-out.

Naarmate er geografisch informatie in de titel mist, neemt de leesbaarheid van de berichten (in dit geval de titels) voor sommigen af. De naamgeving van de topics hoeft niet gelijk te zijn aan de titel van de geplaatste artikelen, dus er zijn mogelijkheden om dat te verbeteren. Het is aan de gebruikers om dat op te pakken en berichten te voorzien van de juiste informatie. Beheerders en moderators kunnen daarop toezien en eventueel informatie toevoegen. Als blijkt dat het toevoegen van de geografische informatie de leesbaarheid verhoogt, zullen we actiever toezien op het vermelden van die informatie :)
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door Dubbele P »

Kortom, het staat dus vrij om een tag voor een nieuwsbericht te plaatsen, als je denkt dat dit de duidelijkheid verhoogt. Let er wel op dat een topictitel een maximaal aantal tekens kan hebben, dus bij volledige weergave van de naam kunnen er problemen ontstaan. Persoonlijk vind ik het dan ook belangrijker dat er een volledige topictitel staat, dan dat er een afkorting met een afkapte titel weergegeven wordt.
Werken met een afkorting = België, [D] = Duitsland, [Ut] = Utrecht, etc. zou dus ook een goede mogelijkheid zijn, tenzij de topictitel natuurlijk zelf al voldoende duidelijkheid biedt.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door waldo79 »

Ik erger me eraan als soms letterlijk krantenkoppen worden overgetikt als titel. Die krantenartikelen zijn vaak regionaal georiënteerd :roll:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door Karl »

waldo79 schreef:Ik erger me eraan als soms letterlijk krantenkoppen worden overgetikt als titel. Die krantenartikelen zijn vaak regionaal georiënteerd :roll:
Als je de kop niet als titel plaatst, dan graag wel de oorspronkelijke titel plaatsen in het bericht, want dat gebeurt vaak niet. De oorspronkelijke titel geeft toch vaak weer hoe de schrijver het bericht bedoelt.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door Daniel »

Zowiezo hebben we het graag dat je de kop van het artikel even herhaald in het bericht zelf, liefst vetgedrukt (zodat duidelijk is dat het de kop is). En waarom? Dat merken jullie vanzelf binnen een maand :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door Daantje »

Zonder de volledige titel is het ook erg lastig, zo niet onmogelijk om het artikel weer terug te zoeken (zeker in geval er geen bronvermelding is gegeven).
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door waldo79 »

^^Dan moeten de journalisten maar betere koppen verzinnen :roll:
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door aswnl »

Het plaatsen van een nieuwsbericht binnen een quote-kader werkt binnen een draad ook verhelderend.

Het is ook heel simpel:

Code: Selecteer alles

[quote="[url="http://www.telegraaf.nl/<deeplink>]Telegraaf[/url] (15-11-2008)"]
[size=200][b]Titel[/b][/size]
[i]Ondertitel[/i]

Tekst tekst tekst[/quote]
Zie hier een draad waar dat is toegepast.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door Daniel »

Wat moet daar verhelderender aan zijn? Ik zie nieuwsberichten juist liever niet als quote eerlijk gezegd.

Waar Daantje op doelt is dat het bij het ontbreken van een titel én bron het voor ons erg lastig wordt om de bron nog bij het artikel te zoeken. In het uiterste geval kan dat ertoe leiden dat we het bericht moeten verwijderen vanwege de ontbrekende bron.
Staat echter gewoon de originele titel boven het bericht dan is de bron er binnen een paar seconden Googlen bij gevonden.

Hetzelfde is natuurlijk van toepassing als een gebruiker het artikel wil terugzoeken om te zien of het nog bijgewerkt is en dergelijke.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door aswnl »

Reiziger Ddrs schreef:Wat moet daar verhelderender aan zijn? Ik zie nieuwsberichten juist liever niet als quote eerlijk gezegd.
Dat merk je vooral als in een post zowel een nieuwsbericht als een reactie daarop geplaatst zijn :wink:
Enfin, meningen verschillen.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door Daan »

Ik vind nieuwsberichten in een quote er veel onoverzichtelijker uitzien.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door Stefan »

Je ziet nu inderdaad wel het verschil, maar het oogt voor mij ook wat onoverzichtelijker. Als je een scheidingsteken tussen het nieuwsbericht en jouw reactie plaatst, als dit dezelfde post is, moet dit denk ik niet zo'n probleem op leveren. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door math1985 »

Ik weet niet hoe moeilijk dat is, maar is het niet mogelijk een speciale [news]-tag te maken, die ongeveer hetzelfde doet als de [quote]-tag, maar in een ander kleurtje of zo?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door Daniel »

Dat moet niet al te moeilijk zijn, maar welke kleur dat quote-blok ook heeft het blijft onoverzichtelijker :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door math1985 »

Met iets lijkend op bijvoorbeeld http://www.ov-spel.nl/forum/viewtopic.php?f=72&t=31 wordt het wel overzichtelijker denk ik.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door Dubbele P »

Dat zeker, maar ik zou niet weten hoe ik dat erachter moet krijgen :) Daarnaast is deze kleur misschien niet neutraal genoeg, sommigen houden daar weer niet van en ik denk dat dat bruin niet mooi uitziet met het blauw van het forum.
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Tags ter verduidelijking nieuwsberichten

Bericht door math1985 »

Mee eens, maar als je er even voor gaat zitten kun je wel een mooiere kleur/achtergrond vinden, denk ik.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten