Bewoners vinden stille goederentrein fopspeen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bewoners vinden stille goederentrein fopspeen

Bericht door Geert »

BAS vindt stille trein fopspeen
dinsdag 18 maart 2008 | 03:15
KAPELLE - 'Stille' goederentreinen die ProRail vanaf 2010 's nachts wil inzetten op de Zeeuwse spoorlijn om de geluidhinder voor aanwonenden te verminderen, zijn niet meer dan een 'fopspeen'. Dat meent de Belangenvereniging Aanwonenden Spoorlijn (BAS). BAS zal dan ook 31 maart tijdens een zitting van de Raad van State ervoor pleiten de nachtelijke snelheidsbeperking (tachtig én zestig kilometer per uur op speciale trajecten) voorlopig te handhaven.
ProRail denkt dat de 'stille' goederentreinen vanaf 2010 (vanaf 2015 zou al het nachtelijke treinvervoer van nieuwe, kunststof of gesinterde in plaats van gietijzeren remschoenen moeten zijn voorzien) overlast voor aanwonenden sterk kunnen terugdringen. De spoorwegbeheerder sluit niet uit dat zo met een beperkt aantal geluidwerende maatregelen kan worden volstaan, hoewel het goederenvervoer de komende jaren sterk toeneemt.

BAS betwijfelt of de 'stille' treinen tegen 2010 voldoende zijn getest en zegt railtransportbedrijf Railion aan haar zijde te hebben. Ombouw van goederenwagons zou veel meer tijd kosten dan nu wordt beweerd.

Bron: Provinciale Zeeuwse Courant
-----------------------------------------
Het is toch niet alleen de remschoen die veel herrie maakt?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bewoners vinden stille goederentrein fopspeen

Bericht door Vinny »

Tja een goederentrein vol met fopspenen, rammelaars en speeldozen maakt nou eenmaal herrie :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Bewoners vinden stille goederentrein fopspeen

Bericht door Daan »

Geert schreef:BAS betwijfelt of de 'stille' treinen tegen 2010 voldoende zijn getest en zegt railtransportbedrijf Railion aan haar zijde te hebben.
Euh, ze rijden al minstens een paar jaar met een fluistertrein tussen Veendam en Visé (en verder), dus getest zal het echt wel zijn...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bewoners vinden stille goederentrein fopspeen

Bericht door Daantje »

Ik heb een tijd in Goes vlak langs het spoor gewoond en je hoort die goederentreinen daar écht goed. In Kapelle, Biezelinge, Krabbendijke, Arnemuiden etc ligt het spoor mogelijk nog dichter bij de bebouwing dus kan de reacties van die mensen me wel enigszins voorstellen. Zelf sliep ik er altijd wel doorheen en vind ik wel dat het went maar dat zal vast niet voor iedereen gelden. Ik meen alleen dat die stillere goederentreinen niet de enige geluidsverminderende maatregelen zijn. Geloof dat ze eventueel ook geluidsschermen wilden plaatsen en andere bielzen wilden gaan gebruiken, etc.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bewoners vinden stille goederentrein fopspeen

Bericht door Wubbo »

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb echt geen last van die goederentreinen hier vlak langs mijn huis...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bewoners vinden stille goederentrein fopspeen

Bericht door Geert »

Kennelijk verschilt de locatie ook nogal, op mijn werk hoor ik de goederentreinen die voorbijrijden juist erg goed. Maar voor mijn werk rijden zo over een viaduct en door een wisselstraat, dat zal ook wel meespelen (reizigerstreinen hoor je ook wel goed, maar een stuk minder dan een gemiddelde goederentrein).
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bewoners vinden stille goederentrein fopspeen

Bericht door Daantje »

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe de wind staat en de hoogte maakt naar mijn gevoel ook wel uit (jij woont niet op dezelfde hoogte als waar die treinen voorbij komen, Wubbo ;) ). In mijn vorige huis in Rotterdam merkte ik érg goed hoe de wind stond al hoorde ik altijd wel iets: of Rotterdam - Gouda, of Rotterdam - Schiedam Centrum of de Hofpleinlijn :P
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Bewoners vinden stille goederentrein fopspeen

Bericht door Aking »

Njah ik zou me dan afvragen wat last is, mijn bed stond op ik gok 5 meter van het spoor.
En heb het nooit als "last" ervaren :oops:
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Bewoners vinden stille goederentrein fopspeen

Bericht door air-bus »

Last hebben van is natuurlijk een erg relatief begrip. Wat de een als storend ervaart vindt de ander misschien wel prettig om te horen. Iemand die van treinen houdt vindt het al gauwer prima om strak naast een spoorweg te wonen en iemand die van vliegtuigen houdt vindt het totaal niet erg om vlakbij Schiphol te wonen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Bewoners vinden stille goederentrein fopspeen

Bericht door Karl »

Daantje schreef:ik wel dat het went maar dat zal vast niet voor iedereen gelden.
Als je een huis in de buurt van een spoorlijn betrekt dan weet je toch dat er eventueel misschien wellicht treinen overheen rijden? Is dat geen deel van het risico als je daar woont? Wanneer ik op een vulkaan ga wonen weet ik toch ook dat die kan uitbarsten met alle gevolgen van dien?
Het is een spectrum.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Bewoners vinden stille goederentrein fopspeen

Bericht door Justin »

In de zomernachten, wanneer ik met familie gezellig in de achtertuin in Zwijndrecht zat te kletsen, kon ik op kilometers afstand ook het ge-kedeng-kedeng van de treinen horen... en nog wel uit de richting Dordrecht, niet eens het dichterbijgelegen Kijfhoek... Wind speelt, zoals G ook al zei, ook wel een rol :D
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Bewoners vinden stille goederentrein fopspeen

Bericht door Ruben »

Een vriendinnetje van me die aan het spoor woonde zei ooit op een zomeravond in de tuin van mijn ouders (op ongeveer 1km afstand van het spoor) de treinen beter te horen dan bij haar in de tuin. Op zomeravonden hoor je daar zelfs de bellen van de spoorwegovergangen...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bewoners vinden stille goederentrein fopspeen

Bericht door Daniel »

Tja, als ik op een stille avond m'n raam open heb staan kan ik de trein ook langs horen komen hier... en dan woon ik hemelsbreed nog driekwart kilometer van 't spoor vandaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bewoners vinden stille goederentrein fopspeen

Bericht door Daantje »

Karl schreef:Als je een huis in de buurt van een spoorlijn betrekt dan weet je toch dat er eventueel misschien wellicht treinen overheen rijden? Is dat geen deel van het risico als je daar woont? Wanneer ik op een vulkaan ga wonen weet ik toch ook dat die kan uitbarsten met alle gevolgen van dien?
Dat is zeker waar, ware het niet dat niet iedereen dat met jou en mij eens zal zijn ;) Ik ben ook van mening dat ondanks dat je wel kan proberen om te zorgen dat die mensen er zo min mogelijk geluidsoverlast van hebben.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Strijd om stille 'spookwagon'

Bericht door Geert »

Strijd om stille 'spookwagon'
dinsdag 01 april 2008 | 07:56
door Laurent Heere


DEN HAAG - Mag het milieuministerie rekenen met nog niet bestaande 'stille' goederenwagons als het stelt dat de spoorlijn Vlissingen-Roosendaal 'straks' minder lawaai zal veroorzaken. En wanneer is dan wel straks?

Die vragen bepalen de megazaak die de Raad van State behandelt. Omwonenden van de Zeeuwse lijn hebben bezwaar aangetekend. Maar ook bedrijven zoals Ralion en Cobelfret, die goederen over de lijn vervoeren.

De gemeenten Bergen op Zoom, Roosendaal en Woensdrecht pleiten er juist voor dat het ministerie de gevraagde vergunning krijgt. Argument: na jarenlang ontkennen van de overlast voor omwonenden, gebeurt er eindelijk wat. Nieuwe regels en daadwerkelijke maatregelen. De hele maand ligt de trein van en naar Vlissingen eruit vanwege werkzaamheden.

Bewoners daarentegen vinden dat het ministerie van Vrom ze met een kluitje in het riet stuurt. Te weinig en te lage geluidsschermen is het verwijt. En dat op basis van de veronderstelling dat treinen straks door nieuwe remmen veel stiller worden. Bewoners willen liever de garantie dat het stiller langs het spoor wordt doordat er minder treinen gaan rijden.

Ook de ondernemers richten hun pijlen op het ontbreken van de nieuwe, stille wagons. Die stille trein schijnt veiligheidsgebreken te hebben en mag daarom nog niet op grote schaal worden ingevoerd van Europa. De bedrijven vinden dat een vergunning die is gebaseerd op een niet bestaande trein te veel onzekerheden met zich meebrengt. Het bedrijfsleven wil wel meer treinen, maar vreest dat Vrom het goederenverkeer per spoor gaat afremmen als de geluidsnormen niet worden gehaald. En zonder stille wagons lijkt dat lastig.

De rechters van de Raad van State willen ook weten hoe het zit, maar maandag had een hele batterij ambtenaren geen antwoord. "Zodra de wagons er zijn, worden ze ingeschakeld", aldus een van hen. "In 2009?", vroeg een van de rechters."2010 dan? 2011 2014? En wie betaalt straks dwangsommen als het niet lukt?" De ambtenaren haalden hulpeloos de schouders op. De Raad van State moet in april uitspraak doen.

Bron: BN/DeStem
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 16 gasten